Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 pyöränlaakeriko vollottaa?
Collapse
X
-
Näin olen tehnyt...
Originally posted by AIN-1 View Post
Tässä kaveri linkitti sen narinanivelen osa-2...se kun vaan on kulutus tavaraa kannattaa aina takapyörän laakerin vaihdon yhtedessä vaihtaa..se Motonetin osa on ihan hyvää tavaraa
jos on merkiltään FebiBilstein...
Comment
-
-
saako merkkiliikkeestä e39:ysiin taakse pyöränlaakeria missä olisi napa mukana ? Ei jaksais alkaa prässäilee uutta laakeria vanhaan napaan.. eteen olen vaihtanu missä tuli uusi napa mukana mikä oli helppo vaihtaa.. onko taakse millanen homma ?? jarrut saa purkaa tietysti mut mites ne 4 pulttia saa auki ? onko pahassa paikassa ? millasiin momentteihin vetarin pultti/mutteri ja pyöränlaakeri pultit vedetään ??
Auto 528 e39 vm 96
Comment
-
-
Originally posted by Janne-90 View Postsaako merkkiliikkeestä e39:ysiin taakse pyöränlaakeria missä olisi napa mukana ? Ei jaksais alkaa prässäilee uutta laakeria vanhaan napaan.. eteen olen vaihtanu missä tuli uusi napa mukana mikä oli helppo vaihtaa.. onko taakse millanen homma ?? jarrut saa purkaa tietysti mut mites ne 4 pulttia saa auki ? onko pahassa paikassa ? millasiin momentteihin vetarin pultti/mutteri ja pyöränlaakeri pultit vedetään ??
Auto 528 e39 vm 96
Vetarin pultti 12-kulmainen 36 (esim. Bahco). Ulosvetäjällä/lyömällä (+ lämpö ja kylmä) vetaria irti navasta, niin pääse vetonivelen välistä laakerin kiinnityspulteille (sellainen "nuljupäinen" jatko auttaa). Kiinnittäessä puupalikan kanssa lyö navan huulille ja vetarin pultilla (300 Nm) loput. Laakerin neljälle torxille muistaakseni 35 Nm.Last edited by Clavurion; 22-12-2009, 22:59.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by nut View PostSuosittelen varaamaan sitten uuden vetarin mutterin samalla, saattaa olla aika jumissa joskus ja voi joutua ottamaan halkasemalla pois.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Tässä hieman omakohtaista kokemusta vaihdosta:
-Ota 36mm (12-kulmainen) mutteri irti jatkovarrella tai paineilmapyssyllä. Hylsä maksaa 25€ (Bahco). Hieman lämpöä tarvittaessa.
-Ota jarrulevy ja satula pois.
-Ota torxit (4kpl) irti vetonivelen vierestä takaa. E14 naaras hylsä käy (3/8" vääntimellä (hintaa 9€ Stahlwille)) ja näytti pitkä 11mm hylsäkin sopivan. Lämpöä navan puolelta pulteille ja pistepuikolla napautus ja pulttien irrotus.
-Ulosvetimellä navan ja laakerin irrotus. Motonetin 150mm 2-jalkainen ulosvetäjä oli tarkoitukseen hyvä (22,90€).
-Laakeri on vielä kiinni navassa, joten ulkokooli ja laakeri irrotetaan ulosvetäjällä. Sisäkooli jää kiinni napaan. Hieman lämpöä taas ja kiilalla hakataan pieni rako sisäkoolin ja navan alaosan väliin. Tämän jälkeen laakeri ulosvedin laitetaan tuohon rakoon ja vedetään sisäkooli pois. Motonetissa 2kpl laakeriulosvetimiä IKH:n salkussa noin 63e (sama IKH:lla 87,90e).
-Tämän jälkeen laitoin navan -18 asteeseen (esim. pakastimeen) ja laakerin 600W halogenin eteen lämpeämään.
-Vanhan sisäkoolin ja kakkosnelosen kanssa uuden laakerin asennus navalle jos prässiä ei ole. Vähän voitelua liukupinnoille ja laakerin kohdistus ennen hakkaamista. Noin parin minuutin homma.
-Napa ja laakeri tämän jälkeen booriakselille. Hieman kumivasaralla hakkaamista siihen asti että kierrettä näkyy akselilla tarpeeksi ja 36mm hylsällä kiristetään 300Nm tai samaan kohtaan missä se oli ennen irrotusta. Takaa 4kpl (uusia) torxeja kiinni 30Nm (ja Loctitea).
Aikaa meni kiirehtimättä noin 1,5-2h. Auto 523i. Työkaluihin touhu satanen, mutta eipähän tarvi ostaa enää seuraavalla kerralla kun laakerit pitää vaihtaa.
__________________
Comment
-
Comment