Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540iA -97 tehoja hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reekoon
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 3426
    • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

    E39 540iA -97 tehoja hukassa

    Elikäs tähän mennessä autoon vaihdettu

    nokka-akselin asento tunnistin
    Kampiakselin asento tunnistin
    LAmbdat
    MAF
    KAtit
    tulpat
    suodattimet

    ja vikakoodit luettu ja nollattu, ei löydy mitään ja osilla ajettu nyt sellainen 1000km eli pitäisi olla jo sisään ajettu. Silti tulee selkeä "tehopiikki" 4500-5000rpm kohdalla ja meno muuttuu ihan toisenlaiseksi.

    Ainoa mitä ei ole vaihdettu on se separaattori, mutta auto ei savuta/ujella, 4/8 tulpassa oli pikkuisen (ihan vähän öljyä) joten voisiko se vielä vaikuttaa tuohon.
    Vanostahan tässä ei ole kun on tämä vanhempi malli.

    Itselläni alkaa ideat loppumaan mikä voisi olla, eli ideoita mitä tarkistamaan. Tietty jos PK alueella on joku ûber guru lukemaan näitä laitteita ja löytäisi sieltä vielä jonkin mitä ei olla itse löydetty niin laita privaa.

    t. E39 540 "turbo"
    Last edited by reekoon; 29-05-2010, 11:23.
    E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
    JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


    E36 316i Compact Hellrot

    Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
    Ex. E39 M5 2001 Oxford Green
  • mrrk
    BTCF Member
    • Sep 2007
    • 515
    • Satakunta.

    #2
    Mikäs on ongelmana? Onko laajakaista kiinni?

    Noissa menee helposti laihalle normi bensapumpulla, jos on tehty jotain muuta vv-suodatin.

    4500 jälkeen pitäisi alkaa tapahtumaan

    Comment

    • reekoon
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 3426
      • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

      #3
      autossa on siis simotan pestava suodatin vakio boksin sisällä. Voisiko tuo muka vaikuttaa

      tuollainen

      Last edited by reekoon; 23-05-2010, 23:31.
      E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
      JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


      E36 316i Compact Hellrot

      Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
      Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Tehoja tuollaiset ainakin laskee lähes järjestään (tai ei ainakaan lisää tuo) kun pinta-ala on niin pieni suhteessa alkuperäiseen. Vakio paperisuodatin paikalleen ja sitten kokeilemaan. Jos ei mitään vaikuta, niin ainakin säästää sitä kallista maffia kun ei ole enää öljyttävä.

        Separaattorin vaihto ei silti olisi huonompi homma, ehjälläkin kalvolla olevia on pari tullut vaihdettua ja auton käytös muuttunut huomattavasti. Ilmeisesti se jousikin voi siis kuoleentua tai kalvon materiaali kovettua. Dunno.

        Livedatan ihmettely vois myös olla ihan hyvä idea.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • reekoon
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 3426
          • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

          #5
          täytyy käydä hakemassa ja kokeilla vakio suodattimella sitten. Toivottavasti olisi siinä. Mitän muuta eroahan tuossa Simotan mallissa ei ole kuin että se on tosiaan ohkaisempi. öljyä siinä ei ole.
          E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
          JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


          E36 316i Compact Hellrot

          Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
          Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

          Comment

          • reekoon
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 3426
            • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

            #6
            vaihdoin vakio suotimen paikalle ja eipä tuolla ainakaan vielä ollut vaikutusta. Kävin sellaisen 30Km lenkin heittämässä ja kiihdyttelin 1-3 rajoittimelle (automaatin vaihtopisteeseen asti siis) ja samalla tavalla menee. Mitenköhän sitä nyt kuvailis. 0-4500rpm vetää niinkuin vrooooom tasaisesti ja sit ~4500rpm jälkeen lähtee niinkuin prääääääää

            Autoon on putki siis vaihdettu. Kattien jälkeen vain yksi suora putki ja takana Marteliuksen äänenvaimennin. välistä siis kaikki poistettu. Tuota takapönttöä kun katselee niin putket sisällä eivät kovin suuren ole (sen mitä noista rööreistä nyt sisälle näkee). Voisiko tuo ahdistaa tuolla perässä?
            E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
            JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


            E36 316i Compact Hellrot

            Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
            Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Separaattorin vaihto ei silti olisi huonompi homma, ehjälläkin kalvolla olevia on pari tullut vaihdettua ja auton käytös muuttunut huomattavasti. Ilmeisesti se jousikin voi siis kuoleentua tai kalvon materiaali kovettua. Dunno.
              Miten tämä hiton separaattori toimii?? Vaimon 540 levällään tallissa kun hörppäsi öljyä imusarjaan. Purin separaattorin pois ja kalvo esiin: ihan olematon repeämä kalvon ulkoreunalla (2mm maks)!

              Ettei menis ihan OT löpinöiski niin reekoon: imusarjan pääty auki ja alle 70€ osa marmorilta.
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • VaihtoVirta
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 558
                • Kuusamo

                #8
                Ja jos ei viitsi koko separaattoria ottaa pois, niin voi vaihtaa myös pelkän kalvon (onnistuu noin 10minuutissa). Joskus piti näin tehdä kun yksi torx-kantapulteista ei lähtenytkään irti.

                USE ON YOUR OWN RISK! LOL :) Ok, I discovered super fast method of OSV cover replacement. 1. Buy brand new OSV. 2. OSV attached to intake by seven torx screws, hard to reach, bolts tend to strip -> total hassle, so we skip removing whole cover. 3. Take a look at a back of OSV, since OSV cover is 2

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by Dunky View Post
                  Miten tämä hiton separaattori toimii?? Vaimon 540 levällään tallissa kun hörppäsi öljyä imusarjaan. Purin separaattorin pois ja kalvo esiin: ihan olematon repeämä kalvon ulkoreunalla (2mm maks)!

                  Ettei menis ihan OT löpinöiski niin reekoon: imusarjan pääty auki ja alle 70€ osa marmorilta.
                  Separaattori itsessään on jakopäässä ketjun alla, mutta tulee itsekin käytettyä sitä tuolle osalle. Tuo imusarjan pääty on ennemminkin huohotinventtiili, sillä se säätelee kampikammion alipainetta. Sopivalla tavalla kun on sökö, se vetää törkeät alipaineet ja imaisee kampikammiosta öljyt imusarjaan.

                  Kalvon takapuolelle vaikuttaa siis ilmanpaine, etupuolelle jousi, virtausnopeus ja paine imusarjasta ja kampikammiosta. Kun ilmanpaine on tarpeeksi suuri suhteessa kampikammion paineeseen, painaa se jousta vastaan kalvon kiinni.
                  Last edited by Cell; 25-05-2010, 15:21.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Dunky
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 4929
                    • Kotka

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Separaattori itsessään on jakopäässä ketjun alla, mutta tulee itsekin käytettyä sitä tuolle osalle. Tuo imusarjan pääty on ennemminkin huohotinventtiili, sillä se säätelee kampikammion alipainetta. Sopivalla tavalla kun on sökö, se vetää törkeät alipaineet ja imaisee kampikammiosta öljyt imusarjaan.

                    Kalvon takapuolelle vaikuttaa siis ilmanpaine, etupuolelle jousi, virtausnopeus ja paine imusarjasta ja kampikammiosta. Kun ilmanpaine on tarpeeksi suuri suhteessa kampikammion paineeseen, painaa se jousta vastaan kalvon kiinni.
                    Kiitos paljon selventävästä vastauksesta.
                    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                    Comment

                    • reekoon
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 3426
                      • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                      #11
                      Kyllä. Oppikirja vastaus. Tutkintaan menee oma seuraavaksi.

                      Hei varmistan vielä, että mitkä ovat ne kaikki osat jotka kannattaa vaihtaa samalla. Kansi, sen tiiviste ja sitten siellä kannen alla on ilmeisesti jokin venttiili?

                      Olisko joku niin ahkera että jaksaisi linkittää realoem/bmwfans kuvat. Kiitos.

                      :EDIT:

                      11 61 7 501 563 ~60€
                      11 61 1 729 728 ~6€
                      11 14 1 460 752 ~0.7€ Kpl x 7

                      Joo aika selkee. Tein tuon öljytikku testin, eli auto käynnissa vetää tikun pois paikoiltaan niin kuuluu sellainen imemisen ääni.

                      Tuossa hyvä esimerkki;


                      Last edited by reekoon; 26-05-2010, 14:18.
                      E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                      JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                      E36 316i Compact Hellrot

                      Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                      Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                      Comment

                      • reekoon
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 3426
                        • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                        #12
                        hu hu. aika tiukassa sekä rapeassa kunnossa se tiiviste mikä on kannen ja imusarjan välissä...

                        Olisko tullut jopa kuntoon... Ainakaan ekalla testiajolla ei ollut huomattavissa tätä tehopiikki ominaisuutta. Itse kansi näytti olevan ehjä kuten se punainen tiivesti rinkulakin siellä sisällä, mutta kannen ja imusarjan välinen tiiviste oli halki ainakin kolmesta kohtaa.

                        Nyt kaikki m62 omistaja, laittakaa auto käyntiin, tyhjäkäynnille, ottakaa öljytikku pois paikoiltaan ja kuunnelkaa. Minkälainen ääni teiltä kuuluu sieltä? Omastani kuuluu hassu "porinaa" edelleen, mutta imemisen ääntä sieltä ei enää kuulu. onko tuo normaalia? Koitan saada ääni klipin tänne tänään vielä.
                        Last edited by reekoon; 29-05-2010, 11:30.
                        E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                        JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                        E36 316i Compact Hellrot

                        Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                        Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                        Comment

                        • #BMW#
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 488
                          • Espoo

                          #13
                          ..Ilmeisesti "turbopotku" lähtenyt kalvoventtiilin vaihdon myötä?
                          E38 pre 740i 4.4l Manual

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎