Kytke akkuun niin näyttää nykyisen jännitteen, katkaisijaa painamalla kun kuormittaa niin sitä lukua verrataan taulukon vasempaan listaan ja sen oikealla puolella oleva luku kertoo sitten varsinaisen käynnistyvirran suuruuden.
Minulla on samanlainen akkutesteri ja en kyllä tajuu mitään niistä taulukoista ja ohjeista. Jos viittit vääntää mulle vaikka rautalangasta miten tota käytetään?
Tuosta http://www.ctek.com/Archive/ProductM...S%205.0_FI.pdf ohjekirjasta tulkattua käsitin silleen että on 4 eri latausohjelmaa niinkuin ohjelmien nimet sen jo kertois, elikkäs MODE-painiketta painamalla valitaan seuraavista ohjelmista:
Pienakkuohjelma on tarkoitettu moottoripyörien, mopojen, skootterien, yms. 1,2-14 Ah:n akuille eli vain pienille akuille. Silloin se lataa 14,4 voltin/0,8 ampeerin teholla -20 - +50 celsiusasteen lämpötilassa.
Vakioakkuohjelma on autojen akuille 14-160 Ah:n saakka 14,4 voltin/5 ampeerin teholla ja soveltuu +5 - +50 celsiusasteen käyttölämpötilaan.
Talviohjelma on kans tarkoitettu autojen akkujen lataukseen, mutta -20 - +5 celsiusasteen lämpötilassa vähän tehokkaammalla latauksella 14,7 voltilla/5 ampeerilla.
Elvytysohjelma on lisävaihe Vakioakkuohjelmaan kun halutaan elvyttää tyhjiä akkuja tai maksimoida akun käyttöikää ja kapasiteettia mikä olisi suositeltavaa vuoden välein, jossa se pakkosyöttää akkuun 15,8 voltin/1,5 ampeerin teholla -20 - +50 celsiusasteen lämpötilassa 0,5-4 tuntia.
Sitten itse latausohjelman 1-8 vaiheet:
Vaihe 1. Puhdistaa sulfatoituneet akut ja parantaa kapasiteettia, latausjännite 15,8 volttia, latausvaiheen kesto max. 8 tuntia tai latauksen keskeytys
Vaihe 2. Testaa akun varautumiskyvyn ja estää viallisen akun latauksen, latausjännite 12,6 volttia/0,8 ampeeria Pienakkuohjelmassa ja 5 ampeeria muissa latausohjelmissa, latausvaiheen kesto max. 8 tuntia tai latauksen keskeytys
Vaihe 3. Lataus enimmäisvirralla kunnes akku on 80% täynnä, latausjännite 14,4 volttia/0,8 ampeeria Pienakkuohjelmassa ja 5 ampeeria muissa latausohjelmissa, latausvaiheen kesto max. 20 tuntia tai latauksen keskeytys
Vaihe 4. Jatkaa lataamista pienenevällä ampeerimäärällä kunnes akku on 100% täynnä, latausjännite 14,4 volttia, latausvaiheen kesto max. 10 tuntia tai latauksen keskeytys
Vaihe 5. Tarkistaa pystyykö akku säilyttämään varauksensa eli tippuuko jännite 12 volttiin, kesto 3 min
Vaihe 6. Elvytysohjelma eli lisäohjelma Vakioakkuohjelmaan, aiheuttaa hallittua kaasuuntumista akun sisällä ja samalla sekoittaen akkuhappoa ja palauttaen akun tehoa, latausjännite enintään 15,8 volttia/1,5 ampeeria 0,5-4 tuntia riippuen akkujännitteestä
Vaihe 7. Ylläpitää akun jännitettä enimmäistasolla lataamalla vakiojännitteellä, latausjännite 13,6 volttia/0,8 ampeeria Pienakkuohjelmassa ja 5 ampeeria muissa latausohjelmissa
Tässä kohtaa käsittäisin että akku on ladattu ja käyttövalmis ja että syklin kesto on 10 päivää, ja jos jännite laskee liikaa niin alkaa lataamaan uudestaan Vaiheesta 1
Vaihe 8. Ylläpitää akun tehoa 95-100% ja antaa tarvittaessa pulsseja joilla se pysyy täyteen ladattuna, latausjännite 12,7-14,4 volttia/0,8-0,4 ampeeria Pienakkuohjelmassa ja 5-2 ampeeria muissa latausohjelmissa, ja jos jännite laskee liikaa niin alkaa lataamaan uudestaan Vaiheesta 1
JOS vikatilan merkkivalo on syttynyt (MODE-painikkeen vasemmalla yläpuolella), voi olla kyse väärästä laturin kytkennästä akkuun, tai että kyseessä ei ole 12 voltin akku, tai lataaminen on keskeytynyt Vaiheen 1, 2 tai 5 johdosta ja kyseessä on mahdollisesti viallinen akku joka tarvii vaihtaa.
Näin minä nämä käsittäisin, korjata saa ja korjauksia otetaan tietty vastaan.
Edittiä: Huomasin eilen että puolen tunnin öljypohjanlämmittimen käytön jälkeen toi riisselin rotjake hörähti kuin ois lämpimänä käynnistäny, kun taas ilman lämmitystä on tahmea kuuloinen niinkuin ennenkin. Asteita oli varmaan korkeintaan +4 ja ihan järkyttävä tuuli, että voiko sillä olla oikeasti noin merkittävä tulos ja apu akun kannalta?
Startin solenoidi nyt tietenkin taitaa olla menossa kun pari viikkoa sitten 4. ensimmäisellä käynnistyskerralla startti ei sanonut sanaakaan ja 5., 6. ja 7. kerta naksutti tyhjää akkua.
Ostin kuitenkin Motonetista Sznajder-AGM 95Ah/780A akun, laitoin viel 16 tunniks lataukseen CTEK MXs 5.0:n kanssa ni katotaan miten käy. Melkein 12,5 V oli virtaa kun kaupan hyllyssä mittasin et josko ei ainakaan valmiiks sökö. Vanha akku ainakin oli sökö tämän http://www.motonet.fi/fi/tuote/49311...kuormituksella testerin kanssa kun täyteen ladattuna ja 2h tasaantuneena antoi 10,8 V eli taulukon mukaan 9,2 V käynnistysvirraks, uus taas 11,8 V mitä ei ees ole taulukossa.
Tuon Defan 1204 akkulaturin meinasin sit seuraavaks jossai välis ostaa kun on taas jotain millä maksaa, ei sit tarvii kuin suunnitella sisähaaroitus uusiks ja vetää johdot akulle.
Minulla on samanlainen akkutesteri ja en kyllä tajuu mitään niistä taulukoista ja ohjeista. Jos viittit vääntää mulle vaikka rautalangasta miten tota käytetään?
Ostin kuitenkin Motonetista Sznajder-AGM 95Ah/780A akun, laitoin viel 16 tunniks lataukseen CTEK MXs 5.0:n kanssa ni katotaan miten käy. Melkein 12,5 V oli virtaa kun kaupan hyllyssä mittasin et josko ei ainakaan valmiiks sökö. Vanha akku ainakin oli sökö tämän http://www.motonet.fi/fi/tuote/49311...kuormituksella testerin kanssa kun täyteen ladattuna ja 2h tasaantuneena antoi 10,8 V eli taulukon mukaan 9,2 V käynnistysvirraks, uus taas 11,8 V mitä ei ees ole taulukossa.
Tuon Defan 1204 akkulaturin meinasin sit seuraavaks jossai välis ostaa kun on taas jotain millä maksaa, ei sit tarvii kuin suunnitella sisähaaroitus uusiks ja vetää johdot akulle.
Ostin sitten sen Boschin S6 agm akun motonetistä. Ei ole ikinä startti pyörinyt noin kovaa, paitsi tietenkin apuvirralla! Jos edes kaksi talvea jaksaa niin on maksanut itsensä takaisin vs. snaideri.
Snaiderin 100Ah ei jaksanut pyörittää edes uutena ja ladattuna lähellekkään noin.
2 kpl sneiderin agm-akkuja kävi takuu-ajan puitteissa 530d toukassa kiinni. Kestoaika akulla noin 6-9kk. Auto varustettu defan ylläpitolaturilla. Sitten meni hermo lopullisesti, kun ei tuo toinenkaan agm sneideri starttaa aamulla. Vaihdoin takuisiin takaisin boschilaisen ja ei ongelmaa sähköissä sen jälkeen...
pikku ctek ja ctek polar itellä, ei kyllä tällä hetkellä missään ajoautossa kiinni kun pitää yllä seisovien autojen akkuja...
polar:ia suosittelen! Jossei defan/galixin omaa osta, ne on kyllä mun makuun ylihintaisia, ja ctek on monipuolisempi, eikä vain yhden auton laturi.
Mulla kun oli akku sökö, niin sillä 3,6A ctekillä heräs auto aina nätisti, ilman sitä oli ihan herran käsissä käynnistykö...
Millaisia ylläpitolatureita teil on autoissanne? Omasta 525 d:n akku on ehtoon puolella kun ei jaksa kunnolla tai ollenkaan startata, meinasin laturin asentaa akunvaihdon yhteydessä mut eiks sen tarvis olla sellainen mikä alkaa automaattisesti lataamaan kun se saa sisätilanpistokkeesta virtaa?
Defa 1210 on tuossa vitossa. Hyvin on akku riittänyt kovillakin pakkasilla, vaikka ajetaankin lyhyttä matkaa ja eberi on myös usein käytössä.
Millaisia ylläpitolatureita teil on autoissanne? Omasta 525 d:n akku on ehtoon puolella kun ei jaksa kunnolla tai ollenkaan startata, meinasin laturin asentaa akunvaihdon yhteydessä mut eiks sen tarvis olla sellainen mikä alkaa automaattisesti lataamaan kun se saa sisätilanpistokkeesta virtaa?
Onko ajos niin pätkäajoa ja webaston huudatusta, vai mistäs moinen, huonoja akkuja?
Itellä Exiden EA1000, pari vuottakos se nyt on ollu, tai tulee vuoden alussa... Kannattaa välillä latailla noita kovilla pakkasilla, ja toki ois muutenkin varmaan ihan suositeltavaa, ku nää on niin virtasyöppöjä...
Ja auto varmasti kanssa menee kunnolla unitilaan? :think
Työmatka noin 30min moottoritietä suuntaansa, webastoa n.15min ennen lähtöä ja akun latausta välillä ctekillä. Lopputalvesta snaideri pyöritti todella heikosti, vaikka olisi ollut yön latauksessa. Ei auttanut kuin laittaa vanha saksan akku takaisin kiinni.
Auto "nukahtaa" normaalisti ja joskus mittailinkin virrankulusta, oli todella pientä nukuksissa, postasin tulokset foorumille vuosi pari sitten.
Epäilen vahvasti myös väsähtänyttä starttia syypääksi, ottaa todennäköisesti liikaa tehoa ehjään verrattuna.
Nyt on omaan e39:iin laitettu Motonetista ostettu Bosch S6 95Ah AGM akku ja pyörittää kyllä todella terävästi vanhaan akkuun verrattuna. Jostain syystä ainakin Bosch:lla AGM akku on ulkomitoiltaan isompi kuin saman varauksen omaava tavallinen akku niin tämä 95Ah oli ihan maksimi koko mikä tuonne mahtui. Hieman oli jopa hankala saada ujutettua paikalleen. Katsotaan miten pidemmän päälle tulee toimimaan...
Juuri kävin kopaisemassa Varta G14 95Ah:n konttiin. Oulussa Akkutalossa 198e asennettuna, siis listahinta. Josta toki saa ja pitää tingata oman maun mukaan.
Ainakin henkisesti parempi ratkaisu, kuin napata mätänetistä muutaman kympin hintaerolla joku "noname"akku konttiin ja pelätä milloin virta loppuu.
Sitähän en tiedä onko noissa mitään eroa todellisuudessa.
Toivotaan, että kestää käyttöä. Niin ja 24kk täystakuu näytti kuitin mukaan olevan...
Nyt tulee mitta täyteen tavallisten akkujen kanssa 530deessä, yksi talvi ja akku vainaa seuraavilla pakkasilla. Motonetissä Boschin AGM 225euroa, onko kenelläkään tietoa hinnoista muualla Etelä-suomessa?
Sznajder-akuista ei ole hyviä kokemuksia, tosin AGM-akusta ei tietoa millainen on.
Onko ajos niin pätkäajoa ja webaston huudatusta, vai mistäs moinen, huonoja akkuja?
Itellä Exiden EA1000, pari vuottakos se nyt on ollu, tai tulee vuoden alussa... Kannattaa välillä latailla noita kovilla pakkasilla, ja toki ois muutenkin varmaan ihan suositeltavaa, ku nää on niin virtasyöppöjä...
Ja auto varmasti kanssa menee kunnolla unitilaan? :think
Leave a comment: