Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 ja vakionopeudensäätimen ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eki_boomer
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 223
    • Klaukkala

    #31
    Autoon on joku jobbari näemmä vaihtanut automaattiaskin manuaalin tilalle ja siitä tämäkin vika varmaan juontaa juurensa.
    Mitä varustelista sanoo lootaksi?
    F31 moped edition...

    Comment

    • 500sarjalainen
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 136
      • Seinäjoki

      #32
      Originally posted by TJJ View Post
      Onko myös ZCS muutettu ja koodattu auto uudestaan? Mitä Inpa kertoo GM, SA ja VN arvoiksi?
      Kerros nyt tarkemmin mitä nuo tarkoittaa ja mistä löytyy?

      Varustelistan mukaan Transmission on: HECK ja Gearbox: MECH.
      Myös TIS sanoo VIN-koodin perusteella autoa manuaaliksi.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #33
        Originally posted by 500sarjalainen View Post
        Kerros nyt tarkemmin mitä nuo tarkoittaa ja mistä löytyy?
        ZCS on auton koodausavain, siinä on tiedot auton mallista, moottorista, vaihteistosta ja varusteista. Se muodostuu noista kolmesta: VN, GM ja SA. (Uudemmissa malleissa on erilainen systeemi mutta E39:ssä taisi olla kaikissa tuo.)

        En osaa ulkomuistista sanoa mistä nuo näkee, mutta EWS ja KOMBI/IKE ne sisältää, joten tutki Inpassa niiden tietoruutuja.
        E39 528iA

        Comment

        • 500sarjalainen
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 136
          • Seinäjoki

          #34
          Originally posted by TJJ View Post
          ZCS on auton koodausavain, siinä on tiedot auton mallista, moottorista, vaihteistosta ja varusteista. Se muodostuu noista kolmesta: VN, GM ja SA. (Uudemmissa malleissa on erilainen systeemi mutta E39:ssä taisi olla kaikissa tuo.)

          En osaa ulkomuistista sanoa mistä nuo näkee, mutta EWS ja KOMBI/IKE ne sisältää, joten tutki Inpassa niiden tietoruutuja.
          Tutkin INPA:sta kaiken mahdollisen noista ym. yksiköistä mutta en löytänyt tuollaisia tai sitten en vaan osannut tulkita niitä.

          Tälläistä mielenkiintoista löysin kuitenkin:
          EWS/Coding general väittää että Transmission Variant on Manual shift ja IKE/Coding general väittää että Transmission on 4-shift automatic transmission.

          Laitoin sulle TJJ privaa.

          Comment

          • Eemeli39
            Bimmer Rookie
            • Apr 2008
            • 69
            • Pirkanmaa

            #35
            Uppia tälle topicille

            Aikanaan aloitin tämän keskustelun vakkariongelmallamme. Osatani keskustelu kuitenkin jäi, koska ongelmat katosi yhtä nopeasti kuin mitä ilmenivätkin. Nyt sama ..ttumainen vika sit palasi tänään - eli vakkarilla ajettaessa nykii sellaista pientä, mutta huomattavaa nykimistä koko ajan. Tämän tuntee persuuksissa ja huomaa mm. kulutusmittarin jatkuvasta elämisestä.

            Loppuviikosta vien auton piuhanpäähän, mutta edelleen, mikäli teillä muilla on ollut vastaavaa vikaa, niin olisin kiitollinen kaikista toimivista DIY -ohjeista.
            e39 530dA -99

            Comment

            • Eemeli39
              Bimmer Rookie
              • Apr 2008
              • 69
              • Pirkanmaa

              #36
              Auto oli tänään vikakoodien luennassa. Ei sieltä mitään löytynyt, mikä olisi ko. ongelmaa selittänyt. Mutta huvittavinta tässä oli se, että sekä mennessä että takaisin ajettaessa vakkari toimi ihan niin kuin pitikin - really weird! No, lotto vetämään huomiselle:
              e39 530dA -99

              Comment

              • Eemeli39
                Bimmer Rookie
                • Apr 2008
                • 69
                • Pirkanmaa

                #37
                Edelleen sama vakkarin nykimisongelma vaivaa. Autoon on vuoden aikana vaihdettu kaikki abs-anturit, viimeisin syksyllä 2009. Tuo viimeisin oli repsikan takapyörän anturi, joka siis vaikuttaa suoraan vakkarin toimintaan.

                Auto on vakkarilla nykinyt koko kevään. Tänään katsion Inpalla vikakoodit ja se herjasi vasenta etupään abs-anturia. Testimielessä vaihdoin etupään anturit päikseen ja kävin koeajolla. n. 10 km ajon jälkeen abs+luistonesto -valot syttyivät näyttöön ja vakkari putosi pelistä kokonaan pois. Tätä ennen oli tuttua nykimistä huomattavissa.

                Ajoin auton pihaan ja taas piuha kiinni. Edelleen valittaa etupään vasenta abs-anturia, joka siis ei voi olla rikki. Tämän lisäksi antoi herjan myös repsikan puolen takapään abs-anturista, jota osasinkin odottaa, kun vakkari putosi kesken ajon pois pelistä:

                Nyt kysymyksiä:
                1) voiko etupäässä joku muu aiheuttaa vikakoodin tuosta abs-anturista kuin anturi itse. Miten sen sinisen liitäntäpalikan urospuoli (kiinni autossa) laita voisi olla. Voiko vika olla siinä ja voiko sen osan vaihtaa? Anturi siis tuntuisi olevan ehjä.

                2) Onko noissa liittimissä ollut muilla vikaa, vaikka anturi olisikin ollut ehjä? Mitenkähän abs-antureiden liittimiä (autossa kiinni) voisi testata?

                Kiitos
                e39 530dA -99

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Originally posted by Eemeli39 View Post
                  Nyt kysymyksiä:
                  1) voiko etupäässä joku muu aiheuttaa vikakoodin tuosta abs-anturista kuin anturi itse.
                  ABS-boksi, onko se jo joskus korjattu? Sehän tyyppivika, searchilla löytyy juttua.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Eemeli39
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2008
                    • 69
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    ABS-boksia voisi lähteä selvittämään. Toinen, mikä näemmä aiheuttaa paljon nykimisvikoja, on tuo rail-anturin liitin. Toisaalta kun auto kulkee ilman vakionopeudensäädintä tasaisesti (EI NYI YHTÄÄN), niin tuskin se rail-anturikaan voi olla, vai?

                    Sellainen huomio tähän on tullut, josta en muistanut sanoa, on se, että nykiminen vakkarilla alkaa noin 5-6 km ajon jälkeen. Tätä ennen pari ekaa kilsaa vakkarilla auto mene tasaisesti...
                    e39 530dA -99

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #40
                      Originally posted by Eemeli39 View Post
                      ABS-boksia voisi lähteä selvittämään. Toinen, mikä näemmä aiheuttaa paljon nykimisvikoja, on tuo rail-anturin liitin. Toisaalta kun auto kulkee ilman vakionopeudensäädintä tasaisesti (EI NYI YHTÄÄN), niin tuskin se rail-anturikaan voi olla, vai?

                      Sellainen huomio tähän on tullut, josta en muistanut sanoa, on se, että nykiminen vakkarilla alkaa noin 5-6 km ajon jälkeen. Tätä ennen pari ekaa kilsaa vakkarilla auto mene tasaisesti...
                      Rail-paineanturin ja sen liittimen aiheuttaman ongelman saa poissuljettua, kun nyppäät kokeeksi sen liittimen irti.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Eemeli39
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2008
                        • 69
                        • Pirkanmaa

                        #41
                        Paineanturin liitin oli niin tiukassa, että en saanut sitä käsin irti Pitää varmaan tarvittaessa purkaa enemmän. No, ainkain se oli tiukassa, joten löysyydestä tuo nykiminen/ huono kontakti ei johdu. Voihan se tietenkin olla hapettunut (=hapettunut myös lujaa kiinni).

                        Inpa antoi vikakoodiksi myös ilmamassamittarin (tms.). Voiko tuo ilmamassamittarin viallisuus aiheuttaa nykimistä? Muistaakseni edellinen omistaja oli vaihdattanut imm:n alkuvuodesta 2007. Meneekö niitä noin tiuhaan pask..si?

                        Kitoos taas
                        e39 530dA -99

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by Eemeli39 View Post
                          Paineanturin liitin oli niin tiukassa, että en saanut sitä käsin irti Pitää varmaan tarvittaessa purkaa enemmän. No, ainkain se oli tiukassa, joten löysyydestä tuo nykiminen/ huono kontakti ei johdu. Voihan se tietenkin olla hapettunut (=hapettunut myös lujaa kiinni).

                          Inpa antoi vikakoodiksi myös ilmamassamittarin (tms.). Voiko tuo ilmamassamittarin viallisuus aiheuttaa nykimistä? Muistaakseni edellinen omistaja oli vaihdattanut imm:n alkuvuodesta 2007. Meneekö niitä noin tiuhaan pask..si?

                          Kitoos taas
                          MAF:in vikakoodi todennäköisemmin siitä, että piuha on joskus ollut irti. Vai antoiko sen aktiivisena tai uudelleen nollauksen jälkeen?

                          Se paineanturin liitin voi olla vähän hankala irrottaa ilman purkamisia. Lisätilaa saa, jos irrottaa raitisilmakotelot+putket ja sitten tulipellin keskimuovin.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • ruupanen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 5155
                            • Joensuu

                            #43
                            Originally posted by Eemeli39 View Post
                            Moi,
                            Tänään kun ajelin töihin (e39, 530da, -99), niin vakionopeudensäädin alkoi temppuilemaan. Mittaristoon syttyi kyllä vakkarin merkkivalo, mutta muuten laite ei toiminut, eli nopeus ei jäänyt haluttuun.

                            Aikani moottoritiellä sitä siinä räpläilin ja laittelin päälle ja pois, kunnes yhtäkkiä kone alkoi kiihdyttää kuin viimeistä päivää. Rundit nousi kaakkoon ja nopeus nousi johonkin 140-150km/h paikkeille, kunnes lopulta sain laitteen pois päältä. Loppumatkalla en tässä kelissä uskaltanut sitä enää koittaa.

                            Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Onko löytynyt syytä/ ratkaisua?
                            Selvisikös tämä ongelma koskaan? Voiko vaijeri jumittaa? Potilas E39 540ia. Inpa antoi vikakoodin vakkarista, jota en nyt tarkemmin muista.

                            Muilla vastaavaa? Korjattu miten?
                            E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                            Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                            Comment

                            • ruupanen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 5155
                              • Joensuu

                              #44
                              Todii, nyt vaihdettu vaijeri. Vakkari pelaa jo paremmin, mut vieläkin pientä ongelmaa. Eli kiihdyttää ja jarruttaa itsestään. Eli 40 km/h --> 45 km/h --> 40 km/h. Rattaat näyttäs olevan ok.

                              Kaasupolkimesta kuuluu aina "läpsähys" vakkarin nopeutta arpoessa. Pysyy kuitenkin koko ajan päällä.

                              Kohtalontovereita?
                              E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                              Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                              Comment

                              • puuhapete80
                                Newbiemmer
                                • May 2007
                                • 10
                                • Pirkanmaa

                                #45
                                Malli e39 523i 1998 alkupää


                                Ongelman kuvaus:
                                Vihreän valon saa näkymään mittaristossa ratin I/O -aktivointipainikkeella.
                                Vihreä valo sammuu mittaristosta, eikä sitä saa enää takaisin päälle ennen kuin virrat otettu pois päältä. Muutamia kertoja vakkari on kytkeytynyt päälle, mutta pompannut pois päältä noin 1-3 sekunnin kuluttua.


                                Laakkosen testeri ei ilmoitellut vikoja vakkarisäätimestä.
                                Kytkimen tai jarrupolkimen nostelut eivät ole auttaneet ongelmaan.
                                Säätimen koneiston hammasrattaat kunnossa.
                                Mittaristossa ei vikavaloja.


                                Onko vika vaijereissa ja niiden säädöissä, maf-anturissa, vaiko missä?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎