E 39 16" alkuperäisvanteen rengaskoko?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jsa014
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1651
    • Turun Pallivaha

    #16
    Kuinkas tarkka tämä halkaisija on?

    Kun E39 orkkiskoko 225/55R16 antaa halkaisijaksi 653,9mm, mutta toinen orkkiskoko on 235/45R17 jossa halkaisija 643,3mm, eli eroa on 10,6mm

    Luulisi että ainakaan tällainen 11mm ero ei aiheuta mitään, kun kerran BMW tuollaisia tehtaalla asentaa E39:iin. Eli onko optimihalkaisija noiden välissä, jolloin heittoa on 5mm molempiin vai mille steppi on "suunniteltu"?
    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

    Comment

    • Risto113
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 1203
      • GrassLake

      #17
      En tiedä miten tarkkaa tuo on, mutta mulla on uudempi bensasteppi (-03) ja 225/50/16 talvirenkaat.
      Vaihtaa ihan milloin sattuu, välillä vinguttaa normi kaupunkiajossa yli 3000rpm tasakaasulla, maantiellä 80-100 nopeuksissa turbiini lukittuu/ei lukitu/lukittuu...

      Kokeilin kaverin 205/65/15 (orkkiskoko prefacelift e39:iin kait?) kumeilla, eikä tarvitse enää arvailla oliko vaihteistossa vikaa vai ei.

      Kiitokset Hemille vinkistä, enpä olisi uskonut, mutta näin se nyt vaan on.

      Edit: tosiaan 205/65/15", ajatushäiriö...
      Last edited by Risto113; 20-02-2009, 08:32.

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8976
        • Kellokoski

        #18
        Originally posted by Risto113 View Post
        En tiedä miten tarkkaa tuo on, mutta mulla on uudempi bensasteppi (-03) ja 225/50/16 talvirenkaat.
        Vaihtaa ihan milloin sattuu, välillä vinguttaa normi kaupunkiajossa yli 3000rpm tasakaasulla, maantiellä 80-100 nopeuksissa turbiini lukittuu/ei lukitu/lukittuu...

        Kokeilin kaverin 195/65/15 (orkkiskoko prefacelift e39:iin kait?) kumeilla, eikä tarvitse enää arvailla oliko vaihteistossa vikaa vai ei.

        Kiitokset Hemille vinkistä, enpä olisi uskonut, mutta näin se nyt vaan on.
        205/65 15" on orkkiskoko prefaceliftiin, nuo 195 on e36/e46 kokoja.
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8976
          • Kellokoski

          #19
          Originally posted by jsa014 View Post
          Kuinkas tarkka tämä halkaisija on?

          Kun E39 orkkiskoko 225/55R16 antaa halkaisijaksi 653,9mm, mutta toinen orkkiskoko on 235/45R17 jossa halkaisija 643,3mm, eli eroa on 10,6mm

          Luulisi että ainakaan tällainen 11mm ero ei aiheuta mitään, kun kerran BMW tuollaisia tehtaalla asentaa E39:iin. Eli onko optimihalkaisija noiden välissä, jolloin heittoa on 5mm molempiin vai mille steppi on "suunniteltu"?
          205/65 15" on orkkiskoko mille kaikki on speksattu.
          Halkaisija 647,5mm vs 643,3mm 235/45 17". Eroa 4,2mm
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17798
            • Jämsä

            #20
            Originally posted by Risto113 View Post
            En tiedä miten tarkkaa tuo on, mutta mulla on uudempi bensasteppi (-03) ja 225/50/16 talvirenkaat.
            Vaihtaa ihan milloin sattuu, välillä vinguttaa normi kaupunkiajossa yli 3000rpm tasakaasulla, maantiellä 80-100 nopeuksissa turbiini lukittuu/ei lukitu/lukittuu...

            Kokeilin kaverin 195/65/15 (orkkiskoko prefacelift e39:iin kait?) kumeilla, eikä tarvitse enää arvailla oliko vaihteistossa vikaa vai ei.

            Kiitokset Hemille vinkistä, enpä olisi uskonut, mutta näin se nyt vaan on.
            ei helvetti siellä täytyy olla gps, mikä haistaa auton nopeuden ihan käsittämätöntä... tosta aiheesta olis kiva kuulla luento joltain asiasta jotain ymmärtävältä viisaammalta kuin insinööri :think
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8976
              • Kellokoski

              #21
              Originally posted by bemu2000 View Post
              ei helvetti siellä täytyy olla gps, mikä haistaa auton nopeuden ihan käsittämätöntä... tosta aiheesta olis kiva kuulla luento joltain asiasta jotain ymmärtävältä viisaammalta kuin insinööri :think
              Kai se riittää jos sinne laatikon aivoihin on speksattu että 100km/h = 1750rpm.
              Ja jos alikokoisella kumilla onkin 100km/h = 2000rpm niin laatikko ei lukita vaan kuvittelee pyörän sutivan tms. Ota näistä selvä?
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17798
                • Jämsä

                #22
                Originally posted by _nixu_ View Post
                Kai se riittää jos sinne laatikon aivoihin on speksattu että 100km/h = 1750rpm.
                Ja jos alikokoisella kumilla onkin 100km/h = 2000rpm niin laatikko ei lukita vaan kuvittelee pyörän sutivan tms. Ota näistä selvä?

                samoilla kierroksilla on takuulla sama nopeusmittarin näyttämä, mittarivirhe vaan muuttuu.... tuon takia se auto ei voi tietää ilman gps:ää, minkä kokoiset pyörät pyörii alla. paitsi pyörien painosta ja ilmanvastuksesta ym. en millään uskois, että nuo voi vaikuttaa noin pienissä muutoksissa.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #23
                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  samoilla kierroksilla on takuulla sama nopeusmittarin näyttämä, mittarivirhe vaan muuttuu.... tuon takia se auto ei voi tietää ilman gps:ää, minkä kokoiset pyörät pyörii alla. paitsi pyörien painosta ja ilmanvastuksesta ym. en millään uskois, että nuo voi vaikuttaa noin pienissä muutoksissa.
                  Jospa siinä on maanopeustutka

                  Todella mystistä, olen näitä ennenkin kuullut ja joissain se toisinaan vaikuttaa. Ilmeisesti vierintävastus yms vaikuttaa. Mutta jos kaikki samaa kokoa ja aavistuksen pienemmät niin...

                  No pre facelift on ainakin tunteeton renkaan koolle.

                  Comment

                  • Risto113
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1203
                    • GrassLake

                    #24
                    Mistään en mitään tiedä, mutta:

                    Auto tietää kait? moottorin/vaihteiston väännöntarpeen/kuormitusasteen perusteella missä olosuhteissa ajetaan, esim. ylämäki tai alamäki.
                    Miten muutenkaan?

                    Mäessä tai kiihdyttäessä pidetään pienempää pykälää päällä jne...
                    Tuo logiikka ei voi perustua todelliseen nopeuteen, sen kaikki tietää.

                    Herkästi tuntuu sekoavan silti. Mitähän auto tekee, jos renkaat on selkeästi YLIkokoiset?

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17798
                      • Jämsä

                      #25
                      Originally posted by Risto113 View Post
                      Mistään en mitään tiedä, mutta:

                      Auto tietää kait? moottorin/vaihteiston väännöntarpeen/kuormitusasteen perusteella missä olosuhteissa ajetaan, esim. ylämäki tai alamäki.
                      Miten muutenkaan?

                      Mäessä tai kiihdyttäessä pidetään pienempää pykälää päällä jne...
                      Tuo logiikka ei voi perustua todelliseen nopeuteen, sen kaikki tietää.

                      Herkästi tuntuu sekoavan silti. Mitähän auto tekee, jos renkaat on selkeästi YLIkokoiset?
                      tai oikean kokoiset, mutta vaikkapa super kevyet OZ ultraleggerat, pienen vierintävastuksen kumeilla... entäpä nastarenkaat, tai slicksit? omituista on joka tapauksessa, jos tollaset voi vaikuttaa. siis oikeasti jos mietitään, että vaikkapa 1-2cm renkaan halkaisijassa samalla vanteella tekee ongelmia, niin huomattavasti suurempi vaikutus luulisi olevan, jos laitetaan selvästi kevyempi vannesetti alle oikealla halkaisijalla. :think
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • Carbonfiber
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 5224
                        • Hki 43

                        #26
                        ------
                        Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                        Z3 Roadster 2.8 '98
                        isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                        ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                        Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                        Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                        Comment

                        • BMWFW24
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 276
                          • Jämsä

                          #27
                          Kunhan pähkäilin:

                          Autohan tietää:
                          -moottorin kierrosnopeuden
                          -kuormituksen
                          -vaihteiston pyörimisnopeuden
                          -turbiinin ja ulostuloakselin nopeuden
                          -takapyörien pyörimisnopeuden
                          -etupyörien pyörimisnopeuden

                          Jos renkaiden halkaisija pienenee, niiden pyörimiseen tarvittava voima pienenee. / liikkeeseen pääsemiseen tarvittava vääntömomentti pienenee

                          Automaatissahan turbiinin takia voi moottori pyöriä erinopeudella kuin vaihteiston sisääntuloakseli. Manuaalissahan tuo voi tapahtua vain kytkimen luistaessa(kytkimen ollessa kiinni).

                          Jos tarvittava vääntö ei täsmää moottorin ja vaihteiston valmiisiin(rpm, kaasuläpän asento, vaihde. vaihteiston rpm, renkaiden rpm) karttoihin, voisi kuvitella vaihteiston "sekoavan"...

                          Esim. mönkijöillä tulee nuo rengastuksen koon muutoksen aiheuttamat "tehohäviöt" maastossa helposti esille...
                          ex. 316i e36 1991
                          ex. 318iS Coupe e36 1992
                          ex. 528iA Touring e39 1997
                          ex 316i e30 1990, vaimon
                          ex. X5 4.4i e53 2001
                          ex 316 e46 2003, vaimon
                          525iX e60 2008
                          Z4 e85 2003, vaimon​

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Originally posted by BMWFW24 View Post
                            Kunhan pähkäilin:

                            Autohan tietää:
                            -moottorin kierrosnopeuden
                            -kuormituksen
                            -vaihteiston pyörimisnopeuden
                            -turbiinin ja ulostuloakselin nopeuden
                            -takapyörien pyörimisnopeuden
                            -etupyörien pyörimisnopeuden

                            Jos renkaiden halkaisija pienenee, niiden pyörimiseen tarvittava voima pienenee. / liikkeeseen pääsemiseen tarvittava vääntömomentti pienenee

                            Automaatissahan turbiinin takia voi moottori pyöriä erinopeudella kuin vaihteiston sisääntuloakseli. Manuaalissahan tuo voi tapahtua vain kytkimen luistaessa(kytkimen ollessa kiinni).

                            Jos tarvittava vääntö ei täsmää moottorin ja vaihteiston valmiisiin(rpm, kaasuläpän asento, vaihde. vaihteiston rpm, renkaiden rpm) karttoihin, voisi kuvitella vaihteiston "sekoavan"...

                            Esim. mönkijöillä tulee nuo rengastuksen koon muutoksen aiheuttamat "tehohäviöt" maastossa helposti esille...
                            Siis näinhän sen täytyy olla+ että 9/98-uudemmissa bensastepillisissä myös moottorin perusasetuksissa tapahtuu eri kuormitustilanteissa muutoksia.
                            Eli mm.imu+pakopuolien vanoksen sekä tuon kaksoiskanavaimusarjan säädöt on eri kuormituksilla ja siis myös eri kokonaisvälityssuhteilla erilaiset.
                            Kun samalla kuormitustilanteen mukaan haistellaan moottorin käyttämä ilmamäärä ja neljä Lambdaa kun samalla säätää polttoaineen ruiskutusta, täytyy näiden summasta kertyä jotain mikä vaikuttaa myös laatikon asetuksiin.
                            Eli kyseistä ilmiötä ja sen syitä voi ihmetellä ja vapaasti epäilläkkin vaikka maailman tappiin, mutta se on aivan 100% varmaa että näitä toiminnan haparointeja väärän vierintäkehän rengastuksilla varsinkin bensakoneisissa 8/98-uudemmissa e39:ssä tapahtuu.
                            Tosin olen jo kuullut ainakin yhdestä varmasta vastaavasta tapauksesta e90:n kohdalla ja yhdestä e60:n kohdalla, jolloin ongelma ei ole vain e39:ssä.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Originally posted by _nixu_ View Post
                              Kai se riittää jos sinne laatikon aivoihin on speksattu että 100km/h = 1750rpm.
                              Ja jos alikokoisella kumilla onkin 100km/h = 2000rpm niin laatikko ei lukita vaan kuvittelee pyörän sutivan tms. Ota näistä selvä?
                              Mittarin nopeusnäyttämä suhteessa todelliseen kierroslukuun ei muutu renkaan vierintäkehän muuttuessa, vaan tuo 1750rpm/100kmh pitää aina ja renkaista riippumatta, mikä tietenkin tekee asiasta äkkivilkaisulla kummallisen. Todellinen nopeus toki muuttuu riippuen siitä tiheneekö vai harveneeko kokonaisvälityssuhde renkaan halkaisijamuutoksen myötä.

                              Comment

                              • Simpel
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2008
                                • 405

                                #30
                                Vanha nostan, pakko...

                                Mitä tarkalleen tapahtuu ton mittariheiton lisäksi jos pistä talveksi 205/55/16"

                                530D -01

                                Comment

                                Working...
                                X