Olisiko korvausta vastaan lainattavissa narinahelan vaihtotyökalua. Pääkaupunkiseutu - noin 50 km säteellä voin noutaa. Itse olen Espoossa.
Privalla tavoittaa parhaiten
mä olen käyttäny oliko se nyt 14mm kierretangon pätkää johon käytän töissä olevia prässin putkipaloja. Toinen putkipalanen täytyy olla suurempi kuin helan halkaisia mutta ei kuitenkaan liian iso jotta pitää vastaan autossa. Toinen täytyy olla sen kokonen että pystyy sen ehjänä prässää.. Mut kyl mulla ainakin kierretanko on kestäny. Ostin sen motonetistä.
Tiukassa tuntui helat olevan, kun eilen tuli autoa taikinoitua 7h nosturilla. Tuli toukkaan vaihdettua takakelkan puslat, jotka meni nätisti kunnon ulosvetäjällä. Taakse lisäksi tukivarret, narinahelat ja integraalilinkit. Narinaheloihin piti hitsaa putkenpätkästä ja latasta ulosvedin. Ensin kierretangolla veto päälle, sit reippaasti lämpöä, yks terävä kopsu pajavasaralla ja loppu olikin pelkkää rullausta. Takaisin meni sopivalla hylsyllä painamalla.
Ai, että loppu kolinat kerrasta. Huomenna vielä kulmat kunnolla säätöihin ja sit onkin mukava lähteä kesälomareissulle!
Tiukassa tuntui helat olevan, kun eilen tuli autoa taikinoitua 7h nosturilla. Tuli toukkaan vaihdettua takakelkan puslat, jotka meni nätisti kunnon ulosvetäjällä. Taakse lisäksi tukivarret, narinahelat ja integraalilinkit. Narinaheloihin piti hitsaa putkenpätkästä ja latasta ulosvedin. Ensin kierretangolla veto päälle, sit reippaasti lämpöä, yks terävä kopsu pajavasaralla ja loppu olikin pelkkää rullausta. Takaisin meni sopivalla hylsyllä painamalla.
Ai, että loppu kolinat kerrasta. Huomenna vielä kulmat kunnolla säätöihin ja sit onkin mukava lähteä kesälomareissulle!
huh huh.. kyllähän se irti lähtee kun alumiini sulaa
Minä en ymmärrä, miksi porukka turhaan tappelee näiden narinahelojen kanssa, kun käytännössä kahdella erikokoisella putken pätkällä, prikoilla ja 16mm kierretangolla saa tehtyä erikoistyökalun, jolla narinahelan vaihto sujuu leikiten. Viime viikolla vaihdoin juuri yhteen e39:iin narinahelat ja itse helojen irroitus ja uusien prässäys taisi vielä kokonaista kymmenen minuuttia per puoli. Suosittelen kaikkia DIY tekijöitä rakentamaan kyseisen työkalun, koska samoja narinaheloja kätetään ainakin e38:ssa, e39:ssä ja käsittääkseni joissakin Mersuissa.
Tässä vielä kuva
Idea työkalussa on se, että vanhaa puristaessa irti, tulee tuo halkaisijaltaan kapeampi putki laittaa sen narinahelan ulkokehän päälle. Jotkut käyttävät hommassa hylsyä, mutta siinä on riskinsä, koska hylsyllä tulee yleensä muljautettua se narinahelan keskus irti, mutta ulkokehä jää autoon kiinni. Tuolla putkisysteemillä, jos se on oikein mitoitettu, voidaan paine kohdistaa suoraan narinahelan ulkokehään ja tätä muljautusvaaraa ei ole. Vastaavasti sitten kasausvaiheessa tuon kapeamman putken avulla painetaan uusi hela paikoilleen, kääntämällä työkalu ympäri ja kohdistetaan painetta helan ulkokehälle. Tuon isomman putken osalta on vain tärkeätä, että se on tarpeeksi suuri halkaisijaltaan, jottei erityisesti uuden helan asennusvaiheessa tule revittyä helan kumiosaa rikki. Liian iso putki tosin ei sitten mahdu enää paikalleen ja kuten tuossakin työkalussa on tehty, on yhteen kohtaan pitänyt tehdä viiste, koska e39:ssä työkalu ei muuten mahdu puristamaan helaa suoraan.
Jos on mahdollisuus sorvin käyttöön tai tuttavapiiristä löytyy sorvari, niin tältä foorumilta löytyy mitat ulosvetäjän tekoon.
Tällaisella vaihto omaan kulkineeseen onnistui ilman takomista ja lämmittelyä.
i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
ex G31 530e -20 lci M/// -Sport ,Phythonic Blue Metallic
ex G31 520D -18 M/// -Sport ,Blue Stone Metallic
ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic
Jos on mahdollisuus sorvin käyttöön tai tuttavapiiristä löytyy sorvari, niin tältä foorumilta löytyy mitat ulosvetäjän tekoon.
Itse totesin helpoimmaksi keinoksi aikanaan ostamalla ensiksi uudet narinahelat, jonka jälkeen hela kädessä menin paikallisesta metallipajasta hakemaan halkaisijaltaan oikean kokoisia putkia ja hintaa näille putken pätkille + kierretangolle + prikoille ja muttereille tuli yhteensä 15€. Rälläkällä sitten leikkasi tuon viisteen ja hitsaamalla nuo prikat putkiin kiinni, jotta pysyvät paikallaan. Ei tarvita tuon kummempaa ja homma tulee hoidettua.
Toi sopiva lämmittäminen auttaa kummasti... kaverin kanssa askartelema ulosvedin toimi hienosti. Ensimmäinen kierretanko vaan paskoi heti alkuunsa. Heti kun antoi lämpöä ja yksi napsu veto päällä olevaan tankoon, niin puslan sai kevyesti rullaa irti. ELI ei todellakaan mitään alumiinin sulatusta ja hullua takomista.
Mutta joo, porukka kyllä murjoo noita alumiini paloja ihan vituiks.
Niinpä. Me kaikki jotka olemme sen tehneet,tiedämme kuinka lujasti helat ovat kiinni... suurin ongelma omatekele työkalussa lienee kierretangon heikko laatu. -ainakin mulla oli ku nurkista löyty vaan yhtä lujuutta eikä viittiny ostaa parempaa kahden helan takia.Ehkä pitkillä muttereilla tankokin kestäis.( kuumailmapuhallin riitti kyllä)
Niinpä. Me kaikki jotka olemme sen tehneet,tiedämme kuinka lujasti helat ovat kiinni... suurin ongelma omatekele työkalussa lienee kierretangon heikko laatu. -ainakin mulla oli ku nurkista löyty vaan yhtä lujuutta eikä viittiny ostaa parempaa kahden helan takia.Ehkä pitkillä muttereilla tankokin kestäis.( kuumailmapuhallin riitti kyllä)
Joo kierretanko on kertakäyttökamaa tuossa hommassa. Ite ostin metrikaupalla...
Tuo pitkä mutteri auttaa kierretangon kestossa varmaan aika paljon. 8.8 lujuusluokan tanko kesti ainakin mulla hyvin kummankin helan vaihdon. Kun muistaa vielä öljytä nuo kierteet niin auttaa kummasti. 12.9 lujuuksinen tanko voisi kestää vielä paremmin, vaikka eihän tuossa tietysti tangon lujuus useinkaan se ongelma ole, vaan kierteiden kesto.
Kaupallisissa ulosvetosarjoissa käyttävät tuota lujempaa tankoa
i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
ex G31 530e -20 lci M/// -Sport ,Phythonic Blue Metallic
ex G31 520D -18 M/// -Sport ,Blue Stone Metallic
ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic
Huomasin itse hommaa tehdessä, että hyvä käyttötarkoitukseen sopiva kierretanko oli motonetin yms perus jousipuristimessa. Kestää. Olen käyttänyt samaa tankoa jo useamman kerran. Suurin ongelma itsellä oli, että rosteriputkesta tehty vastakappale johon esim. hylsy painaa nivelen antoi periksi. Vahvempi seinämäinen kestää siinäkin sitten paremmin.
Vanha nivel kun on irti niin paras tapa saada uusi nivel paikoilleen kuin vanhaan ihmiseen on pitää uudet nivelet pakastimessa ennen asennusta, että ovat kunnolla "jäässä". Sitten antaa kevyesti lämpöä sille alumiinilenkille navassa. Kuitenkin sillain että lämpenee kunnolla. Pakastimesta nivel ja laittamaan paikoilleen, menee kädellä painamalla melkein puoliväliin asti.
Sitten se onkin lapsellisen helppoa saada paikalleen lopun matkaa ulosvetimellä.
Jos käyttää hylsyä uuden nivelen sisään painaessa kuten itse niin rasvatkaa kunnolla se hylsyn sisäpuoli niin se ei riko sitä nivelen suojakumia. Sama homma kannattaa tehdä varalta sille putkelle johon toiselta puolelta tulee nivelen toinen pää.
Nosturilla tuo homma on varmaan paras tehdä,tai niin tein ainakin itse. Työkaluina leka,rälläkkä ja induktiolämmitin. Rälläkällä hela poikki,lämpöä ja takomista,lähti,mutta oli kyllä lujassa. Tunkan varassa erittäin vittumainen homma,ainakin ilman kunnollista ulosvetäjää.
Kiva, jos joskus sattuu ostamaan tuollaisen "lämmitetyn" aikapommin joltakin.. Enpähän itse menisi koskaan lämmittämään alumiini/kevytmetalli rakenteita. Noilla kun on tapana muuttaa lujuuttaan melko tavalla kuumennettaessa.
-Janne-
-Janne-
F10 535iX sedan -11 ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317 ex. E39 528i touring -99 ex. E36 325ia coupe -93
Comment