530d e39 tehot jossain

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djs^
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1177
    • Mikkeli

    #31
    Originally posted by krimmu View Post
    prefacelift e39 530d manuaali:

    Alakierroksilla tehot/väännöt kateissa, 3000rpm jälkeen vetää hyvin. Yläkierroksilla mustaa sauhua näkyy taustapeilistä. Kaasupolkimen kun vauhdissa läväyttää pohjaan (esim 5. vaihteella 100km/h), kulutusmittari ei mene läheskään pohjaan. Kone käy nätisti eikä mitään poikkeavaa ääntä kuulu. Itse olin ilmeisen turtunut omaan autooni, kun en itse edes tajunnut, että tehoja uupuisi.

    Lukemani perusteella kuulostaisi siltä, että MAF vaihtoon. Mitä muita mahdollisia syitä tähän voi olla? Helponta lienee aloittaa sillä, että nyppäisee mafin piuhan irti ja lähtee ajelemaan?

    Autolla on ajettu 270tkm. Turbo on vaihdettu uuteen muutama vuosi sitten.
    Ahtopaine venttiili sökö! Käy luettamassa koodit.
    EX :
    -E36 316
    -E36 325
    -E39 523
    -E39 530dA M-Sportx2
    -E60 525dA M-Sport x2
    -E60 545i Matte white
    -E53 x5
    -E91 3xx

    Comment

    • deemu79
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2011
      • 453
      • Helsinki

      #32
      Originally posted by djs^ View Post
      Ahtopaine venttiili sökö! Käy luettamassa koodit.
      Tarkotatko tuota osa nro. 1:stä, Pressure converteriä?
      sigpic
      328i Coupe M-Sport -95

      Comment

      • bmwtbo
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 268
        • Suonenjoki

        #33
        Originally posted by krimmu View Post
        prefacelift e39 530d manuaali:

        Alakierroksilla tehot/väännöt kateissa, 3000rpm jälkeen vetää hyvin. Yläkierroksilla mustaa sauhua näkyy taustapeilistä. Kaasupolkimen kun vauhdissa läväyttää pohjaan (esim 5. vaihteella 100km/h), kulutusmittari ei mene läheskään pohjaan. Kone käy nätisti eikä mitään poikkeavaa ääntä kuulu. Itse olin ilmeisen turtunut omaan autooni, kun en itse edes tajunnut, että tehoja uupuisi.

        Lukemani perusteella kuulostaisi siltä, että MAF vaihtoon. Mitä muita mahdollisia syitä tähän voi olla? Helponta lienee aloittaa sillä, että nyppäisee mafin piuhan irti ja lähtee ajelemaan?

        Autolla on ajettu 270tkm. Turbo on vaihdettu uuteen muutama vuosi sitten.
        Täällä samanlaista oiretta, kun yrittää reipasta kiihdytystä niin heti 2000rpm. jälkeen meno pysähtyy kuin seinään ja taas 3000 meno jatkuu, Maffi ja siirtopumppu vaihdettu.
        Tuon pumpun vaihdon jälkeen tuntunut että tuonne 3000rpm. jälkeen tullut ehkä vetoja lisää, mystistä kuitenkin on että ns. kylmällä koneella auto vetää aivan eritavalla ja tuota tehottomuutta ei ilmene.
        Tämä sama ominaisuus löytyy myös kaverin autosta, kone kun lämpeää alkaa taas tuo tehottumuus?? :think

        Comment

        • djs^
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2009
          • 1177
          • Mikkeli

          #34
          Originally posted by deemu79 View Post
          Kyllä. Kun laitat virrat päälle ja katsot vasemmalle konehuonetta, näät sen "ahtokellon", missä on se kierre tappi. Nouseeko/laskeeko kun laitat virrat päälle? Siis auto ei saa olla käynnissä.
          EX :
          -E36 316
          -E36 325
          -E39 523
          -E39 530dA M-Sportx2
          -E60 525dA M-Sport x2
          -E60 545i Matte white
          -E53 x5
          -E91 3xx

          Comment

          • deemu79
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2011
            • 453
            • Helsinki

            #35
            Originally posted by djs^ View Post
            Kyllä. Kun laitat virrat päälle ja katsot vasemmalle konehuonetta, näät sen "ahtokellon", missä on se kierre tappi. Nouseeko/laskeeko kun laitat virrat päälle? Siis auto ei saa olla käynnissä.
            Ok, eli pitäis liikettä näkyä, täytyy katsoa samalla kun katsoo tuon alipaineletkun siitä maffin kohdalta ylempää... Kiitos tästä!
            sigpic
            328i Coupe M-Sport -95

            Comment

            • jardahl
              Bimmer Rookie
              • Jan 2005
              • 176
              • Jyväskylä

              #36
              Originally posted by djs^ View Post
              Kyllä. Kun laitat virrat päälle ja katsot vasemmalle konehuonetta, näät sen "ahtokellon", missä on se kierre tappi. Nouseeko/laskeeko kun laitat virrat päälle? Siis auto ei saa olla käynnissä.
              Originally posted by deemu79 View Post
              Ok, eli pitäis liikettä näkyä, täytyy katsoa samalla kun katsoo tuon alipaineletkun siitä maffin kohdalta ylempää... Kiitos tästä!
              Kello ei liiku ilman alipainetta (tuo liike tapahtuu kun moottori käynnistyy ja alipainepumppu lähtee pyörimään).
              Servo-ohjatut ahtimet ovat erikseen uudempien korimallien yhteydessä, niissäkin alkupään tuotteissa vielä alipaineohjauksella.
              Model S

              Comment

              • djs^
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2009
                • 1177
                • Mikkeli

                #37
                Originally posted by jardahl View Post
                Kello ei liiku ilman alipainetta (tuo liike tapahtuu kun moottori käynnistyy ja alipainepumppu lähtee pyörimään).
                Servo-ohjatut ahtimet ovat erikseen uudempien korimallien yhteydessä, niissäkin alkupään tuotteissa vielä alipaineohjauksella.
                Omassa se tanko liikkuu kun laittaa pelkät virrat päälle! Ei tarvi olla edes käynnissä? :think
                EX :
                -E36 316
                -E36 325
                -E39 523
                -E39 530dA M-Sportx2
                -E60 525dA M-Sport x2
                -E60 545i Matte white
                -E53 x5
                -E91 3xx

                Comment

                • jardahl
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2005
                  • 176
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Originally posted by djs^ View Post
                  Omassa se tanko liikkuu kun laittaa pelkät virrat päälle! Ei tarvi olla edes käynnissä? :think
                  Siinä tapauksessa siellä on alipainetta vielä edellisen ajon jäljiltä... unohtui tarkentaa.
                  Model S

                  Comment

                  • djs^
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2009
                    • 1177
                    • Mikkeli

                    #39
                    Originally posted by jardahl View Post
                    Siinä tapauksessa siellä on alipainetta vielä edellisen ajon jäljiltä... unohtui tarkentaa.
                    No viisauduinpas nyt taas vähäsen! Mutta joo, omassa oli ahtopaine venttiili/solenoidi mikä se onkaan niin hajalla, ja työns mustaa niin paljon et takana tulevat luuli väistävänsä mustaa esinettä!
                    EX :
                    -E36 316
                    -E36 325
                    -E39 523
                    -E39 530dA M-Sportx2
                    -E60 525dA M-Sport x2
                    -E60 545i Matte white
                    -E53 x5
                    -E91 3xx

                    Comment

                    • deemu79
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2011
                      • 453
                      • Helsinki

                      #40
                      Tanko näköjään liikkuu ja piti alipainettakin... Vaihdoin sen pitkän a.p.letkun joka tapauksessa kun näytti olevan haprastunut useasta kohtaa.
                      Oliko toiminta venttiilin ollessa rikki koko ajan tukehtumista vai lähtikö "härnäämällä" ahtamaan pienemmiltä kierroksilta <1500rpm--> ?
                      sigpic
                      328i Coupe M-Sport -95

                      Comment

                      • djs^
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2009
                        • 1177
                        • Mikkeli

                        #41
                        Originally posted by deemu79 View Post
                        Tanko näköjään liikkuu ja piti alipainettakin... Vaihdoin sen pitkän a.p.letkun joka tapauksessa kun näytti olevan haprastunut useasta kohtaa.
                        Oliko toiminta venttiilin ollessa rikki koko ajan tukehtumista vai lähtikö "härnäämällä" ahtamaan pienemmiltä kierroksilta <1500rpm--> ?
                        Auttoko sen maffin puhdistaminen yhtää?? Vikoja voi olla syöttöpumpun puolella! Ajotukset, tai muuten sökönä? Tiivisteet vuotaa tms?

                        Ootko nyt jo niitä koodeja käyny luettamassa?
                        EX :
                        -E36 316
                        -E36 325
                        -E39 523
                        -E39 530dA M-Sportx2
                        -E60 525dA M-Sport x2
                        -E60 545i Matte white
                        -E53 x5
                        -E91 3xx

                        Comment

                        • deemu79
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2011
                          • 453
                          • Helsinki

                          #42
                          Originally posted by djs^ View Post
                          Auttoko sen maffin puhdistaminen yhtää?? Vikoja voi olla syöttöpumpun puolella! Ajotukset, tai muuten sökönä? Tiivisteet vuotaa tms?

                          Ootko nyt jo niitä koodeja käyny luettamassa?

                          Olen Kreikassa biitsillä makoilemassa ja auto on mukana. Toimii normaalisti kaikinpuolin, välillä vaan alhaalta heräämiseen tarvii poljinta käyttää syvemmällä. Mitä enemmän rasitusta/vastapainetta, sitä paremmin kulkee. Vakio turbo ja vakio ohjelma, ajettu 242tkm. Kulutusmittari menee helposti pohjille tilanteessa kuin tilanteessa. Itse luulen että tuo toiminta on tuolle vakiolle täysin ominaista, ehkä sillä M57N ahtimella ja paremmalla ohjelmalla on sitten herkempi. Huono sanoa kun ei ole vertailupohjana toista samanlaista kikotinta. Matkan tänne keskikulutus oli 6,3L/100km, paljon 130km/h-->
                          sigpic
                          328i Coupe M-Sport -95

                          Comment

                          • djs^
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2009
                            • 1177
                            • Mikkeli

                            #43
                            Originally posted by deemu79 View Post
                            välillä vaan alhaalta heräämiseen tarvii poljinta käyttää syvemmällä. Mitä enemmän rasitusta/vastapainetta, sitä paremmin kulkee.
                            Huomasinpahan nyt saman omassa autossa :think Veikkaan omalle kohdalle tota säälittävän kuuluisaa steptronic:ia!
                            EX :
                            -E36 316
                            -E36 325
                            -E39 523
                            -E39 530dA M-Sportx2
                            -E60 525dA M-Sport x2
                            -E60 545i Matte white
                            -E53 x5
                            -E91 3xx

                            Comment

                            Working...
                            X