Tässäpä olisi mittakuva noista holkeista tuohon vaihto-operaatioon jos jotakuta kiinnostaa. Kierretapiksi sopii erinomaisesti vaikka jousenpuristimen tappi. Vaihtuu kyllä helat kivuttomasti ja nopeasti!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Narinahelan vaihtotyökalu e39
Collapse
X
-
Originally posted by Tome View PostTässäpä olisi mittakuva noista holkeista tuohon vaihto-operaatioon jos jotakuta kiinnostaa. Kierretapiksi sopii erinomaisesti vaikka jousenpuristimen tappi. Vaihtuu kyllä helat kivuttomasti ja nopeasti!Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita
Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostMuutama seikka on hyvä ottaa huomioon noin yleisestikin narinahelojen vaihdossa:
1. Helat ovat todella kovaa kiinni, joten ilman sille sopivaa erikoistyökalua, en lähtisi niitä vaihtamaan. Toki sahaamalla helat kahtia, ne saa kyllä poistettua, mutta se vie tuhottomasti aikaa.
2. Kierretangon suositeltava vahvuus 16 mm, jos et löydä esim. 12-14 mm karkaistua tankoa. Normaali 12-14 mm tanko pamahtaa poikki.
3. Pitkät mutterit, muuten lumppaa.
4. Useimmissa tapauksissa kannattaa käyttää irrotusöljyä ja lämmitystä apuna (helpottaa hommaa). Ilman jompaa kumpaa tai molempia, on suuri riski, että rikot jopa sen erikoistyökalun, ellei käytössäsi ole sitten se aito kapistus.
5. Vaikka edellä mainitut asiat olisikin huomioitu, niin ne helat vaativat aivan mielettömästi voimaa irrotakseen, enkä pitäisi mahdottomana, että jopa tuo 16 mm normaali 8.8 kierretanko ei sitä kestäisi.
6. Ainakin E38:ssa 16 mm tanko on suurinta, joka vielä mahtuu menemään läpi helan reiästä.
7. Uutta paikalleen laittaessa on varmistuttava, että hela menee suoraan paikoilleen ja jos olet tehnyt oman erikoistyökalun, niin varmistu siitä, että se isompi putki, jonka sisään se hela osittain menee, on reiän keskellä. Jos esim. se putken reuna on osittain sen korvan reiän päällä, voi olla mahdollista, että puristaessasi uutta helaa paikoilleen, revit sen uuden helan kumiosan rikki.
Väännön helpottamiseksi kannattaa laittaa rasvaa tangon muttereihin ja aluslevyihin. Holkkien mitoitus ja asetus on tärkeää ja erityisesti se että hela uusi hela lähtee menemään paikoilleen varmasti suorassa - jos ei lähde on uusikin otettava pois ja kokeiltava uudestaan, lenkkiä voi putsata hieman hiomapaperilla. Tiukkaakaan helaa irroitettaessa ei alumiinilenkki halkea mutta jos uusi menee vinossa silloin halkeaa.
Comment
-
-
Originally posted by Tome View PostTässäpä olisi mittakuva noista holkeista tuohon vaihto-operaatioon jos jotakuta kiinnostaa. Kierretapiksi sopii erinomaisesti vaikka jousenpuristimen tappi. Vaihtuu kyllä helat kivuttomasti ja nopeasti!
Comment
-
-
Originally posted by Juke_ View PostVielä kun foorumilta löytyy joku joka tällaisen tekisi kohtuu hintaan niin kiinnostusta olisi.82mm merkkejä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=242666
ny: E36 318Ti Compact
ex: E36 316i Compact, E39 523iA -97, E36 325i -94 Cabrio, E36 325i -91 Sedan, E36 318iS Class II -94, E36 328i -96 Sedan, E46 330dA -00 Touring, E34 520i -89, E36 M3 -95 coupe, E30 318iS -90 2d, 1/3 E36 316i -95 sedan, E32 730iA -89, E30 318i -90 touring, E36 318iS -93 coupe, E30 316iA -89 sedan
Comment
-
-
Eikös toi oo periaatteessa samanlainen nivel kuin e36 takaolkavarren ylempi nivel? Kyllä mä sain ne ainakin irti prässillä ihan nätisti...
Toisen onnistuin rikkomaan asennusvaiheessa, mutta se meni ihan oman hölmöilyn piikkiin. Tietty jos osaa ei viitti irrottaa autosta, ei jäljelle jää muuta vaihtoehtoa, kuin tuommoisen työkalun käyttö.
Comment
-
-
Originally posted by eeelis View PostPaljos toi kohtuuhinta sitten olis? :thinkBMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostNiin... Mikä olisi kohtuuhinta? Saattaisi kiinnostaa itseänikin. Tarjouksia saa laittaa vaikka privalla jos jollakin mahdollisuus tehdä tuollainen. Voisi tietysti vähän hintoja kysellä paikallisista sorvaamoistakin jos joltain tuollaisen teko onnistuisi.
Comment
-
-
Juu saimpa helat vaihdettua, mutta olipa hiukan tuikat. Ittellä oli vaan kaks eri halkaisialla olevaa putkenpätkää ja lattaraudat päissä. Kierretankona oli jousipuristimen tappi. Toisen helan jälkeen oli kierretanko kuin spiraali banaani ja toinen putkistakin alkoi painua kasaan. Että todella tuikassa ovat. Osien hinta oli noin 4€ luokkaa et kyllä säästi kuin itse teki. Aikaa meni noin 4 tuntia.
Comment
-
-
Noin 100 euron hintaa tuntuvat sorvaamot pyytävän Kuopion seudulla piirrustusten mukaisten holkkien valmistuksesta, joten täytyisi varmaan tyytyä rakentelemaan putkista ulosvetäjät.
Mistähän noita rautaputkia sitten kannattaisi täällä kysellä kun ei omasta varastosta löydy valmiina oikein minkäänlaisia hommaan sopivia putkia?
Comment
-
-
Originally posted by kartsa View PostJuu saimpa helat vaihdettua, mutta olipa hiukan tuikat. Ittellä oli vaan kaks eri halkaisialla olevaa putkenpätkää ja lattaraudat päissä. Kierretankona oli jousipuristimen tappi. Toisen helan jälkeen oli kierretanko kuin spiraali banaani ja toinen putkistakin alkoi painua kasaan. Että todella tuikassa ovat. Osien hinta oli noin 4€ luokkaa et kyllä säästi kuin itse teki. Aikaa meni noin 4 tuntia.
Comment
-
Comment