Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 ongelmia apuja please..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ArcDucK
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 97
    • espoo, kivenlahti

    e39 ongelmia apuja please..

    eli mikä mahtaa bemaria vaivata.! 523ia -96 bensa 208 000 ajettu. kuusamonmatkalla autosta meni katti. josta sitten tavarat ulos. nyt olisi huomenna (tiistai) tarkoitus uusi katti alle.! mutta miten mahtaa olla. kannattaako sitä tuohon iskeä.

    auto savuttaa normaalia enenpi ja hiukan on sinistä seassa.!

    datakaapelilla autoa vilkuilin mutta jokin errori tulee installoinnissa joten en saa auton vikakoodei tutkittua kun toisella ohjelmista.!



    livedatasta otin kuvia kännyllä ja ihmetyttää tuo. onko teilläkin idlenä siten että vain 3 sylinteriä rekisteröi lukemia.? onko mulla hidas kone vai mikä mutta kun kaasua painaa niin lukemat pysähtyy ja liikkuu taas kun ei kaasua paina.!

    autosta kuuluu konehuoneen puolelta nakutusta.. siitä klippiä otin jos sen tänne saan jotenkin niin isken.! mikä tuota vaivaisi. lamda ei varmaan tykkää ainakaan hyvää olla tyhjässä katissa.?

    klippiä käynnistä löytyy http://www.youtube.com/watch?v=UQQPYUtPccU

    auto meni noin 2000 kilsaa kivasti tuon katin tyhjennyksen jälkeen.! elkuperäinen katti pitää sisällään 2 kennoa. niistä ensimmäinen oli irronnut liitoksistaan ja oli siellä irrallaan.! hirmuisia se ei ollut rikkoontunut eli sai rikkoa että sen sai aukosta ulos.!

    eli takapönttö ei kyl pitäisi todellakaan olla tukossa.!
    Last edited by ArcDucK; 14-07-2009, 10:35. Reason: lisää kuvia
  • Rubu
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 809
    • Kuopio

    #2
    Katin romut on nyt varmaan takapöntössä vai?
    Ilman toimivaa kattia voi tulla hieman sinistä. Katti ei ole polttamassa käryjä pois.
    Jos sitä sinistä ei tule silleen että kaikki tienoot on täynnä käryä ja savua ei varmaan kannata vielä stressata.

    Ootko aikasemmin kuunnellut moottorin päästelemiä ääniä vai oletko ensimmäistä kertaa konepellin alla ihmettelemässä kaikenlaisia naputuksia ja kitinöitä?
    Last edited by Rubu; 13-07-2009, 22:40.

    Comment

    • ArcDucK
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 97
      • espoo, kivenlahti

      #3
      ei kyllä tuota on tullut jonkinverran kuunneltua ja minusta tuo "kilkatus" on varsin uusi tuttavuus tuolla taustalla..

      ja varsin vahva tunne minulla että tuo syö öljyä.! ikinä en ole tähän päivään asti nähnyt yhtä huonoa öljytikkua kun bemarissa.. kuka hitto sinne päähän on saanut ideaksi iskeä sellaisen muovisen härpättimen.! viel ruskean. on muuten tasan hiton vaikee erottaa öljyn tarkkaa tasoa.

      tuo sininen savutus on varsin uusi tuttavuus.. ja kyllä se varsin leijuvaista tuossa parkkipaikalla kaasutellessa oli.!

      varsinkin kun aikaisemmin vaikka katista romut pihalla niin pakokaasut oli varsin vähäisiä (näkyviä) nyt putkesta kuitenkin tulee suhteellisen jatkuva tuprutus.!
      edit.

      auto kulkee jokseenkin hyvin. laatikko tosin epäröi jonkin verran mutta muuten tuo kulkee ihan ok.. menovettä tuntuu kuluvan enenpi, eli jotain on pielessä.!

      mitä vikakoodia tuo rikkontunut lambda pitäisi antaa.? ja onko tuolla minkälainen lambda. 4 piuhaa.? ja toimiiko tossa tarvike osana. esim motonetin osa. 100€?

      eniten tässä mietin että voiko tuolla olla menossa jotain isompaa rikki.! uskaltaako tuolla ajaa yhtään enenpi kun on pakko.?

      todella oudot nuo arvot.. miten nuo moottorin rasitykset on noin korkealla vaikka tyhjäkäynti on päällä.!
      samallalailla näytti kolmea pyttyä käyttävän ennen kun tuota kattia auottiin, tosin kulku oli julmetusti huononpaa kun nyt. mutta silloinkin näytti moottorin rasitukset kovaa idlenä ja kolmellä näytti käyvän.. ja

      tuossa itseasiassa kun idlenä pörisyttää niin kun polkasee kaasua niin moottorin rasitus näyttäisi laskevan.??
      Last edited by ArcDucK; 14-07-2009, 00:31.

      Comment

      • ArcDucK
        Bimmer Rookie
        • Jun 2009
        • 97
        • espoo, kivenlahti

        #4
        soppaa näyttäisi kuluvan ihan sopivan kivasti.! mittari menee ihan silmissä.! prkl.!

        miten tuon ilmamittarin toiminnan voisi testata että toimiiko. jos se aiheuttaisi myös minulla kyseistä toimintaa.!

        rasituspalkki on aina täynnä.? onko normaalia muilla e39 omistajilla. ilmamäärä joka tuon inpan mukaan tulee on palkki on aina paitsi tyhjäkäynnillä maksimissaan.

        taisi olla ohjelman mukaan huiput ajossa jotain 70 mitä tuo asteikko nyt olikaan. moottorin rasitus jotain 440 kiihdytyksessä.!

        onko näissä jotain moottorin "vakio asetuksia" joilla tuo kone osaa toimia kun ilmamittarin johdon nyppää irti.? vaikeutta tuonee tuo automaatti joka arpoo moottorin arvojen perusteella vaihteita(ko)?

        tänään pitäisi uusi katti iskee kiinni. katsotaan tuhoaako tuo auto sen uuden samantien. prkl.!

        apuuva.

        Comment

        • ArcDucK
          Bimmer Rookie
          • Jun 2009
          • 97
          • espoo, kivenlahti

          #5
          eikö kellään ole mitään ideaa..

          tossa 523 mallissa onkin lambdat ennen kattia eli ei ole katintakia lambda ainakin rikki.

          muutaman vikakoodin sain irti tuolta.. ne tuolla vikakoodi tredissä..

          mut onko kukaan törmännyt

          153 tl_mes
          vikakoodiin.?

          sen lopussa on kuitenkin pelottavat tekstit.!

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4628
            • Tampere

            #6
            Tuo adaptation value additive -54 pytyt 1-3 pistää ainakin itsellä silmiin.. Tuo korjainhan on käytössä pienillä kuormilla sekä tyhjäkäynnillä.. Jotain kummaa menossa pytyillä 1-3 imuvuoto?
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • TumeM
              Bimmer Rookie
              • Oct 2008
              • 119
              • rovaniemi

              #7
              Tuo ääni vois johtua jakopääst tai joku suutin pitää ääntä,hankala näin tietokoneen välityksel tuota ääntä paikantaa.Kokeile laittaa vanoksen päälle käsi tuntuuko naputus siihen. Öljykorkki auki voimistuuko ääni venttiili,mille se savu haisee jos kirvelee silmiä käy rikkaalla,mikä todennäköistä ku ei oo tuota kattia nii lampda tunnistaa ettei kone lämpiä tarpeeksi ja käskee syöttää lisää soppaa koneeseen.
              Saattaa joku kiristin rullaki tehä tuon äänen, eiku tarkemmin tutkailemaan.

              Comment

              • ArcDucK
                Bimmer Rookie
                • Jun 2009
                • 97
                • espoo, kivenlahti

                #8
                onko tietoa mitä nuo perus huoltamot käyttää datana.?

                esim ad huoltamot.? jos käväsis työpäivän tauolla työmaan vieressä olevassa korjaamossa lukasees. huikan suhteita sinne kun ollut aikanaan rakentamassa taloa jossa toimivat.!

                jos saisi vaikka sääli luennan.. jos heillä olisi jokin lista jolla tajuavaisivat noista koodeista jotain.!

                se nyt on kuitenkin selvää että jotain tuolla on hämärää.! mikä on sit ihan mysteeri.! outoa on että auto "tärisee" tyhjäkäynnillä. mutta tärinän tuntee kunnolla vain repsikan paikalla istuessa?

                kuitenkin ihan samanlaiset penkit on molemmilla puolilla.. outoako. no on.!

                pitää huomenna käydä tulpat ym läpi. jos sieltä löytyisi jotain.. mutta en odota suuria mullistuksia sieltä päin.!

                johtuuko sellainen siritys kovilla kierroksilla mahdollisesti koneesta vaiko putkistosta.? tuo jatkoi tuota siritystään tuolla uudella katillakin.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Ja imuvuodothan on poissuljettu?

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8972
                    • Kellokoski

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Ja imuvuodothan on poissuljettu?
                    Pitäisi olla.
                    Autoon on aikaisemmin vaihdettu haitarikumi imm jälkeen + huohotinjärjestelmän letkut + separaattori. Toki imusarjan tiivisteet voisivat vuotaa mutta en usko :think

                    Toki kannattaa ne klemmarit kiristellä ja katsoa että ovat kunnolla paikallaan.
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • janne1974
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 405
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by ArcDucK View Post
                      eikö kellään ole mitään ideaa..

                      tossa 523 mallissa onkin lambdat ennen kattia eli ei ole katintakia lambda ainakin rikki.

                      muutaman vikakoodin sain irti tuolta.. ne tuolla vikakoodi tredissä..

                      mut onko kukaan törmännyt

                      153 tl_mes
                      vikakoodiin.?

                      sen lopussa on kuitenkin pelottavat tekstit.!

                      Olisiko tuosta mitään apua vikakoodiin?

                      -Janne-
                      Last edited by janne1974; 07-09-2012, 19:26.
                      -Janne-

                      F10 535iX sedan -11
                      ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                      ex. E39 528i touring -99
                      ex. E36 325ia coupe -93

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4628
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by janne1974 View Post
                        Olisiko tuosta mitään apua vikakoodiin?

                        -Janne-
                        noista live-data screenshoteista näkee että toinen lambdan jännite on jotain päälle 1v ja toinen oli vajaa 5v.. oletettavasti toimii oikein eli molempien lambdojen jännitteen pitäisi soutaa kokoajan ~0 - ~5v välillä jotta seoksen säätö toimii oikein.

                        Mutta mistä johtuu ero että kone joutuu kompensoimaan seosta pytyille 1-3 aivan erilailla kuin pytyille 4-6.. senhän näkee noista mukautuma arvoista että pytyt 1-3 käyvät liian rikkaalla jo dme "laihentaa" seosta näille pytyille..

                        Onko nyt aivan varma että putki ei ole enää mistään tukossa?



                        Adaptation Values
                        • In order to maintain an "ideal" air/fuel ratio, the engine control module is capable of
                        adapting to various environmental conditions encountered while the vehicle is in
                        operation (i.e. changes in altitude, humidity, ambient temperature, fuel quality, etc.).
                        • The adaptation system can only make slight corrections and can not compensate for
                        large changes which may be encountered as a result of incorrect airflow or incorrect
                        fuel supply to the engine.
                        • Within the areas of adjustable adaption, the engine control module modifies the
                        injection rate under two areas of engine operation:
                        1. During idle and low load mid range engine speeds (Additive Adaptation),
                        2. During operation under a normal to higher load when at higher engine speeds
                        (Multlplicative Adaptation).
                        These values are displayed in the "Diagnosis Requests" section of the DIS software and
                        is a helpful diagnostic toot that shows how the system is trying to compensate for a
                        less than ideal initial air/fuel ratio.
                        NOTE: If the adaptation value is greater than "0.0 ms" the Engine control module is trying
                        to en-richen the mixture. if the adaptation value is less then "0.0 ms the .Engine Control
                        Module is trying to lean-out the mixture.
                        Diagnosis Request Status
                        Explanation
                        Additive mixture
                        If the value is greater than 0.2 ms there is an unmetered air leak
                        adaptation (idle)
                        or not enough fuel being supplied to the system.
                        • The O sensor indicates a LEAN condition
                        • The engine control module tries to RICHEN the mixture.
                        If the value is less than -0.2 ms there is an air restriction or too
                        much fuel is being supplied to the system.
                        • The 02 sensor indicates a RICH condition
                        • The engine control module tries to LEAN out.the mixture.
                        Multiplicative mixture
                        If the value is greater than 8 % there is an unmetered air leak or
                        km (Part Load)
                        nott enough fuel being supplied to the system.
                        • The 02 Sensor indi .a es a LAN condition
                        • The engine control module tries to RICHEN the mixture.
                        If the value is less than -8 % there is an air restriction or too
                        much fuel being supplied to the system.
                        • The 02 sensor indicates a RICH condition
                        • The engine control module tries to LEAN out the mixture
                        Last edited by fraatti; 14-07-2009, 23:42.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • ArcDucK
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2009
                          • 97
                          • espoo, kivenlahti

                          #13
                          no ei sen kyllä pitäisi tukossa olla.! toki 100 varma en voi olla ennen kun katkoo takapöntöstä putken ja kokeilee..

                          onko näissä noi oxugen sensorit nuo lambdat.?

                          molemmat kun soutaa 1.4 v väliä suht tasaisesti.? tarkoituksenmukaista.?

                          mitä ilmaletkuja mun pitäs tuolta tarkistella.! ja mistä hitosta niihin pääsee käsiksi.? päälimuovi pois edestä vai ja jostain sieltä.?

                          Comment

                          • ArcDucK
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2009
                            • 97
                            • espoo, kivenlahti

                            #14
                            mikä on tuossa kuvassa oleva h02s.? lambda vaiko jokin muu..

                            hitto kun ei yhtään kiinnostaisi alkaa putkea pätkimään.. sieltä se sit pitää takapöntön edestä katkaista.? vai voiko se perän "ympärillä" oleva kikotin olla tukossa.?

                            oliko se jokin emissori vai mikä.!

                            ?

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4628
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by ArcDucK View Post
                              mikä on tuossa kuvassa oleva h02s.? lambda vaiko jokin muu..

                              hitto kun ei yhtään kiinnostaisi alkaa putkea pätkimään.. sieltä se sit pitää takapöntön edestä katkaista.? vai voiko se perän "ympärillä" oleva kikotin olla tukossa.?

                              oliko se jokin emissori vai mikä.!

                              ?
                              Happitunnistin = lambda-anturi

                              toimiiko auto kaasupohjassa niinkuin pitääkin? Mikäli toimii, vika ei voi olla tukkeutuneessa pakoputkessa..
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎