Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530 Da, toivoton nykimisongelma???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 69Mach1
    Newbiemmer
    • Feb 2010
    • 12
    • Lounais-Suomi

    e39 530 Da, toivoton nykimisongelma???

    Terve vaan forumilaisille!

    Olen lukenut lähes tulkoon kaikki 330/530 dieselien nykismistä käsittelevät keskustelut lävitse ja vika ei ole seuraavista huoltotoimenpiteistäkään huolimatta korjaantunut:

    - vaihdettu kaksi ruiskutus-suutinta, jotka arvojen perusteella olivat kuluneita, lisäksi toinen viimeksi vaihdettu piti ääntä. Tästä huolimatta vikakoodit tulevat samoille suuttimille ( 2 ja 3). Lisäksi tulee vikakoodi polttoainemäärien ruiskutusmäärien ajottaisesta vaihtelusta.
    (määrät monikertaisia normaaliin verrattuna, testi tehty ajaessa)

    - uusittu polttoainelinjan päässä olevan anturin johto (korjaus-sarja)
    - ruiskutus-suuttimien johtosarja vaihdettu
    - liittimet irroitettu ja putsattu mahdollisten hapettumien vuoksi

    Jostakin kun saisi lainaan 525/530 ohjainboxin niin sillä voisi testata onko vika siellä vai jossain muualla, tiedä sitten vaatiiko boxi koodauksen jotta toimii eri autossa??

    eli käytännössä kaikki jotka vikakoodien perusteella pystytty päättelemään??

    Auto on ollut minulla kohta melkein vuoden päivät ja lukuunottamatta tätä "pikkuvikaa" toiminut ihan hyvin. Mainituilla korjauksilla on kyllä ollut vaikutusta auton toimintaan, sillä pahimmillaan se saattoi sammua useasti kesken ajon ja nykiminen oli todella rajua.

    Tällä hetkellä nykimistä esiintyy ajoittain ja se saattaa kadota joksikin aikaa. Moottorin käyttölämpötilalla ei ole vaikutusta ongelmaan.

    Autolla on sellainen tausta että se on seissyt puolisen vuotta ennen kuin ostin sen, ja nyt mieleen on tullut voisiko ruiskutuksenohjain boxissa olla jonkinlainen hapettumisongelma joka aiheuttaisi ko. viat

    turhaan en viitsisi moista laatikkoa ostaa, sillä hintaa on liki 1000 € merkkitiskillä.

    Auto mallia 2000/11 eli 193hv
    Last edited by 69Mach1; 01-02-2010, 21:09.
    Nothing Beats Cubic Inches!
  • Rubu
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 809
    • Kuopio

    #2
    Ettei vika olisi Rail-paineanturissa?

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3656
      • Raisio

      #3
      Vaihda naftasuodatin. Muutama tapaus tullut kohdalle melkoisen uudehkossa ja merkkiliikkeessäkin huollettujen kohdalla ja nykii... kas suodatin vaihtoon ja ei nytkytä enää. Monesti kannattaa niistä halvoista perusosista lähteä vikaa ettimään jos jotain kalliimpaa jo keretty vaihtamaan.
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • 69Mach1
        Newbiemmer
        • Feb 2010
        • 12
        • Lounais-Suomi

        #4
        Se on vielä vaihtamatta, mutta kertoisiko vikakoodi sen jos siellä ongelmaa olisi? Tyypillisemmin vian aiheuttaja on kuulemma Railin johto.. Sen voisi tietenkin vaihtaa seuraavaksi..

        Ei tullut mainituksi että pakokaasut alkaa haista todella kitkerille kun nykimistä esiintyy, jos siitä nyt joku pystyy jotain päättelemään..
        Nothing Beats Cubic Inches!

        Comment

        • 69Mach1
          Newbiemmer
          • Feb 2010
          • 12
          • Lounais-Suomi

          #5
          ritariässä: polttoaine suodattimen vaihdoin heti kun auton ostin, ja samalla suoritettiin Forte käsittely moottorille..
          Nothing Beats Cubic Inches!

          Comment

          • Rubu
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 809
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by 69Mach1 View Post
            Se on vielä vaihtamatta, mutta kertoisiko vikakoodi sen jos siellä ongelmaa olisi? Tyypillisemmin vian aiheuttaja on kuulemma Railin johto.. Sen voisi tietenkin vaihtaa seuraavaksi..

            Ei tullut mainituksi että pakokaasut alkaa haista todella kitkerille kun nykimistä esiintyy, jos siitä nyt joku pystyy jotain päättelemään..
            Livedataa jos voisi logata niin siitä näkisi rail-paineiden käytöksen nykimisen aikana.

            Joillakin ilmeisesti nykiminen on loppunut huolellisella liittimen putsauksellakin, jos se vika siellä on...
            Osalla vian on saanu esille sitä liitintä heiluttelemalla.

            Comment

            • 69Mach1
              Newbiemmer
              • Feb 2010
              • 12
              • Lounais-Suomi

              #7
              livedataa katsottiin ajossa ja ruiskutus arvot olivat noin kymmenkertaiset kun nykimistä esiintyi.. kaikki käsiteltävissä olevat liittimet on putsattu ja käsitelty electro sparyllä
              Nothing Beats Cubic Inches!

              Comment

              • Rubu
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 809
                • Kuopio

                #8
                Ei tullut sitä railpainetta seurattua mitä se tuumaili kun nyki?

                Comment

                • Jaska.T
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 1519
                  • TaNpere

                  #9
                  Ja tuo rail-anturin vika antaa kai todella harvoin mitään koodia. Omassa oli liittimessä vika vaikkei mitään vikaa siinä sen kummemmin näkynyt. Nykimisen/rynkytyksen aikana ku liitintä painoi nätisti vika poistui heti.

                  G30 530e Msport
                  -------------------------------------------------
                  F30 330e Msport
                  E60 525d Msport LCI
                  E39 530d Touring
                  Ex E46 320i coupé
                  Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                  Ex ALPINA B6
                  Ex E34 525i Touring
                  Ex E36 328i Coupe
                  Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                  Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                  Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                  Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                  Never Drive Faster Than
                  Your GuardianAngel Can Fly

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #10
                    Mitkä nuo tarkat vikakoodit on? Antaako se edelleen koodin suuttimien sähköisestä viasta? KLIK Mitä suuttimien korjausarvot näyttävät?

                    Tuollainen keskustelu tuli mieleen mahdollisesti DDE:n sisäisestä viasta. KLIK
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • 69Mach1
                      Newbiemmer
                      • Feb 2010
                      • 12
                      • Lounais-Suomi

                      #11
                      Clavourion: Livedataa luettaessa koodit tulivat juuri samalla tavalla kuin linkittämässäsi keskustelussa ja nimenomaan cyl 1-3, josta on sitten päätelty vian olevan ohjauksessa koska suuttimet yhtä lukuunottamatta uusia.
                      Tarkkoja vikakoodeja en nyt muista, mutta käyn ne lukemassa ja postitan ne tänne.
                      Pitänee käydä tuo Mfreakin Case läpi, sillä liippaa niin läheltä..

                      Jaska T: Rail Presuresensorin vika voisi olla yksi ongelma, liitin on kuitenkin uusi.
                      Nothing Beats Cubic Inches!

                      Comment

                      • 69Mach1
                        Newbiemmer
                        • Feb 2010
                        • 12
                        • Lounais-Suomi

                        #12
                        Tuli eilen perehdytyksi DDEn saloihin, Mittailtiin ohjainyksikön fetit ja diodit kuten Clavourionin edellisen postin linkissä oli tehty ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa ainakin mittausten perusteella. Lisäksi tinasimme ko komponentit uudelleen siinä uskossa että jokin liitoksista olisi auennut.
                        Vikahan voi tietenkin olla muissakin komponenteissa, kun ei ollut sähkökaaviota niin ei niitä päästy tutkimaan.. bmw-planetin diagramit ei mun koneella jostain syystä auennut..

                        Moottorin suojamuoveja poistettaessa kiinnnitin huomiota siihen että Rail-pumppu oli jonkin verran märkä, voisikohan tämä aiheuttaa ko. vian? Toisaalta kun vikakoodit taas tulevat suuttimille 1-3, eikä kaikkiin niin lieneekö vian aiheuttaja?

                        Kerrataan viellä sen verran että auto pelasi alkuvuodesta ihmeen hyvin, mutta nyt ilmojen lauhtuessa alkoi taas armoton nykiminen entistä voimakkaampana.

                        tarkat koodit suuttimien sähköisestä viasta pitäisi edelleen tarkastuttaa..
                        Nothing Beats Cubic Inches!

                        Comment

                        • 69Mach1
                          Newbiemmer
                          • Feb 2010
                          • 12
                          • Lounais-Suomi

                          #13
                          Kävin nyt lukemassa vikakoodit ja tulokset ovat seuraavanlaiset:

                          ohjainlaitediagnoosi BMW Diesel EDC 15C4 vikamuisti
                          5651 käyntivakauden säätö

                          13584 päärele, kytkentäpiste liian myöhäinen

                          13589 ilmastointikompressorin poiskytkentä katkos

                          7680 CAN protokolla, ei ilmoitusta vaihteistolta

                          516 suutin sylinteri 2, kuorman lasku

                          514 suutin sylinteri 3, kuorman lasku

                          512 suutin sylinteri 1, kuorman lasku

                          1028 pakokaas, takaisin kier.säädin (ARF),

                          eli yhteensä 8 vikakoodia tuli

                          Edellisestä vikakoodien lukemisesta on jo aikaa, ja koodien nollauksen jälkeen uudelleen mitattaessa tuli koodi 5651 eli käyntivakauden säätö..


                          Koodien lukemisen yhteydessä katsoimme suuttimien ruiskutusarvoja tyhjäkäynnillä.. Korjausarvot olivat joka suuttimelle aivan tapissa 1-3 suuttimet näyttivät - 6,5 ja 4-6 +6,5, jotka lienevät maximit??


                          Mitähän tällekin nyt sitten tekisi??????????
                          Last edited by 69Mach1; 25-03-2010, 18:55.
                          Nothing Beats Cubic Inches!

                          Comment

                          • 69Mach1
                            Newbiemmer
                            • Feb 2010
                            • 12
                            • Lounais-Suomi

                            #14
                            Oliskohan kyseessä Rail Presuresensor painelinjan päässä?
                            Nothing Beats Cubic Inches!

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              #15
                              DDE:ltä tulee suuttimille jatkuva jännite (virrat 2-asennossa) ja maadoitusta kytkemällä suuttimien solenoidit aktivoidaan. Suuttimille 1-3 on yhteinen jännitelinja, kuten 4-6 suuttimille.

                              Mittaa varoiksi suuttimien (solenoidien) vastukset, että ovat identtiset. Mittaa, että suuttimille tulee jännite (virrat 2-asento). Jos nuo ovat kunnossa, irrota suuttimien johtosarjan liitin DDE:ltä ja mittaa suuttimien johdotukset mahdollisen oikosulun (ja katkosten) varalta.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎