Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jäähdytysnestettä katoaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #31
    Nyt katoaa jäähdytysnestettä. Missään ei näy selvää vuotoa, jäähdytin on uusittu kolme vuotta sitten, termostaatti reilun vuoden vanha, korkki pari vuotta vanha, vesipumppu uusittu 70tkm sitten. Tarvikemallin pumppu KL-varaosista. Moottoritilassa aistii jäähdytysnesteen hajun, joten jostain tuo vuotaa.

    Jos vika on pumpussa, niin missä kohdassa se vuoto näkyy? Muutaman kerran olen kuulostellut startin jälkeen outoja vikinöitä, tiedä sitten onko se pumpun laakeri vai hajoaako kohta laturikin...
    E39 528iA

    Comment

    • Marko.K
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 1193
      • Helsinki

      #32
      Itellä oli joskus e38:sissa termerikotelossa hiushalkeama jota hädintuskin ees näki vaikka oli kotelo kädessä irrallaan, sieltä sitä sitten aina katosi mystisesti eikä mihkään jääny mitään merkkejäkään vuodosta
      F11 535d -11 367hv/728nm
      E39 M5 -99 Alpine White II
      E65 730da -02
      E60 530da -03
      E39 530da -03 240hv/600nm
      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
      E38 740iaL -95
      E39 530d -99 245hv/528nm

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #33
        Taitaa olla pumpussa vuotoa. Pumpun alla menevässä hihnassa näkyi tahroja ja pohjamuovin päällä oli pari pientä tippaa vettä. Toisaalta tuo termostaatin kotelokin on sillä kohdalla...

        Mutta: ilmeisesti ilmastoinnin kennokin vuotaa. Laitoin eilen (koko päivän auringossa olleen) auton käyntiin, kuuntelin sirisevää sivuääntä ja avasin konepellin: puhaltimen ilmavirrassa lensi "jotain" joka kostutti ilmansuodattimen kotelon reunan ja muistakin osia puhaltimen reunoilla. Ja pohjamuovikin oli märkä.

        En tiedä mitä hittoa tuo nyt on, se ei ole kunnon öljyä (se ei tahraa) eikä se taida olla jäähdytysnestettä. Jäljelle jäänee ilmastoinnin PAG46-öljy. Tai sitten bonuksena vielä automaattilaatikon lauhdutinkin vuotaa, mutta sieltä pitäisi tulla oikeaa öljyä. Jäähdyttimessä näkyi väriainetahra, joten syyllinen lienee ilmastoinnin lauhdutinkenno.

        Ota tuosta sitten selvä, täytyypä vaihtaa vesipumppu, ilmastoinnin lauhdutin ja kuivain.
        E39 528iA

        Comment

        • Rockwell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 1713
          • Helsinki

          #34
          Mistähän 540:stä kannattaisi etsiä vuotoa? Eikö noista ole jäähdytin yleensä ratkennut?

          Kuuluuko sen osan heilua mistä kohon tappi tulee ylös? Ihmettelen vaan kun mökiltä lähtiessa ilmoitti että nesteet vähissä ja lisäsin about desin. 100km ajon jälkeen koti pihalla kun sammutti koneen ilmoitti taas nesteen vähyydestä. Kuitenkin tappi nousi siihen mihin pitikin kun kävi kylmästä koneesta tarkistamassa.

          Nesteestäkään ei korkin reiästä näe minkä väristä se on niin olen 2 kertaa lisäillyt lorauksen tislattua vettä. Ei ainakaan ole öljyjen kanssa menneet sekaisin kun öljytikku näyttää normaalilta.
          BMW F31 330d M-Sport -13
          ex. BMW F21 116i -13
          ex. BMW 540i(g) Touring -01
          ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
          ex. BMW 316g -99
          ex. BMW M5 Touring -92
          ex. BMW 535i -91
          ex. BMW M5 -91
          ex. BMW 325i Touring -90

          Comment

          • Marko.K
            BTCF Member
            • Jul 2006
            • 1193
            • Helsinki

            #35
            Samat sanat kuin TJJ:lle, mikäänhän ei tietysti varmaa ole kuin toisin todistetaan


            Originally posted by Rockwell View Post
            Mistähän 540:stä kannattaisi etsiä vuotoa? Eikö noista ole jäähdytin yleensä ratkennut?

            Kuuluuko sen osan heilua mistä kohon tappi tulee ylös? Ihmettelen vaan kun mökiltä lähtiessa ilmoitti että nesteet vähissä ja lisäsin about desin. 100km ajon jälkeen koti pihalla kun sammutti koneen ilmoitti taas nesteen vähyydestä. Kuitenkin tappi nousi siihen mihin pitikin kun kävi kylmästä koneesta tarkistamassa.

            Nesteestäkään ei korkin reiästä näe minkä väristä se on niin olen 2 kertaa lisäillyt lorauksen tislattua vettä. Ei ainakaan ole öljyjen kanssa menneet sekaisin kun öljytikku näyttää normaalilta.
            F11 535d -11 367hv/728nm
            E39 M5 -99 Alpine White II
            E65 730da -02
            E60 530da -03
            E39 530da -03 240hv/600nm
            E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
            E38 740iaL -95
            E39 530d -99 245hv/528nm

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #36
              Kyllä minulla taitaa vika olla pumpussa/pumpun tiivisteessä (tai termostaatin tiivisteessä). Laitoin tänään auton käyntiin ja nestettä lensi taas puhalluksen mukana. Pumpun ympäristöstä tuo näytti tulevan. Vuoto loppui kun moottori hiukan lämpeni.

              Meinasin ostaa uuden pumpun merkkiliikkeestä, mutta eihän tuolla ollut edes vesipumppua hyllyssä. Joten nokka kohti Motonettiä, siellä oli vaihtoehtoina "tarvike" ja aito Valeo. Otin sitten Valeon, siinä oli metallinen siipiratas, tarvikkeessa muovinen. Muovinen tosin oli alkuperäisessäkin, mutta tuo Motonetin tarvikkeen muovi oli kovin halvan näköistä.

              Kohta alkaa taas remontti...
              E39 528iA

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #37
                Pumpun tiiviste oli ihan lopussa, auton keulan kun nosti ylös, alkoi jäähdytysnestettä tippumaan melko reippaasti pumpun juuresta. Myös akselin laakeri piti rahisevaa ääntä. No ainakin pumppu oli helppo irrottaa kun ei tiiviste jumittanut...

                Minulla on vielä autoni alkuperäinen pumppu tallessa ja siinä on tiiviste ja laakeri paljon paremmassa kunnossa. Toivottavasti Valeon pumppu on parempi kuin heidän pyyhkijän sulat...
                E39 528iA

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1835
                  • Kotona/Poissa

                  #38
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Pumpun tiiviste oli ihan lopussa, auton keulan kun nosti ylös, alkoi jäähdytysnestettä tippumaan melko reippaasti pumpun juuresta. Myös akselin laakeri piti rahisevaa ääntä. No ainakin pumppu oli helppo irrottaa kun ei tiiviste jumittanut...

                  Minulla on vielä autoni alkuperäinen pumppu tallessa ja siinä on tiiviste ja laakeri paljon paremmassa kunnossa. Toivottavasti Valeon pumppu on parempi kuin heidän pyyhkijän sulat...
                  Täältä yksi esimerkki vesivuodosta ja osien kestävyydestä:

                  2v ja 40000km ajettu KL-Varaosasta hankittu vesipumppu (osanro 6973), laakeri väljä ja vedet poistuu hukkareiästä ulos.

                  Uusi samanlainen tilalle toivossa että kestäisi paremmin. En tiedä pitäisikö pyytää huoltokorjaamoa antamaan palautetta osan toimittajalle kyseenalaisesta kestoiästä.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Pumpun tiiviste oli ihan lopussa, auton keulan kun nosti ylös, alkoi jäähdytysnestettä tippumaan melko reippaasti pumpun juuresta. Myös akselin laakeri piti rahisevaa ääntä. No ainakin pumppu oli helppo irrottaa kun ei tiiviste jumittanut...

                    Minulla on vielä autoni alkuperäinen pumppu tallessa ja siinä on tiiviste ja laakeri paljon paremmassa kunnossa. Toivottavasti Valeon pumppu on parempi kuin heidän pyyhkijän sulat...
                    Valeon sulathan rokkaa oikein hyvin

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Originally posted by Havis View Post
                      2v ja 40000km ajettu KL-Varaosasta hankittu vesipumppu (osanro 6973), laakeri väljä ja vedet poistuu hukkareiästä ulos.
                      Laakerista tuo minun pumppu näköjään vuotaa, rungon tiivistekin oli ihan kypsä, mutta laakerin välistä tulee vettä vielä enemmän.

                      Optimal on tuon nimi: http://www.optimal-germany.com/en/water-pumps
                      Laatikko tosin oli minulla erilainen.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • E.K.
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2010
                        • 494
                        • Helsinki

                        #41
                        Originally posted by Antsah View Post
                        Valeon sulathan rokkaa oikein hyvin
                        ostin syksyllä schmiedmannilta tarjoussulat, muistaakseni valeot ja

                        toimii edelleen hyvin...

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          #42
                          Millä tasolla e39:n jäähdytysnesteen tason pitäisi olla siellä paisarissa koneen ollessa kylmänä, siis ihan fyysisesti merkkitikkuun katsomatta? Lampulla katsoessa nesteenpinta on n. puolessa välissä paisaria, onko OK? Tikun kellutin vaikuttaisi toimivan. Nuo merkkitikutkin kun saattavat vioittua ja näyttää miten sattuu. Mulla on tikun mukaan nestetaso siinä kierteiden alaosassa. Jos laitan lisää, niin nestetaso vajoaa tuohon samaan, eli ilmeisesti järjestelmä tykkää pitää tason tuossa. Vuosi sitten vanhalla termarilla ja vesipumpulla tikku pysyi kierteiden ylärajalla, nyt uusi taso on siinä kierteiden alarajalla. Uusi termarikin tosin pitää lämmöt muutaman asteen korkeampina, mikä voisi selittää järjestelmän paine-eron / nesteen taso-eron entiseen. Sama paisarin korkki käytössä, joka ostettu marmorilta 1,5 vuotta sitten. Jäähdytysjärjestelmä toimii hyvin, mietin vain tuota tasoa.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Meinasin ostaa uuden pumpun merkkiliikkeestä, mutta eihän tuolla ollut edes vesipumppua hyllyssä. Joten nokka kohti Motonettiä, siellä oli vaihtoehtoina "tarvike" ja aito Valeo. Otin sitten Valeon, siinä oli metallinen siipiratas, tarvikkeessa muovinen.
                            Neljä vuotta (ja alle 40tkm) tuo Valeon pumppu sitten kesti... Tänään alkoi kauppareissun jälkeen kuulumaan hihnojen vinkumista ja konehuoneessa olikin menossa täysi "kaaos". Aluksi näytti kuin jotain öljyä olisi roiskunut, mutta sepä oli taas tuo vesipumppu. Reippaasti välystä akselissa ja laakeri ihan loppu, ihme ettei jo ollut hirttänyt kiinni.

                            Nyt laitan KL-varaosista ostetun metallisiipisen Geba (made in Germany) pumpun. Saas nähdä vieläkö tuonkin joutuu vaihtamaan ennen kuin auto vaihtuu/lopullisesti hyytyy....
                            E39 528iA

                            Comment

                            • -Markus-
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1463
                              • Ihan Savossa

                              #44
                              Täälä kesti joku tarvike pumppu alle vuoden ja n 15 tkm. Ja parasta tässä oli se, että vaihdoin sen varmuuden vuoksi laturi/moniurahihna rempan yhteydessä .

                              Nyt meni INA:n pumppu tilalle, toiv ei tarvii enää siihen kohtaa kajota.

                              On muuten nätti ja nopee vaihtaa vesipumppu neloskoneeseen! (M47)

                              Ford Mondeo Mk3 STW
                              VW E-Golf 2015
                              BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                              Comment

                              • ari71
                                Newbiemmer
                                • Dec 2013
                                • 22
                                • kerava

                                #45
                                itse kamppailin saman ongelman kans ja vesipumppua vaihtaessa löysin vahingossa siitä paisariin tulevasta pikku letkusta(joka kulkee syylärin päällä,kiertopumpun letku?)tod pienen reiän klemmarin juuresta,mitään vuotoa ei silmin näkynyt ikinä mut kun korjasin sen niin häviäminen loppui..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎