Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kumpi moottori e39 sedaniin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pmw
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 32

    Kumpi moottori e39 sedaniin?

    Olen tuossa katsellut noita e39 mallin bemareita ja haluaisin käyttäjien mielipiteitä kumpi kone olisi parempi valinta, 2,5l (523i) vai 2,8 (528i). Ainakin kulutus on paljon maltillisempi tuossa 2,5 litrasessa ja vääntöäkin näyttää löytyvän kivasti. 2,8 myllyssä taas näyttäisi olevan n.20hv enemmän ja 0-100kmh taittuu sekunnin nopeammin (yllättävän iso ero 20hv:llä). Riittääkö tuon pienemmän koneen potku vai kannattaako ostaa samantien tehokkaampi malli?

    Onko kummassakaan mitää tyyppivikaa tai ominaisuutta miksi ehdottomasti kannattaa valita toinen näistä koneista? Tuo 2,8 kiinnostaa kun on vähän ripeämpi, 2,5 taas kulutuksen takia ja tämä pienempi on varmaan muutenkin halvempi ylläpitää.
  • pmw
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 32

    #2
    Ja modet voisi siirtää tämän oikeaan paikkaan ku meni sitten tietysti väärään paikkaan :lol: .

    Comment

    • Moonshine
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1018
      • Järvenpää

      #3
      Taitaa olla jo monessakin keskustelussa täällä tultu siihen tulokseen, että jos järkiperäisyyttä haet noista kahdesta niin sitten varmaankin 523i, koska tosiaan kulutus hieman maltillisempi, hinta useinmiten hieman halvempi ja tehoja kuitenkin normaaliajoon varmasti riittävästi.
      Sitten taas jos järki ei ole ykköskriteeri, vaan valitsen tunteella niin hommaa sitten se 528i
      Toisaalta, ainakin yksityiseltä hommattaessa hintaero on aika pieni, eikä se kulutuskaan puheiden perusteella paljoa eroa, mutta absoluuttisen tarkka pers-dyno kertoo että 528 on ripeämpi :wink:

      Searchillä löytyy kyllä pitkät rimpsut tarinaa aiheesta 523vs528 ja mikä vuosimalli kannattaa valita jos vaan rahalliset rahkeet riittää!
      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

      Comment

      • aapok
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 807
        • Liperi

        #4
        Itsellä 528i ja kulutus on alle 9l sekalaisessa ajossa tietokoneen mukaan, tehoa tarvittaessa ihan mukavasti. Kun ovat penkittäneet noita kys. autoja on todellisuudessa 523 => n.190hv ja 528 =>+200hv että näin. Kyllä itse molemmilla ajaneena ottaisin edelleen 528:n.
        -Aapo-

        520da touring Lci M-sport -07
        1600-2 -68 (kaveriprojekti)
        Chevrolet Avalanche LTZ -09
        Sea Ray 230 sundancer -94

        Comment

        • Moonshine
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1018
          • Järvenpää

          #5
          Hieman , mutta onko jossain tuloksia 528:ien penkityksistä? Itse törmäsin vaan sivuun jossa 523:sta oli irronnut jotain 180 hepokattia ja 528 luvatun verran. Eritoten kiinnostaa vuosimallit 96-98.
          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

          Comment

          • FreeZ
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 814
            • Hamina

            #6
            Originally posted by Moonshine
            Hieman , mutta onko jossain tuloksia 528:ien penkityksistä? Itse törmäsin vaan sivuun jossa 523:sta oli irronnut jotain 180 hepokattia ja 528 luvatun verran. Eritoten kiinnostaa vuosimallit 96-98.
            Jokuhan täällä oli penkitellyt 328:ja.. Muistaakseni vetopyörä teho 185hv. Kokeiles haulla..
            BMW 320i

            Comment

            • mpower003
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 947
              • Vantaa

              #7
              2.5 pitäis olla likimain 184hv, 2.8 noin 194hv. kumpikaan ei ole mitään ohjuksia, ja jos löydät sopivalta tuntuvan yksilön, tuskin kannattaa kiinnittää näissä vaihtoehdoissa huomiota moottorin tilavuuteen. kulutukset käytännössä lähes tasoissa.
              #1 - MB E 320cdiA "chipped" '04 / #2 nissan primera sportwagon '01 / #3 citroen jumper hdi '04
              ____________________________
              osa existä: corvette convertible c5 auto '99, Subaru STi "type 20 modified" '05, MB C 270cdi a stw '02, 300ZX tt manual '91, '05 9-3 aero black, land cruiser '05, e46 m3 cabrio '04, e46 m3 coupe '04, e39 m5 '00, corvette c5 '01, e39 530d m-sport '02, m coupe '98, slk 230k '99, e36 323i coupe m-tech '96

              Comment

              • pmw
                Bimmer Rookie
                • Aug 2003
                • 32

                #8
                Itsekin olen kuullut että noista 2,5litraisista on penkitetty noita 180hv tehoja. Tehoeroa ei silloin tosiaan tule kuin semmoiset 15hv. Mitenköhän tarkkoja noi autotallin tiedot suorituskyvystä ja kulutuksesta ovat kun lupailevat noille 8,5 (523) ja 7,5 (528) aikoja sataseen ja kulutuksessa kaupungissa n.11 ja 14.

                Ajamallahan tuon tehoeron sitten huomaa, luulisi että suoristuskyvyssä ei ole kovin suurta eroa mutta onko sitten kulutuksessakaan tuollaista eroa?

                Kyllä itse molemmilla ajaneena ottaisin edelleen 528:n.
                Molemmilla autoilla ajaneena voit varmaan kertoa minkälaisia eroja suorituskyvyssä ja kulutuksessa oikeasti on .

                Comment

                • Moonshine
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 1018
                  • Järvenpää

                  #9
                  Itse myös molemmilla ajaneena (523iA:lla tosin vain pienen rundin) voi sanoa sen että kyllä sen 528iA:n alaväännön oikeasti tuntee. 523:lla kiihdyttämien oli jotenkin...eleettömämpää.
                  "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #10
                    Kun arvoin yhdessä vaiheessa bensaversioiden välillä, niin 528 olisi koeajojen perustella ollut valintani.

                    No, otin kuitenkin 525d:n 8)

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2979
                      • Uusimaa

                      #11
                      Itse aikoinaan ostin 523 manuaalina. Sen suorituskyky ainakin minulle oli ihan riittävä. Koska seuraavaksi halusin automaatin, päättelin, että 528 olisi suorituskyvyltään hyvin lähellä pienempää manuaalia. Niin kuin onkin.
                      Vuosimallit:
                      Minulla oli 97 528iA n vuoden (ja 40 tkm) verran.
                      nyt on ollut 99 n pari viikkoa (n 3000 km). Täytyy sanoa, että 99 tekniikka on ihan eri tuntuinen kuin tuo vanhempi: imuVanos --> tuplaVanos, vanhalla softallalaatikko --> uudelleen ohjelmoitava laatikko. Auto tuntuu huomattavasti "elegantimmalta" ja vaihdotkin menee pehmeämmin. Eron todella huomaa. Kulutuskin näyttäisi olevan hieman pienempi uudemmassa. Noissa vanhemmissa laatikoissa on kai ollut jotain korjailtavaa ohjelmissa, mutta johtuen tuosta tekniikasta niitä ei oikein voi jälkeenpäin päivittää. Sen sijaan uudemmissa voidaan ajaa uudet softata suoraan testerillä sisään. Näin kertoivat Laakkosella.
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Itsellä oli 523iA 45 tkm verran ja kulutus oli myönteinen yllätys (maantie 7:lla ja kaupunki 10,5:lla) MUTTA se ikuisuuskysymys: Mitä väliä sillä kulutuksella oikeasti on, onko se 7 vai 8 litraa sataselle, kun auton arvo tippuu muutaman tonnin vuodessa ja vakuutukset maksavat melkein tonnin samassa ajassa?

                        Eli en enää ymmärrä tuota bensankulutuksen merkitystä, 528 ja 523 ovat kumpikin kalliita autoja omistaa, ei niitä voi järjellä perustella. Järjellä perustellen päädyttäisiin Tojotiin, ja sitten ei olisi enää kellään kivaa..
                        ---

                        Comment

                        • Moonshine
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 1018
                          • Järvenpää

                          #13
                          Järkiperäistän järkiperäistykseni: _noista_kahdesta_ 523 on järkiperäisempi.
                          Mutta tällähän ei alkuperäiselle kysyjälle oikeasti ole merkitystä, jos tekee valinnan noiden kahden välillä

                          P.S: Molemmat tarjoavat kyllä varsin mukavaa kyytiä
                          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                          Comment

                          • Susi
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 473
                            • Kuopio, Suomi

                            #14
                            Kannattaa myös kiinnittää huomiota noihin tullin sivuilta löytyviin automallikohtaisiin autoveroprosentteihin.

                            Esimerkiksi 6/96-12/96 (muistaakseni) 528i:ssa on veroprosenttina 26, jolloin verot Suomeen tulevat halvemmiksi.

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #15
                              Tullin prosentteihin:

                              528 kannattaa tosiaan katsoa tarkkaan.. Välissä on kuukausia, joilla veroprosentti pomppaa suoraan 26:sta 32:een ja takaisin. Mutta silti esim. vuoden 1996 kuukaudelle 10 on Tulli ilmoittanut veroprosentiksi 26 ja kuitenkin kyseisen kuukauden toteutunut veroprosentti onkin taulukossa 29! Tuo jos mikä on oikeudenkäynnin arvoista.. Miksi muutenkaan yksi kuukausi keskellä vuotta voi olla 7 % suuremmalla verolla kuin muut?? Tuo 7 % merkitsee siis nelinumeroista rahaa..

                              Lieköhän Tulli verottanut "ennen taulukoita" hihasta vetämällä ja kun piti tehdä taulukot, niin hihasta vedetyistä tehtiin virallisia prosentteja, riippumatta eri toimipaikkojen eri toimintatavoista..
                              ---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎