Kumpi moottori e39 sedaniin?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2979
    • Uusimaa

    #31
    Ei noita kulutusjuttuja kannata ihan olankohautuksella ohittaa:
    Nyt näyttäisi vahvasti siltä, että tämä uusi (M52B28TU) koneinen vie melkein kaksi litraa vähemmän kuin vanha. Ja, kun vuodessa ajan n 35 tkm, tekee se noin 840 euroa "ilmaista" rahaa. Ei mielestäni paha. Johan sillä melkein parissa vuodessa maksaa vuosimallien 97 ja 99 ostohintaeron!
    Ja pitää muistaa, että vm 9/98 jälkeiset painavat n 100 kg enemmän (perusvarusteilla) kuin vanhemmat = enemmän turvarakenteita ja varusteita.
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by Keimo
      Laatikon osalta en ole kuullut kuin hyvää ellei loistavaa. Lue vaikka www.power.se, josta niitä löytyy. Kerro montako laatikkovikajuttua löytyy sieltä tai täältä. Kaikkihan menee joskus rikki ja maanantaikappaleita löytyy.
      Tarkoitat varmaankin www.autopower.se sivustoa? Tuolta löytyy pikaisesti haettuna yksi juttu, täällä on ollut pari juttua, Suomi24:ssä muutama, saksalaisilla palstoilla useampia. Ongelmahan siis on tuo väännön lisääntyminen chippaamisen takia eikä laatikon ongelmat vakioautossa. Laatikko taisi valmistajan mukaan kestää 360-390Nm (vuosimallista riippuen) joten chipattuna yleinen 500Nm voi olla sille liikaa.
      E39 528iA

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        #33
        Originally posted by TJJ
        Originally posted by Keimo
        Laatikon osalta en ole kuullut kuin hyvää ellei loistavaa. Lue vaikka www.power.se, josta niitä löytyy. Kerro montako laatikkovikajuttua löytyy sieltä tai täältä. Kaikkihan menee joskus rikki ja maanantaikappaleita löytyy.
        Tarkoitat varmaankin www.autopower.se sivustoa? Tuolta löytyy pikaisesti haettuna yksi juttu, täällä on ollut pari juttua, Suomi24:ssä muutama, saksalaisilla palstoilla useampia. Ongelmahan siis on tuo väännön lisääntyminen chippaamisen takia eikä laatikon ongelmat vakioautossa. Laatikko taisi valmistajan mukaan kestää 360-390Nm (vuosimallista riippuen) joten chipattuna yleinen 500Nm voi olla sille liikaa.
        Samaa mieltä siitä, että tuo 500nm on jo vähän liikaa ja kaikenhan saa rikki jos haluaa. Yleensä tuo viripoksien våäännöt pyörii tuolla 450Nm huiteilla. Kuten sanoin, niin montaa juttua niistä ei ole eli myyntiinsä ja määräänsä suhteutettuna tosi vähän.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          Suhteutetaan nyt kuitenkin vähän. 540:n ZF:iä paukkuu kuin opelista nokkahihnoja kun sitä verrataan 530:n laatikoiden korkkaamisiin. 530D:ssä on aivan järkyttävän kokoinen TH400:een perustuva panssarivaunuloota jota ei mekaanisesti rikota edes 600Nm:n tasolla. Ne muutamat/todella harvinaiset ongelmat 530D/automaatti on ollut, on sytynyt softapuolelta. Eli tuo itseoppimissysteemi ei ole mm.reagoinut riittävän nopeasti muuttuneisiin ajotilanteisiin vedettäessä raskaita kuormia. Tämäkin on vain selitys sille tosiasialle että nuo 530D:n "panssarivaunulaatikot" on valmistettu Ranskassa jossa näitä muutamia "maanantailaatikoita" on alkupään malleihin osunut. Mitään varsinaista mekaanista heikkoutta ei näissä laatikoissa todellakaan ole. Uskokaa tai älkää mutta samoilla laatikoilla tullaan menemään mm.uusissa 535D malleissa 600+Nm:llä täysin ongelmitta. Se mistä eivät myöskään nämä lodjut eivät pidä, on valoissa seisottaminen minuuttitolkulla D-asento pykälässä. Näissä laatikoissa on pakat jo sitä luokkaa että öljynlämmöt on herkästi tapissa 3-4:n valojen jälkeen jos ei älytä napsauttaa N:ää silmään. 530D:ssä ei todellakaan ole edes turbo-ongelmia yhtään sen enempää kuin missään muussakaan nykyturbodieselissä. Eli maailmantapin vehje kun käyttäjä huolehtii öljyistä ja pienestä tasauskäytöstä ennen sammutusta. Jokaisen Turbon saa "morjestamaan" mikäli poljetaan kierrokset ylös ja katkastaan virrat.
          Sanotaan nyt kuitenkin että 530D:n turbo ja laatikko kestää x3-5 sen mitä ongelmitta 540:n laatikko, venttiilikoneisto tai anturi/mittaus/ohjausjärjestelmät.

          Comment

          • S.P.R
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1009
            • Oulu area

            #35
            ???

            540:n ZF:iä paukkuu kuin opelista nokkahihnoja kun sitä verrataan 530:n laatikoiden korkkaamisiin
            Mikäs mysteeri tämä taas on? Ilmeisesti samanlainen "salainen" vika kuin mitä oli 700srj V8 koneissa aiemmassa threadissa... :wink:

            Jotenkin tuntuu että Hemi ei tykkää v8:sta tai mistään siihen liittyvästä. :shock:

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #36
              Olen V8:ien kanssa itse asiassa pyörinyt koko ikäni joten ei se siitä kiinni ole. Toisaalta kun olen V8:en, autojen ja nykyisin bemujen kanssa ammatiksenikin "suhannut" muuallakin kuin vain Suomipiireissä(jossa ei mm.540:stä oikeasti tiedä kukaan yhtään mitään), muodostuu näkökulma(ei vain mielipide) lähinnä ammatillisesti. Eli jos en ammatillisesti olisi hyvinkin tarkasti perillä eri automerkkien ja niiden eri mallien ongelmista/elinkaaresta(ei siis missään tapauksessa vain BMW), en todellakaan voisi jatkaa nykyisessä ammatissani. Myönnän että hieman "aatami" välillä nousee näissä täysin arvostelukyvyttömissä ja korkeintaan muutaman kuukauden käyttökokemukseen perustuvissa mutu hehkutuksissa. Yksi mikä on fakta on se, että kaikkeen minkä ihminen on valmistanut tulee vikoja. Mitä enemmän liikkuvia osia, sitä enemmän vikoja. Mitä enemmän liikkuvia osia ja mitä vanhempia nuo osat ovat, sitä toden-näköisemmin vikoja tulee. Mitä enemmän, mitä vanhempia ja mitä kauemmin osia käytetään, sitä enemmän vikoja, jne,jne. Jos/kun tuo BMW sädekehä ammutaan alas ja asiaa tarkastellaan pelkkien realiteettien ja tilastojen näkökulmasta, kuuluu vanha V8-BMW siihen vanhemmiten eniten vikaantuvien ajoneuvojen luokkaan. Jos korjaamisesta ja bensanmakselusta tykkää "hyvien kyytien" lisäksi, niin valintahan on jokaisen oma, ei siinä mitään. Itse kun olen polttanut tuhansia ja tuhansia litroja 99-lyijyllistä V8-moottoreilla ja ollut jatkuvasti kädet "savessa" sekä vieläpä uskonut "jenkkiuskonnon" voimin v8 moottorin kaikinpuoliseen ylemmyyteen, niin eihän tätä "iloa" voi oikein muiltakaan pilata. Paskapuheet kuitenkin erikseen kuten tuo 530D/540 "vertailu".

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #37
                Originally posted by Hemi
                Uskokaa tai älkää mutta samoilla laatikoilla tullaan menemään mm.uusissa 535D malleissa 600+Nm:llä täysin ongelmitta.
                Sitä en tiedä mihin laatikkoon nuo alunperin perustuu, mutta eihän E60:ssä kuitenkaan sama laatikko ole kuin E39:issä. Mitä sitten tarkoittaa ne 360R ja 390R tuon 530D laatikon tyyppimerkinnän perässä? Ja miksi BMW kuitenkin vaihtoi tuon 390R mallin samalla kun 530D vääntöä ja tehoa nostettiin ( 9/00 ) jos laatikko kestää yli 600Nm ilman muutoksia?
                E39 528iA

                Comment

                • juster
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 624

                  #38
                  Vaihdelaatikko muuttuu todellakin E60:ssä ZF:n valmistamaksi 6-vaihteiseksi versioksi. Automaattilaatikoilla malleissa E39 ja E60 ei liene mitään tekemistä keskenään.

                  Muutenkin on alkanut pelottamaan Suomen vähälukuisten V8 Bemaristien puolesta. Moottorit paukkuu ja vaihdelaatikot leviää… Ihmetyttää vain, ettei kukaan muu kuin, tuomiopäivän saarnaaja ymmärrä olla huolissaan? Nyt olisi aika kertoa selvää faktaa, tai sitten asia lienee tältä osin käsitelty loppuun.

                  PS. itselläkin levisi 80-luvun alussa kaksi V8 moottoria totaalisesti + 3 kpl. automaattilaatikkoa 15000 km. ajolla. nämä nyt tosin olivat aitoa amerikanrautaa…

                  Comment

                  • pmv
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 2032
                    • tornio

                    #39
                    Mutta katoppa juster kun me ollaan täällä foorumilla semmosia bemari-hörhöjä, ettei me hyväksytä mitään kritiikkiä Bemariin liittyen. Se on tämä Bemari-sokeus mikä estää meitä näkemästä näitä lukuisia Baijerilasiten V8:ien ongelmia. Se on toissijainen seikka, että onko niitä ongelmia vai ei, kun me ei vaan voida nähdä niitä tämän merkkiuskollisuuden takia. Että siksi niitä ongelmia ei kai tarvi edes nimetä erikseen, koska sillä ei ole mitään väliä. Niitä vain on katastrofiksi asti.

                    Tarpeeksi kauan kun jotain asiaa toistelee, niin siitä tulee totuus, vai miten se Göbbels on joskus toisen maailmansodan aikaan todennut.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #40
                      Itse aiheeseen enään puuttumatta, vähän tuosta M60/automaatista "huhua" tehtaalta. Olen ollut informoitu että ainakin uusimpiin farkku 535D bemuihin asennettaisiin nimenomaan uusin versio GM-pohjaisesta viisivaihteisesta A5S 390R automaatista. Eikä siis nykyisessä 530D:ssä istuvaa kuusipykäläistä GA6HP ZF:ää. Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa koska tuo viisipykäläinen on oikealla softalla ainakin jo sisäänajettu kokonaisuus ottamaan niskaansa tuo 600Nm:n vääntötaso. Saksanpoikien 330D ja 530D vm.-01-02 rajustikkin lastutetut kieseissä kun ei ole ollut mitään ongelmia näiden laatikoiden suhteen.

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        #41
                        Originally posted by Hemi
                        Itse aiheeseen enään puuttumatta, vähän tuosta M60/automaatista "huhua" tehtaalta. Olen ollut informoitu että ainakin uusimpiin farkku 535D bemuihin asennettaisiin nimenomaan uusin versio GM-pohjaisesta viisivaihteisesta A5S 390R automaatista. Eikä siis nykyisessä 530D:ssä istuvaa kuusipykäläistä GA6HP ZF:ää. Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa koska tuo viisipykäläinen on oikealla softalla ainakin jo sisäänajettu kokonaisuus ottamaan niskaansa tuo 600Nm:n vääntötaso. Saksanpoikien 330D ja 530D vm.-01-02 rajustikkin lastutetut kieseissä kun ei ole ollut mitään ongelmia näiden laatikoiden suhteen.
                        No katselin noita sivustoja lävitse ja niissä ainakin todettiin, että niihin tulisi tuo 6-pykäläinen. Tiedä sitten vaihtavatko kesken kaiken GM:ään...

                        Comment

                        • Lanttu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 1643

                          #42
                          Mikähän helvetti tuon Hemihemmon ammatti sitten mukamas on? Kuitenkin varaosamyyjä... :P

                          Comment

                          • juster
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 624

                            #43
                            En nyt saata millään uskoa, että BMW siirtyisi 5-vaihteisiin laatikoihin takaisin. Koska Mersulla on jo 7-vaihteinen versio olemassa, on aivan turhaa luulla, että BMW menisi asiassa taaksepäin. Pikemminkin vaihteiden lisääminen on tulevaisuuden trendi.

                            BMW käyttää E60 530d (M57D30TU) mallissaan ZF:N 6HP26 (maksimi 600 Nm) versiota. Samaa laatikkoa käytetään myös E65 760 mallissa, jonka vääntö (600 Nmt) ylittää E535d. (560 Nm) väännön. Sen sijaan E65 740d (M67D40) käytetään ZF 6HP32 (maksimi 750 Nm) laatikkoa, vaikka maksimi vääntö on sama, kuin 760 mallissa. Eli ZF:llä on kaksikin laatikkoa, joilla on riittävä maksimi väännön kestävyys.

                            Aikaisemmassa kappaleessa ollut teksti - myönnän on syntynyt maanantai väsymyksen johdosta, koska töissäkään ei ollut mielekästä tekemistä. Toisaalta en ollut ikinä kuulutkaan Hemin mainitsemasta GA6HP ZF laatikosta, joten oli ihan pakko kirjoittaa…

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Huoh...Korostan nyt vielä että olen näiden "viisipykäläisten" asentamisesta 535:iin informoitu kaverilta joka joka on tekemisissä "pelipaikalla" näiden uusien moottorien testiajojen kanssa. Kuulin itse asiassa tähän liittyen aiheesta jo aiemminkin että näissä GM:ssä olisi jo testattu sähköistä häntään istutettua ylivaihdetta bemaria varten. Voi tietysti olla että ZF on ottanut niskalenkin tarjouskilvassa kuusipykäläisestä, mutta katsotaan nyt kumpi logo siellä laatikon kyljessä lopulta tulee olemaan. Edelleenkin itse pointti oli kuitenkin se, että itse en epäile etteikö tuo GM pohja mekaanisesti kestäisi 600Nm:n tasoa, koska se toimii tähän tasoon lastulla ja turbolla piristettyjä e46 ja e39:jä.

                              Comment

                              • mattij
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2004
                                • 197
                                • Rankkula

                                #45
                                Originally posted by Hemi
                                Huoh...Korostan nyt vielä että olen näiden "viisipykäläisten" asentamisesta 535:iin informoitu kaverilta joka joka on tekemisissä "pelipaikalla" näiden uusien moottorien testiajojen kanssa.
                                Aika mielenkiintoinen juttu, koska tähän asti muualla jaetun 'virallisen' infon (esitteet, netti, lehdistötiedotteet, yms.) mukaan E60 (poislukien M5) on saatavana ainoastaan 6-vaihteisilla, ja 535D vain automaattina. :shock:

                                2002ti -75, 1502 -75, M3 -15, X1 25d -17, 330e -17
                                projektit
                                1800TI -64, 1800 -65, 1800TI -65, 2002 -69, 2002ti (20-4) -73
                                ex
                                EMW 327 -55, 2002tii -73, 320i -82, 520iA -84, M535i -85, 520iA -87, 535i -88, 520i -90, 525iA -90, 525iAXT -90, 320iCabrio -90, M5 -91, 325iAXT -92, 325iCabrio -92, 323iACabrio -00, 525iAT -01, C1 -01, 325iACabrio -03, M3 Cabrio -03, 525iAT -04, 118i -05, M3 Cabrio -05, M5 Touring -07, Z4 M Roadster -08, E90 M3 -09, 116i -10, 530GT -10, 1M -11, 1M -12, 118iA -12

                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X