E39 523 -97 sedan. Takaylätukivarren vaihto. Millainen homma kyseessä, tarviiko olla jotain erikoistyökaluja? Onko mahdollista, että tarvis lämmittää, että saa pultit auki! Tarviiko ottaa iskari irti tai purkaa jotain enemmän, että pääsee pultteihin käsiksi? Onko kellään kokemuksia? Pitäis viikonloppuna vaihtaa, katsastus mies ei antanut armoa!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 Takaylätukivarren vaihto??
Collapse
X
-
Originally posted by Latexi81 View PostE39 523 -97 sedan. Takaylätukivarren vaihto. Millainen homma kyseessä, tarviiko olla jotain erikoistyökaluja? Onko mahdollista, että tarvis lämmittää, että saa pultit auki! Tarviiko ottaa iskari irti tai purkaa jotain enemmän, että pääsee pultteihin käsiksi? Onko kellään kokemuksia? Pitäis viikonloppuna vaihtaa, katsastus mies ei antanut armoa!
-
-
Originally posted by hamsu View Postmuistat sit vaa käyttää kulmilla vaihdon jälkeen2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by Latexi81 View PostOnkohan se suuntiminen ihan tarpeen??
-Janne--Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
-
Originally posted by Latexi81 View PostOnkohan se suuntiminen ihan tarpeen??
Originally posted by janne1974 View PostMinä ainakin käytin suuntauksessa. Ja oli ihan tarpeen, kulmat muuttuivat kun vaihdoin tukivarret. Ei kai sitä enempää tarvii selittää miksi pitäisi...
-Janne-
"petrolhead79"
PS: Mitäs kulmaa toi tukivarsi muuttaa/kontrolloi/vetää pieleen? Camberia/vähän aurausta? Miten paljon luulette että Vianorin ukot alkavat syventymään siihen?
PPS: Mun mielestä systeemi, jossa akselistovika johtaa armottomaan hylkyyn, on ainoa oikea.Last edited by petrolhead; 03-02-2009, 22:53.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostNo, sä korvaat osan toisella samanlaisella? Jos kulmia ei ole väljänä säädetty tai tuo osa taipuneena säädetty niin en ymmärrä miten kulmat muuttuu osan uusimisen vuoksi. Jos auto kulkee ennen ja jälkeen työn ratti suorassa niin kulmat ei lie muuttuneet.
Mulle ohjauskulmien tarkastuksen ja säädön tarpeellisuus ei tässä kohtaa ole "sanomattakin selvää". Itselleni em työ Ei_Maksa_Mitään, en viitsi silti peilejä viritellä kiinni turhaan aina kun vaihdan alkuperäisiä tuennan osia alkuperäisiin. En myöskään suosittelisi maksamaan satasta työstä jota ei tarvitse tehdä.
"petrolhead79"
PS: Mitäs kulmaa toi tukivarsi muuttaa/kontrolloi/vetää pieleen? Camberia/vähän aurausta? Miten paljon luulette että Vianorin ukot alkavat syventymään siihen?
Mä vaihtelin omaan about kaikki tukivarret taakse sekä narinahelan ja navan ja vedin ne kiinni samoin kuin vanhatkin oli ollut ja sitten tosiaan vein kulmien säätöön..edessä oli aavistuksen säädettävää mutta takana kulmat oli tehdasarvoissa.Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069
Current
E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Comment
-
-
Jees...pitänee harkita sitä kulmien säätöä, sitten kun on ylimääräisiä pelimerkkejä. En ainakaan itse ole huomannut, että auto käyttäytyisi mitenkään omituisesti, vaikka katsastaja KLOPPI sanoi, että ihan risana on ja aiheuttaa välittömästi kuoleman jos osia ei vaihdeta...että tällästä. Kiitos taas vastauksista kaikille!!sigpic
Comment
-
-
Etummaisessa ylätukivarressa on semmonen hieno epäkeskopultti jolla hyvinkin helposti saa pyörän kulman vituiks.. ihan suositeltavaa aina puslien / tukivarsien tjms. vaihdon jälkeen käydän suuntaamassa..
Ja itse vaihdostaa... suht vittumaisia pultteja riippuen ihan toki siitä montako suolakerrosta siellä piilee.. samalla melkeen kannattaa vaihtaa se narina helakin kun ropaa niitä muita osia siinä heti välittömässä läheisyydessä(jossei sitä/niitä auton historian aikan ole vaihdettu)sigpic
Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)
Comment
-
-
Tosiaan, siinä on epäkeskopultti ja asento pysyy samana kun merkkaa pultin asennon ennen irrotusta ja pistää samaan asentoo uuden tukivarren kanssa, ei pitäs olla kovin haastavaa? Ja kyllähä tuolta takaa kannattaa mahdollisimman paljon vaihtaa osia kerralla. Heiluttele rengasta ylhäällä pystysuunnassa josko "narinahelassa" olis väljää. Itse vaihtaisin ainakin tuon toisenkin tukivarren samantien ja mikäli narinaheloissa narinaa taikka väljää niin ne myös.
Ja tietysti sanomattakin selvää että kaikki osien vaihdot on tietysti järkevintä tehdä pareittain kummallekkin puolelle.- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
Originally posted by Latexi81 View PostJos katsotaan räjäytys kuvaa viestiketjun alkupäässä osaa nro 18 kummassako päässä se epäkesko pultti sijaitsee?? Samaan syssyyn täytyy kysyä, et löytyykä e39:iin korjausopasta mistään esim. interneeketistä??:think
Edit: #1 postauksen kuvasta nro 15,16,17sigpic
Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)
Comment
-
-
No niin homma tehty, aikaa meni 45 minuuttia. Hintaa vaihdolle kertyi kokonaiset 38 €.
Kyl sen olis saanu ittekkin vaihdettua, jos olis ollu paineilmavehkeet ja paikka missä tehdä!
Ja mitä suorasuuntaukseen tulee, niin eihän niissä mitään epäkeskoruuveja ollu, eikä muitakaan säätöjä, niin kuin joku jo korjasikin eli jos olis muuten halunnu suunntauksen tehdä, niin kaikin mokomin, mut itse en sitä meinaa teettää!sigpic
Comment
-
-
Originally posted by Supa View PostJa tietysti sanomattakin selvää että kaikki osien vaihdot on tietysti järkevintä tehdä pareittain kummallekkin puolelle.
?
Jos toisella puolella oleva osa on ehjä niin miten sen vaihtaminen uuteen ehjään (varuiksi ) muuttaa/parantaa asioita? Jousituksessa on monta muutakin ehjää komponenttia joita ei vaihdeta yhden petettyä. Tämä menee jo vähän ohi aiheen mutta mun mielestä tuollaisia neuvoja ei pitäisi perustelematta antaa.
Originally posted by Latexi81 View PostNo niin homma tehty, aikaa meni 45 minuuttia. Hintaa vaihdolle kertyi kokonaiset 38 €.
Kyl sen olis saanu ittekkin vaihdettua, jos olis ollu paineilmavehkeet ja paikka missä tehdä!
Ja mitä suorasuuntaukseen tulee, niin eihän niissä mitään epäkeskoruuveja ollu, eikä muitakaan säätöjä, niin kuin joku jo korjasikin eli jos olis muuten halunnu suunntauksen tehdä, niin kaikin mokomin, mut itse en sitä meinaa teettää!Last edited by petrolhead; 04-02-2009, 22:48.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Comment