Announcement

Collapse
No announcement yet.

Narinahelan vaihtotyökalu e39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • randall raines
    BTCF Member
    • Nov 2008
    • 117
    • oulu

    Narinahelan vaihtotyökalu e39

    Millasella työkalulla ootte vaihellu otsikon mukasta osaa?

    Tässä linkkiä:



    osa numero 2

    Oisko jollakin kenties lainata/myydä hyväksi havaittua työkalua? Hankala osa kuulemma vaihtaa..
    "don't ride faster than your guardian angel can fly"

    Käyttis: e38 740i
    e32 740i(projekti)


    ex: e39 530da -00, e46 320i touring -02
  • kalleko
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 40
    • Oulu

    #2
    Aivan helevetin kinkkinen on vaihtaa !!! Suosittelen hankkimaan kunnollisen ulos- ja sisäänvetäjän ennenkuin aloitat vaihtotyön. Aikaa kannattaa varata heti se vuorokausi...
    Nykyinen:
    330xd Touring 2004
    Ex:
    VW T5 2.5TDI 4motion 2005 työjuhta
    330dA Touring 2003
    530dA Touring 1999
    525tdsA Touring 1996

    Webastojen vikakoodinlukua, asennuksia ja korjauksia Oulussa.

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #3
      Sopivalla työkalulla ehkä tunnin homma. Ilman työkalua ei kannata edes harkita, vaikka kohta joku tuleekin huutamaan, että kahdenmetrin omatekoisella erikoistyökalulla, jonka päässä oli poika hyppimässä ja rautakangella itse avustaen ei ole kuin puolen päivän homma. Hela on alumiinisen lenkin sisällä, ja lekalla sitä ei kannata alkaa takomaan, tai voi olla koko lenkki entinen.


      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 926
        • Sotkamo--Oulu

        #4
        sopivista putkista ja pulteista tuli joskus jonkulainen ulosvetosysteemi läjättyä. Oli ne silti aika tiukassa. Ilman ei ulosvetäjää ei tosiaan kannata edes miettiä sitä irrotusta.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • Keke71
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2007
          • 340
          • Kiiminki

          #5
          On kai tästäkin juttua foorumilla, mutta tässä yhdenlainen linkki. Ilmajousitetussa perässä on suotavaa tyhjentää ilmapussi samaltapuolelta mihin helan vaihtaa.
          E39 540iA Touring

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            #6
            Kokeiles laittaa privaa "Samppasika" nimimerkille. Eiköhän ko. työkalun saa lainaan pientä korvausta vastaan Kempeleestä.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Juke_
              Bimmer Rookie
              • Jun 2004
              • 30
              • Savo

              #7
              Pitäisi tehdä työkalu valmiiksi ennen helojen vaihtoa, joten muutaman vinkin tarvitsisin. Beisanin ohjeessa http://www.beisansystems.com/procedu..._procedure.htm on kuva ulosvetäjästä, mikä on ilmeisesti tehdastekoinen. Onko tuo kuvassa oleva lovettu sivu pakollinen työkalussa vai mahtuuko sinne ihan putkesta tehty holkki?

              Miten olette varmistaneet asennusvaiheessa, että uusi pusla lähtee menemään suoraan? Oletteko tehnyt tähän jonkun toisen työkalun?

              Jos jollakin olisi kuva itse tehdystä työkalusta niin helpottaisi kovasti. Mitä rumemman näköinen niin sitä paremmin osaan tehdä samanlaisen

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                #8
                Itse hiljattain vaihdoin E38:aan narinahelat ja ne ovat oikeasti kovaa kiinni, joten ilman jonkinlaista erikoistyökalua niitä on lähes mahdoton irroittaa. Joissakin tapauksissa tuokaan ei riitä, vaan helan saattaa joutua sahaamaan pois korvastaan. Rakensin itse tuon työkalun ja tärkeää on muistaa käyttää 16 mm kierretankoa, malliltaan järeää (mieluummin jopa karkaistua, jos löydät jostain), vahvat mutterit ja kestävää putkea. Itse en tehnyt niitä lovia, mitä alkuperäisessä työkalussa on, koska ero minun työkalussani on se, että putket eivät ole niin vahvaa tekoa. Jos työkalun tekisi yhtä vahvasta raudasta, kuin alkuperäinen, niin lovet olisi pakko tehdä, koska työkalu ei puristaisi suoraan ja rasittaisi yhtä kulmaa enemmän kuin muita.

                Comment

                • Juke_
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2004
                  • 30
                  • Savo

                  #9
                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Itse en tehnyt niitä lovia, mitä alkuperäisessä työkalussa on, koska ero minun työkalussani on se, että putket eivät ole niin vahvaa tekoa. Jos työkalun tekisi yhtä vahvasta raudasta, kuin alkuperäinen, niin lovet olisi pakko tehdä, koska työkalu ei puristaisi suoraan ja rasittaisi yhtä kulmaa enemmän kuin muita.
                  Mitä tarkoitat tuolla ylläolevalla lainauksella? Tarkoitatko sitä, että alkuperäisen työkalun seinämävahvuus on niin iso, että lovi pitää olla ja sinä käytit ohuempaa seinämä paksuutta? Muistatko mahtuuko tuossa käyttämään holkkina esimerkiksi tarpeeksi isoa hylsyä vai onko hylsyn seinämävahvuus liian iso?

                  Tuollainen tarpeeksi luja kierretanko saattaa olla aika arvokas. Riittäisiköhän 12.8 lujuus? Sellainenkin tuli mieleen, että voisikohan jousipuristimen kierretankoa käyttää tuossa? Ostaisi siihen vain mutterin ja rikat.

                  Comment

                  • kartsa
                    Bimmer Rookie
                    • May 2006
                    • 63

                    #10
                    olisko tampere/nokia lähialueella kyseisen narinahelan vaihtotyökalua lainata. Olis itellä ajankohtainen vaihtaa noi ja ovat ihan helevetin tiukassa. Jos privaan laittelee infoo jos tollasta haluu lainailla.

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Juke_ View Post
                      Mitä tarkoitat tuolla ylläolevalla lainauksella? Tarkoitatko sitä, että alkuperäisen työkalun seinämävahvuus on niin iso, että lovi pitää olla ja sinä käytit ohuempaa seinämä paksuutta? Muistatko mahtuuko tuossa käyttämään holkkina esimerkiksi tarpeeksi isoa hylsyä vai onko hylsyn seinämävahvuus liian iso?

                      Tuollainen tarpeeksi luja kierretanko saattaa olla aika arvokas. Riittäisiköhän 12.8 lujuus? Sellainenkin tuli mieleen, että voisikohan jousipuristimen kierretankoa käyttää tuossa? Ostaisi siihen vain mutterin ja rikat.
                      Niin eli siis tuossa minun työkalussani ne putkenpätkät ovat sen verran ohuita, etteivät aiheuta mitään ongelmia, vaikka ei tekisikään sellaista lovea. Tuo alkuperäinen työkalu näyttäisi olevan sen verran järeästä tavarasta (paksusta) tehty, että siinä tarvitsee jo olla tuo lovi, jotta se istuu kunnolla sen helan ympärille.

                      Itse etsin tuota karkaistua tankoa, mutten löytänyt, joten päädyin ostamaan Rautasoinilta Nekalasta 16 mm 8.8 kierretankoa ja samasta paikasta hain kaikki muutkin tarpeet, kuten prikat, nuo yllä olevat putkenpätkät ja mutterit. Hintaa työkalulle tuli ~ 10€.

                      Jos itselläsi on tarpeeksi iso hylsy (muistaakseni yli 50 mm), niin pitäisi toimia, itsekin olisin käyttänyt hylsyä apuna, jos niin iso olisi hyllystä löytynyt. Mutta valitettavasti soveltuvuudesta en osaa sanoa, kokeilemalla selviää. Itse kuitenkin käytin 21 mm 1" hylsyä vanhan helan puristamiseksi pois. Vasta uutta laittaessa käytin toistakin putkenpätkää, mutta vanhaa poistaessa vain tuota isompaa.

                      Comment

                      • Ansseli
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2007
                        • 145
                        • Tampere/Mikkeli

                        #12
                        Muistatko mahtuuko tuossa käyttämään holkkina esimerkiksi tarpeeksi isoa hylsyä vai onko hylsyn seinämävahvuus liian iso?

                        Tuollainen tarpeeksi luja kierretanko saattaa olla aika arvokas. Riittäisiköhän 12.8 lujuus? Sellainenkin tuli mieleen, että voisikohan jousipuristimen kierretankoa käyttää tuossa? Ostaisi siihen vain mutterin ja rikat.

                        Hylsyn pitää olla jotain koko luokkaa 50 tai jotain, itseltä ei löytynyt tarpeeksi isoa vaan jäi 2 tai 4 mm alle ja se ei onnistunut sillä. Tein liikennemerkin putkesta noin 60 mm pitkän holkin, jonka levitin oikean leveyseksi, mittasin koon uudella puslalla. Holkkiin jäi ura koko matkalle ja lisäksi tein siihen uraa viisteet eli leikkasin palat pois, toiseen päähän hitsasin ison ja vahvan prikan. Lovi helpotti ainankin takaisin asennuksessa. Mulla kesti ainakin ihan hyvin normaali lujuuksinen kierretanko. Kannattaa varautua siihen että pusla ei lähde ehjänä irti vaan sen joutuu irrotamaan "dreemelillä". Eka pusla lähti ihan kivasti ehjänä, mutta tokan joutui sahaamaan halki, kun pusla antoi periksi.
                        -530 d touring automaatti -02 237 tkm-

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Muutama seikka on hyvä ottaa huomioon noin yleisestikin narinahelojen vaihdossa:

                          1. Helat ovat todella kovaa kiinni, joten ilman sille sopivaa erikoistyökalua, en lähtisi niitä vaihtamaan. Toki sahaamalla helat kahtia, ne saa kyllä poistettua, mutta se vie tuhottomasti aikaa.

                          2. Kierretangon suositeltava vahvuus 16 mm, jos et löydä esim. 12-14 mm karkaistua tankoa. Normaali 12-14 mm tanko pamahtaa poikki.

                          3. Pitkät mutterit, muuten lumppaa.

                          4. Useimmissa tapauksissa kannattaa käyttää irrotusöljyä ja lämmitystä apuna (helpottaa hommaa). Ilman jompaa kumpaa tai molempia, on suuri riski, että rikot jopa sen erikoistyökalun, ellei käytössäsi ole sitten se aito kapistus.

                          5. Vaikka edellä mainitut asiat olisikin huomioitu, niin ne helat vaativat aivan mielettömästi voimaa irrotakseen, enkä pitäisi mahdottomana, että jopa tuo 16 mm normaali 8.8 kierretanko ei sitä kestäisi.

                          6. Ainakin E38:ssa 16 mm tanko on suurinta, joka vielä mahtuu menemään läpi helan reiästä.

                          7. Uutta paikalleen laittaessa on varmistuttava, että hela menee suoraan paikoilleen ja jos olet tehnyt oman erikoistyökalun, niin varmistu siitä, että se isompi putki, jonka sisään se hela osittain menee, on reiän keskellä. Jos esim. se putken reuna on osittain sen korvan reiän päällä, voi olla mahdollista, että puristaessasi uutta helaa paikoilleen, revit sen uuden helan kumiosan rikki.

                          Comment

                          • Juke_
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2004
                            • 30
                            • Savo

                            #14
                            Kiitoksia kaikille vinkeistä. Onko tuo Dremeli sitten näppärin työkalu tuon holkin poistamiseen jos sisukset tulevat ulos? Itse joskus olen ihan rautasahalla sahannut holkin halki, mutta silloin ei kyllä kyseessä ole ollut alumiinikorvake.

                            Uskaltaakos tuota uutta narinahelaa painaa sisään pienemmällä hylsyllä kuin ulkohalkaisija on ettei sillekin käy niin, että tulee sisus ulkokoolista ulos? Olisi varmaan irrotuksessakin paras juuri sopivan kokoinen holkki millä painaa pusla ulos ettei joudu sahaus hommiin.

                            Comment

                            • Dunky
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 4929
                              • Kotka

                              #15
                              Originally posted by Juke_ View Post
                              Uskaltaakos tuota uutta narinahelaa painaa sisään pienemmällä hylsyllä kuin ulkohalkaisija on ettei sillekin käy niin, että tulee sisus ulkokoolista ulos? Olisi varmaan irrotuksessakin paras juuri sopivan kokoinen holkki millä painaa pusla ulos ettei joudu sahaus hommiin.
                              Lue aiempia kirjoituksia ja mieti uudelleen
                              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎