Originally posted by markok
View Post
E39 vinkuu
Collapse
X
-
Ei käytetty irti vaan teipattiin siinä paikallaan. Vaihdan samalla myös tuon alemman putken pätkän (osa 7). Kiristimet vaan auki niin lähtenee pois. Se selviää kyllä tuossa touhutessa. Voi olla, että jos irrottaa ilmanputsarikotelon niin helpottaa hommaa. Molemmat osat saa reilulla 50€:lla.’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
'02 VW Golf 1.4i
Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring
-
Nyt on sitten vinkumiset loppu vihdoin omastakin autosta. Syynä tälläkertaa oli halkeama IMM:n jälkeisessä kumiputkessa eli tuo sama osa nro 3: http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=13&fg=15 tuossa 174000:n linkittämässä kuvassa. Halkeama oli heti IMM:n jälkeen putken alapinnalla minne ei kunnolla nähnyt putken ollessa paikallaan. Myöskään Start Pilotilla tuota ei löytynyt. Putken irrotuksen jälkeen taivuttamalla putkea paljastui noin 5cm pitkä repeämä.
Ongelma on ollut se, kun aina yhden paikan korjauksen jälkeen hyvin pian on toinen paikka alkanut vuotamaan niin on tullut epäusko onko kyse edes imuvuodosta. Ensin oli IMM:n jälkeinen alempi putki. Sen korjauksen jälkeen oli hiljasta kuukauden kun imusarjan päädyn tulppa alkoi vinkumaan ja siitä kuukausi niin sitten tuo ylempi IMM:n putki. Toivottavasti nyt olisi pidempään vinkumiset poissa.
Adaptaatio arvot on nollattu ja ajettu parisataa kilometriä vaihdon jälkeen, mutta mitään vaikutusta auton toimintaan ei ole edes noin isolla imuvuodolla. Adaptaatio arvoja ennen ja jälkeen tulee topicciin http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=170499&BMW 530iA Touring -05
Comment
-
Niin, mutta toisaalta jos ajatellaan ihan loogisesti, niin päinvastoin voisi pikemminkin kuvitella, että jos jokin imupuolen kumi on korppuuntunut tai muuten haljennut, niin samanikäisinä osina muutkin samankaltaisissa lämpötiloissa olevat kumiosat olisivat myöskin lähellä elinkaarensa loppua.Originally posted by markok View Post...Ongelma on ollut se, kun aina yhden paikan korjauksen jälkeen hyvin pian on toinen paikka alkanut vuotamaan niin on tullut epäusko onko kyse edes imuvuodosta. Ensin oli IMM:n jälkeinen alempi putki. Sen korjauksen jälkeen oli hiljasta kuukauden kun imusarjan päädyn tulppa alkoi vinkumaan ja siitä kuukausi niin sitten tuo ylempi IMM:n putki. Toivottavasti nyt olisi pidempään vinkumiset poissa...
Esim venttiilikopan tiiviste menee mielenkiintoisen kovaksi muovilevyksi, melkein kuin pakeliittiä olis, joka hajoaa muruiksi pois otettaessa.
Toivottavasti nyt kaikki vuodot on hanskattu, ja ajonautinnot toimivalla BMW jatkuu
Last edited by Havis; 14-07-2010, 21:11."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Paljonko nuo osat tulee suunnilleen maksamaan jos uusii kerralla kaikki putket/tulpat mitkä liittyy imuilmaan (eipähän tarvi sit ihmetellä)?Originally posted by markok View PostNyt on sitten vinkumiset loppu vihdoin omastakin autosta. Syynä tälläkertaa oli halkeama IMM:n jälkeisessä kumiputkessa eli tuo sama osa nro 3: http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=13&fg=15 tuossa 174000:n linkittämässä kuvassa. Halkeama oli heti IMM:n jälkeen putken alapinnalla minne ei kunnolla nähnyt putken ollessa paikallaan. Myöskään Start Pilotilla tuota ei löytynyt. Putken irrotuksen jälkeen taivuttamalla putkea paljastui noin 5cm pitkä repeämä.
Ongelma on ollut se, kun aina yhden paikan korjauksen jälkeen hyvin pian on toinen paikka alkanut vuotamaan niin on tullut epäusko onko kyse edes imuvuodosta. Ensin oli IMM:n jälkeinen alempi putki. Sen korjauksen jälkeen oli hiljasta kuukauden kun imusarjan päädyn tulppa alkoi vinkumaan ja siitä kuukausi niin sitten tuo ylempi IMM:n putki. Toivottavasti nyt olisi pidempään vinkumiset poissa.
Adaptaatio arvot on nollattu ja ajettu parisataa kilometriä vaihdon jälkeen, mutta mitään vaikutusta auton toimintaan ei ole edes noin isolla imuvuodolla. Adaptaatio arvoja ennen ja jälkeen tulee topicciin http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=170499&
Ei oo vissiin hirveen vaikee projekti vaihdella noita osia...vai olenko ihan väärässä :think
Kun tuo omakin pirssi pitää sammuttaessa suhauksen ja kylmänä täristää pikkasen...e39 530iA ///M Sport -02
Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai
)
ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f
Comment
-
Näinhän se kumiosien kohdalla yleensä menee, että kaikkien samantyyppisten osien elinkaari tulee loppuun suunnilleen samaan aikaan. Silloin kun tuon alemman haitarikumin vaihdoin niin tutkin kyllä todella huolella tuon ylemmänkin, mutta siinä ei ollut edes pienintäkään pykimää missään kohdassa, joten silloin tuo jäi paikalleen. Kaksi vuotta myöhemmin tuo oli sitten aivan totaalisen finaalissa.Originally posted by Havis View PostNiin, mutta toisaalta jos ajatellaan ihan loogisesti, niin päinvastoin voisi pikemminkin kuvitella, että jos jokin imupuolen kumi on korppuuntunut tai muuten haljennut, niin samanikäisinä osina muutkin samankaltaisissa lämpötiloissa olevat kumiosat olisivat myöskin lähellä elinkaarensa loppua.
Esim venttiilikopan tiiviste menee mielenkiintoisen kovaksi muovilevyksi, melkein kuin pakeliittiä olis, joka hajoaa muruiksi pois otettaessa.
Toivottavasti nyt kaikki vuodot on hanskattu, ja ajonautinnot toimivalla BMW jatkuu
Toivotaan, että nyt olisi imuvuodot vähän pidemmäksi aikaa ohi.
Tuo sammutuksessa kuuluva suhaus taitaa olla ominaisuus mistä on joskus aikasemminkin ollut juttua. Työtahdin paineet purkautuu koneesta tai jotain vastaavaa... Tämä minulla ollut vinkuminen oli varsinkin nyt loppuajasta niin voimakasta, että parkkihallissa ikkuna auki ajaessa kuulosti jo tosi pahalta. Pieni vinkuminen kuului myös normaali maantieajossa vaikka ikkunat oli kiinni.Originally posted by ApriliaMan View PostPaljonko nuo osat tulee suunnilleen maksamaan jos uusii kerralla kaikki putket/tulpat mitkä liittyy imuilmaan (eipähän tarvi sit ihmetellä)?
Ei oo vissiin hirveen vaikee projekti vaihdella noita osia...vai olenko ihan väärässä :think
Kun tuo omakin pirssi pitää sammuttaessa suhauksen ja kylmänä täristää pikkasen...
Jos kaikki mahdolliset imuvuotoja aiheuttavat letkut, kumit ja tiivisteet vaihtaa niin siinä sitten saattaa muutamia satasia rahaa palaa. Nämä tyypillisimmät mitä minullakin nyt on vaihdettuna niin saa reilusti alle sadalla eurolla eli molemmat haitariputket ja imusarjan pään tulpat.
Onhan tähän omaan lisäksi vaihdettu huohotinjärjestelmä kokonaisuudessaan ja venttiilikopan ja imusarjan tiivisteet. Nämä kuitenkin muun kuin vinkumisen takia, mutta ovat myös imuvuotoja mahdollisesti aiheuttavia.
EDIT. Tuosta löytyy kuva missä kunnossa putki oli kun vähän taivutti halkeamaa auki. http://www.nic.fi/~marko80/e39/imm_putki2.JPGLast edited by markok; 15-07-2010, 10:24.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
Originally posted by Juhis View PostTe keillä tämä ongelma on, oletteko varmistuneet, että ääni todella kuuluu konepellin alta? Ettei esimerkiksi auton alkuperäisessä vahvistimessa ole vikaa ja ääni kuulu kaiuttimien kautta?
HEP HEP!.... imusarjan vinkumisen hieman laannuttua ilmeni vahvistimen asennuksen jälkeen ILMEISESTI juurikin tämä vika:
Asensin illalla i-sotecin isoamp 4:n omaan e39:iin business cd järjestelmään. Asennuksen jälkeen sekä autoa käynnistäessä, että kaasua painaessa kuulu mielestäni "sähköinen" vinkuminen joka on täysin riippuvainen kaasun asennosta ja alkaa heti alakierroksilta lähtien. Todennäköisesti ininä kuuluu tyhjäkäynnilläkin, mutta vain niin matalana, ettei sitä tällainen jo kuulonsa tuhonnut taistelija kuule. Kierrosten noustessa vinkuminen/ininä nostaa taajuttaan suorassa suhteessa ja jatkuu läpi koko kierrosalueen. Yritin paikantaa äänen lähdettä esim. juurikin noihin kaiuttimiin, mutta en pystynyt kohdentamaan sitä minnekkään tiettyyn paikkaan.
Ja ininä kuuluu vaikka mankka ei olisi päälläkään...
Asennuksesta sen verran, että johtoa jäi adapterin takia soittimen taakse n. 15 metrin kela, ja kaiken sen suoliston asettelu siten, että soitin mahtui edes mitenkuten takaisin paikoilleen vaati sekä hienovaraista sommittelua että raakaa voimaa. -> Olisiko osasyyllinen...
Eli: Ottaako joku piuha jossakin häiriötä vai mistä kysymys (maadoitusongelma??). En ole kokenut hifisti, joten mahdolliset korjausehdotukset suomeksi, kiitos
Ja vakavasti: Jos joku tähän vaivaan pystyy apua tarjoamaan, niin kiitän ja kumarran syvään.
Puheenvuoro gururaadilleLast edited by SJHP44; 16-07-2010, 00:33.e39 530iA M-Sport -00 Titansilber
Comment
-
Hyvä kun löytyi reikä. Ihme tosin jos tuon kokoisen reijän tukkimisella ei ole mitään vaikutusta kulkuun.Originally posted by markok View Post...Adaptaatio arvot on nollattu ja ajettu parisataa kilometriä vaihdon jälkeen, mutta mitään vaikutusta auton toimintaan ei ole edes noin isolla imuvuodolla. Adaptaatio arvoja ennen ja jälkeen tulee topicciin http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=170499&’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
'02 VW Golf 1.4i
Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring
Comment
-
Älä muuta sano. Uskomatonta, että ainakaan persdynossa eroa ei huomaa. Nyt vähän pidempään kun on ajanut niin voisi sanoa, että kulutus on laskenut muutaman desin/100km, mutta tästäkään ei vielä varmaa näyttöä ole. Ehkä tämä M52TU kone osaa suuttimien aukioloaikaa pidentämällä eliminoida pienet imuvuodot siten ettei näy päästöissä tai kovin paljon tehoissakaan.Originally posted by 174000 View PostHyvä kun löytyi reikä. Ihme tosin jos tuon kokoisen reijän tukkimisella ei ole mitään vaikutusta kulkuun.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
Niinpä, aina vaan sama juttu. Jos ottaisi DISA:n pois, niin jokohan se reikä olisi tarpeeksi suuri jotta huomaisi jotain eroaOriginally posted by markok View PostÄlä muuta sano. Uskomatonta, että ainakaan persdynossa eroa ei huomaa. Nyt vähän pidempään kun on ajanut niin voisi sanoa, että kulutus on laskenut muutaman desin/100km, mutta tästäkään ei vielä varmaa näyttöä ole. Ehkä tämä M52TU kone osaa suuttimien aukioloaikaa pidentämällä eliminoida pienet imuvuodot siten ettei näy päästöissä tai kovin paljon tehoissakaan.
Tai sitten sinulla (ja minulla) on vielä jossain imuvuoto eikä eroa siksi huomaa. No katsotaan mitä löytyy sitten kun joskus aloitan imusarjan vaihto-operaation...
Comment
-
Ainakin nuo INPA:n livedata arvot on sellasia, että ei pitäisi hirveitä imuvuotoja enää olla, mutta mistä sitä varmaksi tietää eikä tuo minulla kyllä koskaan ole mitenkään erityisen voimattomalta tuntunut. Automaattihan nyt vähän haukkaa kiihtyvyyttä, mutta vastaaviin muihin verrattuna ihan samalla tavalla on kulkenut vaikka imuvuotoja on ollutkin. Toisekseen tuossa kuvassa tuo halkeama on levitetty sormella auki ja putken paikallaan ollessa vääntöä on toiseen suuntaan jolloin halkeamaa ei edes näe eli ehkä kyse kuitenkin on ollut pienestä imuvuodosta.Originally posted by TJJ View PostNiinpä, aina vaan sama juttu. Jos ottaisi DISA:n pois, niin jokohan se reikä olisi tarpeeksi suuri jotta huomaisi jotain eroa
Tai sitten sinulla (ja minulla) on vielä jossain imuvuoto eikä eroa siksi huomaa. No katsotaan mitä löytyy sitten kun joskus aloitan imusarjan vaihto-operaation...
Mielenkiinnolla kuitenkin odotetaan tuota sinun imusarja remonttia, että löytyykö jostain vielä mahdollisia vikapaikkoja.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
Imusarjaremontti (siis imusarjan vaihto...) on menossa ja tutkin nuo imusarjan alla olevat kaksi letkua. Kumpikin oli ehjä mutta liitos imusarjaan oli toisessa hiukan löysä. Eli se paksumpi letku joka menee jarrutehostimelle. Siinähän on sellainen kertakäyttöinen letkunkiristin mutta aika löysän tuntuinen se liitos silti oli. Tiedä sitten onko se vuotanut vai ei, luultavasti ei.Originally posted by markok View PostMielenkiinnolla kuitenkin odotetaan tuota sinun imusarja remonttia, että löytyykö jostain vielä mahdollisia vikapaikkoja.
Mitään muuta ei ole löytynyt. Sellaisen tosin huomasin, että eristetyn separaattorin/huohotinventtiilin eriste oli auki. Eristehän oli kiinni o-renkailla mutta näköjään nuo o-renkaat ovat jotain kiinalaatua ja ovat halkeilleet ja suurin osa oli kadonnut.
Comment
-
Nyt kun tämä topicci on taas esillä niin kerrotaan omastakin autosta viimeiset kokemukset. Vinkuminen ei ole edelleenkään loppunut täysin. Nyt ääni on kuitenkin niin vaimea, että kuuluu ainoastaan ikkuna auki ajaessa sopivassa paikassa missä ääni vähän kaikuu. Jotenkin vielä tuntuu, että kylmänä vinkumista olisi enemmän.Originally posted by TJJ View PostImusarjaremontti (siis imusarjan vaihto...) on menossa ja tutkin nuo imusarjan alla olevat kaksi letkua. Kumpikin oli ehjä mutta liitos imusarjaan oli toisessa hiukan löysä. Eli se paksumpi letku joka menee jarrutehostimelle. Siinähän on sellainen kertakäyttöinen letkunkiristin mutta aika löysän tuntuinen se liitos silti oli. Tiedä sitten onko se vuotanut vai ei, luultavasti ei.
Mitään muuta ei ole löytynyt. Sellaisen tosin huomasin, että eristetyn separaattorin/huohotinventtiilin eriste oli auki. Eristehän oli kiinni o-renkailla mutta näköjään nuo o-renkaat ovat jotain kiinalaatua ja ovat halkeilleet ja suurin osa oli kadonnut.
Onko tuolle jarrutehostimen letkulle mitään mahdollisuutta päästä käsiksi imusarja paikallaan tai millainen homma tuohon olisi vaihtaa normaali kiristettävä klemmari? Itsekin olen todennut monessa paikassa näiden alkuperäisten kertakiristeisten klemmarien olevan aika huonoja. Pitää ehkä uutena, mutta kun letku vanhemmiten painuu kasaan niin ei enää purista juuri yhtään.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
Tuo letkuhan menee sellaiseen mutkakappaleeseen joka lähtee irti imusarjasta (yksi lisävuotopaikka on tuon tiiviste). Mutkakappale ja letku ovat läppärungon alla olevan tuen takana eli se pitäisi ottaa irti imusarjasta ja lohkosta. Mutkakappaleen voisi ehkä saada painettua irti imusarjan sisältä, sehän on siinä läppärungon aukosta vähän sisällepäin. Täytyypä tutkia onko tuo mahdollista.Originally posted by markok View PostOnko tuolle jarrutehostimen letkulle mitään mahdollisuutta päästä käsiksi imusarja paikallaan tai millainen homma tuohon olisi vaihtaa normaali kiristettävä klemmari?
Comment
-
Laturi vaihtoon
mulla kans bmw e39 528ia (m52b28tu) ujelti ja vinku etenki sillon ku pisti auton kylmänä käyntiin. korjailin kaikki imu putket ja tarkistin imusarjan. Vaihdoin hihnat ja kiristimet sun muut. ja lopulta meni laturi vaihtoon. Loppu myös ujellus.
Comment
Comment