e39 jarruttaessa täristää

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pete74
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 63
    • Kemi

    #1

    e39 jarruttaessa täristää

    tervehdys ystävät hyvät

    hieman taustatietoa
    kulkine on E39 530da touring -00 ajettu 322tkm

    autoon on vaihdettu iskarit eteen, reaktiotangon puslat, koiranluut, raidetangon päät ja tänään vielä ala/etutukivarret puslien kera

    jarrulevyt on mitattu heittokellolla sorvissa suoriksi ja samalla otimme vielä varulta aavistuksen verran pois (0,1mm)

    ja itse ongelmaan auto ravistaa jarruttaessa (nylkyttää) ja kyseisen toimenpiteen tuntee myös jarrupedaalissa

    "hätä/lukko" jarrutuksessa kyseistä ongelmaa ei tunnu

    nestepinta jarrusäiliössä on ihan normaali eli ei ole nestepinta laskenut mitenkään

    eli tietääkö kukaan ratkaisua kyseiseen ongelmaan tai onko ollut vastaavanlaisia ongelmia. itse en löytänyt vastaavaa ongelmaa

    -Pete

    ps. kiitoksia jo etukäteen
    530da touring -00 (E39)
    ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8094
    • Willähde

    #2






    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • pete74
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 63
      • Kemi

      #3
      kiitoksia linkeistä ...... lueskelin ne läpi mutta en saanut mitään "uutta" mitä en olisi jo kulkineeseen tehnyt
      -Pete
      530da touring -00 (E39)
      ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

      Comment

      • pete74
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 63
        • Kemi

        #4
        huomenna alkaa jarrusatulan irroitus ja herkistely sessiot ... saas nähä auttaako ja korjautuuko vika tällä toimenpiteellä

        -Pete
        530da touring -00 (E39)
        ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

        Comment

        • pete74
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 63
          • Kemi

          #5
          hellou
          läväsin kurittamassa jarruja foorumilta löytyneen "amerikkalaisen ohjeen mukaan"

          eli jarrut lämpimäksi
          ja kiihdytys 100km/h ja jarrutus 20km/h ja kiihdytys takas 100km/h ja jarrutus
          tätä rääkkiä se 10 kertaa ..... välillä alko usko loppumaan ku jarrut ns.katoaa ku paikat tosissaan lämpenee ....

          pikaisella pers dynolla vapina ainakin väheni jonkun verran

          mutta huomenna satulat purkun ja puhdistukseen sittempä näkee miten auttaa

          -Pete
          530da touring -00 (E39)
          ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

          Comment

          • TFV
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 3080
            • Nurmijärvi

            #6
            Kato nyt ne takapäänkin puslat ennenkuin innostut polkemaan jarrusi savuna ilmaan. Nimittäin mulla rauhoittu etupään??!! vapina kun vaihdettiin loppujen lopuksi taaksekin kaiiki halvatun puslat. Sattumaako? En usko.
            E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

            Comment

            • pete74
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 63
              • Kemi

              #7
              tervehdys ja hauskat huomenet

              tänäaamuna töihin ajaessani jarrujen täristäminen oli vähentynyt lähes olemattomiin. joten tänään on edessä se jarrusatuloiden "herkistäminen"

              -Pete
              530da touring -00 (E39)
              ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8975
                • Kellokoski

                #8
                Originally posted by pete74 View Post
                tervehdys ystävät hyvät

                hieman taustatietoa
                kulkine on E39 530da touring -00 ajettu 322tkm

                autoon on vaihdettu iskarit eteen, reaktiotangon puslat, koiranluut, raidetangon päät ja tänään vielä ala/etutukivarret puslien kera
                Olisit vaihtanut reaktiotangot täydellisinä ja myös raidetankojen sisäpäät samalla. Nyt siellä on vielä 4 niveltä joissa voi olla väljää
                :think
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • pete74
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 63
                  • Kemi

                  #9
                  raidetangon ulompi pää on jo vaihdettu aiemmin ...... mutta pitänee katella kaikkien puslien/nivelten/tankojen kunto huolella kun putsaan satulat

                  -Pete
                  530da touring -00 (E39)
                  ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

                  Comment

                  • jamoc8
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 277
                    • Oulu

                    #10
                    Täällä samaa ongelmaa ja samat kilometrit. Nykien pysähtyy ja pedaalissa tuntuu, siis kuin jarru pitäisi kunnolla vain n 70% matkalla levyn pyöriessä 360 astetta.

                    Katsastusmies sanoi vasemman takajarrulevyn olevan sisäpuolelta ruosteessa, kuin satula ois jumissa eikä jarruta kunnolla sisäpuolelta. Kummaa kun on vielä männän puoli. Jarrut ei jääneet päälle, mutta herkistelin niitä ja hioin levyäkin mutta nupytys on ja pysyy. Harmittaa kun itse en nähnyt miten näkyy jarrudynossa ja oliko todellakin vasen taka.

                    Rattiin tämä ei tunnu ja todellakin tuntuu tulevan takapäästä. Jollakin oli joskus pyörän laakeri kuulemma aiheuttanut jotain vastaavaa vaikka vähän uskomattomalta tuntuukin. Mutta ilmoitellaan kun viat selviää.



                    Originally posted by pete74 View Post
                    tervehdys ystävät hyvät

                    hieman taustatietoa
                    kulkine on E39 530da touring -00 ajettu 322tkm

                    autoon on vaihdettu iskarit eteen, reaktiotangon puslat, koiranluut, raidetangon päät ja tänään vielä ala/etutukivarret puslien kera

                    jarrulevyt on mitattu heittokellolla sorvissa suoriksi ja samalla otimme vielä varulta aavistuksen verran pois (0,1mm)

                    ja itse ongelmaan auto ravistaa jarruttaessa (nylkyttää) ja kyseisen toimenpiteen tuntee myös jarrupedaalissa

                    "hätä/lukko" jarrutuksessa kyseistä ongelmaa ei tunnu

                    nestepinta jarrusäiliössä on ihan normaali eli ei ole nestepinta laskenut mitenkään

                    eli tietääkö kukaan ratkaisua kyseiseen ongelmaan tai onko ollut vastaavanlaisia ongelmia. itse en löytänyt vastaavaa ongelmaa

                    -Pete

                    ps. kiitoksia jo etukäteen
                    ---- Bee äm dapl juu ----

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8975
                      • Kellokoski

                      #11
                      Originally posted by pete74 View Post
                      raidetangon ulompi pää on jo vaihdettu aiemmin ...... mutta pitänee katella kaikkien puslien/nivelten/tankojen kunto huolella kun putsaan satulat

                      -Pete
                      Itse olen vaihtanut kaikki seuraavat kerralla jo pariin E39:siin:
                      Reaktiotangot täydellisinä(Meyle HD), Tukivarret(Meyle) ja Raidetangot täydellisinä(nekin Meyle) +4-pyöräsuuntaus. Ja kaikki tärinät, tutinat ja vetelyt ovat poistuneet kokonaan.
                      Osat maksaa n. 300€ ja työt n. 250€
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • pete74
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2007
                        • 63
                        • Kemi

                        #12
                        iltapäivää

                        nyt tuli sitten herkisteltyä jarrusatulat edestä, sekä ilmattua jarrut ihan vaan varuilta

                        vaihdoin samalla uuden koiranluun "reaktiotankoon" (vänkärin puolelle)

                        pikaisella testillä ei nylkytä ihan niin paljoa kuin ennen korjausta

                        iltasella olisi taas jarrujen "kurittaminen" . ja jos ei jarrut sillä tokene niin huomenna herkistelen takajarrut myös

                        muuten katsoessani ja rekkarilla kokeillessa muuta "väljää" ei etupäästä löytynyt. ihmekkö tuo koska siellä alkaa olemaan kaiki uutta

                        -Pete
                        530da touring -00 (E39)
                        ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

                        Comment

                        • pete74
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2007
                          • 63
                          • Kemi

                          #13
                          hellou vaan kaikille

                          jarrut on herkistelty nyt ympäri auton
                          koajon jälkeen totesin että jarrut täristävät vieläkin kun jarrutat 80-0km/h rauhallisesti. täristämistä ei paniikki jarrutuksessa tunnu ollenkan vaan ainoa mitä tunnet on ABS:n aiheuttamat tärinät

                          ratti ei vispaa ollenkaan jarruttaessa, vaan tärinän tunnet nykivänä.

                          taakse vaihdoin samalla kun herkistelin jarrut niin reaktiotangon koiranluut.
                          kyseisissä koiranluissa oli molemmissa 10mm päittäisvälystä, mutta eipä ole enään

                          alkaa olemaan vitsit ja ideat vähissä mistä alkaisi vikaa etsimään

                          -Pete
                          530da touring -00 (E39)
                          ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8975
                            • Kellokoski

                            #14
                            Mutta edelleen itse reaktiotangot ja raidetankojen sisäpäät on vaihtamatta?
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • pete74
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2007
                              • 63
                              • Kemi

                              #15
                              luulen että raidetangon sisemmät päät vaikuttaisivat rattiin tärinäefektinä jarruttaessa. kyseistä toimenpidettä ei vaan ilmene. toki kannattaa kyseiset päät vaihtaa koska kustannuksilla sitä ei voi perustella että jättäisi tekemättä

                              -Pete
                              530da touring -00 (E39)
                              ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

                              Comment

                              Working...
                              X