E39 narina etujarruista?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukkae
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3506
    • 70800

    E39 narina etujarruista?

    Kyseessä e39 vuodelta 1996, 528i jos mitään merkkaa. Ongelma on narina jarruista alle 40km/h nopeudesta jarruttaessa. Ääni kuuluu vaan jarrujen painamisen yhteydessä, paikallaan jos polkee jarrua niin narisee niin kauan kuin jaksaa pumpata poljinta. Kuuluu tosi selvästi kun on eturenkaan lähellä. Jarrut toimii normaalisti. Kuuluu kuin jotain rusertuisi painamisen voimasta Voiko palat alkaa jumimaan vaan ihan yhtä äkkiä kummallakin puolella?
  • Vee-eit
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 709
    • Turku

    #2
    Liukutapin kumit narisee rasvan puutetta.
    Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

    Comment

    • J-Poika
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 835
      • There's a place in the North, far far away

      #3
      Originally posted by Vee-eit View Post
      Liukutapin kumit narisee rasvan puutetta.
      ei kai ne kumit narise vaan ne itte tapit...

      Comment

      • Vee-eit
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 709
        • Turku

        #4
        Originally posted by J-Poika View Post
        ei kai ne kumit narise vaan ne itte tapit...
        En ole vielä ikinä kuullut metallitapin narisevan, kumin kylläkin.
        Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

        Comment

        • Matula
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 1706

          #5
          Ei niitä tappeja tai kumeja tarvitse rasvata.

          Comment

          • J-Poika
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 835
            • There's a place in the North, far far away

            #6
            Originally posted by Matula View Post
            Ei niitä tappeja tai kumeja tarvitse rasvata.

            kertoo sitte "viksuna" mikä siellä narisee?

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 926
              • Sotkamo--Oulu

              #7
              Oiskohan siellä palojen takapuolella jonkin sortin kitinänvaimennusmateriaalia, joka nyt mennyt huonoon kuntoon... Tai sitten ne sylinterin pään sisään menevät jouset( kait näissä vielä oli ne) ääntelee. Itse palojen en usko e39:ssä jumittuvan kovin helposti, kun ne satulat on jotain kevytmetallia tms. Ei ainakaan näytä ruostuvan

              Eiköhän siinä kuitenkin helpoin liene käyttää satulaa sen verran auki, että näkee satulan ja palat käsissään.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • jukkae
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3506
                • 70800

                #8
                Originally posted by ockelbo4500 View Post
                Oiskohan siellä palojen takapuolella jonkin sortin kitinänvaimennusmateriaalia, joka nyt mennyt huonoon kuntoon... Tai sitten ne sylinterin pään sisään menevät jouset( kait näissä vielä oli ne) ääntelee. Itse palojen en usko e39:ssä jumittuvan kovin helposti, kun ne satulat on jotain kevytmetallia tms. Ei ainakaan näytä ruostuvan

                Eiköhän siinä kuitenkin helpoin liene käyttää satulaa sen verran auki, että näkee satulan ja palat käsissään.
                Juurikin ne jouset tässä taitaa syy olevan, kahdesti käytin satulan auki ja putsailin, ekat 10 painallusta niin ääni tulee taas takas, mitäs niille jousille voi tehdä? Voiko ne ottaa pois vai tippuuko palat tielle?

                Comment

                • ockelbo4500
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 926
                  • Sotkamo--Oulu

                  #9
                  Juurikin ne jouset tässä taitaa syy olevan, kahdesti käytin satulan auki ja putsailin, ekat 10 painallusta niin ääni tulee taas takas, mitäs niille jousille voi tehdä? Voiko ne ottaa pois vai tippuuko palat tielle?
                  Ei kannata. Jos ottaa pois niin sitten ne palat alkaa helistä. Pitävät ajaessa koko ajan semmosta pikku helinää, joka kuuluu varsin selvästi auton ulkopuolella oleville.
                  Last edited by ockelbo4500; 26-07-2010, 21:12.
                  BMW E84 X1 18dXdrive -14

                  Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                  Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                  Ex, E46 320 d Touring -01
                  Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                  Comment

                  • JugiK
                    Newbiemmer
                    • Feb 2010
                    • 19
                    • Suomi

                    #10
                    Meikäläisellä tasan samaa alkanut kuulumaan tässä kuukauden sisällä. Jarruttaessa alhaisessa nopeudessa tai paikallaan jarrupoljinta pumpatessa kuuluu outoa narinaa tai "jousen kiristymistä" etujarruista.

                    Pitäisiköhän vaan viedä jarruhuoltoon ja antaa poikien katsoa mitä voi tehdä?

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7468
                      • Oulu

                      #11
                      Mulla tollasta narinaa kuului ratapäivillä kun jarrut kävi kuumina. Hävisi itsekseen kun jarrut jäähtyi.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Uffa
                        Bimmer Rookie
                        • May 2011
                        • 126
                        • Replot

                        #12
                        sama narina ilmeni kun vaihdoin etuiskarit. Satulat kävi irti vain, ei muuta tarvittu. Kai se tosta häviää sitten ajan myötä...vai häviääkö?
                        Last edited by Uffa; 07-07-2011, 21:37.
                        Vikakoodinlukua Vaasassa

                        Comment

                        • aisi316
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 409
                          • Suomi

                          #13
                          Liityn myös tähän narina kerhoon, paikallaan ja pienissä nopeuksissa narisee niin perkeleesti että mummot meinaa hypätä ojaan pyörätiellä toivottavasti levyjen ja palojen jne. vaihdon jälkeen on taas "äänetön".:think
                          1502 turbo -77

                          316 m10 2.0 NA -88

                          316i original -90

                          525i touring -03

                          Comment

                          • J39
                            Newbiemmer
                            • Jul 2013
                            • 4
                            • Lahti

                            #14
                            Ostin E39 Heinäkuun alussa 2013. Olen korjauttanut tällä hetkellä autoa 800 eurolla. Vaikka etupalat sekä etulevyt onkin hiljattain uusittu, sain kokea tämän hienon narinan itsekin. Paikallistin sen apukuskin puoleiseen etujarruun. Jos totta puhutaan, niin tämä "narina" on kaikista ärsyttävintä tähän mennessä, mutta onneksi pääsin siitä eroon. Tässä tuleekin siis omat toilailut sekä onnistumiset lyhyesti:

                            Huoltoliike ""herkisti" muiden huoltotoimenpiteiden ohella etujarrut. No. Ei se mitään auttanut. Irroitin itse palat ja satulan. Herkistin ne kunnolla, kuparitahnalla. Tässä vaiheessa en kuitenkaan huomioinut edellä mainittuja liukutappeja mitenkään.

                            Iskin ja purin kaikki noin kolme kertaa. Mikään ei auttanut. Kyselin ympäriinsä mikä helvetti tässä narisee. Auto on paikallaan käynnissä ja kun pumppasin jarrua niin narina tuli selvästi oikealta puolelta satulan kohdalta. Se ei ole mitään kitinää tai vinkumista, vaan ihan rehellistä narinaa, joka kuuluu 15 metrin päähän.

                            Kävin hakemassa uudet etujarrupalat, joissa oli kitinälevy + ostin 3M kitinäteippiä sekä uudet liukutapit + kumit sekä täällä jossain mainittua CRC metal free pastea, jarruihin tarkoitettua mujua mitä yleensä korjaamoillakin suihkutellaan.

                            Iskin uudet roinat ja putsasin kaikki osat huolellisesti ja kiinnitin erityishuomiota liukutappeihin sekä niiden kiinnitysreikiin. Pistin hieman överisti tahnaa ympäriinsä.

                            Tulos: ei narise enää. Ei mitään ääntä. Kuulemma ne liukutapit voi kulua ja se aiheuttaa narinan, mikäli ne ovat päässee "kulumaan" ja kuivumaan. Jos tappien vaihto ei auta, niin tappien + satuloiden vaihto ainakin auttaa.

                            Tällaiset, tuoreet kokemukset uudelta E39 omistajalta Nyt syvennyn tiiviesteiden/ovipahvien narahtelun paikantamiseen töyssyissä... epäilys piilee m sportin kynnyslistoissa.
                            Last edited by J39; 25-07-2013, 16:24.

                            Comment

                            • Tome
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 548
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by J39 View Post
                              Ostin E39 Heinäkuun alussa 2013. Olen korjauttanut tällä hetkellä autoa 800 eurolla. Vaikka etupalat sekä etulevyt onkin hiljattain uusittu, sain kokea tämän hienon narinan itsekin. Paikallistin sen apukuskin puoleiseen etujarruun. Jos totta puhutaan, niin tämä "narina" on kaikista ärsyttävintä tähän mennessä, mutta onneksi pääsin siitä eroon. Tässä tuleekin siis omat toilailut sekä onnistumiset lyhyesti:

                              Huoltoliike ""herkisti" muiden huoltotoimenpiteiden ohella etujarrut. No. Ei se mitään auttanut. Irroitin itse palat ja satulan. Herkistin ne kunnolla, kuparitahnalla. Tässä vaiheessa en kuitenkaan huomioinut edellä mainittuja liukutappeja mitenkään.

                              Iskin ja purin kaikki noin kolme kertaa. Mikään ei auttanut. Kyselin ympäriinsä mikä helvetti tässä narisee. Auto on paikallaan käynnissä ja kun pumppasin jarrua niin narina tuli selvästi oikealta puolelta satulan kohdalta. Se ei ole mitään kitinää tai vinkumista, vaan ihan rehellistä narinaa, joka kuuluu 15 metrin päähän.

                              Kävin hakemassa uudet etujarrupalat, joissa oli kitinälevy + ostin 3M kitinäteippiä sekä uudet liukutapit + kumit sekä täällä jossain mainittua CRC metal free pastea, jarruihin tarkoitettua mujua mitä yleensä korjaamoillakin suihkutellaan.

                              Iskin uudet roinat ja putsasin kaikki osat huolellisesti ja kiinnitin erityishuomiota liukutappeihin sekä niiden kiinnitysreikiin. Pistin hieman överisti tahnaa ympäriinsä.

                              Tulos: ei narise enää. Ei mitään ääntä. Kuulemma ne liukutapit voi kulua ja se aiheuttaa narinan, mikäli ne ovat päässee "kulumaan" ja kuivumaan. Jos tappien vaihto ei auta, niin tappien + satuloiden vaihto ainakin auttaa.

                              Tällaiset, tuoreet kokemukset uudelta E39 omistajalta Nyt syvennyn tiiviesteiden/ovipahvien narahtelun paikantamiseen töyssyissä... epäilys piilee m sportin kynnyslistoissa.
                              liukutapit ei narise eikä niitä tehtaan ohjeen mukaan edes pidä rasvata millään. Rasva kerää vaan paskaa sinne tapin ja kumiholkkien väliin. No jotkut rasvaa silti. Kyllä sulla todennäköisesti on jarrupalat aiheuttanu sen narinan. Niin oli itselläkin vaikka ensin epäilin jumittavan jarrumännän aiheitavan ko.äänen.

                              Comment

                              Working...
                              X