Kumpi moottori e39 sedaniin?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by -Tapi
    Mutta silti esim. vuoden 1996 kuukaudelle 10 on Tulli ilmoittanut veroprosentiksi 26 ja kuitenkin kyseisen kuukauden toteutunut veroprosentti onkin taulukossa 29!
    Tullihan arpoo noita miten sattuu, esim. samanlainen auto kuin minulla oli verotettu 26% prosentilla, minulla meni 29%. Erona noissa oli se, että tuossa toisessa olikin auton nimeen kirjoitettu tyyppinä 528i ja minulla 528iA, kuitenkin molemmissa ilmeisesti oli automaattivaihteet sillä tuon toisen auton nimen perässä kuitenkin luki Aut . Mutta koska tuolta vuodelta vain 528i:n yksilöllinen prosentti löytyy tullin taulukoista, voitti tuo toinen veroarvonnassa... Joten kannattaa tarkkaan miettiä mitä sinne auton nimeksi kirjoittaa. Eikä tuosta oikein voi valittaa :?: :(
    E39 528iA

    Comment

    • buksin-1
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 4592
      • Keski-Pohjanmaa

      #17
      2000 Bemarin esitteen mukaan kulutus:
      523i 528i
      13,1(15,0) 13,6(15,0) Kaupunki
      7,2(7,5) 7,2(7,6) Maantieajo
      9,4(10,3) 9,5(10,5) Yhteensä
      Moottori
      2494 2793 koko
      125 142 kW
      245 280 Nm

      Vakiovaruste-erot (vain muutama)HUOM! suomalainen esite:
      Lisäksi 528:ssa
      1. sisältä tuuletetut levyjarrut edessa ja takana
      2. BMW Styling II, kevytmetallivanteet 15 tuumaa (ei häävi varuste)
      3. sileäpintainen kangas
      4. Radio BMW Business sis.diversiteettiantennin

      Oma valinta 528iA (Ehkä Touringina riippuu tietysti mikä tarve)
      8)
      Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
      Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
      SISUSTAT modaukset

      Comment

      • S.P.R
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1009
        • Oulu area

        #18
        523 vs 528

        Molemmat mallit omistaneena voi heittää, että en näe mitään "järki" syitä valita 523:sta. Molemmat maksaa nykyään saman verran ja kulutuksessa ei paskaakaan eroa. 528:ssa enemmän tehoa ja ennen kaikkea sitä vääntöä. 528:ssa yleensä parempi varustelu, ainakin suomi malleissa.

        Tietysti jos ei löydy sopivaa 528... mutta ainakin automaatin kaveriksi 528. Hyviä ne on molemmat, mutta kun samalla rahalla saa... :shock:

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Jaki tuossa aiemmin asian jo kiteyttikin, mutta muistutetaan nyt vielä.
          Pelkkä 523 vs. 528 vertailu on hieman absurdi koska 9/98 jälkeen valmistetut moottorit ovat aivan eri pannuja kuin sitä aiemmin valmistetut singlevanosmoottorit. Näin siltikin vaikka paperilla teholukemat pysyvät samoina. Nyrkkisääntönä voi pitää että vm.-99 M52TU moottorinen 523 on suorituskyvyltään identtinen vanhemman 528 M52 moottorisen kanssa.
          Se vääntö/teho mikä vanhemassa koneessa saatiin kasvattamalla kuutiotilavuutta 0.3litralla, saatiin uudemmassa TU moottorissa mm.kaksoisimusarjalla,tuplavanoksella, elektroniikalla,jne. Samalla moottorin=auton käytös saatiin huomattavasti miellyttävämmäksi ja taloudellisemmaksi. vm.98 ja vm.99 konehuoneissa ei ole käytännössä yhtään samaa osaa, ja samalla muuttui ko.auto teknisesti muutenkin lähes totaalisesti. vm.-99 523iA:ssa saa vm.-97 528:n suoritusarvot, 523TU:n polttoainetaloudella ja käyttöominaisuuksin. Kannattaa huomioida että myös nykyiset vm.-05 moottorit ovat M52TU pohjaisia. Ei M52.

          Comment

          • reddewil
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 3015
            • West Coast

            #20
            Off topic... Suosittelen 540:stä, on voimaaki, eikä silti oo paljo kalliimpi...
            ...

            Comment

            • konejotti
              Bimmer Rookie
              • Aug 2004
              • 45

              #21
              Jos et ole aiemmin omistanut e39:ä,mielestäni aivan sama kumman otat.Pirun hyviltä molemmmat tuntuu.
              Itellä 523 vm-98 manuaali ja tyypitin tuossa huvikseen äskettäin manuaali 528:n vm-99.Kyllä sai tosissaan mutustella ja ihmetellä,että onko näissä nyt eroa.Aavistuksen paremmin alakierroksilla 528 lähtee.Siinä huomiot.

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #22
                Originally posted by reddewil
                Off topic... Suosittelen 540:stä, on voimaaki, eikä silti oo paljo kalliimpi...
                Olen muuten aikalailla samaa mieltä :lol:
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  ...juuri nyt kun bensanhinta on ja tulee olemaankin jonkun aikaa tapissa, on vanha 540 on tosiaan "suositeltava" vaihtoehto...naapurille?! Sama potku(tai kovempi) löytyy 530D:stä "aavistuksen" pienemmillä polttoainekuluilla.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by Hemi
                    Sama potku(tai kovempi) löytyy 530D:stä "aavistuksen" pienemmillä polttoainekuluilla.
                    Ja "bonuksena" 530D kanssa voit jännittää koska turbo leviää, tai jos auto on (tai on joskus ollut) chipattu, niin koska automaattilaatikko leviää...
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Oho...Tuo oli jo sen verran hyvin "laitettu" että siihen ei voi olla mitään sanottavaa. Varsinkin kun tietää 540:n ikiliikkujamaineen...miljoonassa nokkaketju ja öljyt ja ei kun lisää KOVAA ajoa...? Toisaalta: 530D:n automaatti hajoaa...ja 540:n kestää...ja kestää???

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        #26
                        Originally posted by TJJ
                        Originally posted by Hemi
                        Sama potku(tai kovempi) löytyy 530D:stä "aavistuksen" pienemmillä polttoainekuluilla.
                        Ja "bonuksena" 530D kanssa voit jännittää koska turbo leviää, tai jos auto on (tai on joskus ollut) chipattu, niin koska automaattilaatikko leviää...
                        Jaa-a, ainoa auto jonka on hajonnut koeajolla ja jättänyt tielle oli 540 vm -99. Laakkoselta lainassa.

                        530d malleissa turboja on mennyt taksikäytössä. 525d mallia po. vika ei ole koskenut. 530d osalta muutoksia tehtiin turboon -01 malliin. Siitä huolimatta se ei tarkoita, että kaikki 99-00 mallit olisivat turbovikaisia.
                        Turboja rikotaan autosta riippumatta tietämättömyydellä eli mitä pitäisi tehdä kun turboautolla lähdetään liikkeelle tai kun pysähdytään.

                        Laatikon osalta en ole kuullut kuin hyvää ellei loistavaa. Lue vaikka www.power.se, josta niitä löytyy. Kerro montako laatikkovikajuttua löytyy sieltä tai täältä. Kaikkihan menee joskus rikki ja maanantaikappaleita löytyy.

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3121
                          • Välisuomi

                          #27
                          Edelleenkin ihmetyttää, paljonko sillä on väliä, jos auto (540) vie vaikkapa 11.5 sekalaisessa. Vastaavasti se 530d:n kahdeksan litran kulutus halvemmalla aineella säästää, mutta paljonko oikeasti tarvitsee ajaa, että sillä kompensoidaan auton arvon aleneminen? 100 000 km vuodessa?

                          Yritän siis sanoa, että näillä autoilla se muutaman satasen säästö ei todellakaan näy siinä auton ylläpidossa.
                          ---

                          Comment

                          • Keimo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2032
                            • Kekkoslovakia

                            #28
                            Originally posted by -Tapi
                            Edelleenkin ihmetyttää, paljonko sillä on väliä, jos auto (540) vie vaikkapa 11.5 sekalaisessa. Vastaavasti se 530d:n kahdeksan litran kulutus halvemmalla aineella säästää, mutta paljonko oikeasti tarvitsee ajaa, että sillä kompensoidaan auton arvon aleneminen? 100 000 km vuodessa?

                            Yritän siis sanoa, että näillä autoilla se muutaman satasen säästö ei todellakaan näy siinä auton ylläpidossa.
                            Näinhän se on, että kaikki huollot ja varaosat maksaa maltaita riippumatta mikä malli E39:stä on kyseessä.

                            MUTTA, tuohon polttoaineen kulutukseen liittyen tein ihan hyvikseni pienen laskelma (Mainio.netin avustuksella) siitä paljonko eroa on polttoaineissa bensa 545i:n ja 530d:n (E60) välillä. 545i siitä syystä, että se on V8 ja varmasti kuluttaa sen verran kuin 540 E39. Ajan noin 25 000km vuodessa, josta 10 000 maantiellä ja 15000 kaupungissa. Eroksi polttoainekuluissa tuli noin 2000 euroa dieselin hyväksi. Sillä ostaa jo turpon / vuosi vaikka lisää löpöveron. Ja parissa vuodessa säästää vaikka sen laatikon.

                            Ja jos hankintahintoja vertaa, niin 530d -99:t ei maksa Saksassa maltaita ja verot ovat kohtuulliset. Samalla hinnalla ellei halvemmalla saa noita 530d vehkeitä.

                            No tätäkin vastaan pystyy argumentoimaan helposti, mutta kuitenkin.

                            Eikä ollut tarkoitus aiheuttaa sotaa, vaan ihan omaksi iloksi asiaa pohdin ja huumormielellä :wink:

                            Auto nyt on paskin "sijoitus" mitä maa päällään kantaa. Halvemmaksi tulee taksilla ajo.

                            Comment

                            • kosti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 1713
                              • Vantaa/Lappeenranta

                              #29
                              Luulisin, että kannattaa lähteä siltä pohjalta jotta kun tulee oikein hyvä yksilö vastaan,oli se sitten 523 tai 528, niin ottaa sen. Loppujen lopuksi kun ei näillä ole sitten mitään järisyttäviä eroja hinnan/kulutuksen/tehojen suhteen.
                              Ex:320i Touring M-Sport -97 | E34 535i -89 | E34 525i -89

                              Comment

                              • S.P.R
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2003
                                • 1009
                                • Oulu area

                                #30
                                offtopic

                                Eroksi tuli noin 2000 euroa dieselin hyväksi
                                Vähän offtopic, mutta täytyyhän siitä 545:sen V8:sta ja 333 hevosesta maksaakin jotain. Itse pohdiskelin myös valintaa e39 530d ja 540 välillä ja päädyin siihen, että maksan vähän enemmän ja nautin myös vähän enemmän... :wink:

                                Comment

                                Working...
                                X