Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Takaylätukivarren vaihto??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Latexi81
    BTCF Member
    • May 2005
    • 158
    • Seinäjoki

    E39 Takaylätukivarren vaihto??

    E39 523 -97 sedan. Takaylätukivarren vaihto. Millainen homma kyseessä, tarviiko olla jotain erikoistyökaluja? Onko mahdollista, että tarvis lämmittää, että saa pultit auki! Tarviiko ottaa iskari irti tai purkaa jotain enemmän, että pääsee pultteihin käsiksi? Onko kellään kokemuksia? Pitäis viikonloppuna vaihtaa, katsastus mies ei antanut armoa!
    Attached Files
    sigpic
  • hamsu
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 177
    • uusimaa

    #2
    Originally posted by Latexi81 View Post
    E39 523 -97 sedan. Takaylätukivarren vaihto. Millainen homma kyseessä, tarviiko olla jotain erikoistyökaluja? Onko mahdollista, että tarvis lämmittää, että saa pultit auki! Tarviiko ottaa iskari irti tai purkaa jotain enemmän, että pääsee pultteihin käsiksi? Onko kellään kokemuksia? Pitäis viikonloppuna vaihtaa, katsastus mies ei antanut armoa!
    Ei tarvi mitää erik.kaluja,voiha ne vähä tiukas olla mut kyllä pitäs irtoo ilman pilliä,muistat sit vaa käyttää kulmilla vaihdon jälkeen

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Originally posted by hamsu View Post
      muistat sit vaa käyttää kulmilla vaihdon jälkeen
      Miksi
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Latexi81
        BTCF Member
        • May 2005
        • 158
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by hamsu View Post
        muistat sit vaa käyttää kulmilla vaihdon jälkeen
        Onkohan se suuntiminen ihan tarpeen??
        sigpic

        Comment

        • janne1974
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 405
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by Latexi81 View Post
          Onkohan se suuntiminen ihan tarpeen??
          Minä ainakin käytin suuntauksessa. Ja oli ihan tarpeen, kulmat muuttuivat kun vaihdoin tukivarret. Ei kai sitä enempää tarvii selittää miksi pitäisi...

          -Janne-
          -Janne-

          F10 535iX sedan -11
          ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
          ex. E39 528i touring -99
          ex. E36 325ia coupe -93

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by Latexi81 View Post
            Onkohan se suuntiminen ihan tarpeen??
            No, sä korvaat osan toisella samanlaisella? Jos kulmia ei ole väljänä säädetty tai tuo osa taipuneena säädetty niin en ymmärrä miten kulmat muuttuu osan uusimisen vuoksi. Jos auto kulkee ennen ja jälkeen työn ratti suorassa niin kulmat ei lie muuttuneet.
            Originally posted by janne1974 View Post
            Minä ainakin käytin suuntauksessa. Ja oli ihan tarpeen, kulmat muuttuivat kun vaihdoin tukivarret. Ei kai sitä enempää tarvii selittää miksi pitäisi...

            -Janne-
            Mulle ohjauskulmien tarkastuksen ja säädön tarpeellisuus ei tässä kohtaa ole "sanomattakin selvää". Itselleni em työ Ei_Maksa_Mitään, en viitsi silti peilejä viritellä kiinni turhaan aina kun vaihdan alkuperäisiä tuennan osia alkuperäisiin. En myöskään suosittelisi maksamaan satasta työstä jota ei tarvitse tehdä.

            "petrolhead79"

            PS: Mitäs kulmaa toi tukivarsi muuttaa/kontrolloi/vetää pieleen? Camberia/vähän aurausta? Miten paljon luulette että Vianorin ukot alkavat syventymään siihen?

            PPS: Mun mielestä systeemi, jossa akselistovika johtaa armottomaan hylkyyn, on ainoa oikea.
            Last edited by petrolhead; 03-02-2009, 22:53.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Robi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 7606
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by petrolhead View Post
              No, sä korvaat osan toisella samanlaisella? Jos kulmia ei ole väljänä säädetty tai tuo osa taipuneena säädetty niin en ymmärrä miten kulmat muuttuu osan uusimisen vuoksi. Jos auto kulkee ennen ja jälkeen työn ratti suorassa niin kulmat ei lie muuttuneet.

              Mulle ohjauskulmien tarkastuksen ja säädön tarpeellisuus ei tässä kohtaa ole "sanomattakin selvää". Itselleni em työ Ei_Maksa_Mitään, en viitsi silti peilejä viritellä kiinni turhaan aina kun vaihdan alkuperäisiä tuennan osia alkuperäisiin. En myöskään suosittelisi maksamaan satasta työstä jota ei tarvitse tehdä.

              "petrolhead79"

              PS: Mitäs kulmaa toi tukivarsi muuttaa/kontrolloi/vetää pieleen? Camberia/vähän aurausta? Miten paljon luulette että Vianorin ukot alkavat syventymään siihen?
              Jep..ei se kulma siitä mihinkään muutu...toki jos haluaa varmistua asiasta voi käydä mittauttamassa kulmat ennen ja jälkeen tukivarren vaihdon..toki vaatinee muutaman euroa ylimääräistä että siihen viitsii ryhtyä.

              Mä vaihtelin omaan about kaikki tukivarret taakse sekä narinahelan ja navan ja vedin ne kiinni samoin kuin vanhatkin oli ollut ja sitten tosiaan vein kulmien säätöön..edessä oli aavistuksen säädettävää mutta takana kulmat oli tehdasarvoissa.
              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
              Tiedustelut priva tai 0452210069

              Current
              E61 530d
              E39 530d
              E39 520iA
              E46 330xd
              E28 528i

              Comment

              • Latexi81
                BTCF Member
                • May 2005
                • 158
                • Seinäjoki

                #8
                Jees...pitänee harkita sitä kulmien säätöä, sitten kun on ylimääräisiä pelimerkkejä. En ainakaan itse ole huomannut, että auto käyttäytyisi mitenkään omituisesti, vaikka katsastaja KLOPPI sanoi, että ihan risana on ja aiheuttaa välittömästi kuoleman jos osia ei vaihdeta...että tällästä. Kiitos taas vastauksista kaikille!!
                sigpic

                Comment

                • Exami
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 986
                  • Hyvinkää, Tuusula

                  #9
                  Etummaisessa ylätukivarressa on semmonen hieno epäkeskopultti jolla hyvinkin helposti saa pyörän kulman vituiks.. ihan suositeltavaa aina puslien / tukivarsien tjms. vaihdon jälkeen käydän suuntaamassa..

                  Ja itse vaihdostaa... suht vittumaisia pultteja riippuen ihan toki siitä montako suolakerrosta siellä piilee.. samalla melkeen kannattaa vaihtaa se narina helakin kun ropaa niitä muita osia siinä heti välittömässä läheisyydessä(jossei sitä/niitä auton historian aikan ole vaihdettu)
                  sigpic
                  Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Tosiaan, siinä on epäkeskopultti ja asento pysyy samana kun merkkaa pultin asennon ennen irrotusta ja pistää samaan asentoo uuden tukivarren kanssa, ei pitäs olla kovin haastavaa? Ja kyllähä tuolta takaa kannattaa mahdollisimman paljon vaihtaa osia kerralla. Heiluttele rengasta ylhäällä pystysuunnassa josko "narinahelassa" olis väljää. Itse vaihtaisin ainakin tuon toisenkin tukivarren samantien ja mikäli narinaheloissa narinaa taikka väljää niin ne myös.

                    Ja tietysti sanomattakin selvää että kaikki osien vaihdot on tietysti järkevintä tehdä pareittain kummallekkin puolelle.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Latexi81
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 158
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Jos katsotaan räjäytys kuvaa viestiketjun alkupäässä osaa nro 18 kummassako päässä se epäkesko pultti sijaitsee?? Samaan syssyyn täytyy kysyä, et löytyykä e39:iin korjausopasta mistään esim. interneeketistä??:think
                      sigpic

                      Comment

                      • Ha2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1786
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Latexi81 View Post
                        Jos katsotaan räjäytys kuvaa viestiketjun alkupäässä osaa nro 18 kummassako päässä se epäkesko pultti sijaitsee?
                        Ei kummassakaan. Isän E39:iin vaihdettiin tuo tukivarsi ja se oli puolen tunnin homma hallitunkin nokassa.
                        E61 525d LCI

                        Comment

                        • Exami
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 986
                          • Hyvinkää, Tuusula

                          #13
                          Originally posted by Latexi81 View Post
                          Jos katsotaan räjäytys kuvaa viestiketjun alkupäässä osaa nro 18 kummassako päässä se epäkesko pultti sijaitsee?? Samaan syssyyn täytyy kysyä, et löytyykä e39:iin korjausopasta mistään esim. interneeketistä??:think
                          Etummaisessa ylätukivaressa.. ja korin päädyssä..

                          Edit: #1 postauksen kuvasta nro 15,16,17
                          sigpic
                          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                          Comment

                          • Latexi81
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 158
                            • Seinäjoki

                            #14
                            No niin homma tehty, aikaa meni 45 minuuttia. Hintaa vaihdolle kertyi kokonaiset 38 €.
                            Kyl sen olis saanu ittekkin vaihdettua, jos olis ollu paineilmavehkeet ja paikka missä tehdä!
                            Ja mitä suorasuuntaukseen tulee, niin eihän niissä mitään epäkeskoruuveja ollu, eikä muitakaan säätöjä, niin kuin joku jo korjasikin eli jos olis muuten halunnu suunntauksen tehdä, niin kaikin mokomin, mut itse en sitä meinaa teettää!
                            sigpic

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by Supa View Post
                              Ja tietysti sanomattakin selvää että kaikki osien vaihdot on tietysti järkevintä tehdä pareittain kummallekkin puolelle.
                              Jos se on sanomattakin selvää niin yksiselitteinen ja selvä perustelu on varmaan helppo kertoa.

                              ?

                              Jos toisella puolella oleva osa on ehjä niin miten sen vaihtaminen uuteen ehjään (varuiksi ) muuttaa/parantaa asioita? Jousituksessa on monta muutakin ehjää komponenttia joita ei vaihdeta yhden petettyä. Tämä menee jo vähän ohi aiheen mutta mun mielestä tuollaisia neuvoja ei pitäisi perustelematta antaa.
                              Originally posted by Latexi81 View Post
                              No niin homma tehty, aikaa meni 45 minuuttia. Hintaa vaihdolle kertyi kokonaiset 38 €.
                              Kyl sen olis saanu ittekkin vaihdettua, jos olis ollu paineilmavehkeet ja paikka missä tehdä!
                              Ja mitä suorasuuntaukseen tulee, niin eihän niissä mitään epäkeskoruuveja ollu, eikä muitakaan säätöjä, niin kuin joku jo korjasikin eli jos olis muuten halunnu suunntauksen tehdä, niin kaikin mokomin, mut itse en sitä meinaa teettää!
                              ..Ja kulkee edelleen ratti suorassa /samassa asennossa kuin ennen vaihtoakin?
                              Last edited by petrolhead; 04-02-2009, 22:48.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎