Vika on suurella todennäköisyydellä ilmastoinnin ohjainpaneelissa. Näin ainakin itselläni oli. Short circuit to ground koodia antoi ja suoralla virralla pumppu pyöri.
Yksi feti ilmeisesti ohjainpaneelista kärähtää, eikä enää anna pumpulle virtaa.
Ostin iipeistä reilulla 30eurolla ehjän paneelin ja alkoi kiertovesipumppukin toimimaan. Tarkoitus oli korjata tuo vanha paneeli, mutta ei oo tullu vielä tilattua komponenttia, että vois kokeilla.
Sattuuko sulla olemaan jotain ohjetta tuon korjaamiseen, jos vaikka itse yrittäisi? Ei näyttäisi irtoavan lähellekään 30e tällä hetkellä ebaysta.
Joo, kun mulla on yksi ylimääräinen jossa toi piirilevy ehjä. Hankin tuon joskus etupaneelin vuoksi, mutta tuossa yksi liitin vähempi mikä mulla nyt kiinni autossa!
Näkyi olevan tässä mun yli-jäämä tuotteessa muuten samat lukemat, kun tuossa linkkisi kuvassa, mutta tässä SER:-NR:00216238 KW 5/97. En osaa sanoa, että onko sama vai eri!:think
Montako liittimen paikkaa sun paneelissa on?
Joo, kun mulla on yksi ylimääräinen jossa toi piirilevy ehjä. Hankin tuon joskus etupaneelin vuoksi, mutta tuossa yksi liitin vähempi mikä mulla nyt kiinni autossa!
Näkyi olevan tässä mun yli-jäämä tuotteessa muuten samat lukemat, kun tuossa linkkisi kuvassa, mutta tässä SER:-NR:00216238 KW 5/97. En osaa sanoa, että onko sama vai eri!:think
Tuohon tulee yhteensä 4 liitintä. Enpä edes tiennyt että noissakin voi olla tuollaisia eroja, olisko sitten varustelusta riippuvaista tms? Niin ja piirilevyssä lukee vielä jotain tyyliin IHKA-E39 v5 muistaakseni, ei ole tässä käsillä nyt sitä etten ole ihan varma.
Niin, liekö se sinun paneeli neljällä liittimellä vai onko erilainen? Jos samanlainen ja on ylimääräisenä niin tehdään vaikka kaupat siitä?
Ei ole M5 tuo oma valitettavasti mutta Rest-nappi oireilee myös eli kylmää vain tulee. INPA:lla löytyy vikakoodi Auxiliary water pump short circuit to ground. Pumppu irti ja tuntuis kyllä pelaavan? Mistäköhän sit vois vikaa etsiä?
Itselläkin oli sama, pumppu pyöri mutta ei silti tullut lämmintä kuin kierroksilla. Lopulta kun pumpun aukas niin turbiini oli n.5 osassa siellä (kuva), eli akseli pyörii pelkästään. Kannattaa se turbiinin kunto kattoo sieltä, itselläni tosin meni kaikki pultit poikki kun avasin sitä. Itse ostin BOSCH:n tarvikepumpun ja makso 40e, hienosti on pelannu.
Mulla omassa ainakin toi vesipumppu on alhaalla syylärin vieressä ihan erillinen ja on alkuperäinen. M52TU moottori ja auto on -99. näihinhä se vissii tuli "päivityksen" myötä tonne alas ko muuten oli niin pirullinen ilmata.
Juu siellä on veljenkin -00 525:ssa.. Vanhemmissa e39:ssähän se on "normaalisti" siellä vesiventtiilin alapuolella konehuoneessa, mutta jos on tämä rest-toiminto niin repsikan jalkotilassa on säiliö johonka lämmintä vettä säilötään ja kiertovesipumppu on lokarin sisässä kuskinpuolella.
...Vanhemmissa e39:ssähän se on "normaalisti" siellä vesiventtiilin alapuolella konehuoneessa, mutta jos on tämä rest-toiminto niin repsikan jalkotilassa on säiliö johonka lämmintä vettä säilötään ja kiertovesipumppu on lokarin sisässä kuskinpuolella.
Ei, vaan se lämpösäiliö liittyy latent heater järjestelmään (hyödynnetään erillistä lämpövaraajaa), joka on eri asia kuin REST (REST=jäännöslämmitys, jossa hyödynnetään ainoastaan auton jäähdytysjärjestelmän lämpöä)
Alkupään REST vehkeiden kiertopumppu on juurikin siinä vesiventtiileiden alla.
"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
Ei, vaan se lämpösäiliö liittyy latent heater järjestelmään (hyödynnetään erillistä lämpövaraajaa), joka on eri asia kuin REST (REST=jäännöslämmitys, jossa hyödynnetään ainoastaan auton jäähdytysjärjestelmän lämpöä)
Alkupään REST vehkeiden kiertopumppu on juurikin siinä vesiventtiileiden alla.
Rupesin kans miettiin että ei taida olla itsestäänselvyys että jos on rest-nappi, on automaattisesti tuo säiliö. On tuossa vaan muutamalla kaverilla ja itsellä tuo rest ja säiliö on jalkotilassa..
En tiiä mitä meinaat "alkupään rest-vehkeillä" mutta mulla on -96 jossa on rest, sekä tuo säiliö. Eikä konehuoneessa oo vesiventtiilien alla pumppua.
Comment