Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 jarruttaessa täristää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pete74
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 63
    • Kemi

    e39 jarruttaessa täristää

    tervehdys ystävät hyvät

    hieman taustatietoa
    kulkine on E39 530da touring -00 ajettu 322tkm

    autoon on vaihdettu iskarit eteen, reaktiotangon puslat, koiranluut, raidetangon päät ja tänään vielä ala/etutukivarret puslien kera

    jarrulevyt on mitattu heittokellolla sorvissa suoriksi ja samalla otimme vielä varulta aavistuksen verran pois (0,1mm)

    ja itse ongelmaan auto ravistaa jarruttaessa (nylkyttää) ja kyseisen toimenpiteen tuntee myös jarrupedaalissa

    "hätä/lukko" jarrutuksessa kyseistä ongelmaa ei tunnu

    nestepinta jarrusäiliössä on ihan normaali eli ei ole nestepinta laskenut mitenkään

    eli tietääkö kukaan ratkaisua kyseiseen ongelmaan tai onko ollut vastaavanlaisia ongelmia. itse en löytänyt vastaavaa ongelmaa

    -Pete

    ps. kiitoksia jo etukäteen
    530da touring -00 (E39)
    ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh
  • pete74
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 63
    • Kemi

    #3
    kiitoksia linkeistä ...... lueskelin ne läpi mutta en saanut mitään "uutta" mitä en olisi jo kulkineeseen tehnyt
    -Pete
    530da touring -00 (E39)
    ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

    Comment

    • pete74
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 63
      • Kemi

      #4
      huomenna alkaa jarrusatulan irroitus ja herkistely sessiot ... saas nähä auttaako ja korjautuuko vika tällä toimenpiteellä

      -Pete
      530da touring -00 (E39)
      ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

      Comment

      • pete74
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 63
        • Kemi

        #5
        hellou
        läväsin kurittamassa jarruja foorumilta löytyneen "amerikkalaisen ohjeen mukaan"

        eli jarrut lämpimäksi
        ja kiihdytys 100km/h ja jarrutus 20km/h ja kiihdytys takas 100km/h ja jarrutus
        tätä rääkkiä se 10 kertaa ..... välillä alko usko loppumaan ku jarrut ns.katoaa ku paikat tosissaan lämpenee ....

        pikaisella pers dynolla vapina ainakin väheni jonkun verran

        mutta huomenna satulat purkun ja puhdistukseen sittempä näkee miten auttaa

        -Pete
        530da touring -00 (E39)
        ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

        Comment

        • TFV
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 3080
          • Nurmijärvi

          #6
          Kato nyt ne takapäänkin puslat ennenkuin innostut polkemaan jarrusi savuna ilmaan. Nimittäin mulla rauhoittu etupään??!! vapina kun vaihdettiin loppujen lopuksi taaksekin kaiiki halvatun puslat. Sattumaako? En usko.
          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

          Comment

          • pete74
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 63
            • Kemi

            #7
            tervehdys ja hauskat huomenet

            tänäaamuna töihin ajaessani jarrujen täristäminen oli vähentynyt lähes olemattomiin. joten tänään on edessä se jarrusatuloiden "herkistäminen"

            -Pete
            530da touring -00 (E39)
            ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              #8
              Originally posted by pete74 View Post
              tervehdys ystävät hyvät

              hieman taustatietoa
              kulkine on E39 530da touring -00 ajettu 322tkm

              autoon on vaihdettu iskarit eteen, reaktiotangon puslat, koiranluut, raidetangon päät ja tänään vielä ala/etutukivarret puslien kera
              Olisit vaihtanut reaktiotangot täydellisinä ja myös raidetankojen sisäpäät samalla. Nyt siellä on vielä 4 niveltä joissa voi olla väljää
              :think
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • pete74
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 63
                • Kemi

                #9
                raidetangon ulompi pää on jo vaihdettu aiemmin ...... mutta pitänee katella kaikkien puslien/nivelten/tankojen kunto huolella kun putsaan satulat

                -Pete
                530da touring -00 (E39)
                ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

                Comment

                • jamoc8
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2005
                  • 277
                  • Oulu

                  #10
                  Täällä samaa ongelmaa ja samat kilometrit. Nykien pysähtyy ja pedaalissa tuntuu, siis kuin jarru pitäisi kunnolla vain n 70% matkalla levyn pyöriessä 360 astetta.

                  Katsastusmies sanoi vasemman takajarrulevyn olevan sisäpuolelta ruosteessa, kuin satula ois jumissa eikä jarruta kunnolla sisäpuolelta. Kummaa kun on vielä männän puoli. Jarrut ei jääneet päälle, mutta herkistelin niitä ja hioin levyäkin mutta nupytys on ja pysyy. Harmittaa kun itse en nähnyt miten näkyy jarrudynossa ja oliko todellakin vasen taka.

                  Rattiin tämä ei tunnu ja todellakin tuntuu tulevan takapäästä. Jollakin oli joskus pyörän laakeri kuulemma aiheuttanut jotain vastaavaa vaikka vähän uskomattomalta tuntuukin. Mutta ilmoitellaan kun viat selviää.



                  Originally posted by pete74 View Post
                  tervehdys ystävät hyvät

                  hieman taustatietoa
                  kulkine on E39 530da touring -00 ajettu 322tkm

                  autoon on vaihdettu iskarit eteen, reaktiotangon puslat, koiranluut, raidetangon päät ja tänään vielä ala/etutukivarret puslien kera

                  jarrulevyt on mitattu heittokellolla sorvissa suoriksi ja samalla otimme vielä varulta aavistuksen verran pois (0,1mm)

                  ja itse ongelmaan auto ravistaa jarruttaessa (nylkyttää) ja kyseisen toimenpiteen tuntee myös jarrupedaalissa

                  "hätä/lukko" jarrutuksessa kyseistä ongelmaa ei tunnu

                  nestepinta jarrusäiliössä on ihan normaali eli ei ole nestepinta laskenut mitenkään

                  eli tietääkö kukaan ratkaisua kyseiseen ongelmaan tai onko ollut vastaavanlaisia ongelmia. itse en löytänyt vastaavaa ongelmaa

                  -Pete

                  ps. kiitoksia jo etukäteen
                  ---- Bee äm dapl juu ----

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8972
                    • Kellokoski

                    #11
                    Originally posted by pete74 View Post
                    raidetangon ulompi pää on jo vaihdettu aiemmin ...... mutta pitänee katella kaikkien puslien/nivelten/tankojen kunto huolella kun putsaan satulat

                    -Pete
                    Itse olen vaihtanut kaikki seuraavat kerralla jo pariin E39:siin:
                    Reaktiotangot täydellisinä(Meyle HD), Tukivarret(Meyle) ja Raidetangot täydellisinä(nekin Meyle) +4-pyöräsuuntaus. Ja kaikki tärinät, tutinat ja vetelyt ovat poistuneet kokonaan.
                    Osat maksaa n. 300€ ja työt n. 250€
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • pete74
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2007
                      • 63
                      • Kemi

                      #12
                      iltapäivää

                      nyt tuli sitten herkisteltyä jarrusatulat edestä, sekä ilmattua jarrut ihan vaan varuilta

                      vaihdoin samalla uuden koiranluun "reaktiotankoon" (vänkärin puolelle)

                      pikaisella testillä ei nylkytä ihan niin paljoa kuin ennen korjausta

                      iltasella olisi taas jarrujen "kurittaminen" . ja jos ei jarrut sillä tokene niin huomenna herkistelen takajarrut myös

                      muuten katsoessani ja rekkarilla kokeillessa muuta "väljää" ei etupäästä löytynyt. ihmekkö tuo koska siellä alkaa olemaan kaiki uutta

                      -Pete
                      530da touring -00 (E39)
                      ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

                      Comment

                      • pete74
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2007
                        • 63
                        • Kemi

                        #13
                        hellou vaan kaikille

                        jarrut on herkistelty nyt ympäri auton
                        koajon jälkeen totesin että jarrut täristävät vieläkin kun jarrutat 80-0km/h rauhallisesti. täristämistä ei paniikki jarrutuksessa tunnu ollenkan vaan ainoa mitä tunnet on ABS:n aiheuttamat tärinät

                        ratti ei vispaa ollenkaan jarruttaessa, vaan tärinän tunnet nykivänä.

                        taakse vaihdoin samalla kun herkistelin jarrut niin reaktiotangon koiranluut.
                        kyseisissä koiranluissa oli molemmissa 10mm päittäisvälystä, mutta eipä ole enään

                        alkaa olemaan vitsit ja ideat vähissä mistä alkaisi vikaa etsimään

                        -Pete
                        530da touring -00 (E39)
                        ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8972
                          • Kellokoski

                          #14
                          Mutta edelleen itse reaktiotangot ja raidetankojen sisäpäät on vaihtamatta?
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • pete74
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 63
                            • Kemi

                            #15
                            luulen että raidetangon sisemmät päät vaikuttaisivat rattiin tärinäefektinä jarruttaessa. kyseistä toimenpidettä ei vaan ilmene. toki kannattaa kyseiset päät vaihtaa koska kustannuksilla sitä ei voi perustella että jättäisi tekemättä

                            -Pete
                            530da touring -00 (E39)
                            ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎