Originally posted by -Tapi
Kumpi moottori e39 sedaniin?
Collapse
X
-
-
2000 Bemarin esitteen mukaan kulutus:
523i 528i
13,1(15,0) 13,6(15,0) Kaupunki
7,2(7,5) 7,2(7,6) Maantieajo
9,4(10,3) 9,5(10,5) Yhteensä
Moottori
2494 2793 koko
125 142 kW
245 280 Nm
Vakiovaruste-erot (vain muutama)HUOM! suomalainen esite:
Lisäksi 528:ssa
1. sisältä tuuletetut levyjarrut edessa ja takana
2. BMW Styling II, kevytmetallivanteet 15 tuumaa (ei häävi varuste)
3. sileäpintainen kangas
4. Radio BMW Business sis.diversiteettiantennin
Oma valinta 528iA (Ehkä Touringina riippuu tietysti mikä tarve)
8)Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
SISUSTAT modaukset
Comment
-
523 vs 528
Molemmat mallit omistaneena voi heittää, että en näe mitään "järki" syitä valita 523:sta. Molemmat maksaa nykyään saman verran ja kulutuksessa ei paskaakaan eroa. 528:ssa enemmän tehoa ja ennen kaikkea sitä vääntöä. 528:ssa yleensä parempi varustelu, ainakin suomi malleissa.
Tietysti jos ei löydy sopivaa 528... mutta ainakin automaatin kaveriksi 528. Hyviä ne on molemmat, mutta kun samalla rahalla saa... :shock:
Comment
-
Jaki tuossa aiemmin asian jo kiteyttikin, mutta muistutetaan nyt vielä.
Pelkkä 523 vs. 528 vertailu on hieman absurdi koska 9/98 jälkeen valmistetut moottorit ovat aivan eri pannuja kuin sitä aiemmin valmistetut singlevanosmoottorit. Näin siltikin vaikka paperilla teholukemat pysyvät samoina. Nyrkkisääntönä voi pitää että vm.-99 M52TU moottorinen 523 on suorituskyvyltään identtinen vanhemman 528 M52 moottorisen kanssa.
Se vääntö/teho mikä vanhemassa koneessa saatiin kasvattamalla kuutiotilavuutta 0.3litralla, saatiin uudemmassa TU moottorissa mm.kaksoisimusarjalla,tuplavanoksella, elektroniikalla,jne. Samalla moottorin=auton käytös saatiin huomattavasti miellyttävämmäksi ja taloudellisemmaksi. vm.98 ja vm.99 konehuoneissa ei ole käytännössä yhtään samaa osaa, ja samalla muuttui ko.auto teknisesti muutenkin lähes totaalisesti. vm.-99 523iA:ssa saa vm.-97 528:n suoritusarvot, 523TU:n polttoainetaloudella ja käyttöominaisuuksin. Kannattaa huomioida että myös nykyiset vm.-05 moottorit ovat M52TU pohjaisia. Ei M52.
Comment
-
Jos et ole aiemmin omistanut e39:ä,mielestäni aivan sama kumman otat.Pirun hyviltä molemmmat tuntuu.
Itellä 523 vm-98 manuaali ja tyypitin tuossa huvikseen äskettäin manuaali 528:n vm-99.Kyllä sai tosissaan mutustella ja ihmetellä,että onko näissä nyt eroa.Aavistuksen paremmin alakierroksilla 528 lähtee.Siinä huomiot.
Comment
-
Originally posted by reddewilOff topic... Suosittelen 540:stä, on voimaaki, eikä silti oo paljo kalliimpi...BMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
-
Oho...Tuo oli jo sen verran hyvin "laitettu" että siihen ei voi olla mitään sanottavaa. Varsinkin kun tietää 540:n ikiliikkujamaineen...miljoonassa nokkaketju ja öljyt ja ei kun lisää KOVAA ajoa...? Toisaalta: 530D:n automaatti hajoaa...ja 540:n kestää...ja kestää???
Comment
-
Originally posted by TJJOriginally posted by HemiSama potku(tai kovempi) löytyy 530D:stä "aavistuksen" pienemmillä polttoainekuluilla.
530d malleissa turboja on mennyt taksikäytössä. 525d mallia po. vika ei ole koskenut. 530d osalta muutoksia tehtiin turboon -01 malliin. Siitä huolimatta se ei tarkoita, että kaikki 99-00 mallit olisivat turbovikaisia.
Turboja rikotaan autosta riippumatta tietämättömyydellä eli mitä pitäisi tehdä kun turboautolla lähdetään liikkeelle tai kun pysähdytään.
Laatikon osalta en ole kuullut kuin hyvää ellei loistavaa. Lue vaikka www.power.se, josta niitä löytyy. Kerro montako laatikkovikajuttua löytyy sieltä tai täältä. Kaikkihan menee joskus rikki ja maanantaikappaleita löytyy.
Comment
-
Edelleenkin ihmetyttää, paljonko sillä on väliä, jos auto (540) vie vaikkapa 11.5 sekalaisessa. Vastaavasti se 530d:n kahdeksan litran kulutus halvemmalla aineella säästää, mutta paljonko oikeasti tarvitsee ajaa, että sillä kompensoidaan auton arvon aleneminen? 100 000 km vuodessa?
Yritän siis sanoa, että näillä autoilla se muutaman satasen säästö ei todellakaan näy siinä auton ylläpidossa.---
Comment
-
Originally posted by -TapiEdelleenkin ihmetyttää, paljonko sillä on väliä, jos auto (540) vie vaikkapa 11.5 sekalaisessa. Vastaavasti se 530d:n kahdeksan litran kulutus halvemmalla aineella säästää, mutta paljonko oikeasti tarvitsee ajaa, että sillä kompensoidaan auton arvon aleneminen? 100 000 km vuodessa?
Yritän siis sanoa, että näillä autoilla se muutaman satasen säästö ei todellakaan näy siinä auton ylläpidossa.
MUTTA, tuohon polttoaineen kulutukseen liittyen tein ihan hyvikseni pienen laskelma (Mainio.netin avustuksella) siitä paljonko eroa on polttoaineissa bensa 545i:n ja 530d:n (E60) välillä. 545i siitä syystä, että se on V8 ja varmasti kuluttaa sen verran kuin 540 E39. Ajan noin 25 000km vuodessa, josta 10 000 maantiellä ja 15000 kaupungissa. Eroksi polttoainekuluissa tuli noin 2000 euroa dieselin hyväksi. Sillä ostaa jo turpon / vuosi vaikka lisää löpöveron. Ja parissa vuodessa säästää vaikka sen laatikon.
Ja jos hankintahintoja vertaa, niin 530d -99:t ei maksa Saksassa maltaita ja verot ovat kohtuulliset. Samalla hinnalla ellei halvemmalla saa noita 530d vehkeitä.
No tätäkin vastaan pystyy argumentoimaan helposti, mutta kuitenkin.
Eikä ollut tarkoitus aiheuttaa sotaa, vaan ihan omaksi iloksi asiaa pohdin ja huumormielellä :wink:
Auto nyt on paskin "sijoitus" mitä maa päällään kantaa. Halvemmaksi tulee taksilla ajo.
Comment
-
Luulisin, että kannattaa lähteä siltä pohjalta jotta kun tulee oikein hyvä yksilö vastaan,oli se sitten 523 tai 528, niin ottaa sen. Loppujen lopuksi kun ei näillä ole sitten mitään järisyttäviä eroja hinnan/kulutuksen/tehojen suhteen.Ex:320i Touring M-Sport -97 | E34 535i -89 | E34 525i -89
Comment
-
offtopic
Eroksi tuli noin 2000 euroa dieselin hyväksi
Comment
Comment