Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 kulutusmittari???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KA82
    Newbiemmer
    • Apr 2009
    • 14
    • Tornio

    e39 kulutusmittari???

    mistäs kyseisessä pelissä 523 -99 heilurimittari saa tietonsa? mulla jää näyttämään välillä litroja moottorijarrutuksessa ja tyhjäkäynnillä?
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    Originally posted by KA82 View Post
    mistäs kyseisessä pelissä 523 -99 heilurimittari saa tietonsa? mulla jää näyttämään välillä litroja moottorijarrutuksessa ja tyhjäkäynnillä?
    Mittarin näyttämä on ajonopeuden, kierrosluvun, suuttimien aukioloajan, kaasuläpän asennon, yms. summa.

    Vika kuulostaisi hieman siltä, että kaasuvaijeri kantaisi hieman, vaikka jalka on pois kaasulta. Tarkista kaasuläpän alapuolelta, että kaasuvaijerilla on hieman vapaata. Samalla kannattaa tarkistaa, että kaasuläpän asentotunnistimesta kuuluu pieni mikrokytkimen napsahdus, kun sitä kääntää esim. käsin.
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • jartsa02
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 1131
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by KA82 View Post
      mistäs kyseisessä pelissä 523 -99 heilurimittari saa tietonsa? mulla jää näyttämään välillä litroja moottorijarrutuksessa ja tyhjäkäynnillä?
      Tuo tieto mittarille tulee CAN-väylää pitkin moottorinohjaukselta ihan datana. Vanhemmissa pre-9/98 autoissa se tieto tulee kanssa tuolta moottorinohjaukselta, mutta sen signaali on analoginen.

      Originally posted by kaol
      Vika kuulostaisi hieman siltä, että kaasuvaijeri kantaisi hieman, vaikka jalka on pois kaasulta. Tarkista kaasuläpän alapuolelta, että kaasuvaijerilla on hieman vapaata. Samalla kannattaa tarkistaa, että kaasuläpän asentotunnistimesta kuuluu pieni mikrokytkimen napsahdus, kun sitä kääntää esim. käsin.
      Tuossa autossa on sitten sähköinen kaasupoljin, joten vaijerivikoja siinä tuskin on.
      BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        #4
        Sähköinen kaasupoljin vasta m54-koneissa, eli faceliftin myötä.
        Tuossa kyllä ON vaijeri, vaikka kone onkin uudempaa TU-mallia.

        Onko se automaatti? Silloin ei pidäkään mennä kulutus aina nollaan moottorijarrulla, vaan jää 2-3 litraan. Tosin tyhjäkäynnillä menee tappiin...

        Comment

        • KA82
          Newbiemmer
          • Apr 2009
          • 14
          • Tornio

          #5
          Originally posted by Risto113 View Post
          Sähköinen kaasupoljin vasta m54-koneissa, eli faceliftin myötä.
          Tuossa kyllä ON vaijeri, vaikka kone onkin uudempaa TU-mallia.

          Onko se automaatti? Silloin ei pidäkään mennä kulutus aina nollaan moottorijarrulla, vaan jää 2-3 litraan. Tosin tyhjäkäynnillä menee tappiin...
          Aivan autossa on vaijerikäyttöinen kaasuläppä!

          Ei ole ku manuaali ja kirjoittelinkin toiseen tobikiin omituisesta nykimisviasta joka "tuntuu" olevan jotenki yhteydessä tähän kulutusmittarin sekoiluun. Eli sillon ko kulutusmittari jää näyttämään lukemaa moottorijarrutuksessa ja kaasua painaa uudelleen nykäisee auto hieman...ei mitään päätä retkauttavaa mutta Vi....mainen piirre???

          Kurkkutorven kunnon ja muidenki letkujen kunnon ennen kaasuläppää tarkistin eilen ja kunnossa oli....

          Comment

          • KA82
            Newbiemmer
            • Apr 2009
            • 14
            • Tornio

            #6
            Eli toiselle palstalle kirjoittamaani:

            No niin luettiin vikakoodit ja löyty seuraavanlainen (jollakin lukulaitteella en muista mikä)--> 245 suihkun releen hetkellinen jännitehäviö???

            Onko kokemuksia ja mistäs suunnasta asiaa kannattas lähestyä???

            Tarkennusta vian tyyppiin eli aina kun löysää kaasua että moottori jarruttaa ja painaa uudelleen auto nykäisee!!!

            Comment

            • kaol
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 5007
              • Ilmajoki

              #7
              Originally posted by KA82 View Post
              No niin luettiin vikakoodit ja löyty seuraavanlainen (jollakin lukulaitteella en muista mikä)--> 245 suihkun releen hetkellinen jännitehäviö???

              Tarkennusta vian tyyppiin eli aina kun löysää kaasua että moottori jarruttaa ja painaa uudelleen auto nykäisee!!!
              Onko tuo koodi 245 joku vanha, vai ilmenikö se nollauksen+testilenkin jälkeen?

              Noihin viimeksi kuvailemiisi oireisiin sopisi hyvin viallinen nokka-akselin asentotunnistin. Todennäköisesti auto myös ajoittain nykii hieman kiihdytyksessä?
              Kokeilemalla se selviää...

              Comment

              • KA82
                Newbiemmer
                • Apr 2009
                • 14
                • Tornio

                #8
                Originally posted by kaol View Post
                Onko tuo koodi 245 joku vanha, vai ilmenikö se nollauksen+testilenkin jälkeen?

                Noihin viimeksi kuvailemiisi oireisiin sopisi hyvin viallinen nokka-akselin asentotunnistin. Todennäköisesti auto myös ajoittain nykii hieman kiihdytyksessä?
                Vikakoodit luettiin paripäivää sitten ja semmonen sieltä löyty...ja joku toinenki mutta en ole saanu vielä vastausta siitä toisesta!

                Auto kyllä kiihtyy mielestäni ihan normaalisti ja nykimättä. itsekkin epäilin ensin nokkien antureita...kaksihan niitä lienee???...mutta kaveri joka luki koodit niin sano että kyllä se nykis reilummin...

                Comment

                • Rise
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 213
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Kysynpäs tämän topikin puitteissa eli auto v.2000 e39 523A-TU. Kulutusmittariin jää melkein järestään moottorijarrutuksella näyttämään litroja, mutta joskus harvoin ei. Kylmänä 30-40 vauhdissa lukemaa saattaa olla jopa 6-8l. Lämpimänä lukemat pienenee, mutta on silti 2-4l. Stepillä jos ajaa eli kierrokset ovat korkeammat -> moottorijarrutus voimakkaampi -> näyttää yleensä kulutusmittarissa nollaa.

                  Maantienopeuksissa ei ole mitään ongelmaa mittarin mukaan. Ongelma vain siis taajama-ajossa. Jonkun verran enemmän löpöä tuo tuntuu vievän kuin "kunnossa oleva" ja alakierroksilta kohtuu laiska.

                  Boschin testeri ei ainakaan löytänyt vikakoodeja. Pitäisikö koittaa jotakin toista testeriä vai onko hyviä arvauksia?
                  Ex
                  F11 530d m-sport
                  E46 325i cabriolet m-sport
                  E39 540iA m-sport
                  E39 523iA
                  E46 316i

                  Comment

                  • -PAV-
                    Newbiemmer
                    • Aug 2006
                    • 21
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Rise View Post
                    Kysynpäs tämän topikin puitteissa eli auto v.2000 e39 523A-TU. Kulutusmittariin jää melkein järestään moottorijarrutuksella näyttämään litroja, mutta joskus harvoin ei. Kylmänä 30-40 vauhdissa lukemaa saattaa olla jopa 6-8l. Lämpimänä lukemat pienenee, mutta on silti 2-4l. Stepillä jos ajaa eli kierrokset ovat korkeammat -> moottorijarrutus voimakkaampi -> näyttää yleensä kulutusmittarissa nollaa.

                    Maantienopeuksissa ei ole mitään ongelmaa mittarin mukaan. Ongelma vain siis taajama-ajossa. Jonkun verran enemmän löpöä tuo tuntuu vievän kuin "kunnossa oleva" ja alakierroksilta kohtuu laiska.

                    Boschin testeri ei ainakaan löytänyt vikakoodeja. Pitäisikö koittaa jotakin toista testeriä vai onko hyviä arvauksia?
                    Eikös tuossa ylempänä sanottu, että automaatilla ei tipu nollaan.

                    Itse seurannu myös tuota kulutus viisaria (530iA), ja todennu olevan automaatin ominaisuus. Nuissa oikeen hitaissa vauhdeissa taitaa veto olla jonkin verran päällä josta johtuu korkeampi kulutus vaikkei kaasupolkimeen koskisi.

                    Comment

                    • ptikkala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1568

                      #11
                      minulla on 535i:ssä samanlaista vaivaa. Moottorijarrutuksessa välillä tempaisee oikein kunnolla, tosin välillä on myös tuota ettei tunnu kiihtyvän niinkuin pitäisi. Sitten taas mennään kun auton lämmöt on pidempään ollut keskellä, mutta sitten mietitään kun lämmöt ovat juuri nousseet normaaliin. Vikakoodeja ei ole kuin lambda antureilta, jotka lähtee tänään vaihtoon.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎