Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 ja vakionopeudensäätimen ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eemeli39
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 69
    • Pirkanmaa

    e39 ja vakionopeudensäätimen ongelma

    Moi,
    Tänään kun ajelin töihin (e39, 530da, -99), niin vakionopeudensäädin alkoi temppuilemaan. Mittaristoon syttyi kyllä vakkarin merkkivalo, mutta muuten laite ei toiminut, eli nopeus ei jäänyt haluttuun.

    Aikani moottoritiellä sitä siinä räpläilin ja laittelin päälle ja pois, kunnes yhtäkkiä kone alkoi kiihdyttää kuin viimeistä päivää. Rundit nousi kaakkoon ja nopeus nousi johonkin 140-150km/h paikkeille, kunnes lopulta sain laitteen pois päältä. Loppumatkalla en tässä kelissä uskaltanut sitä enää koittaa.

    Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Onko löytynyt syytä/ ratkaisua?
    e39 530dA -99
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #2
    diisselistä ei tietoa, mutta jos vaijerilla niin olettaisin että samantapainen kun bensakoneissa, joissa vaijeri kaasuläpän ja moottorin väliltä voi rispaantua ja alkaa takkuamaan. Ei edes kuulosta sähkövialta kun valo pysyy kerran taulussa... Myös tuo "viimeistä päivää" kiihdyttäminen vakkari päällä viittaa mun mielestä vaijeriin tai sen kiinnityksiin.

    En tiedä mistä löytyy tai miten vaihdetaan...

    Comment

    • Eemeli39
      Bimmer Rookie
      • Apr 2008
      • 69
      • Pirkanmaa

      #3
      Joo, pitänee tarkistaa/ tarkistuttaa tuo vaijeri. Tätä minäkin alan epäilemään, kun tänään liikkeelle lähdettäessä ei ensi tapahtunut 2-3 sek mitään vaikka kaasupoljinta kuinka painoi ja sit taas kun taikaiskusta lähti rakettina eteenpäin.
      e39 530dA -99

      Comment

      • MakeH
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1170
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by Eemeli39 View Post
        Joo, pitänee tarkistaa/ tarkistuttaa tuo vaijeri. Tätä minäkin alan epäilemään, kun tänään liikkeelle lähdettäessä ei ensi tapahtunut 2-3 sek mitään vaikka kaasupoljinta kuinka painoi ja sit taas kun taikaiskusta lähti rakettina eteenpäin.
        Ei siellä mitään vaijeria ole. Kaikki on sähköllä dieselissä.

        Comment

        • Risto113
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1204
          • GrassLake

          #5
          Originally posted by MakeH View Post
          Ei siellä mitään vaijeria ole. Kaikki on sähköllä dieselissä.
          Anteeksi epätietoisuuteni ja arvailuni. Oireet vain täsmäsi, toivottavasti silti selviää.

          Jumittava kaasuläppä?

          Comment

          • MakeH
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1170
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Risto113 View Post
            Anteeksi epätietoisuuteni ja arvailuni. Oireet vain täsmäsi, toivottavasti silti selviää.

            Jumittava kaasuläppä?
            No ei ole sitäkään! Huono tuuri sulla tässä korjauslotossa, ethän vaan ole laakkosella töissä...?

            Comment

            • Eemeli39
              Bimmer Rookie
              • Apr 2008
              • 69
              • Pirkanmaa

              #7
              No kun saisi edes kolme ja lisänumeron oikein, niin voisi lähteä etsimään ongelmakohtaa
              e39 530dA -99

              Comment

              • Risto113
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 1204
                • GrassLake

                #8
                OT:

                Nyt en sano diesel-juttuihin enää mitään.

                En ole Laakkosella töissä, enkä menisi millään liksalla, enkä veisi autoani enää sinne vaikka ilmaiseksi "korjaisivat"...

                Comment

                • 500sarjalainen
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2009
                  • 136
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Lainataan nyt tätä vanhaa topiccia, olen searchillä etsinyt mutta vielä ei ole löytynyt vastausta mikä vakkarissa on vikana jos se ei mene päälle?

                  Autona 530D -01 steppilaatikolla ja ratin napista päälle laitettuna syttyy vain vakkarin merkkivalo mittaristoon mutta nopeus ei jää päälle + eikä -painikkeesta. Myöskään se edelliseen nopeuteen ottava painike ei tee mitään.

                  Huomenna pitäis ajella 1300km ja olishan se mukava saada vakkarikin toimimaan.

                  Comment

                  • buksin-1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 4592
                    • Keski-Pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by 500sarjalainen View Post
                    Lainataan nyt tätä vanhaa topiccia, olen searchillä etsinyt mutta vielä ei ole löytynyt vastausta mikä vakkarissa on vikana jos se ei mene päälle?

                    Autona 530D -01 steppilaatikolla ja ratin napista päälle laitettuna syttyy vain vakkarin merkkivalo mittaristoon mutta nopeus ei jää päälle + eikä -painikkeesta. Myöskään se edelliseen nopeuteen ottava painike ei tee mitään.

                    Huomenna pitäis ajella 1300km ja olishan se mukava saada vakkarikin toimimaan.
                    Onko se aikaisemmin toiminut? Jos on, voi olla vika itse MF-paneelissa tai liitoksissa.
                    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                    SISUSTAT modaukset

                    Comment

                    • 500sarjalainen
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 136
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Ei tietoa aikaisemmasta toiminnasta, auto ollut mulla pari kuukautta eikä ole sinä aikana toiminut.
                      Näkyykö tuosta mitään jälkeä diagnostiikassa jos saan auton piuhan päähän?

                      Comment

                      • peltone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 8092
                        • Willähde

                        #12
                        Originally posted by 500sarjalainen View Post
                        Ei tietoa aikaisemmasta toiminnasta, auto ollut mulla pari kuukautta eikä ole sinä aikana toiminut.
                        Näkyykö tuosta mitään jälkeä diagnostiikassa jos saan auton piuhan päähän?
                        Tuossa kun vähän searchasin niin jotain tietoa antaa kyllä.. Ei kai abs/luistonestovalo pala? Tai ethän ole kokeillut laittaa päälle kun luistonesto on pois päältä?
                        Siis itse en ole kokeillut mutta ei kuulemma mene päälle jos nuo/tuo palaa..:think
                        E30 316 -87
                        E91 325i -06
                        E61 530d -06
                        F10 520d -14
                        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                        Comment

                        • 500sarjalainen
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2009
                          • 136
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Ei pala muita valoja, enkä ole kokeillut laittaa päälle luistonesto poiskytkettynä mutta sitä voisin tänään koittaa.

                          Comment

                          • peltone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 8092
                            • Willähde

                            #14
                            Originally posted by 500sarjalainen View Post
                            Ei pala muita valoja, enkä ole kokeillut laittaa päälle luistonesto poiskytkettynä mutta sitä voisin tänään koittaa.
                            Niin siis huonosti selitin Eli EI pitäisi mennä päälle silloin jos luistonesto on pois päältä.
                            E30 316 -87
                            E91 325i -06
                            E61 530d -06
                            F10 520d -14
                            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                            Comment

                            • 500sarjalainen
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2009
                              • 136
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Nyt on käytetty auto piuhan päässä ja vikoja löytyi vaikka mulle jakaa:

                              1280 Nopeusimpulssi, CAN-vika
                              13589 Ilmastointikompressorin poiskytkentä, Katkos
                              1152 Jäähdyttimen puhaltimen ohjaus, Katkos
                              10240 Ohjainlaitteiden toimintajännite liian alhainen
                              13573 Hehkutusajan ohjaus, Hehkutuksen ohjainlaite viallinen
                              4704 Esisiirtopaineen valvonta, liian pieni paine
                              7658 Vakionopeussäätimen käyttölaite, Toimintahäiriö
                              2550 Tuntematon vika
                              5232 Ahtopaineen säätöventtiili
                              288 Kaasupolkimen asentoanturi 1, Impulssi liian korkea

                              Viat nollatiin ja kävin koeajolla mutta vakkari ei toimi edelleenkään. Mikään näistä vioista ei ollut kumminkaan palannut.

                              Autossa ei muutenkaan ole vikaa, hehkuttaa, käy ja vetää normaalista mutta silti tuollainen pitkä vikalista?

                              Olisko vinkkiä mistä lähtee tuon vakkarin vikaa seuraavaksi etsimään?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎