Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 vinkuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    #31
    Mielenkiintoista! Onko muut vinkumisongelmasta kärsivät tarkastaneet tuon markok:n mainitseman letkun liitoksen?
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by Juhis View Post
      Mielenkiintoista! Onko muut vinkumisongelmasta kärsivät tarkastaneet tuon markok:n mainitseman letkun liitoksen?
      Pikaisesti tutkimalla en löytänyt lainkaan tuollaista letkua. Saisiko Markok otettua kuvan siitä kohdasta/letkusta? Meillähän pitäisi kai olla täysin samanlaiset moottorit, joten hiukan ihmetyttää.
      E39 528iA

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        #33
        Originally posted by TJJ View Post
        Pikaisesti tutkimalla en löytänyt lainkaan tuollaista letkua. Saisiko Markok otettua kuvan siitä kohdasta/letkusta? Meillähän pitäisi kai olla täysin samanlaiset moottorit, joten hiukan ihmetyttää.
        Tulihan noita kuviakin otettua, mutta en vielä kiireessä ehtinyt niitä tänne laittaa. Tässä näitä nyt kuitenkin olisi.

        Eli tässä kuvassa on ympyrällä merkattu letkun pää sekä läpiviennin kohta tulipellistä. Tässä kuvassa letkun päästä puuttuu jo se paksumman letkun pätkä mikä hävisi käsistä kun vähän pyöritteli. Nuolella on sitten merkattu mistä päin tuolle löytyi paikka. On tosiaan sellaisessa paikassa, että ei kunnolla näy jos raitisilmasuodatin kotelo ja sen putki on paikallaan.





        Tässä kuvassa on sitten merkattu ympyrällä kohta johon letku tulee imusarjaan kiinni. Tämä paikka ei oikein näy ilman peiliä.



        On tosiaan mielenkiintoista jos muiden autoista ei löydy tuota letkua tai sen paikkaa imusarjasta. Tuo minun e39:n valmistusajankohta on 10/98 eli ensimmäisiä M52B28TU moottorilla olevia. Mahtaisiko tuo letku liittyä jotenkin lämmityslaitteeseen? Minulla on manuaali ilmastoinnilla varustettu malli. Virtaus tämän letkun läpi on kuitenkin todella pieni, koska kuristimessa josta aiemmin mainitsin ei reiän läpimitta ole kuin puolen millin luokkaa.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #34
          Originally posted by markok View Post
          Mahtaisiko tuo letku liittyä jotenkin lämmityslaitteeseen? Minulla on manuaali ilmastoinnilla varustettu malli.
          Automaatti ilmastoinnissa on pieni puhallin, olisiko manuaali ilmastoinnissa e28 tyylinen ratkaisu?

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #35
            Enpä tuollaista letkua huomannut, onko sinulla tuolla imusarjan päässä kuitenkin kaksi tulppaa ja vielä paikka tuolle letkulle? Imusarjan pitäisi olla sama kaikissa 9/98 jälkeen, joten aika outo juttu. Tietty jos sinulta puuttuukin tuo tulppa #14 ja letku on sen tilalla, niin sitten tässä olisi joku logiikka.
            E39 528iA

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1838
              • Kotona/Poissa

              #36
              Originally posted by markok View Post
              ...Minulla on manuaali ilmastoinnilla varustettu malli...
              Onkohan näissä malleissa joissa on manuaali-ilmastointi (ja myös ilman ilmastointia) lämmityslaitteen ilmanohjauksen säätö toteutettu alipaineella? Voisiko tuo olla jotenkin siihen liittyvä alipaineletku?

              Pyöriikö ilmansuuntaussäädin ympäri loputtomasti, vai alle täyden ympyrän verran?

              En tunne E39:n toimintaa tältä osin, mutta esim joissakin Saabeissa ilmanohjaus on tehty vaijereiden sijaan alipaineohjauksella...
              Last edited by Havis; 02-01-2010, 19:08.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #37
                Originally posted by TJJ View Post
                Enpä tuollaista letkua huomannut, onko sinulla tuolla imusarjan päässä kuitenkin kaksi tulppaa ja vielä paikka tuolle letkulle? Imusarjan pitäisi olla sama kaikissa 9/98 jälkeen, joten aika outo juttu. Tietty jos sinulta puuttuukin tuo tulppa #14 ja letku on sen tilalla, niin sitten tässä olisi joku logiikka.
                Se on melko varmaan näin, että minulta puuttuu tuo tulppa 14 ja sen paikalla on tuo letku. Harmi kun ei tullut tuota tarkasti tutkittua, mutta niinkuin mainitsin jo 6.8.2009 kirjottamassani viestissä niin en silloinkaan löytänyt tuota pienempää tulppaa ollenkaan.

                Muistaakseni e34:ssä on myös tuo lämmityslaitteen säätimien pieni puhallin korvattu alipaineella. Olisiko tässä sitten sama asia. Tosin ainakaan tuossa säädin paneelissa ei edes näy mitään aukkoa mistä haistelisi sisäilman lämpötilaa.

                Muistaakseni tuo ilmansuuntauksen säädin pyörii loputtomasti ympäri, mutta eikös näin ole kaikissa Bemareissa?
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • konejotti
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 45

                  #38
                  yksi vinkuja lisää

                  523 vinkuu täälläkin.Jos on separaattorin öljykalvo rikki,lisääntyykö öljynkulutus ja vinkuuko koko ajan,sekä kylmänä että kuumana ja tyhjäkäynnillä ja kierroksilla?
                  Tämä vinkuu ensimmäiset 5-10km ja sitten loppuu ja pitää olla yli -10 pakkasta ja koneessa kierroksia yli 1000.Tyhjäkäynnillä ei vingu kylmänäkään ja kun kone lämpenee,vinkuminen loppuu kokonaan.Olisi mukava tietää,onko kalvo rikki vai mistä se kuuluu?

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    #39
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Enpä tuollaista letkua huomannut, onko sinulla tuolla imusarjan päässä kuitenkin kaksi tulppaa ja vielä paikka tuolle letkulle? Imusarjan pitäisi olla sama kaikissa 9/98 jälkeen, joten aika outo juttu. Tietty jos sinulta puuttuukin tuo tulppa #14 ja letku on sen tilalla, niin sitten tässä olisi joku logiikka.
                    Palataampa vielä tähän asiaan kun jäi vaivaamaan. Tutkin vielä noita kuvia mitä tuli otettua ja yhdestä kuvasta kyllä selviää, että minun imusarjassa on tulpat #14 ja #19 sekä lähtö tuolle mystiselle letkulle. Tässä kuva josta sen näkee:



                    Onko nyt kuitenkin niin, että imusarjoja on kahta eri mallia TU moottoreissa. ETK:ta selaillessa löytyi kaksi eri varaosanumeroa, mutta muuten noista ei oikein tietoa löytynyt. Tässä on ruudunkaappaus http://www.nic.fi/~marko80/BMW_osat/imus1.jpg varaosanumerosta 11 61 1 439 965, jonka ohjelma kyllä antaa kaikille 9/98 eteenpäin, mutta tiedoista löytyy "Old part number" kenttä jossa on osanumero 11 61 1 432 550. Tässä ruudunkaappaus siitä http://www.nic.fi/~marko80/BMW_osat/imus2.jpg
                    Mikäli minä asian oikein ymmärsin niin nuo molemmat on kuitenkin TU moottorin imusarjoja. Mitä sitten mahtaa tarkoittaa tuo "Return regu. From (GW)"?

                    Mites tuo Juhiksen vinkuja, mikä sen valmistuskuukausi on ja onko automaatti vai manuaali ilmastoinnilla?
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Originally posted by markok View Post
                      Palataampa vielä tähän asiaan kun jäi vaivaamaan. Tutkin vielä noita kuvia mitä tuli otettua ja yhdestä kuvasta kyllä selviää, että minun imusarjassa on tulpat #14 ja #19 sekä lähtö tuolle mystiselle letkulle.

                      Mitä sitten mahtaa tarkoittaa tuo "Return regu. From (GW)"?
                      Kävin taas pikaisesti tutkimassa, ihan vaan sormituntumalla kokeilemalla minulla taitaakin olla tuolla kolme tulppaa: yksi isompi ja kaksi samankokoista pienempää. -20C lämpötilassa ei huvittanut tehdä lisätutkimuksia...

                      "Return requirement From (GW)"
                      Date on or after which a part that has been disassembled while under guarantee must be returned to the factory or to the sales organisation/importer.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • peerless
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2007
                        • 92
                        • Oulu

                        #41
                        Täälläkin alkoi eilen kuulumaan samanlaista vinguntaa kuin esim. remmiahtimesta lähtee. Kylmällä koneella tuota ei kuulu mutta lämpimällä alkaa 2000rpm jälkeen kuulumaan ja kuuluu selvästi sisälle asti. Mistähän tuo mahtaa johtua kun auto kuitenkin toimii normaalisti:think? Kone siis m52b28.

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19175
                          • -

                          #42
                          Originally posted by markok View Post
                          Mites tuo Juhiksen vinkuja, mikä sen valmistuskuukausi on ja onko automaatti vai manuaali ilmastoinnilla?
                          Auto ei ole minun, valmistuskuukautta en nyt muista ulkoa. Auto on 2002 vuosimallin E46 330i manuaalivaihteistolla ja automaatti-ilmastoinnilla.
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • ÖÖ.
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2009
                            • 61
                            • Turku

                            #43
                            Ajelin tänään hetken ilman tuota kuskinpuolen suodatinkoteloa ja väliputkea. Selkeä vinkuminen kuului siinä 1500 - 1800 kierroksen välillä jos kaasua painoi hieman enemmän. Suodatinkotelo taas paikallaan ja mitään ei kuulu. Varmaankin tuo kotelo vain vaimentaa ja vinkuminen ei johdu sen puutteesta?
                            E39 528i -99

                            Comment

                            • J-M
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2010
                              • 36
                              • Oulu

                              #44
                              Btw onko teillä imupuolen vuodot aiheuttanu kierrosten hitaan laskemisen yli 3k lukemista? Itsellä vinkuu ihan suhteessa kierroksiin.
                              E91 LCI 320D M-Sport
                              /irc - Sulx

                              Comment

                              • ptikkala
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2007
                                • 1571

                                #45
                                535i vm96 vinkuu myös kiihdyttäessä, välillä vähä isommin ja välillä vähä pienemmin. Muuten auto toimii hienosti, kulutukset matkassa n. 8l-9l (laskemalla että obd:n mukaan) ja leimankin antovat kuukausi sitten. Liekkö tuo separaattori härpäkkä mikä sen sit tekee, ei oo joutanu tutkimaan. Tuntuu olevan aika yleistä E39 vermeissä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎