etuvastus "siili" E39

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8008
    • Vantaa

    #16
    Originally posted by herja View Post
    Toi kuulostaa enemmän vesiventtiilin kiukuttelulta.
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Vesiventtiilit tai sitten on sisälämpötilanturi tukossa/puhallin jumissa.
    Noniin, eli pitääpä tänään koittaa ensinnä tuo anturi tsekata kun on helpompi operaatio...
    Tullaan sitten huutelemaan lisää, tattis.
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00

    Comment

    • Parsakaali
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 117
      • Porvoo

      #17
      Ostin maanantaina 530Dat -01 puhallin vikaisena (ei puhaltanut ollenkaan). Eilen hain orginaalin siilin Autosalvasta ja sillä ratkesi puhallin ongelma, mutta nyt seilaa sisälämmöt ja paikat. Välillä tulee niin helkutin kylmää ja välillä kojelaudan suuttimista kylmää, mutta lasille ja jaloille lämmintä. Ideoita? Hakua on käytetty, mutta ei ole löytynyt vielä sitä"oikeaa" arvausta.

      Edit: Autossa siis automaatti-ilmastointi

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #18
        Originally posted by Parsakaali View Post
        Ostin maanantaina 530Dat -01 puhallin vikaisena (ei puhaltanut ollenkaan). Eilen hain orginaalin siilin Autosalvasta ja sillä ratkesi puhallin ongelma, mutta nyt seilaa sisälämmöt ja paikat. Välillä tulee niin helkutin kylmää ja välillä kojelaudan suuttimista kylmää, mutta lasille ja jaloille lämmintä. Ideoita? Hakua on käytetty, mutta ei ole löytynyt vielä sitä"oikeaa" arvausta.

        Edit: Autossa siis automaatti-ilmastointi
        Missä asennossa on keskisuulakkeiden rulla? Kokeile laittaa punaiselle, josko toimisi johdonmukaisemmin.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Parsakaali
          Bimmer Rookie
          • Jan 2004
          • 117
          • Porvoo

          #19
          Tänään ajettu 300km ilman "ongelmia". Kylmää tuli kaikkialta, mutta panelissa luki autom vaikka käsin asetettu puhaltamaan tuulilasille?

          300km jälkeen yhdestä liikenne ympyrästä selvittyäni alkoi lämpöä puskemaan täysillä pelkääjän puoleisesta suuttimesta.

          Keskirulla oli alkumatkan eli sen 300km sinisellä. Kokeilin heti heittää punaiselle ja ajelin niin jonkun aikaa. Ei vaikutusta. Tilanne laukesi kun pelkääjän puolen lämpötilaa sääteli muutamaan kertaan 16-32-16-32-20 ja kas kummaa taas tuli kylmää.

          Panelin puhallin toimi koko ajan koska sitä kokeiltiin aina välillä pienellä paperipalalla joka jäi siihen kun sen siihen laittoi.


          Onko vesiventtiiliä molemmille puolille joka voisi seota välillä. Eilenhän kuumaa tuli molemmilta puolilta.

          Ennen lähtöä lisäsin paisuntasäiliöön 0,5l vettä koska jollain oli vajauksen takia lämmöt seilannut.

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8975
            • Kellokoski

            #20
            Vesiventtiilihän siellä luultavasti jumittaa.
            Voi parantua koputtelemalla ja ajamallä lämpöjä laidasta laitaan. :think
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4927
              • Kotka

              #21
              Niin ja vesiventtiileitä joi "ajella" INPA:n kanssa, näin saa varmuuden että ne liikkuvat...
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8975
                • Kellokoski

                #22
                Originally posted by Dunky View Post
                Niin ja vesiventtiileitä joi "ajella" INPA:n kanssa, näin saa varmuuden että ne liikkuvat...
                Täytyypä kokeilla kohta
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • mika83
                  Newbiemmer
                  • Dec 2010
                  • 6
                  • Oulunsalo

                  #23
                  Originally posted by jano85 View Post
                  Oisiko kellään tietoa mitä tämä "siili" vaikuttaa lämmityslaitteessa? Itsellä semmoinen ongelma että lämmityslaite kuoleentuu välillä. laskee puhalluksen 3 pykälään ja sen jälkeen alkaa pukkaamaan täysin kylmää. lämmintä saa tulemaan hetkellisesti nostamalla lämpötilaa muutamalla asteella mutta sitten taas pukkaa kylmää. ja tämän tekee noin 30km ajon jälkeen ja väliin ei taas mitään ongelmaa. lämmöt koneessa ihan normaalit. ja samalla on semmoinen vika että kun auto seisoo pari päivää niin akku on tyhjä. Eli onkohan vika jälleen kerran tässä piikkisessä kotieläimessä ja mikähän mahtaa olla ehjän vastuksen resistanssi??

                  Moi tänään juuri vaihdoin omaani "siilin" (etuvastus), itsellä ongelma ilmeni että puhallin ei sammunut muuten kuin akunkengät irroittamalla tai sen siilin pistokkeen irroituksella. Hieman oli tyly ajella ilman puhallinta aamusella ja iltasella kun alkoi vetään ikkunoita huuruun:p mutta siis ongelma voi ilmetä muutenkin eli puhallin ei puhalla lainkaan tai puhallus on epätasaista, omassani (e39 vm.9/2000) tosiaan puhallin ei sammunut mikäli etuvastukseen tuli virtaa. Itellä ei ajossa tämä ongelma ilmennyt lainkaan mutta, muutaman tyhjentyneen akun jälkeen aloin ihmettelemään että mitä ihmettä kun akku tyhjenee yön aikana ja syyksihän ilmeni että puhallin jää päälle, vaikkakin todella hiljaiselle teholle että voi ihan helposti jäädä huomioimatta mikäli ei ole korva tarkkana että mikä nyt hurisee vaikka auto on sammunut. Toivon myös että tosiaan tämä oli se ainoa syy akkun tyhjenemiseen että ei tarvitse taas alkaa penkomaan ja korjailemaan :p

                  Osan voi vaihtaa ihan parkkipaikallakin eikä tarvitse kuin olla yksi ristipää ruuvimeisseli, että saapi verhoilua otettua edestä pois, itse etuvastus on vain kiinni yhdellä klipsillä mikä on vastuksen alapuolella ovelasti sen puhalluskanavan takana, klipsiä painetaan vain alaspäin ja samalla vedetään vastusta pois.

                  https://www.youtube.com/watch?v=rB1XMzVtdno tuosta videosta sain ainakin itselle tarvittan tiedon vastuksen vaihtoon

                  Vähän ontuvaa tekstiä mutta halusin laittaa oman kokemukseni tänne tästä aiheesta josko vaikka olisi apua
                  Last edited by mika83; 08-09-2015, 17:21.

                  Comment

                  • tsi-dsg-asd
                    Newbiemmer
                    • Sep 2015
                    • 3
                    • uusimaa

                    #24
                    minulla hajosi myös tuo siili elikkä etuvastus. oireili ensin satunnaisena puhalteluna, ja mykistyi lopulta kokonaan.
                    laitoin uuden tilaukseen, mutta kun pitäisi autolla ajellakin, niin kokeilin tällaista vaihtoehtoista tee-se-itse poppakonstia:

                    1. siili irti.
                    2. pehmennetään varovasti kuumailmapuhaltimella se musta epoksi/kumi/mikälie tökötti.
                    3. kaivetaan parista kohtaa kumitöhnä varovasti pois esim. koristeveistotaltalla, jotta saadaan piirilevy ja transistoreiden juotokset näkyviin.
                    4. kolvataan transistorit uudestaan.
                    5. suojataan kosteudelta, jollain mikä ei johda sähköä. ite laitoin hätäsesti kuumaliimaa päälle. saattaahan se siellä sulaa, en ole tarkistanut.
                    6. työnnetään siili takasin.
                    7. nautitaan toimivasta puhaltimesta.

                    aikaa tuohon meni yhteensä noin 30min, eikä ole mitenkään vaikeaa, jos kolvi pysyy vähänkään kädessä. kustannus: 0e

                    pakollinen disclaimer: en ota vastuuta jos poltatte autonne tai autonne akku on aamulla tyhjä tai poltatte sormenne kuumailmapuhaltimella tai remonttikaljanne kaatuu auton lattialle tai mitä ikinä hyvänsä.. kaikki omalla vastuulla.

                    nappasin myös kuvan noista transistoreiden juotoksista, kahdessa juotoksessa oli selkeä silminnähtävä halkeama/kylmäjuotos. ympyröity punasella.



                    aiheesta muualla:

                    If you find that your blower motor is pulsing or randomly coming on after your vehicle is turned off, this may be your answer. If your blower motor is


                    ps. tämän postauksen laatimiseen meni enemmän aikaa kuin tuon siilin fiksaamiseen.
                    Last edited by tsi-dsg-asd; 24-09-2015, 21:04.

                    Comment

                    • Hebbu ///M3
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 1625
                      • Dallas

                      #25
                      Kiitti vinkistä. Ite meinasin uunittaa omani, mutta tuotahan pitää koittaa.
                      Sotkamo Connection

                      Comment

                      • tsi-dsg-asd
                        Newbiemmer
                        • Sep 2015
                        • 3
                        • uusimaa

                        #26
                        joo, kannattaa aika varovasti tuota töhnää kaapia, ettei piirilevystä johtimet katkea, noi taktiset kohdat näkyy jotenkuten tosta mun kuvasta. ite kaivoin tuurilla, kun on hiukan erimallinen kuin tuolla x5 foorumilla olevassa kuvassa..

                        Edit. mjoo, kesti joku viikon tuo "korjattu" siili, rupesi sekoilemaan uudestaan, vaihdoin uuden tilalle. nyt toimii.
                        Last edited by tsi-dsg-asd; 31-10-2015, 11:13.

                        Comment

                        • 205/65-15H
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1425

                          #27
                          Mikä tarvike-siili on osoittautunut kestäväksi? Mitä kantsii vältellä?
                          e39 M54B22 manual
                          Polestar2 LRDM -21
                          Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                          Comment

                          Working...
                          X