Announcement

Collapse
No announcement yet.

Narinahelan vaihtotyökalu e39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tome
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 548
    • Joensuu

    #16
    Tässäpä olisi mittakuva noista holkeista tuohon vaihto-operaatioon jos jotakuta kiinnostaa. Kierretapiksi sopii erinomaisesti vaikka jousenpuristimen tappi. Vaihtuu kyllä helat kivuttomasti ja nopeasti!
    Attached Files

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4927
      • Kotka

      #17
      Originally posted by Tome View Post
      Tässäpä olisi mittakuva noista holkeista tuohon vaihto-operaatioon jos jotakuta kiinnostaa. Kierretapiksi sopii erinomaisesti vaikka jousenpuristimen tappi. Vaihtuu kyllä helat kivuttomasti ja nopeasti!
      Loistava mittapiirros! Pitääkin teettää tuollainen varmuudenvaralle
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • Vee-eit
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 709
        • Turku

        #18
        BMW:n kannenpultit, joita alan miehillä on kerran käytettynä laatikot puolillaan, kestävät ulosvetotyökaluissa mukavasti ja jos korkkaa, niin ottaa laatikosta seuraavan. Se on sitä kierrätystä...
        Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 926
          • Sotkamo--Oulu

          #19
          Ääni kannenpultille. Ovat päteviä myös reaktiotankojen puslien vaihdossa, sopivalla tee-se-itse ulosvetäjällä
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #20
            Originally posted by Ramzez View Post
            Muutama seikka on hyvä ottaa huomioon noin yleisestikin narinahelojen vaihdossa:

            1. Helat ovat todella kovaa kiinni, joten ilman sille sopivaa erikoistyökalua, en lähtisi niitä vaihtamaan. Toki sahaamalla helat kahtia, ne saa kyllä poistettua, mutta se vie tuhottomasti aikaa.

            2. Kierretangon suositeltava vahvuus 16 mm, jos et löydä esim. 12-14 mm karkaistua tankoa. Normaali 12-14 mm tanko pamahtaa poikki.

            3. Pitkät mutterit, muuten lumppaa.

            4. Useimmissa tapauksissa kannattaa käyttää irrotusöljyä ja lämmitystä apuna (helpottaa hommaa). Ilman jompaa kumpaa tai molempia, on suuri riski, että rikot jopa sen erikoistyökalun, ellei käytössäsi ole sitten se aito kapistus.

            5. Vaikka edellä mainitut asiat olisikin huomioitu, niin ne helat vaativat aivan mielettömästi voimaa irrotakseen, enkä pitäisi mahdottomana, että jopa tuo 16 mm normaali 8.8 kierretanko ei sitä kestäisi.

            6. Ainakin E38:ssa 16 mm tanko on suurinta, joka vielä mahtuu menemään läpi helan reiästä.

            7. Uutta paikalleen laittaessa on varmistuttava, että hela menee suoraan paikoilleen ja jos olet tehnyt oman erikoistyökalun, niin varmistu siitä, että se isompi putki, jonka sisään se hela osittain menee, on reiän keskellä. Jos esim. se putken reuna on osittain sen korvan reiän päällä, voi olla mahdollista, että puristaessasi uutta helaa paikoilleen, revit sen uuden helan kumiosan rikki.
            Jep, kyllä 12mm kierretankokin 12,9 lujuudella on kestänyt, pitkien muttereiden sijasta voi käyttää kovia (myös 12.9) muttereita jolloin ongelmia ei esiinny - pienemmällä tangolla on pienempi nousu kiereteessä, ei ole niin raskas vääntää. Taulukoista voi tarkistaa minkä verran 12mm aito 12.9 tanko kestää vetoa jos epäilyttää... (halpakaupan 8.8 kiinantanko ei sitten välttämttä ole sitä 8.8 todellisuudessa!) 12.9 tankoa saa kyllä pulttiliikkeistä eikä tuo ole vielä tolkuttomia maksanut.
            Väännön helpottamiseksi kannattaa laittaa rasvaa tangon muttereihin ja aluslevyihin. Holkkien mitoitus ja asetus on tärkeää ja erityisesti se että hela uusi hela lähtee menemään paikoilleen varmasti suorassa - jos ei lähde on uusikin otettava pois ja kokeiltava uudestaan, lenkkiä voi putsata hieman hiomapaperilla. Tiukkaakaan helaa irroitettaessa ei alumiinilenkki halkea mutta jos uusi menee vinossa silloin halkeaa.

            Comment

            • Juke_
              Bimmer Rookie
              • Jun 2004
              • 30
              • Savo

              #21
              Originally posted by Tome View Post
              Tässäpä olisi mittakuva noista holkeista tuohon vaihto-operaatioon jos jotakuta kiinnostaa. Kierretapiksi sopii erinomaisesti vaikka jousenpuristimen tappi. Vaihtuu kyllä helat kivuttomasti ja nopeasti!
              Aivan loistava mittapiirros! Hienoa, että joku on tehnyt tällaisen. Tästä on varmasti apua monille kun ei tartte sopivaa työkalua mittailla auton alla. Mitähän maksaisi jos teettäisi jossain metallipajassa tuollaisen? Vielä kun foorumilta löytyy joku joka tällaisen tekisi kohtuu hintaan niin kiinnostusta olisi.

              Comment

              • eeelis
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 83
                • tampere

                #22
                Originally posted by Juke_ View Post
                Vielä kun foorumilta löytyy joku joka tällaisen tekisi kohtuu hintaan niin kiinnostusta olisi.
                Paljos toi kohtuuhinta sitten olis? :think
                82mm merkkejä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=242666
                ny: E36 318Ti Compact
                ex: E36 316i Compact, E39 523iA -97, E36 325i -94 Cabrio, E36 325i -91 Sedan, E36 318iS Class II -94, E36 328i -96 Sedan, E46 330dA -00 Touring, E34 520i -89, E36 M3 -95 coupe, E30 318iS -90 2d, 1/3 E36 316i -95 sedan, E32 730iA -89, E30 318i -90 touring, E36 318iS -93 coupe, E30 316iA -89 sedan

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #23
                  Eikös toi oo periaatteessa samanlainen nivel kuin e36 takaolkavarren ylempi nivel? Kyllä mä sain ne ainakin irti prässillä ihan nätisti...

                  Toisen onnistuin rikkomaan asennusvaiheessa, mutta se meni ihan oman hölmöilyn piikkiin. Tietty jos osaa ei viitti irrottaa autosta, ei jäljelle jää muuta vaihtoehtoa, kuin tuommoisen työkalun käyttö.

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    #24
                    Originally posted by eeelis View Post
                    Paljos toi kohtuuhinta sitten olis? :think
                    Niin... Mikä olisi kohtuuhinta? Saattaisi kiinnostaa itseänikin. Tarjouksia saa laittaa vaikka privalla jos jollakin mahdollisuus tehdä tuollainen. Voisi tietysti vähän hintoja kysellä paikallisista sorvaamoistakin jos joltain tuollaisen teko onnistuisi.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • Juke_
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2004
                      • 30
                      • Savo

                      #25
                      Originally posted by markok View Post
                      Niin... Mikä olisi kohtuuhinta? Saattaisi kiinnostaa itseänikin. Tarjouksia saa laittaa vaikka privalla jos jollakin mahdollisuus tehdä tuollainen. Voisi tietysti vähän hintoja kysellä paikallisista sorvaamoistakin jos joltain tuollaisen teko onnistuisi.
                      Oletko kysellyt hintoja tuon valmistukselle? Itse olen yrittänyt Kuopion alueelta kysellä hintoja, mutta tuntuu olevan kesälomakausi päällä. Jos foorumilla kirjoittelee joku jolta tämän valmistus onnistuisi niin mielelläni ottaisin tarjouksia tai jos joku tietää Kuopion seudulla hyvän paikan mistä kannattaisi kysellä niin ilmoitelkaa.

                      Comment

                      • kartsa
                        Bimmer Rookie
                        • May 2006
                        • 63

                        #26
                        Juu saimpa helat vaihdettua, mutta olipa hiukan tuikat. Ittellä oli vaan kaks eri halkaisialla olevaa putkenpätkää ja lattaraudat päissä. Kierretankona oli jousipuristimen tappi. Toisen helan jälkeen oli kierretanko kuin spiraali banaani ja toinen putkistakin alkoi painua kasaan. Että todella tuikassa ovat. Osien hinta oli noin 4€ luokkaa et kyllä säästi kuin itse teki. Aikaa meni noin 4 tuntia.

                        Comment

                        • Juke_
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2004
                          • 30
                          • Savo

                          #27
                          Noin 100 euron hintaa tuntuvat sorvaamot pyytävän Kuopion seudulla piirrustusten mukaisten holkkien valmistuksesta, joten täytyisi varmaan tyytyä rakentelemaan putkista ulosvetäjät.

                          Mistähän noita rautaputkia sitten kannattaisi täällä kysellä kun ei omasta varastosta löydy valmiina oikein minkäänlaisia hommaan sopivia putkia?

                          Comment

                          • Juke_
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2004
                            • 30
                            • Savo

                            #28
                            Originally posted by kartsa View Post
                            Juu saimpa helat vaihdettua, mutta olipa hiukan tuikat. Ittellä oli vaan kaks eri halkaisialla olevaa putkenpätkää ja lattaraudat päissä. Kierretankona oli jousipuristimen tappi. Toisen helan jälkeen oli kierretanko kuin spiraali banaani ja toinen putkistakin alkoi painua kasaan. Että todella tuikassa ovat. Osien hinta oli noin 4€ luokkaa et kyllä säästi kuin itse teki. Aikaa meni noin 4 tuntia.
                            Millainen seinämäpaksuus oli tuossa putkessa joka alkoi painua kasaan? Osaa sitten hankkia riittävän jämäkkää putkea.

                            Comment

                            • kartsa
                              Bimmer Rookie
                              • May 2006
                              • 63

                              #29
                              Juu mulla oli tollasata 2mm paksua putkee eli hiukan liian ohkasta. Kierrtanko oli jousipuristimestä. Latat putkien päissä oli 7 mm. Kannattaa tosiaan ottaa kerralla riittävän jykevää tavaraa niin vaihto on melko helppo tehdä.

                              Comment

                              • Dunky
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 4927
                                • Kotka

                                #30
                                Jos joku vielä tarvitsee ko laitteen niin privaa mulle
                                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎