Announcement

Collapse
No announcement yet.

Starttaus ongelmaa e39d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MacBaren
    Bimmer Rookie
    • Feb 2010
    • 96
    • JNS

    Starttaus ongelmaa e39d

    Eli e39 riisseli kärry ei starttaa. Eilen suoraan ajosta kämpän pihaan ja toimii moitteetta. Tosin oli kyllä jo eilen kylmänä nihkeä saada käyntiin, mutta lämpimänä ei mitään ongelmia.
    Tänään aamulla starttasi vähän, mutta ei puhettakaan, että käynnistyisi. No annoin olla ja huudatin webastoa jonkin aikaa ja kokeilin uudestaan, kuuluu vaan nak, nak, nak. Akussa pitäisi olla virtaa? kaikki sähköt toimii normaalisti.. Kokeiltiin myös toisesta autosta virtaa ottamalla, mutta ei vaikutusta. ainoastaan nak, nak, nak.
    mistähän vikaa etsimään.
    mahdollisuudet:
    -startti <- mistä löytyy, että vois naputella
    -laturi <- miten testata ja mistä löytyy
    -virtalukon pohja <- voiko testata tai mitata toimiiko
    -voisko olla akku, vaikka sitä epäilen
    -entä ihan vaan kylmyys?
    -huohotin <- mikä mahdollisuus sen hajoamiselle ja pystyykö toteamaan ilman suojamuovien purkamista?
    -maadoitus <- missä moottorin maadoituskohta/kohdat?

    itellä tulee nuo mieleen, oisko jtn muuta vielä ja missä järjestyksessa kannattas nuo koluta läpi?
    F11 520d
    E39 530da
  • MakeJ
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 323
    • Hml

    #2
    Originally posted by MacBaren View Post
    Eli e39 riisseli kärry ei starttaa. Eilen suoraan ajosta kämpän pihaan ja toimii moitteetta. Tosin oli kyllä jo eilen kylmänä nihkeä saada käyntiin, mutta lämpimänä ei mitään ongelmia.
    Tänään aamulla starttasi vähän, mutta ei puhettakaan, että käynnistyisi. No annoin olla ja huudatin webastoa jonkin aikaa ja kokeilin uudestaan, kuuluu vaan nak, nak, nak. Akussa pitäisi olla virtaa? kaikki sähköt toimii normaalisti.. Kokeiltiin myös toisesta autosta virtaa ottamalla, mutta ei vaikutusta. ainoastaan nak, nak, nak.
    mistähän vikaa etsimään.
    mahdollisuudet:
    -startti <- mistä löytyy, että vois naputella
    -laturi <- miten testata ja mistä löytyy
    -virtalukon pohja <- voiko testata tai mitata toimiiko
    -voisko olla akku, vaikka sitä epäilen
    -entä ihan vaan kylmyys?
    -huohotin <- mikä mahdollisuus sen hajoamiselle ja pystyykö toteamaan ilman suojamuovien purkamista?
    -maadoitus <- missä moottorin maadoituskohta/kohdat?

    itellä tulee nuo mieleen, oisko jtn muuta vielä ja missä järjestyksessa kannattas nuo koluta läpi?
    Kyllä tässä kohtaa akku näyttää syylliseltä, jos sieltä kuuluu naks naks ja kaikki valot himmenee ja sammuu samalla. Apuvirralla ison dieselin käyntiin saaminen ei aina onnistu jos akku ihan tyhjä ja vielä huonot käynnistyskaapelit. Akku lämpöseen lataukseen niin veikkaan, että lähtee taas käyntiin.
    Last edited by MakeJ; 19-02-2010, 10:20.
    E60 535dA LCI -07 M-sport
    E39 530dAT -99 "M-sport"

    Comment

    • MacBaren
      Bimmer Rookie
      • Feb 2010
      • 96
      • JNS

      #3
      sähköt toimii normaalisti, kuten asian vähän epäselvästi ylempänä ilmaisin.. Ja valot ei muutakuin valkähdä, mutta ei ne sammu
      F11 520d
      E39 530da

      Comment

      • FLY_
        Newbiemmer
        • Sep 2009
        • 28
        • Laihia

        #4
        Originally posted by MacBaren View Post
        sähköt toimii normaalisti, kuten asian vähän epäselvästi ylempänä ilmaisin.. Ja valot ei muutakuin valkähdä, mutta ei ne sammu
        Mittaa akun jännite niin sillähän se selviää.
        Itse kans veikkaisin että akku on sökö.

        Comment

        • MacBaren
          Bimmer Rookie
          • Feb 2010
          • 96
          • JNS

          #5
          Eli akku ollu tunnin latauksessa jä näyttää nyt 9,5A eli akku sökö kuten veikkailittekin.
          Mutta kysymys kuuluu mikä syö virtaa niin paljon? uusi akku kuitenkin..
          Siili? vai startti vetelee viimeisiään? laturi? mites noi voi mitata ite? ja missä kaikkialla autossa on maadoitukset niin vois samalla kahtoa ja puhdistaa ne näin varmuuden varalle..
          F11 520d
          E39 530da

          Comment

          • Bertram
            Bimmer Rookie
            • Jan 2010
            • 120
            • Tuusula

            #6
            Antaisin ääneni akulle.

            Omassa 530d:ssä oli vastaava tilanne aikaisemmin syksyllä ennen kovia pakkasia. Noin viikon verran ajo oli lyhyttä pyörittelyä taajamassa ja eräänä aamuna kuului tuo tuttu naks-naks. Latasin akun C-tekillä ja noin vuorokauden kuluttua lähti käyntiin normaalisti. Tilanne uusiutui myöhemmin kun tuli toinen jakso lähinnä lyhyttä ajoa. Uudella latauksella tilanne hoitui, mutta vedin johtopäätökset akun kunnosta ja ostin uuden tilalle. Alkuperäinen akku antoi ladattuna edelleen kunnon jännitteen, vaikka kapasiteetti oli muutoin selvästi heikentynyt. Uuden akun kanssa ei ole pätkä-ajosta tullut murheita.
            == e61 530d aut. Touring 05 ==
            == e61 525i man. Touring 06 ==
            == Ex: e39 530d man. Touring 5/02 Sondermodell ==

            Comment

            • MacBaren
              Bimmer Rookie
              • Feb 2010
              • 96
              • JNS

              #7
              Originally posted by MacBaren View Post
              Eli akku ollu tunnin latauksessa jä näyttää nyt 9,5A eli akku sökö kuten veikkailittekin.
              Mutta kysymys kuuluu mikä syö virtaa niin paljon? uusi akku kuitenkin..
              Siili? vai startti vetelee viimeisiään? laturi? mites noi voi mitata ite? ja missä kaikkialla autossa on maadoitukset niin vois samalla kahtoa ja puhdistaa ne näin varmuuden varalle..
              Akku oli latauksessa kolmisen tuntia jonka jälkeen starttasi vaivalloisesti, mutta pitkän yrittämisen jälkeen pörähti käyntiin pikimustan läpitse näkemättömän savupilven kera. Ajelin sillä kiekkaa 70km ja menin huoltsikalle mittauttamaan ja sanoivat akun olevan huippukunnossa.
              Kysymys kuuluukin, että johtuuko suht uuden akun(vajaa puoli vuotta) kunnon noin radikaali heikkeneminen vallitsevasta korkeapaineesta, webastosta/lyhyestä ajosta mitä viime päivinä on ollut vai pitäisikö virran hukkaan menemistä ruveta etsimään jostain muualta ennen kuin taas tulee samoja ongelmia?

              edit: mites muuten akun irrotuksen jälkeen kaikki sähkölaitteet toimivat normaalisti lukuunottamatta tuulilasinpyyhkijöitä. Elivät välillä ihan omaa elämäänsä.. Sadetunnistin löytyy, mutta lunta saatika sitten vettä ei täällä päin ole näkynyt pariin viikkoon. Auttaisiko sulakkeen irroitus?
              Last edited by MacBaren; 19-02-2010, 18:08.
              F11 520d
              E39 530da

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Mikä siellä 9,5A näyttää? Lepotilan virrankulutus?
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9142
                  • Oulu

                  #9
                  Mittaa varoiksi latausjännite, pitäisi olla ~14 V. Mittaa akun napajännite uudelleen, kun ajon/latauksen jälkeen olet odotellut n. 30 min jännitteen tasoittumisen.

                  Webasto + pätkäajo + kovat pakkaset = Mikään akku ei kestä ilman ylläpitolatausta.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • MacBaren
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2010
                    • 96
                    • JNS

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Mikä siellä 9,5A näyttää? Lepotilan virrankulutus?
                    Sori 9,5V tarkotin, mut eiks se kuitenkin mene et 1 Voltti = 1 Wattia per ampeeri? vai pitäskö se sit merkitä jotenkin 9,5W/A vai onko mulla ihan omat kaavat keksitty? no anyway.

                    Mites sit toi lepotilan virrankulutus mitataan?

                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Mittaa varoiksi latausjännite, pitäisi olla ~14 V. Mittaa akun napajännite uudelleen, kun ajon/latauksen jälkeen olet odotellut n. 30 min jännitteen tasoittumisen.

                    Webasto + pätkäajo + kovat pakkaset = Mikään akku ei kestä ilman ylläpitolatausta.
                    Varausjännite oli huoltsikalla mitatessa 14,2V eli hyvä. Napajännitetta en pysty mittaa kun ei ole yleismittaria mukana täällä missä nyt olen..

                    Mites sit se tuulilasinpyyhkijä?
                    F11 520d
                    E39 530da

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9142
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by MacBaren View Post
                      mites muuten akun irrotuksen jälkeen kaikki sähkölaitteet toimivat normaalisti lukuunottamatta tuulilasinpyyhkijöitä. Elivät välillä ihan omaa elämäänsä.. Sadetunnistin löytyy, mutta lunta saatika sitten vettä ei täällä päin ole näkynyt pariin viikkoon. Auttaisiko sulakkeen irroitus?
                      Kerrotko vähän tarkemmin, mitä pyyhkijät teki ja missä viiksen asennossa. Sadetunnistin aktivoituu startin jälkeen vasta, jos viiksi on käytetty 0-asennossa ja siitä uudelleen napsu ylöspäin. Jos viiksen 0-asennossa pyyhkijät itsekseen toimivat, niin olisiko korimoduli ottanut nokkiinsa tuosta jännitepoukkoilusta?
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • jsr85
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 1375
                        • Oulainen

                        #12
                        Originally posted by MacBaren View Post
                        Mites sit toi lepotilan virrankulutus mitataan?
                        Esim. pihtivirtamittarilla akun maajohdon ympäriltä.
                        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                        Comment

                        • MacBaren
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2010
                          • 96
                          • JNS

                          #13
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Kerrotko vähän tarkemmin, mitä pyyhkijät teki ja missä viiksen asennossa. Sadetunnistin aktivoituu startin jälkeen vasta, jos viiksi on käytetty 0-asennossa ja siitä uudelleen napsu ylöspäin. Jos viiksen 0-asennossa pyyhkijät itsekseen toimivat, niin olisiko korimoduli ottanut nokkiinsa tuosta jännitepoukkoilusta?
                          No auton käynnistyttyä kävin kaikki hallintalaitteet läpi, että pelittääkö ne. Joka asennosssa käytin viikseäkin. Pyyhkäsi normaalisti kerran ku käytti yhen ylöspäin kaks ylöspäin niin nopeemmin jne, pissapojasta tuli ainetta ja takalasin pyyhin ei toiminu ollenkaan.. oisko jäässä? tai muistaako kukaan äkkiseltään sen sulakenumeroa?
                          Ja sadetunnistinko on sillon päällä kun sitä työntää yhen napsun eteenpäin? et se ei oo automaattinen? siihen asentoon sen jätin ku lähin ajamaan, siis yks eteenpäin. sillon pyyhkijät ainakin ainakin heilu itekseen välillä siihen malliin ku ois kaatamalla tullu vettä.
                          No kun se kuivaa ikkunaa vasten kuuluva natina rupes vituttaa niin vääntelin taas vipua joka asentoon ja jätin sit siihe perusasentoon. Senkin jälkeen se itestään välillä pyyhki ikkunaa. Välillä 10s välein ja välillä 5min välein. En sit tiedä jos se sadetunnistin ei oo automaattinen et asensinko sen päälle, mut ei kai sen siitä huolimatta pitäs raapia kuivaa ikkunaa?
                          F11 520d
                          E39 530da

                          Comment

                          • MacBaren
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2010
                            • 96
                            • JNS

                            #14
                            Originally posted by jsr85 View Post
                            Esim. pihtivirtamittarilla akun maajohdon ympäriltä.
                            Ok, ilmeisesti ovet tarviis olla lukossa tai ainakin kiinni et se menee lepotilaan? ja miten kauan se muuten kestää et auto menee lepotilaan?
                            Vai pitääkö vaan laittaa auto lukkoon ja eskimokamppeet päällä mennä hytisee takakonttiin oottamaan vai voiko autoa jotenkin huijata?
                            F11 520d
                            E39 530da

                            Comment

                            • MacBaren
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2010
                              • 96
                              • JNS

                              #15
                              Eli tänään sama juttu, aamulla akku tyhjä vaikka en webastoa ole käyttänytkään ja kaikki sähköjutut eilen kytkin pois päältä.
                              Mistä ruveta etsimään virran häviämistä? Akun eilen täyteen latauduttua kävin tosissaan huoltamolla mittauttamassa sen ja sanoivat akun olevan täydessä tikissä.. voiko akku silti olla tiltti? nyt olis hyvät neuvot kalliit.
                              F11 520d
                              E39 530da

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎