Originally posted by Nikidi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 jäähdytysnestettä katoaa
Collapse
X
-
E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
-------------------------------------
Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA
-
-
Termaria jos vielä uusittu moneen kertaan niin voi olla että se on vain uutta termarin koteloa ja tiivistettä vailla jos niitä ei ole vaihdettu. Se kun yleensä kannattaa vaihtaa samalla kun termari vaihdetaan.LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10
Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Comment
-
-
Joo, tuon kohtuu tiheän vesipumppu + termari + kotelo -huoltovälin lisäksi näytti kontista löytyvän marmorilta haetun kotelon pussi + vanha kotelo, eli vaikuttaa siltä, että tuokin olis jo vaihdettu alkuperäiseen osaan.
Kai se on vaan lähdettävä yksi kerrallaan noita taklaamaan, eli pitänee ottaa työn alle ensimmäiseksi tuo termari + kotelo ja kattoa näkyykö siinä jotain vuotojälkiä. Siitä sitten vesipumpun suuntaan.
Ei noita nyt tietenkään huvikseen vaihtele, varsinkin kun näyttää jo viimeisen 40tkm aikana vaihdetun kahteen otteeseen. Mutta pitää nyt ainakin aluksi käyttää paikat auki ja kurkata, että mitä siellä oikeen on paikallaan ja kokeilla laittaa palikat kunnolla paikalleen, jos ei näy ongelmia.
Mites muuten, uskaltaako esim. vesipumpuksi työntää tuollaisen Schmiedmannin "vahvistetun" pumpun (jos menee vaihtohommiksi):
Vai kannattaako suosiolla hakea marmorilta uusi (saako sieltä muita, kuin "Remanufactured" kamaa)?E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
-------------------------------------
Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA
Comment
-
-
Originally posted by Ironic32 View PostKai se on vaan lähdettävä yksi kerrallaan noita taklaamaan, eli pitänee ottaa työn alle ensimmäiseksi tuo termari + kotelo ja kattoa näkyykö siinä jotain vuotojälkiä. Siitä sitten vesipumpun suuntaan.
Mites muuten, uskaltaako esim. vesipumpuksi työntää tuollaisen Schmiedmannin "vahvistetun" pumpun (jos menee vaihtohommiksi):
Vai kannattaako suosiolla hakea marmorilta uusi (saako sieltä muita, kuin "Remanufactured" kamaa)?
Vaikka termarinkotelo olisi vaihdettukin, niin joku kyläseppä on voinut "tiivistää" sen turhaan esim. tiivistesilikonilla ja tämä aiheuttaa vuodon.
Mikä tahansa vesipumppu käy, kunhan siinä on metallisiivet.Kokeilemalla se selviää...
Comment
-
-
Joo, kyllähän oli taas "kyläseppä" patenttia... Termarin kotelo oli vedetty jonkin sortin liimamassalla "tiiviiksi". Tosin tuollainen tiivistäminen edellyttäis, että sitä massaa olis jokseenkin joka kohdassa, jota ei ollut. Tuosta se ei kuitenkaan vuotanut, mutta sainpahan tuonkin puhdistettua. Näytti ehjältä ja suoralta, joten uusin vain molemmat tiivisteet tuohon.
Vesipumppu olikin sitten mielenkiintoinen. TIS ohjeiden mukaan pitäisi pulteilla kiristää pumppu irti lohkosta, mutta kun otin pumpun pultit auki, niin pumppu melkein tipahti itsekseen lattialle, eli todella väljä oli.
Tiiviste ei ollut pyöreä, kuten BMW originaali, vaan neliömäinen eikä tarrannut oikeastaan yhtään kiinni. Pumppu kuitenkin näytti täysin ehjältä (metallisiivellä) ja uusin BMW originaalin tiivisteen tuohon, niin en meinannut enää saada pumppua edes paikalleen, eli varmasti on nyt tiivis. Eiköhän se tuosta ole vuotanut.
Vielä pullopatentti-ilmaus ja sitten seurailemaan, vuotaako vielä nesteitä.
Kiitoksia kaikille neuvoista!E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
-------------------------------------
Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA
Comment
-
-
Itse kyselisin semmosta, että... omassa e39:ssä m52b28 vaihdoin syylärin, koska se halkesi syksyllä jostain kumman syystä. No tänää vaihdoin sen syylärin ja ilmasin jne, nyt se vuotaa syylärin korkin kautta nesteet pihalle. Korkki paskana? Entäs se kun ajattelin että hommaan uuden korkin tuohon tarvike syyläriin, käykö alkuperäinen korkki tarvike syyläriin? Puhaltaa kummiskin lämmintä sisään, mutta muutaman km ajon jälkeen nostaa lämmöt tappiin ja nesteet tulee korkista pihalle? Vesipumppu?528iA e39 -96
Comment
-
-
Originally posted by kiesimies View PostItse kyselisin semmosta, että... omassa e39:ssä m52b28 vaihdoin syylärin, koska se halkesi syksyllä jostain kumman syystä. No tänää vaihdoin sen syylärin ja ilmasin jne, nyt se vuotaa syylärin korkin kautta nesteet pihalle. Korkki paskana? Entäs se kun ajattelin että hommaan uuden korkin tuohon tarvike syyläriin, käykö alkuperäinen korkki tarvike syyläriin? Puhaltaa kummiskin lämmintä sisään, mutta muutaman km ajon jälkeen nostaa lämmöt tappiin ja nesteet tulee korkista pihalle? Vesipumppu?
Comment
-
-
Originally posted by Tome View Postilmaa sulla siellä on eli päin peetä ilmattu. Mitenpä ilmasit?
-Eli auto silleen parkkiin että keula on korkeammalla, sitte auton sammuksiin, SYYLÄRIN ilmausruuvi auki kokonaan, kaadoin säiliöön nestettä niin pitkään kun loppu ilmakuplien tuleminen ilmaruuvista. Sitten ilmaruuvi kiinni ja vähän puristelin ylimääräisiä nesteitä paisarista pois (silleen että ei ihan korkkia myöten ollut). Sen jälkeen käytin auto käynnissä muutaman minuutin lämmöt täysillä pienellä puhalluksella. Tämän toistin pari kertaa. Vähän itseä epäilytti että autonko ei tarvitse olla käynnissä ilmauksen aikana? Mitä nyt itse työharjoittelussa/koulussa olen nähnyt niin aina on autot käynnissä ollut ilmauksen aikana, välillä kierroksia antaen. Sanokaa te viisaammat, mitenkä sen saisi paremmin!
Pitäisikö olla kärsivällisempi eli toistaa tämä monta kertaa?528iA e39 -96
Comment
-
-
Originally posted by kiesimies View PostEli ilmasin jonkun ohjeen mukaan. Ei nyt tule nick mieleen. Searchilla löysin ohjeen.
-Eli auto silleen parkkiin että keula on korkeammalla, sitte auton sammuksiin, SYYLÄRIN ilmausruuvi auki kokonaan, kaadoin säiliöön nestettä niin pitkään kun loppu ilmakuplien tuleminen ilmaruuvista. Sitten ilmaruuvi kiinni ja vähän puristelin ylimääräisiä nesteitä paisarista pois (silleen että ei ihan korkkia myöten ollut). Sen jälkeen käytin auto käynnissä muutaman minuutin lämmöt täysillä pienellä puhalluksella. Tämän toistin pari kertaa. Vähän itseä epäilytti että autonko ei tarvitse olla käynnissä ilmauksen aikana? Mitä nyt itse työharjoittelussa/koulussa olen nähnyt niin aina on autot käynnissä ollut ilmauksen aikana, välillä kierroksia antaen. Sanokaa te viisaammat, mitenkä sen saisi paremmin!
Pitäisikö olla kärsivällisempi eli toistaa tämä monta kertaa?
Comment
-
-
Joo se kuulosti vähän oudolta. Tein sitte muuten samalla tavalla uudestaan paitsi pidin autoa käynnissä, sekä käytin molempia ilmausruuveja (syylärin ja ylävesiletkun) vuorotellen auki ja kiinni, ilmauksen aikana. Sittenhän se kärsivällisyys palkittiin. Eli noin tunnin ilmailin ja ei enää noussu lämmöt eikä puske nesteitä korkin kautta pihalle. Kävin vielä parikymmentä kilsaa ajamassa eikä mitään ongelmaa (annoin kunnolla lenkkaria ja ajoin myös normaalisti). Annoin vielä hyrskyttää tyhjäkäynnillä n. 20min ja lämmöt pysyi normaalina. Pitää seurata nestetasoa lähteekö se muuttumaan. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta!
EDIT: Ja sen vielä lisään että edellisen ilmauksen jälkeen (heti syylärin vaihdon jälkeen) kun kävin ajamassa en päässyt kuin n. 2km ja piti kääntyä takaisin kun rupesi lämpömittari nousemaan.Last edited by kiesimies; 25-02-2012, 21:15.528iA e39 -96
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostMissähän tällainen ohje on???F11 530dA xDrive M-sport -13
Ex:E39 525i Touring M-sport -03
Ex: E38 740iA -98
Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
Ex: E39 523i -96
Ex: E34 520i -89
Comment
-
-
Originally posted by kiesimies View PostEDIT: Ja sen vielä lisään että edellisen ilmauksen jälkeen (heti syylärin vaihdon jälkeen) kun kävin ajamassa en päässyt kuin n. 2km ja piti kääntyä takaisin kun rupesi lämpömittari nousemaan.
Vaihtoon meni mulla tosin vain syyläri+termari+termarikotelo.
Comment
-
Comment