Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 värinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Valkman
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 712
    • Helsinki

    E39 M5 värinä

    Paljon ollut puhetta tuolla m5boardin puolella, mutta miten monelta löytyy tuota ongelmaa? Eli liikkeessä tai paikallaollessa, niin värisee pahiten jossain 3200 rpm nurkilla. Sen jälkeen loppuu kuin seinään. Tuntuu parhaiten istuimessa tai vaihdekepistä. Eli tulee moottorista...
    Last edited by Valkman; 15-04-2009, 10:19.
  • roadmovie
    Bimmer Rookie
    • Jan 2007
    • 73

    #2
    Moikka,

    Ei havaintoja vastaavasta omassa kiesissä. Onko mitään vikakoodeja?

    Yksi m5boardilta mieleenjäänyt juttu, joka ei takuulla aiheuta mitään vikakoodia,
    on kaasuläppien synkronointi. Jos sylinteririvien välillä kaasuläpät aukeavat
    eri tavalla, tulee varmaan jossain vaiheessa ylimääräisiä värinöitä tms.
    Toinen pohtimisen arvoinen kohta voisi olla ruiskusuuttimet. Merkkihuolto
    sanoo, että ei tarvitse puhdistaa. Miten sen nyt sitten ottaa.

    Milloin tulpat on vaihdettu ja onko NGK:ta?

    Comment

    • Valkman
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 712
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by roadmovie View Post
      Moikka,

      Ei havaintoja vastaavasta omassa kiesissä. Onko mitään vikakoodeja?

      Yksi m5boardilta mieleenjäänyt juttu, joka ei takuulla aiheuta mitään vikakoodia,
      on kaasuläppien synkronointi. Jos sylinteririvien välillä kaasuläpät aukeavat
      eri tavalla, tulee varmaan jossain vaiheessa ylimääräisiä värinöitä tms.
      Toinen pohtimisen arvoinen kohta voisi olla ruiskusuuttimet. Merkkihuolto
      sanoo, että ei tarvitse puhdistaa. Miten sen nyt sitten ottaa.

      Milloin tulpat on vaihdettu ja onko NGK:ta?
      Tulppina on NGK:ta käytetty ja nyt autossa nelikärkiboschit, eli orkkikset BMW logolla. Vikakoodeja ei ole.

      Tuo synkkaus on käynyt mielessä, mutta hommana aikamoinen tarkistaa ja ainut mikä laittaa miettimään siinä on se, että täyskaasukiihdytyksessä se hiuksenhieno ero ei pitäisi vaikuttaa läheskään niin paljoa. Läpät kun ovat levällään.

      Ja tämä "vika" kun ei ole satunnaista vaan saadaan esille aina. Itse olen vaihtanut jo vauhtipyörän ja käyttänyt konetta pakoputki irroitettuna korista, mutta millään ei ole mitään vaikutusta... Täriseekö muuten koneet tyhjäkäynnillä automallin omistajilla? Nimittäin kaikissa E39 kasikoneissa ja kutoskoneissa kolikkokin pysyy moottorikopan päällä pystyssä, mutta tässä ei toivoakaan. Silti tyhjäkäynti täysin tasainen.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Veikkaisin omien V8-kokemusten perusteella ilmamassamittaria, niitä on kuitenkin noista m5:stä vaihdettu ihan järjestään ja aiheuttaa hyvät tärinät vaikkei kierrokset heittelisi laisinkaan, kun menee hieman seokset pieleen. Jos saa lainamaffit jostain niin hyvä, mutta oli tuohon testaamiseen joku toinenkin tapa kehitetty m5:ssä, olisikohan ollut täyskaasulla kulutusmittarin seuraaminen salavalikon kautta.

        edit: missään nimessä ei kannata vaihtaa uusia testaamatta, veikkailut on aina veikkailuita mutta mafista on hyvä aloittaa tutkiminen.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Stone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 4074
          • Helsinki

          #5
          Tulpat toki voi tuollaista tehdä, mutta M5 karstoittaa tulppia aika huolellisesti eli en lähtisi ainakaan tulpan ulkonäön perusteella tekemään johtopäätöksiä.

          MAF on kulutus tavaraa samoin kuin CPS aturit. Anturit maksaa huntin luokkaa, mutta antavat vikakoodin kun taas MAF voi toimia vajaasti antamatta vikakoodia ja maksaa useamman satasen/kpl. Multa löytyy ylimääräiset toimivat MAFit jos haluat tulla kokeilemaan..
          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
          VW Pornstarter (työjuhta)
          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
          Finnmaster T8







          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Stone View Post
            Tulpat toki voi tuollaista tehdä, mutta M5 karstoittaa tulppia aika huolellisesti eli en lähtisi ainakaan tulpan ulkonäön perusteella tekemään johtopäätöksiä.

            MAF on kulutus tavaraa samoin kuin CPS aturit. Anturit maksaa huntin luokkaa, mutta antavat vikakoodin kun taas MAF voi toimia vajaasti antamatta vikakoodia ja maksaa useamman satasen/kpl. Multa löytyy ylimääräiset toimivat MAFit jos haluat tulla kokeilemaan..
            Kiitokset tarjouksesta, täytyy pohtia tuota vaihtoehtoa. Moottori kuitenkin värisee/tärisee/resonoi kierrosten noustessa ja kierrosten laskiessa kaasu ylhäällä (polttoainesyöttö katkaistuna), joten sytytysongelmat/polttoainesaantiongelmat voi melkein sulkea pois. Selvitetäänpä oman auton toimenpiteet nyt viimeisen puolentoista vuoden aikana. Eli uusittu (minun ja edellisen omistajan aikana erinäisistä syistä)

            - Tulpat
            - Etummaiset lambdat
            - Vauhtipyörä
            - Kytkinasetelma
            - Vanoksen molemmat solenoidit
            - Ilmamäärämittarit
            - Polttoainesuodatin- ja pumppu

            Ja tosiaan kaikki moottorisähköjen signaalit tarkistettu kunnon skoopilla siten, ettei ainakaan CPS:t ole rikki/vajavaisia. Imuvuotoja ei ole, polttoainepaine ok, päästöt kunnossa.

            Mikäs tuo karstoittamisen tahtoo aiheuttaa juuri näissä koneissa? Ja pysyykö se kolikko siinä hiilikuituämmän päällä?
            Last edited by Valkman; 15-04-2009, 22:51.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Syötön katkaisussa on kyllä yleensä viive, sen lisäksi että se tapahtuu vain yli tietyn kierrosrajan, jolloin sitä ei pääse tapahtumaan paikalla kaasutellessa. Mutta jos tuollaisessa kaasuttelussakin tuntuu, niin voisi kuulostaa jo moottorin tukikumeilta...
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Jarkko H
                Bimmer Rookie
                • Jun 2006
                • 158
                • Pirkanmaa

                #8
                Voisiko moottorin / vaihdelaatikon tukikumit olla liian tiukassa? Itsellä aiheutti aikamoisia tärinöitä kytkimen vaihdon jälkeen, kun vaihdelaatikon tukikumit oli vedetty liian tiukkaan. Tukikumit ovat tosin alkuperäisiä jäykemmät.
                M Coupe '98
                E91 320d '06

                Comment

                • Valkman
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 712
                  • Helsinki

                  #9
                  Laatikko on käynyt alhaalla pariin otteeseen ja värinän luonteessa ei ole ollut mitään erikoista. Jenkeissä samaa vikaa poteva uusi jo kertaalleen moottorikumit ja totesi värinän vähentyneen, mutta olleen edelleen piilossa "tiukempien" kumien taustalla.

                  Tuolla värinällä syötönkatkaisun aikana tarkoitin lähinnä tilannetta, jolloin kokeilumielessä lasketaan motarilla kaasu ylös ja tullaan kierrosaluetta alaspäin. Juuri kolmen tonnin jälkeen tulee ensimmäinen terävä kohta jolloin värisee ja toinen pienempi tulee joskus kahden tonnin jälkeen. Olen samalla tarkistanut polttoainekulutuksen salavalikosta ja siinä vaiheessa se on jo ehtinyt tippua nolliin.

                  Comment

                  • Stone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 4074
                    • Helsinki

                    #10
                    Ihan mielenkiinnosta mitä femmalla on ajettu?

                    Joku pyörivä on nyt epätasapainossa koneen puolella...:think
                    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                    VW Pornstarter (työjuhta)
                    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                    Finnmaster T8







                    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                    Comment

                    • roadmovie
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2007
                      • 73

                      #11
                      Moikka taas,

                      Tuo tulppien karstoituskommentti oli aika mielenkiintoinen.
                      Omastani vaihdettiin tulpat kuukausi sitten. Vaihdetut tulpat
                      olivat olleet paikallaan ehkä 50 000 km ja olivat oikein hyvän
                      näköiset. Ne eivät olleet ollenkaan karstaiset.

                      Nyt parin huollon jälkeen olen huomannut polttoaineen kulutuksen
                      laskeneen n. 0,5 l/100 km ja veikkaan lähinnä tulppien osuutta asiaan.

                      Moottorin kiinnityskumit voisivat olla yksi paikka, joka ei tuota
                      oiretta ehkä aiheuta mutta löysät kumit voivat sitä vahvistaa.

                      DrVanosilla tuli muuten vastikään vanoksen solenoidien tiivistesarja
                      myyntiin. Maksaa 60 taalaa. Tilattaisiinko porukalla muutama satsi?

                      Yksi mitä voisin suositella on WSE1:n livedatan loggaus ajon aikana.
                      Jos se värinä tulee moottorista niin ei voi olla kuin kolme lähdettä: sytytys,
                      polttoaineen syöttö tai pyörivät massat. Livedatan loggauksella
                      voisi saada nuo sytytys- ja polttoainepuolet kartoitettua helposti
                      ja kohtuuvaivalla. Kyseessä on siis ElektroMeka Lohjalla. Erittäin
                      ammattitaitoinen firma.

                      Jos ongelma ei löydy sytytyksestä tai polttoaineen syötöstä ja kytkin
                      ja vauhtipyörä on vaihdettu niin miten moottorin etupuolella olevat
                      hihnapyörät ja apulaitteet? Tämä tuntuu kyllä aika hakuammunnalta
                      mutta ainakin ne on suht helppo tarkistaa, että kaikki on kunnolla
                      kiinni. Erityisesti tuulettimen rupeli ja viskokytkin kannattaisi poisulkea
                      irrottamalla ne paikaltaan ja tekemällä koeajo ilman viskoa.

                      Kerro ihmeessä, kun saat selville, missä vika on.



                      Last edited by roadmovie; 16-04-2009, 13:27.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Niin ja onhan noitakin nähty että dampperin vulkanoinnit on pettäny...
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Valkman
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2006
                          • 712
                          • Helsinki

                          #13
                          Tuli tilattua jenkeistä jo laite, jolla tuo dataloggaus onnistuu. Erittäin pätevä vehje, mutta toistaseksi odottaa tullissa paperihommia.

                          Jenkeissä tuota ongelmaa löytyy jopa 40 tuhatta kilsaa ajetuissa autoissa, joten tässä ei tunnu mittarilukema olevan ratkaiseva. Tällä on ajettu about 190 tkm.

                          Olin lähes 100 prossaa varma, että vikana oli kaksmassavauhtipyörä, kunnes se vaihdettiin tuliterään. Värinä ei vähentynyt lainkaan. Viskokin on ollut poissa käynnin aikana. Ainut mikä on vielä epäselvää, on värinävaimennin ja sen vulkanoinnin kunto.

                          Saattaa olla, että aftermarket vauhtiksilla tuo resonointi / luonnollinen resonanssitaajuus muuttuu siten, että tuota ongelmaa ei enää esiinny.

                          Comment

                          • roadmovie
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2007
                            • 73

                            #14
                            Ja kun otat dampperin irti niin muista vaihtaa ne neljä kiinnityspulttia uusiin. Ovat melkein sormen paksuiset mutta vaihdettava irrottamisen jälkeen. Osanumero: 11231402618.

                            Comment

                            • 325tds
                              BTCF Member
                              • Aug 2004
                              • 293

                              #15
                              Originally posted by roadmovie View Post
                              Moikka taas,

                              Tuo tulppien karstoituskommentti oli aika mielenkiintoinen.
                              Omastani vaihdettiin tulpat kuukausi sitten. Vaihdetut tulpat
                              olivat olleet paikallaan ehkä 50 000 km ja olivat oikein hyvän
                              näköiset. Ne eivät olleet ollenkaan karstaiset.

                              Nyt parin huollon jälkeen olen huomannut polttoaineen kulutuksen
                              laskeneen n. 0,5 l/100 km ja veikkaan lähinnä tulppien osuutta asiaan.

                              Moottorin kiinnityskumit voisivat olla yksi paikka, joka ei tuota
                              oiretta ehkä aiheuta mutta löysät kumit voivat sitä vahvistaa.

                              DrVanosilla tuli muuten vastikään vanoksen solenoidien tiivistesarja
                              myyntiin. Maksaa 60 taalaa. Tilattaisiinko porukalla muutama satsi?

                              Yksi mitä voisin suositella on WSE1:n livedatan loggaus ajon aikana.
                              Jos se värinä tulee moottorista niin ei voi olla kuin kolme lähdettä: sytytys,
                              polttoaineen syöttö tai pyörivät massat. Livedatan loggauksella
                              voisi saada nuo sytytys- ja polttoainepuolet kartoitettua helposti
                              ja kohtuuvaivalla. Kyseessä on siis ElektroMeka Lohjalla. Erittäin
                              ammattitaitoinen firma.

                              Jos ongelma ei löydy sytytyksestä tai polttoaineen syötöstä ja kytkin
                              ja vauhtipyörä on vaihdettu niin miten moottorin etupuolella olevat
                              hihnapyörät ja apulaitteet? Tämä tuntuu kyllä aika hakuammunnalta
                              mutta ainakin ne on suht helppo tarkistaa, että kaikki on kunnolla
                              kiinni. Erityisesti tuulettimen rupeli ja viskokytkin kannattaisi poisulkea
                              irrottamalla ne paikaltaan ja tekemällä koeajo ilman viskoa.

                              Kerro ihmeessä, kun saat selville, missä vika on.





                              Olen mukana jos tilaatte nuita vanoksen solenoidien tiivistesarjoja.

                              Ei kai niissä mitään vikaa vielä ole mutta kaikenvaralle.
                              E93 vaimon
                              ex
                              E70 3.0 SD
                              E46x2
                              M5 E39
                              325tds E36
                              M535i E28
                              323i E30
                              323 E21




                              BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎