Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Miten ohjauksen keskialueen epämääräisyys muuttui 17" verrattuna 16"?

    Paranisikohan talviajo vielä enemmän jos laittaisi 18" tai jopa 19"?
    Minullahan oli ennen 15". Mutta ohjauksen keskialue on suurinpiirtein sellainen kuin 16" kesärenkailla, pakkasella tarkempikin.

    Saattaisi 18" renkailla vielä hiukan parantua, 19" taitaa jo olla liian matala, en laittaisi sellaisia kesäksikään (ihan vaan teiden "mahtavan" kunnon takia). Mutta 18" kokoiset laadukkaat nastarenkaat maksaa paljon. Ja 18" halpisvanteet painaa enemmän kuin 17", joten tilanne voi mennäkin huonommaksi. Tosin voihan alle laittaa kalliit kevyet vanteet.
    E39 528iA

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3310
      • Kajjjaani

      Enpä aikaisemmin oo E39 jäällä/ns liukkaalla ajanut mutta tämä päivä korjaa kaikki käsitykset mitä täältä oon lukenu.
      Eihän tuota saa jääradallakaan epämääräiseen luistoon vaikka kuin yrittäs.
      Kokeiltu niin DSC-päällä kuin ilman.
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1838
        • Kotona/Poissa

        Originally posted by Arnolds View Post
        Enpä aikaisemmin oo E39 jäällä/ns liukkaalla ajanut mutta tämä päivä korjaa kaikki käsitykset mitä täältä oon lukenu.
        Eihän tuota saa jääradallakaan epämääräiseen luistoon vaikka kuin yrittäs.
        Kokeiltu niin DSC-päällä kuin ilman.
        Automaatin kanssa hallinta on aina vähän etäisempää kuin manuaalilla. Oliko sun aski steppi vaiko ihan perinteinen?

        Tosin stepilläkin taitaa se käsin vaihtaminen olla pienen viiveen sävyttämää, joten jäärata fiilistelyyn se on paljon vaikeampi kuin manuaali.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Nyt on taas 18" kesärenkaat alla ja kyllähän ero noihin 17" nastarenkaisiin on kuitenkin todella suuri, ainakin näillä 0C - +5C lämpötiloilla. Kaikkeen näköjään tottuu, sillä eihän tuo nyt mikään huono ollut noilla 17" talvirenkaillakaan, ainakaan 15" talvirenkaisiin verrattuna. Saas nähdä kuinka pian tähän taas tottuu ja ohjaus alkaa tuntumaan hitaalta ja keskialue tahmealta...
          E39 528iA

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            Originally posted by TJJ View Post
            Nyt on taas 18" kesärenkaat alla ja kyllähän ero noihin 17" nastarenkaisiin on kuitenkin todella suuri, ainakin näillä 0C - +5C lämpötiloilla. Kaikkeen näköjään tottuu, sillä eihän tuo nyt mikään huono ollut noilla 17" talvirenkaillakaan, ainakaan 15" talvirenkaisiin verrattuna. Saas nähdä kuinka pian tähän taas tottuu ja ohjaus alkaa tuntumaan hitaalta ja keskialue tahmealta...
            Hiljentyikös autossasi rengasmeteli kesärenkaitten vaihdon myötä? Minulla myös 15" talvikitkojen jälkeen 18" renkaat tuntuvat todella oudoilta ja etu-pää hyökkii mihin sattuu.... mutta nykyisillä kulmien säädöillä tämä on normaalia.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7456
              • Oulu

              Originally posted by TJJ View Post
              Nyt on taas 18" kesärenkaat alla ja kyllähän ero noihin 17" nastarenkaisiin on kuitenkin todella suuri, ainakin näillä 0C - +5C lämpötiloilla.
              Ihan sama havainto kun vaihtoi 17" nastat 17" kesärenkaisiin. Ohjautuvuus, varsinkin keskialueen tarkkuus, on ihan toista luokkaa ja muutenkin tuntumaa tiehen eri tavalla. Ei noilla nastoilla asfaltilla oikein ajamisen ilosta voi puhua.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by janke View Post
                Hiljentyikös autossasi rengasmeteli kesärenkaitten vaihdon myötä? Minulla myös 15" talvikitkojen jälkeen 18" renkaat tuntuvat todella oudoilta ja etu-pää hyökkii mihin sattuu.... mutta nykyisillä kulmien säädöillä tämä on normaalia.
                Ekan havainnon mukaan hiljentyi, talvirenkaiden jatkuva jyrinä katosi. Tosin tilalle tuli karkean tienpinnan aiheuttama erilainen jyrinä joka tuntuu enemmän korissa. Mutta ei tuo tänä aamuna enää mitenkään hiljaiselta kuulostanut, varsinkin jos ajoi asfaltin kuluneessa kohdassa. Eturenkaat tosin ovat jo aika vanhat, taitaa 3. kesä alkaa niillä. Eli niistä tulee jyrinää koriin, mutta itse melu taas tuntuu tulevan enemmän sivuilta ja takaa.

                Tien urat tuntuu ja ratista on pidettävä paremmin kiinni, silti kevyt yhden käden ote riittää. Ja taas tuli huomattua, että jousitus toimii nyt täsmällisemmin, sillan saumassa oli selvä ero. Nyt tuntui vain yksi jämäkkä isku, kun taas talvirenkailla (ja 16" kesärenkailla) isku oli suurempi, epämääräinen ja kaksiosainen.
                E39 528iA

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7456
                  • Oulu

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Ekan havainnon mukaan hiljentyi, talvirenkaiden jatkuva jyrinä katosi.
                  Sama, ekat kaksi päivää oli todella hiljaista ja sileää kyytiä. Nyt sekin ilo jo katosi. Jousitus tosiaan tuntuu toimivan myös eri tavalla, jotain kummaa niissä Contin nastoissa on koska usein tulee vaikutelma että ne on epämukavammat ja jotenkin kovemmat kuin kesärenkaat terävissä iskuissa.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • samuxd
                    BTCF Member
                    • Feb 2012
                    • 318
                    • Äänekoski

                    Kesärenkaiden vaihdon jälkeen ruvennut vetelemään aivan holtittomasti urissa, vähän kuin etuvetoisella ajelis... Pyöränkulmien säätöön menossa, toivottavasti auttaisi edes hitusen tähän. Rengasmelu kyllä taas pieneni reilusti ja auto on paljon tarkempi ajaa vrt noihi 195/65 talvirenkuleihin.
                    E39 540iA -00 käyttis
                    E34 525i -91 harraste
                    E36 320i -94 jääratakampe

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Jousitus tosiaan tuntuu toimivan myös eri tavalla, jotain kummaa niissä Contin nastoissa on koska usein tulee vaikutelma että ne on epämukavammat ja jotenkin kovemmat kuin kesärenkaat terävissä iskuissa.
                      Ei se renkaiden vika varsinaisesti ole, E39:n jousitus vaan ei toimi tuossa tilanteessa oikein, ihan kuin iskunvaimennin ei ehtisi reagoida. Tuntuu kuin pehmeä rengas tuplaisi saumassa tapahtuvan heilahduksen tai siinä muodostuu renkaan palautumisesta vastaheilahdus joka sotkee iskarin toiminnan. Lopputuloksena se sillan sauma tuntuu paljon syvemmältä/pahemmalta kuin mitä se oikeasti on.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Night-Wind
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 1534
                        • 02

                        Originally posted by samuxd View Post
                        Kesärenkaiden vaihdon jälkeen ruvennut vetelemään aivan holtittomasti urissa, vähän kuin etuvetoisella ajelis... Pyöränkulmien säätöön menossa, toivottavasti auttaisi edes hitusen tähän. Rengasmelu kyllä taas pieneni reilusti ja auto on paljon tarkempi ajaa vrt noihi 195/65 talvirenkuleihin.
                        Ei kai ny kukaan tommosia tämmösiin...edes talvella.
                        ex: BMW E38 735iA -97
                        ex: MB W211 E200CDI -03
                        ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                        ex: BMW E39 528iA -96
                        ex: MB W126 300SE -89
                        ex: BMW E34 525iAT -95
                        ex: BMW E36 316iA -91

                        Comment

                        • ADiJA
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2012
                          • 245
                          • Varkaus

                          Tuli vaihdettua 235/40/18 ja 265/35/18 kesärenkaat alle.
                          Ajettavuus huononi huomattavasti kun vetelee aivan hirveästi verrattuna 205/65/15 renkaisiin ja kulutuskin nousi melkein litralla.
                          Ainoa hyöty taitaa olla ulkonäkö.
                          Ex:
                          Maxda 626 -99
                          Opel Astra GTC -05

                          NYT:
                          BMW e39 520i -01

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            Originally posted by ADiJA View Post
                            Tuli vaihdettua 235/40/18 ja 265/35/18 kesärenkaat alle.
                            Ajettavuus huononi huomattavasti kun vetelee aivan hirveästi verrattuna 205/65/15 renkaisiin ja kulutuskin nousi melkein litralla.
                            Ainoa hyöty taitaa olla ulkonäkö.
                            Yks mahdollinen ajoa heti renkaiden vaihdon jälkeen huonontava tekijä saattaa tulla siitä, että kun autoa on juuri hetki sitten pidetty tunkattuna ilmassa, menee 'nivelten puslien löysät' toiseen reunaan. Ja kun sitten auto on taas renkaillaan painonsa varassa, kestää aikansa ennenkuin paikat on taas vanhassa oikeassa asennossa. Mutta tämäkin selittäisi vain tilapäisen ajo-ominaisuuksien heikkenemisen. Jos vaiva on pysyvää, on renkaissa, vanteissa tai ohjauskulmissa 'pientä laittoa'.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Laxa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2004
                              • 1363
                              • Tampere

                              Itse en allekirjoita tätä E39 ja vähintään 17" talvirenkaat ideaa.

                              On tullu kuitenkin vedettyä seitsemän talvea orkkis kokoisilla 225/55-16 talvikiekoilla. Ensin viisi talvea Hakkapeliitta 5:lla ja nyt sitten kaksi talvea ContinIceContacteilla. Mitään ongelmaa ei ole ollut etenemisessä tai vetelemisessä. Tiukassa kurvissa tuntuu hieman sortuvan kuivalla asfaltilla alle, mutta enemmän se perä sieltä tuntuu lähtevän liitämään kuin puskemaan (kun talvikeliä). Jalkoihin jääny aina lähes tulkoon kaikki etuvetoiset. Etenee hyperliukkailla keleillä steppi 2 vaihteella rauhallisella kaasulla todella siististi paikoiltaan lähtiessä. Nelikot pääosin toki menee talviliukkailla menojaan, mutta on muutamalle "leikkinelikolle" aiheuttanut harmaita hiuksia kun ei olekaan tehot riittäneet mennä ohi.

                              Lisäksi ajoin neljä kesää 225/55-16 Dunlop SP1 renkailla. Sitten hommasin 18" Alpinat alle. Takana 265/35-18. Renkaina Misukan SP3:set. Auton terävyys parani roppakaupalla ja pito tietysti. Miinuksena rengasmeteli nousi ja kesän keskikulutus melkein litran.

                              Yhteensä kilometrejä samalla E39:llä tullu sahattua n.210 tkm joten väitän edes jollain tasolla tuntevan (ainakin oman) kyseisen mallin oikut.
                              Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                              E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                              EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                              EX: E61 530xdAT -07
                              EX: E60 520dA Sedan -08
                              EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                              EX: E39 530dAT -02
                              EX: E36 320iA -91
                              EX: R1150RT -03

                              Comment

                              • Bmw Dreamer
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 2762
                                • Kouvola

                                Originally posted by Night-Wind View Post
                                Ei kai ny kukaan tommosia tämmösiin...edes talvella.
                                Kait 206/65 menee samaan kastiin vielä

                                Kamala ajaa nyt ku on 225/40 vai 45 /18 pyörät alla, 8 ja 9,5" vanteilla... Jos tässä alustaremonttia ehtis kohta tekee ja sitte säätöön, huomenna tulee Ruvillen vasen raidetangonpää, oli kivasti väljää...

                                Eli onhan toi koliysi paljo parempi ajaa ku on kunnon donitsit alla, eikä mitään oravannahkoja vaan kiinatinojen päällä.
                                BMW 520d Touring '06 314tkm
                                BMW 530D Touring '99 552tkm
                                BMW 320da Touring '02 427tkm
                                Volvo V70 D5 '02
                                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                                Case IH 5140 Maxxum

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎