e39 ratti vatkaa jäisellä "pyykkilaudalla"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marko.K
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 1193
    • Helsinki

    e39 ratti vatkaa jäisellä "pyykkilaudalla"

    Eli mitä alustan osia eka kannattais vaihtaa? Ratti pitää aikamoista edestakas vatkausta jäisillä epätasaisuuksilla, muutenkin aika pintakova ja ehkä hieman koliseva ajettava tommosissa paikoissa. Vai onko jopa iskarit jo tiensä päässä, pienissä epätasaisuuksissa ja nypyissä ei ole semmosta mukavaa pehmeyttä mitä pitäisi olla. Ja alusta siis M-sport II
    F11 535d -11 367hv/728nm
    E39 M5 -99 Alpine White II
    E65 730da -02
    E60 530da -03
    E39 530da -03 240hv/600nm
    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
    E38 740iaL -95
    E39 530d -99 245hv/528nm
  • Marko.K
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 1193
    • Helsinki

    #2
    Eikö kellään oo ollu e39:sissä samanmoisia oireita, eli jäisillä rouhelo montuilla esim. parkkipaikoilla ratti tekee aivan älytöntä vasen oikea vatkausta löysän oloisesti? Ja muutenkin levottoman oloinen moottoritie nopeuksissa, vaeltelee
    F11 535d -11 367hv/728nm
    E39 M5 -99 Alpine White II
    E65 730da -02
    E60 530da -03
    E39 530da -03 240hv/600nm
    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
    E38 740iaL -95
    E39 530d -99 245hv/528nm

    Comment

    • Eepo
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 5388
      • Tampere

      #3


      osat numero 4 ja 11 kannattaa tarkistaa (tukivarret, molemmin puolin 2kpl), puslien väljyys rupeaa aiheuttamaan seilailua yms kolinoita
      -Harley Davidson Sportster - 89-
      -Harley Davidson softail -89-
      -Suzuki PV50 -86-

      Comment

      • Marko.K
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1193
        • Helsinki

        #4
        Joo voi myös olla sekin, entäs iskarit? On kyllä myös vähän semmonen todella pintakova ajettava, alustana siis M-Sport II ja mites jos alan tässä uusia iskareita ostamaan niin käykö jos ostaa ihan M-Technik iskarit? Onko ne nyt sitten niinku M-Sport I:set? Jostain luin että ei ois niin pintakovat mitä II:set
        F11 535d -11 367hv/728nm
        E39 M5 -99 Alpine White II
        E65 730da -02
        E60 530da -03
        E39 530da -03 240hv/600nm
        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
        E38 740iaL -95
        E39 530d -99 245hv/528nm

        Comment

        • bmw e34
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2002
          • 633
          • raahe

          #5
          Originally posted by Eepo View Post
          http://www.realoem.com/bmw/diagrams/z/k/142.png

          osat numero 4 ja 11 kannattaa tarkistaa (tukivarret, molemmin puolin 2kpl), puslien väljyys rupeaa aiheuttamaan seilailua yms kolinoita
          minun autoon vaihdettiin viime viikolla alatukivarret (osa 11) jonka ansiosta kulku rauhoittui hieman ja autosta tuli jämäkämpi ajaa. ei vaella enään niin paljoa moottoritiellä, mutta se mitä tuolla vaihtohommalla alunperin hain eli ratin tärinään ja "klonksahteluun" ajettaessa esim. hidaste töyssyyn ei tuolla ollut vaikutusta. rahaakin paloi 360 € ja nähtävästi saman verran tulee vielä menemään kun seuraavaksi tarkoituksena vaihtaa nuo reaktiotangot (osa 4).

          Comment

          • Ileee
            BTCF Member
            • Oct 2005
            • 1025
            • Espoo

            #6
            Originally posted by bmw e34 View Post
            minun autoon vaihdettiin viime viikolla alatukivarret (osa 11) jonka ansiosta kulku rauhoittui hieman ja autosta tuli jämäkämpi ajaa. ei vaella enään niin paljoa moottoritiellä, mutta se mitä tuolla vaihtohommalla alunperin hain eli ratin tärinään ja "klonksahteluun" ajettaessa esim. hidaste töyssyyn ei tuolla ollut vaikutusta. rahaakin paloi 360 € ja nähtävästi saman verran tulee vielä menemään kun seuraavaksi tarkoituksena vaihtaa nuo reaktiotangot (osa 4).
            Omien kokemusten mukaan, kun autossa on hyvä ohjaus niin siihen kuuluu tällainen "hakkaava" oireilu epätasaisilla pinnoilla, esim. mukulakivikaduilla. Äkkiseltään tulee mieleen kuinka oma E39 ja kaverin entinen A3 vatkasivat hyvin samalla tavalla. Audi oli uunituore ja E39 250 000 kilometriä ajettuna.

            Tosiaan hidastetöyssyissä tätä kolahtelua ei esiinny.

            En tiedä kuinka paljon threadin aloittajalla se ratti heiluu, mutta minusta pieni vispaus on ainoastaan hyvä asia. Ei ainakaan mene ohi se tosiasia, että tien pinta ei tosiaankaan ole optimaalinen.
            __________
            E92 BMW 335i M-Sport -12

            "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

            Comment

            • Carbonfiber
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 5224
              • Hki 43

              #7
              Originally posted by Ileee View Post
              Omien kokemusten mukaan, kun autossa on hyvä ohjaus niin siihen kuuluu tällainen "hakkaava" oireilu epätasaisilla pinnoilla, esim. mukulakivikaduilla. Äkkiseltään tulee mieleen kuinka oma E39 ja kaverin entinen A3 vatkasivat hyvin samalla tavalla. Audi oli uunituore ja E39 250 000 kilometriä ajettuna.

              Tosiaan hidastetöyssyissä tätä kolahtelua ei esiinny.

              En tiedä kuinka paljon threadin aloittajalla se ratti heiluu, mutta minusta pieni vispaus on ainoastaan hyvä asia. Ei ainakaan mene ohi se tosiasia, että tien pinta ei tosiaankaan ole optimaalinen.
              Mulla hakkaa samanlailla just epätasaisilla pinnoilla, mutta missään ei kolise ja jos molemmat pyörät menevät samalla tasolla esim. töyssyyn ei oireita esiinny. Kai se nyt on selvää, että jos on tunnokas ohjaus niin se reagoi tien epätasaisuuksiin. :think

              Ps. Omassa autossa mittarissa 150 tkm.
              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
              Z3 Roadster 2.8 '98
              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7468
                • Oulu

                #8
                Originally posted by bmw e34 View Post
                minun autoon vaihdettiin viime viikolla alatukivarret (osa 11) jonka ansiosta kulku rauhoittui hieman ja autosta tuli jämäkämpi ajaa. ei vaella enään niin paljoa moottoritiellä, mutta se mitä tuolla vaihtohommalla alunperin hain eli ratin tärinään ja "klonksahteluun" ajettaessa esim. hidaste töyssyyn ei tuolla ollut vaikutusta. rahaakin paloi 360 € ja nähtävästi saman verran tulee vielä menemään kun seuraavaksi tarkoituksena vaihtaa nuo reaktiotangot (osa 4).
                Mulle on myös molempia osia vaihdeltu, toinen reaktiotanko (osa 4) nyt viimeisenä ja sitä ennen molemmat sekä toinen alatukivarsi (osa 11). En ole kyllä havainnut nyt enkä aiemminkaan mitään epämiellyttävää ratin vispausta epätaisella pinnalla luukuunottamatta hyvin lievää vipatusta jarrutuksessa, enkä ole havainnut myöskään vaeltelua. Ainoa merkittävä ongelma on kova kolina hiljaisessa nopeudessa joka väljistä nivelistä, tai ainakin juuri reaktiotangon pallonivelestä, lähtee. 205 tkm mittarissa nyt. Iskareiden vaihdosta ei ole tietoa, itse en ole niitä koskaan vaihtanut.

                M Sport I -alustan Boge Turbo (tms.) iskareita on kai pidetty täällä kirjoitetun valossa mukavampina kuin M Sport II -alustan iskareita. Itsellä ei kokemusta. Eroja joskus vertailtiin ajamallakin, ja jopa eri autojen M Sport II -alustat tuntui erilaisilta mukavuuden suhteen. Ei tosin ollut M Sport I:stä silloin missään ajetussa autossa, vaan Clavurionin autossa oli M Sport II:n tilalle mukavuuden lisääsimeksi vaihdetut H&R-jouset ja Konin FSD -iskarit. Aiheesta on pitkä threadi täällä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=125463
                Last edited by Petri.Kekkonen; 09-03-2009, 12:40.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Marko.K
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1193
                  • Helsinki

                  #9
                  Niin mutta onko tietoa että ku mulla on noi M-sport II:set että sopiiko tilalle M-Sport I:set?
                  F11 535d -11 367hv/728nm
                  E39 M5 -99 Alpine White II
                  E65 730da -02
                  E60 530da -03
                  E39 530da -03 240hv/600nm
                  E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                  E38 740iaL -95
                  E39 530d -99 245hv/528nm

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7468
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Marko.K View Post
                    Niin mutta onko tietoa että ku mulla on noi M-sport II:set että sopiiko tilalle M-Sport I:set?
                    Kyllä sopii mun tietääkseni. Teropa:han suunnitteli juuri tuollaista vaihtoa tuolla toisessa threadissa aikoinaan.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Marko.K
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 1193
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Kyllä sopii mun tietääkseni. Teropa:han suunnitteli juuri tuollaista vaihtoa tuolla toisessa threadissa aikoinaan.
                      Juu hyvä, eiköhän tuo tuu itekkin toteutettua tässä kevään aikana. No nyt voin jo autonkin katsastaa nii eiköhän sieltä samalla ne syypäätki löydy ku sanoo inssille että kattoo missä vika
                      F11 535d -11 367hv/728nm
                      E39 M5 -99 Alpine White II
                      E65 730da -02
                      E60 530da -03
                      E39 530da -03 240hv/600nm
                      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                      E38 740iaL -95
                      E39 530d -99 245hv/528nm

                      Comment

                      • Marko.K
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1193
                        • Helsinki

                        #12
                        Noniin elikkäs voiko joku vielä varmistaa että onko nämä nyt ne M-Sport iskarit??? Ja vaikka noissa lukeekin aina mallin lopussa i (bensa) nii käy myös dieseliin???

                        taakse:http://global.ebay.com/BMW_E39_525i_...113409070/item

                        eteen:http://global.ebay.com/BMW_E39_525i_...113417799/item
                        F11 535d -11 367hv/728nm
                        E39 M5 -99 Alpine White II
                        E65 730da -02
                        E60 530da -03
                        E39 530da -03 240hv/600nm
                        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                        E38 740iaL -95
                        E39 530d -99 245hv/528nm

                        Comment

                        • Marko.K
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 1193
                          • Helsinki

                          #13
                          Eikö kellään varmuutta? :think
                          F11 535d -11 367hv/728nm
                          E39 M5 -99 Alpine White II
                          E65 730da -02
                          E60 530da -03
                          E39 530da -03 240hv/600nm
                          E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                          E38 740iaL -95
                          E39 530d -99 245hv/528nm

                          Comment

                          • Marko.K
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 1193
                            • Helsinki

                            #14
                            Katsastuksessakin tuli käytyä, ja läpi meni tietenkin. Sanoin katsastaja sedälle että oikeen yrittäis löytää vikaa alustan osista mutta mitään ei löytynyt, iskari prosentitkin oli ihan ok vaikka eikai niihin nyt luottamista ookkaan. Tietääkö joku että onko noi linkittämäni iskarit nyt oikeat? Onko tässä nyt ainut keino alkaa tilailee osia ja toivoa parasta?
                            F11 535d -11 367hv/728nm
                            E39 M5 -99 Alpine White II
                            E65 730da -02
                            E60 530da -03
                            E39 530da -03 240hv/600nm
                            E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                            E38 740iaL -95
                            E39 530d -99 245hv/528nm

                            Comment

                            • Lakeson
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 649
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Väljät raidetangon päät aiheuttaa epätasaisella rattiin 'kolinaa'. Jommasta kummasta päästä väljä reaktiotanko ei omien kokemusten mukaan tunnu ratissa asti.
                              Ei mopolla mahottomia..

                              Comment

                              Working...
                              X