memebuy23buy

E39 530d sammuu kesken täyskiihdytyksen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #16
    Originally posted by espi70 View Post
    No niin, pitää itse liittyä tähän samaan surulliseen joukkoon eli 530d 2/99 sammuu kesken täyskaasukiihdytyksen. Antaa DIS:llä seuraavat vikakoodit:
    1190 DDE: Rail-pressure control
    190 DDE: Rail-pressure sensor
    1E30 DDE: Boost-pressure control or boost-pressure controller

    Tämä tapahtunut nyt kaksi kertaa joista nuo kaksi ensimmäistä koodia tuli molemmista kerroista ja tuo viimeinen vain jälkimmäisellä kerralla (silloin oli tietokone kiinni tapahtumahetkellä ja tuo koodi oli moottorin sammuttua ennen kuin otti virrat pois ja käynnisti uudelleen, uudelleen käynnistyksen jälkeen koodi hävisi, liittyykö siihen että autolla yrittää ajaa kun moottori on sammumassa?).

    INPA antaa seuraavat koodit:
    4496 Rail-pressure plausibility
    400 Rail-pressure sensor
    7728 Charge-air pressure control or charge-air pressure actuator

    eli käsittääkseni käytännössä samat asiat.

    Live-dataa katsottaessa arvot tuntuivat liikkuvan järkevissä arvoissa:
    - Fuel pre-supply pressure 3 - 3,5 bar
    - Rail pressure nousee tuonne 1300 barin nurkille
    - Charge air pressure nousee tuonne 2200 - 2300 mbar nurkille

    Nuo päivittyivät niin hitaasti että niistä on vaikeata todeta ihan varmoja huippuarvoja.

    Polttoaineletkuissa ei näyttänyt kulkevan ilmaa joten polttoainepumppu/-pumput on ok?

    Mikähän nyt mättää?

    Autolla ajettu 237 tkm, tietääkseni alkuperäinen ahdin, ilmamassamittari vaihdettu noin vuosi sitten Boschin mittariin. Polttoainepumpuista ei tietoa, käsittääkseni alkuperäiset.

    En tiedä liittyykö tähän mutta välillä tyhjäkäynnillä kone ravistelee pikkuisen, välillä käy taas nätisti.

    Esa
    Pre-supply pitäis olla lähellä 4bar, ei missään vaiheessa 3.5baria.

    Kokeile vaikuttaako jos otat rail-pressure sensorin irti.

    Tuota vikaa on kyllä yleensä aiheuttanut myös korkapainepumpumpun takana oleva paineensäädin, siitä voi tsekata onko O-renkaat ehjät.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • espi70
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 78

      #17
      Originally posted by Rahu View Post
      Pre-supply pitäis olla lähellä 4bar, ei missään vaiheessa 3.5baria.

      Kokeile vaikuttaako jos otat rail-pressure sensorin irti.

      Tuota vikaa on kyllä yleensä aiheuttanut myös korkapainepumpumpun takana oleva paineensäädin, siitä voi tsekata onko O-renkaat ehjät.
      Näin sitä maallikko erehtyy, olin siinä käsityksessä että tuo 3,5 bar on ihan käypä arvo tuolle pre-supplylle mutta enpä minä näistä ymmärrä juuri mitään, kunhan ajan.

      Mitä tuo rail-pressure sensorin irti ottaminen käytännössä vaikuttaa (ilmeisesti otetaan siis anturin johto irti sieltä jakotukin päästä, tulipellin ja koneen välistä)? Kone käy jollain tehtaan perusarvoilla? Olisin kuvitellut että ei käy sen jälkeen enää ollenkaan mutta pitää testata. Ja jos silloin käy paremmin / ei sammu kuormituksessa niin mitä johtopäätöksiä siitä voidaan sitten vetää?

      Paineensäätimen o-renkailla tarkoitetaan siis niitä paineensäätimen ja korkeapainepumpun välisiä tiivistysrenkaita? Onko tuonne kuinka hankala päästä käsiksi kun ei ole kovin paljoa tullut ropattua tuota konetta.

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #18
        Matala siirtopaine (supply pressure) aiheuttaa oireet yleensä vasta < 3 bar ja oireet ovat todennäköisemmin nykiminen tai puutuminen, kuin sammuminen kertalaakista.

        Kokeile tosiaan irrottaa rail-paineanturin liitin. Tällä saa poissuljettua vian paineanturissa tai sen liittimen kontakteissa, menee "kiinteälle kartalle" korkeapainesäädön suhteen.

        Siihen pumpun perässä olevalle painesäätimelle (o-renkaat) voi olla hieman hankala päästä ilman imusarjan irrotusta. Hommaan vaikuttaa myös, onko autossa EGR-jäähdytintä, kun siitä pumpun luota kulkeva jäähdytysnestelinja on erilainen.

        Suosittelen myös mittauttamaan suuttimien ohivuodot. Reilusti vuotava suutin voi romauttaa paineen ja aiheuttaa tuon oireen täyskaasukiihdytyksessä.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • jsr85
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 1372
          • Oulainen

          #19
          Suuttimien ohivuodot tarkastukseen.
          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

          Comment

          • espi70
            Bimmer Rookie
            • Nov 2007
            • 78

            #20
            Auto on nyt Turussa Häkkisellä hoitoa saamassa. Ohivuotomittaus tehty, siinä ei kuulemma ollut mitään hälyttävää (en saanut mitään arvoja, pöytäkirjaa tms) ja suutinten korjausarvot olivat vielä kaikki sallituissa rajoissa (muistaakseni kaikki alle kolmen, kahdessa suuttimessa vähän isommat, maksimit taisi olla +/- 2,6 luokkaa) eli ilmeisesti suuttimet on ok. Vähän nuo korjausarvot on osassa koholla eli pitänee testata jotain Forte-käsittelyä josko siitä olisi apua.

            Tiedä sitten onko syytä vai seurausta mutta kuulemma sieltä on pakoputki halki heti turbon jälkeen. Eli siinä missä alkuperäinen putkisto jakautuu yhdestä putkesta kahdeksi on hitsaussauman vieressä repeämä. Onko kokemuksia pystyykö / kannattaako noita hitsailla vai täytyykö laittaa uutta tilalle? Jos pystyy hitsailemaan niin onko Turun suunnalla ehdottaa osaavaa hitsaria? Ja jos tarvitaan uutta niin mistä tuollaista kannattaa kysellä?

            Comment

            • jsr85
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2007
              • 1372
              • Oulainen

              #21
              Originally posted by espi70 View Post
              Onko kokemuksia pystyykö / kannattaako noita hitsailla vai täytyykö laittaa uutta tilalle? Jos pystyy hitsailemaan niin onko Turun suunnalla ehdottaa osaavaa hitsaria? Ja jos tarvitaan uutta niin mistä tuollaista kannattaa kysellä?
              Itse pistäisin kyllä harkintaan hitsauksen, uusi putki maksaa n.600€ mut hitsauksesta voit selvitä muutamalla kympillä.
              ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

              Comment

              • Omega
                Bimmer Rookie
                • Nov 2006
                • 30
                • Kainuu

                #22
                Mikähän lie ollu espillä vikana kun itellä tekee samaa ja antaa vikakoodiksi tuon Rail-pressure plausibilityn? Oliko vika tankin pumpussa vai missä? Suuttimien korjausarvot näyttäs olevan suht ok suurin heitto jotain 2.0 luokkaa. Ihmetyttää vaan kun tuo vikakoodi tulee päälle niin rail pressure on tallentunut aina tasan 1500 mbar. Eli eikös tuo vikakoodikin tavallaan tarkoita tuon paineen uskottavuutta? Voisko vika olla tällöin rail-paineanturissa? :think Käytin tuon liitintä irti ja kokeilin että sammuuko sitten mutta se kulki tosi laiskasti enkä saanu siten sammumaan..
                MB c270 cdi
                MB c180
                MB 190 2.0 -88
                E38 730d -99
                MB Vito 112 Cdi
                MB S400Cdi L -00
                E38 740iA -94

                Vikakoodien ihmettelyä Kuhmon seudulla. 044-5517444

                Comment

                • Omega
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 30
                  • Kainuu

                  #23
                  Edelleen vika päällä korkeapainepumpun paineensäätimen käytin irti ja vaihdoin o-renkaat ei vaikutusta. Fortet laitoin suodattimeen ja liottelin suuttimet ei vaikutusta. Eikös jos vuotava suutin olisi vikana niin rail paine silloin tipahtaisi kiihdytyksessä ja sitten sammuisi? Tässä kuitenkin käyrää kun katsoo niin vetää suoraa viivaa ja paine tipahtaa vasta sitten kun sammuu. Osaako kukaan kellä ois esim suutinvikaa ollut kertoa näkeekö sitä livedatan kautta? Tympii vkl lähteä etelään reissun päälle kun ei kärsi paljoa ohituksiin lähteä... Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä tähän paikkaan!
                  MB c270 cdi
                  MB c180
                  MB 190 2.0 -88
                  E38 730d -99
                  MB Vito 112 Cdi
                  MB S400Cdi L -00
                  E38 740iA -94

                  Vikakoodien ihmettelyä Kuhmon seudulla. 044-5517444

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #24
                    Max painepyynninhän pitäisi olla 1350 bar. Onko siellä välissä joku viriboksi?
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Omega
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 30
                      • Kainuu

                      #25
                      Ei kyllä ole kun katoin niin ainakaan rai-paineanturin piuha menee suoraan koneen kyljessä olevaan koteloon. Kait tuo viriboksi olisi sen kokoinen ettei sitä sinne piiloteta? Voiko se boksi olla muualla kuin tuon anturin perässä? Onko nyt mahdollista että jostakin syystä antaa ylipainetta. Mistähän muusta tämä vois johtua? Autoon on ilmeisesti joku lastu laitettu mutta kun ei ole tietoa mikä. voisko olla että johtuu sitten siitä ohjelmasta..
                      MB c270 cdi
                      MB c180
                      MB 190 2.0 -88
                      E38 730d -99
                      MB Vito 112 Cdi
                      MB S400Cdi L -00
                      E38 740iA -94

                      Vikakoodien ihmettelyä Kuhmon seudulla. 044-5517444

                      Comment

                      • puppetmaster
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2003
                        • 74
                        • Tampere

                        #26
                        Siis 1500 mbar on aika rajusti vähemmän kuin 1350 bar.

                        1500 mbar = 1,5 bar...



                        Anturi antaa välillä niin pienen painetiedon, että ohajus ei usko ja tallentaa ton "plausibility" -koodin?

                        Comment

                        • Omega
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2006
                          • 30
                          • Kainuu

                          #27
                          Eikun joo 1500 baria minun piti sanomani. Tiedä mistä tuo ämmä tuohon tuli..

                          Ja kun taas katoin nuo vikakoodit niin tasan 1500 baria oli paineet jääny muistiin. Tarkemmin luin alareunasta tietoja niin luki maximum pressure exceeded. Eli eikös tuo tarkoita että maksimipaine ylittyy?
                          Last edited by Omega; 28-07-2011, 22:50.
                          MB c270 cdi
                          MB c180
                          MB 190 2.0 -88
                          E38 730d -99
                          MB Vito 112 Cdi
                          MB S400Cdi L -00
                          E38 740iA -94

                          Vikakoodien ihmettelyä Kuhmon seudulla. 044-5517444

                          Comment

                          • puppetmaster
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2003
                            • 74
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by mpower85 View Post
                            Tarkemmin luin alareunasta tietoja niin luki maximum pressure exceeded. Eli eikös tuo tarkoita että maksimipaine ylittyy?
                            Joo. Ehkä 1500 bar on suurin lukema mikä sieltä voi jäädä muistiin, niin siksi se on aina tasan se...

                            Comment

                            • snygel
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2013
                              • 76
                              • Tampere

                              #29
                              Selviskö koskaan mikä lopullinen vika oli? Itellä oireilee juurikin samalla tavalla. Paineensäätimen o-renkaat?

                              Comment

                              • djs^
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2009
                                • 1177
                                • Mikkeli

                                #30
                                Annetaampa ääni tuolle Rail-anturille. Sijaitsee koneen etuosassa, paloseinän vastapäätä.
                                EX :
                                -E36 316
                                -E36 325
                                -E39 523
                                -E39 530dA M-Sportx2
                                -E60 525dA M-Sport x2
                                -E60 545i Matte white
                                -E53 x5
                                -E91 3xx

                                Comment

                                Working...
                                X