memebuy23buy

E39 Touring ilmajousitus ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Messerschmitt
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 85
    • Helsingfors

    E39 Touring ilmajousitus ongelma

    Joo, Eli olen koittanut googlettaa ja searchia mutta ei ilmeisesti samanlaista ongelmaa muilla ole ollut?
    Auto on E39 528 Touring -99 ja Toinen ilmapalje on vaihettu aikaisemmin, sekä
    kompuraan on vaihettu uudet kuivaimen ryynit + huollettu.
    Ilmajousitus pelaa pääsääntöisesti ok, mutta monta kertaa on tapahtunut niin että mikäli ajaa todella kuoppaisella tiellä tulee ilmoitus
    Self
    -levelling suspension inact. Ja perä nousee aivan tappiin asti ja pysyy siellä!
    Perä "resetoituu" taikka siis menee normaali asentoon ehkä samanapäivänä tai seuraavana.
    Sama on tapahtunut silloin, kuin on takakontissa tavaraa. Lastatessa takakonttiin kuormaa perä nousee ok. Samoin on testattu, että auto käynnissä ja takakonttiin kaksi 100kg. Miestä istumaan perä nousee ja kompura hurisee.
    Ajon aikana sitten tapahtuu tuo Self-levelling suspension inact. Ja perä nousee aivan tappiin. Eli hieman hassulta näyttää, kun E39 keula maassa ja kontti taivaissa.

    Onkohan vika tässä

    Levell.device, air spring and ctrl unit

    Osa nro:15

    LEVEL SENSOR

    Tuote numero:37-14-6-784-697

    Vai tästä
    Osa nro:12

    Air supply control unit

    Olisko Helsingissä jollakin BTCF-Memberi:llä Laitteita jolla vois selvittää mikä osa näistä (tai jokin muu) on sökönä...

    Kiitti ja kuitti...
    Last edited by Messerschmitt; 13-07-2010, 15:13.
    E39 528i Touring -99
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by Messerschmitt View Post
    Joo, Eli olen koittanut googlettaa ja searchia mutta ei ilmeisesti samanlaista ongelmaa muilla ole ollut?
    Auto on E39 528 Touring -99 ja Toinen ilmapalje on vaihettu aikaisemmin, sekä
    kompuraan on vaihettu uudet kuivaimen ryynit + huollettu.
    Ilmajousitus pelaa pääsääntöisesti ok, mutta monta kertaa on tapahtunut niin että mikäli ajaa todella kuoppaisella tiellä tulee ilmoitus
    Self
    -levelling suspension inact. Ja perä nousee aivan tappiin asti ja pysyy siellä!
    Perä "resetoituu" taikka siis menee normaali asentoon ehkä samanapäivänä tai seuraavana.
    Sama on tapahtunut silloin, kuin on takakontissa tavaraa. Lastatessa takakonttiin kuormaa perä nousee ok. Samoin on testattu, että auto käynnissä ja takakonttiin kaksi 100kg. Miestä istumaan perä nousee ja kompura hurisee.
    Ajon aikana sitten tapahtuu tuo Self-levelling suspension inact. Ja perä nousee aivan tappiin. Eli hieman hassulta näyttää, kun E39 keula maassa ja kontti taivaissa.

    Onkohan vika tässä

    Levell.device, air spring and ctrl unit

    Osa nro:15

    LEVEL SENSOR

    Tuote numero:37-14-6-784-697

    Vai tästä
    Osa nro:12

    Air supply control unit

    Olisko Helsingissä jollakin BTCF-Memberi:llä Laitteita jolla vois selvittää mikä osa näistä (tai jokin muu) on sökönä...

    Kiitti ja kuitti...
    Veikkaisin tasonsäädön anturia. Sen vikaantuminen aiheuttaa perän nousemisen ylös tappiin asti. Onko perä täsmälleen samalla korkeudella molemmilla puolilla vai näyttäisikö toinen puoli olevan hieman korkeammalla?
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • Messerschmitt
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 85
      • Helsingfors

      #3
      Originally posted by markok View Post
      Veikkaisin tasonsäädön anturia. Sen vikaantuminen aiheuttaa perän nousemisen ylös tappiin asti. Onko perä täsmälleen samalla korkeudella molemmilla puolilla vai näyttäisikö toinen puoli olevan hieman korkeammalla?

      En ole koskaan mitannut pyörännavasta-kotelonreunaan, mutta aina silmämääräisesti on ollut molemmat puolet samalla korkeudella.
      Anturia olen minäkin epäillyt. Vaihdoin näihin atureihin säätötangot (nro:20) edelliset oli -99 mallissa rautaiset ja molemmissa päissä "pallonivelet" tms. Oli niin jäykät ettei käsin edes liikkunut tangon nivel. Uudet Laakkoselta muoviset säätötangot ja toiminta parani, ainakin osittain.

      Tuo anturi, kun sitä käsittelin niin tuntui todella heppoiselta "hajalla?" siinä sivulle tuleva varsi, johon säätötanko kiinnitetään...
      Vipu pyöri ympäri kun anturia heilutteli.... pitäisikö sen mennä 360 astetta tosta noin vain vai eikö?

      Molemmat ilmeisesti kannattaa vaihtaa samanaikaisesti.
      Ja mistä noita kannattaisi tilailla
      Laakkonen ? €
      Schmiedmann n.80€ kpl.
      muualta..?
      E39 528i Touring -99

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4927
        • Kotka

        #4
        Ei kannata alkaa arvailemaan ja vaihtelemaan osia ennen vikakoodien lukua.
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • Messerschmitt
          Bimmer Rookie
          • Nov 2007
          • 85
          • Helsingfors

          #5
          Originally posted by Dunky View Post
          Ei kannata alkaa arvailemaan ja vaihtelemaan osia ennen vikakoodien lukua.

          Joo, täytyy luettaa. Mutta CS:llä , ei ainakaan pysty?
          -Entäpä INPA:lla? Käsittääkseni INPA:lla pitäisi pystyä ainakin säätämään ilmajousitusta? Entäpä lukea vikakoodeja tasonsäätöantureista yms?

          Liikkeeseen en mene luettaa, sillä rahalla melkein jo ostaisi yhden LEVEL SENSORIN.
          E39 528i Touring -99

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8975
            • Kellokoski

            #6
            INPAlla onnistuu ja näitä nyt on joka nurkalla PK-seudulla...
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • OneAndOnly
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2009
              • 441
              • Nurmes

              #7
              Täälläkin olis nyt ongelmaa ton perän kanssa. Syksyn aikaan muutaman kerran vilautellu self level suspension inactiv. tekstiä mutta sammutus ja käyntiin on vian korjannut. Tänään sitten tuli taas tuo sama teksti ja ei enää sammuttamalla korjaantunut. Auton kun laittaa käyntiin niin kuulostaisi että kompura kyllä pyörii jonkin aikaa mutta perä vaan jötköttää alhaalla eikä nouse sit tulee toi teksti.

              Olisiko ideoita missä vika voisi olla, kompuran vois kuvitella että olisi kunnossa kun se kuitenkin käy, mitä muita vikakohtia näille oireille voisi vielä olla?

              auto on e39 530dat -02
              näillä mennään:
              Bmw e46 320d
              Suzuki Hayabusa 1300R

              Ex:
              Volvo XC70 D5 AWD -10
              Volvo V70 D5 -02
              Volvo V70 T5 -98
              VW Taro 2.4D -90 about 80hv
              BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
              -----------------------------

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8975
                • Kellokoski

                #8
                Järjestelmässä kosteutta ja venttiilit jäässä, ei pidä painetta.
                Alkuun vaikka sisälämppäri tohottamaan sinne kylkeen ja jos auttaa niin vika on yllämainittu
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • OneAndOnly
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2009
                  • 441
                  • Nurmes

                  #9
                  Originally posted by _nixu_ View Post
                  Järjestelmässä kosteutta ja venttiilit jäässä, ei pidä painetta.
                  Alkuun vaikka sisälämppäri tohottamaan sinne kylkeen ja jos auttaa niin vika on yllämainittu
                  Tuo voisi olla kyllä järkeenkäypä selitys koska pakkasilla on oireet yleensä ilmaantunut. Millä ton saa ehjättyä eli kosteuden kuriin jos tuosta johtuu?

                  Ja nyt lämppäriä asentamaan...mars...

                  Päivitetään sen verran että äsken kun lämppärin laittamassa niin kompura taas töhisi ja nyt kuskinpuoli nousi normaaliin mutta vänkärinpuoli jäi alas...
                  Last edited by OneAndOnly; 02-01-2012, 14:23.
                  näillä mennään:
                  Bmw e46 320d
                  Suzuki Hayabusa 1300R

                  Ex:
                  Volvo XC70 D5 AWD -10
                  Volvo V70 D5 -02
                  Volvo V70 T5 -98
                  VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                  BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                  -----------------------------

                  Comment

                  • Mazan
                    Newbiemmer
                    • Dec 2011
                    • 5
                    • Kälviä

                    #10
                    Täällä ainakin sama vika, vettä oli järjestelmässä ja oikea takakulma tuppaa laskemaan aivan pohjaan. Vaihdettiin eilen kuivausryynit ja tänään vielä aamulla temppuili. Pitää nyt odotella että josko sieltä ne vedet sitten ajan kuluessa imeytyisi ryyneihin ja vaihtaa sitten ne vaikka uudestaan. Siitä melkeen kannattaa aloittaa jos ei muuta vikaa löydy. Ei nimittäin ollut paha rasti. Autona pre-facelift -98 528i. Ja vettä tosiaan tuli ilman mukana kun sen mustan letkun otti irti siitä mustasta pöntöstä jossa ne rakeet sijaitsee. Toivottavasti ei mulla muuta ollu.
                    E39 528 -98, cosmosschwarz -metallic

                    Comment

                    • OneAndOnly
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2009
                      • 441
                      • Nurmes

                      #11
                      Tasonsäätö on taas pelannut kun käytin silloin lämppäriä kompuran kyljessä.
                      Eli todennäköisesti kosteusongelmaa siellä on. Siitä päästäänkin kysymykseen että mistä ja minkälaisia ryynejä sinne kuivaimeen pitäis vaihtaa ja onko ohjetta olemassa miten se tapahtuisi?
                      näillä mennään:
                      Bmw e46 320d
                      Suzuki Hayabusa 1300R

                      Ex:
                      Volvo XC70 D5 AWD -10
                      Volvo V70 D5 -02
                      Volvo V70 T5 -98
                      VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                      BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                      -----------------------------

                      Comment

                      • Zuuzo
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 441
                        • Etelä-Savo, Pieksämäki

                        #12
                        mulla kävi tossa eilen omassa e39 touringissa että toinen puoli taka-akselista jäi aivan ala-asentoon toinen puoli on myös kohtalaisen alhaalla mutta ei ihan niin paljoa, joten takaa katottuna se on selvästi kallellaan kuskin puolella.
                        vielä en oo kerenny kattomaan tarkemmin vikaa :think

                        Comment

                        • Oxygen
                          Bimmer Rookie
                          • May 2011
                          • 103
                          • Pori

                          #13
                          Originally posted by markok View Post
                          Veikkaisin tasonsäädön anturia. Sen vikaantuminen aiheuttaa perän nousemisen ylös tappiin asti. Onko perä täsmälleen samalla korkeudella molemmilla puolilla vai näyttäisikö toinen puoli olevan hieman korkeammalla?
                          Mulla juurikin tätä ongelmaa. apukuskin puoli n. 1,5 cm alempana tai vastaavasti kuskin puoli ylempänä sen verrran. Hmmm. ja perä pysyy kyllä ylhäällä vaikka seisois kolme päivää ettei ainakaan vuoda. aluksi ajattelin koittaa noita tankoja vaihtaa kun ovat sen näköset etteivät toimi enään niinkuin pitäisi

                          Comment

                          • Oxygen
                            Bimmer Rookie
                            • May 2011
                            • 103
                            • Pori

                            #14
                            Originally posted by Messerschmitt View Post

                            Tuo anturi, kun sitä käsittelin niin tuntui todella heppoiselta "hajalla?" siinä sivulle tuleva varsi, johon säätötanko kiinnitetään...
                            Vipu pyöri ympäri kun anturia heilutteli.... pitäisikö sen mennä 360 astetta tosta noin vain vai eikö?

                            Molemmat ilmeisesti kannattaa vaihtaa samanaikaisesti.
                            Ja mistä noita kannattaisi tilailla
                            Laakkonen ? €
                            Schmiedmann n.80€ kpl.
                            muualta..?
                            Mistäs Schmiedmannilta löysit? itse kun en löydä...

                            Comment

                            • mikkov66
                              Newbiemmer
                              • Jul 2012
                              • 5
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Terve, e39 touring ilmajousitus laskee aina yön jälkeen alas:(
                              Etsitty vikaa paikallisilla merkkikorjaamoilla ja vaidettu kuskin puolen pussi, ei vaikutusta. Korvalla ei kuule suhinaa mahdollisista vuodoista. Hermot menee! Löytyskö täältä foorumilta maksullista vian etsijää/korjaajaa? Auto -03.
                              Kaikki vinkitkin tietysti ovat tervetulleita.
                              Asun Rovaniemellä.

                              Comment

                              Working...
                              X