Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 rutinaa ohjauksessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Neutrone
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 1320
    • Tampere

    E39 rutinaa ohjauksessa

    Pitkästä aikaa ilmaantu pientä pureskeltavaa tuon sigun 39:n kanssa. Eli kesän mittaan rattia käännellessä alkoi kuulumaan pieni muotoista "rutinaa", joka nyt sitten pikku hiljaa vahvistui ja on jo melko kuuluvaa. Asfaltilla tuo kuuluu kumpaankin suuntaan käänneltäessä samalla lailla ja ratissakin tuntee pienen pientä "pykällystä". Mitään muuta ongelmaa tuosta en ole havainnut ja ohjaus pelaa ihan normaalisti ja kevyesti. Onkohan jollain suoralta kädeltä ajatusta mistä voisi johtua?
    F10 530d semiVOLL
    ex. E90 320d M-Sport '06
    ex. E39 523i M-Sport '00
    ex. E36 325i Coupe '92
    ex. E30 316i '89



  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #2
    Iskarin yläpäät?
    Ota suojakorkki pois ja ruuttaa uutta rasvaa laakeriin (jos siis kuiva, yleensä on jos orkkis), jos auttoi yhtään niin tiedät missä vika...

    Comment

    • Neutrone
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 1320
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Risto113 View Post
      Iskarin yläpäät?
      Ota suojakorkki pois ja ruuttaa uutta rasvaa laakeriin (jos siis kuiva, yleensä on jos orkkis), jos auttoi yhtään niin tiedät missä vika...
      Epäilen että noista kuuluisi, mutta täytyy tarkistaa tottakai. Korvakuulolla ääni tuntus tulevan alempaa alustasta.
      F10 530d semiVOLL
      ex. E90 320d M-Sport '06
      ex. E39 523i M-Sport '00
      ex. E36 325i Coupe '92
      ex. E30 316i '89



      Comment

      • Neutrone
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 1320
        • Tampere

        #4
        Päivitetääs tätä hiukan. Eli ääni liittyy ihan selkeästi ohjaukseen ja kuuluu edestä alhaalta kun pyöriä kääntelee. Ääni on semmoista rutiseevaa naputusta, jos tuo kuvaus nyt mitään kertoo Sama kääntääkö käynnissä tai ei. Tehostin toimii ihan hyvin samoin kuin ohjaus muutenkin.

        Kai tuo pajalle on vietävä jossain vaiheessa, mutta olishan se kiva saada paikallistettua mistä tuo tulee. Auto joka päiväsessä käytössä eikä itellä oo tiloja tuota ruveta purkamaankaan.
        F10 530d semiVOLL
        ex. E90 320d M-Sport '06
        ex. E39 523i M-Sport '00
        ex. E36 325i Coupe '92
        ex. E30 316i '89



        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3019
          • Kuopio

          #5
          Omassa on ollut vähän vastaavaa, mutta ei ilmeisesti ihan noin selvästi kuuluvaa kuin sinulla. Minulla tuo ilmenee siten, että kun kääntää auton paikallaan ollessa rattia puoli kierrosta tai enemmän, pitää hetken ohjauksen jännityksessä ja kun vapauttaa niin kuuluu pieni napsaus mikä tuntuu hieman myös ratissa. Kuvittelin tuon johtuvan iskarin yläpäästä, mutta sen vaihto ei korjannut asiaa. Raidetangoista ei väljää ole löytynyt. Voisiko vika olla hammastangossa vai olisiko jollakin edullisempia ideoita
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • Neutrone
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 1320
            • Tampere

            #6
            Originally posted by markok View Post
            Omassa on ollut vähän vastaavaa, mutta ei ilmeisesti ihan noin selvästi kuuluvaa kuin sinulla. Minulla tuo ilmenee siten, että kun kääntää auton paikallaan ollessa rattia puoli kierrosta tai enemmän, pitää hetken ohjauksen jännityksessä ja kun vapauttaa niin kuuluu pieni napsaus mikä tuntuu hieman myös ratissa. Kuvittelin tuon johtuvan iskarin yläpäästä, mutta sen vaihto ei korjannut asiaa. Raidetangoista ei väljää ole löytynyt. Voisiko vika olla hammastangossa vai olisiko jollakin edullisempia ideoita
            Hmm, itse asiassa tuommoinen pieni napsaus tuntuu ratissa asti mullakin. Ääni ei sinänsä ole kovin kova eikä kuulu auton ulkopuolelle ajossa, mutta sisälle sen kyllä erottaa.

            Joku vois tempasta ässän hihasta ja kertoa mistä tuo johtuu
            F10 530d semiVOLL
            ex. E90 320d M-Sport '06
            ex. E39 523i M-Sport '00
            ex. E36 325i Coupe '92
            ex. E30 316i '89



            Comment

            • Neutrone
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 1320
              • Tampere

              #7
              Omalla kohdalla ongelma ohitse. Vikana oli melko huonossa hapessa oleva hammastanko, joka piti loppuajasta jo aivan törkeää rutinaa ja ohjaukseen alko tulla kunnon pykäliä. Takuukuntoinen käytetty hammastanko tilalle ja kaikki on taas kunnossa.
              F10 530d semiVOLL
              ex. E90 320d M-Sport '06
              ex. E39 523i M-Sport '00
              ex. E36 325i Coupe '92
              ex. E30 316i '89



              Comment

              • Mahti
                Bimmer Rookie
                • Mar 2007
                • 32
                • Sweden

                #8
                Originally posted by markok View Post
                Omassa on ollut vähän vastaavaa, mutta ei ilmeisesti ihan noin selvästi kuuluvaa kuin sinulla. Minulla tuo ilmenee siten, että kun kääntää auton paikallaan ollessa rattia puoli kierrosta tai enemmän, pitää hetken ohjauksen jännityksessä ja kun vapauttaa niin kuuluu pieni napsaus mikä tuntuu hieman myös ratissa. Kuvittelin tuon johtuvan iskarin yläpäästä, mutta sen vaihto ei korjannut asiaa. Raidetangoista ei väljää ole löytynyt. Voisiko vika olla hammastangossa vai olisiko jollakin edullisempia ideoita
                Tässä on suht. edullinen idea: Autona E39 528iA -96. Törkeä rutina ja kolina + ratti tökki käännettäessä, käynnissä tai ei niin sama juttu, ihmettelyä lisäsi se että ääni alkoi talvella, mutta kuului vasta kun auto on seissyt paikalla käynnissä pidemmän aikaa, ei kylmänä eikä jonkun ajan ajon jälkeen, :think alkoi myöhemmin pahenee reilusti, ja kun rattia käänsi niin kääntyi lähellä olijat katsomaan mistä kolina tulee (paukkui kuin jumittava laakeri) kesällä ääni alkoi oleen jo melkolailla jatkuvaa, hävisi ainoastaan vesisateella Noh, yläpään laakereita on syytetty ensin, rasvaa niinhin, ääni jäi. Syyksi paljastui paskaksi menny kallistuksen vakaajan päissä olevien tankojen nivelten suojakumit, jotka sitten aikansa ruostuessa ja kumin alle kertyneessä suola+muu paskaseoksessa pyöriessä jämähtivät kiinni (muovin ja metallin ei pitäsi juu, mut kävi kuitenkin). Etupään molemmat, aikoinaan motonetista ostetut, vakaajan pystytangot vaihtoon ja kaikki rutina ja pauke käännettäessä rattia hävisi ja tietysti muut ajon aikana kuuluvat äänet kun kyseiset osat ovat kunnossa PS. Ei nyt niin halpaa, kun tangot haettu ryöstölafkasta, mutta reilusti halvempi kuin että olisi mennyt vaihdattaa hammastangon..
                BMW 750i e65

                Nuorempana pystyin kantaa aamustondiksella ison ämpärin vettä, nykyään ei polvet enään kestä...

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3019
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Mahti View Post
                  Tässä on suht. edullinen idea: Autona E39 528iA -96. Törkeä rutina ja kolina + ratti tökki käännettäessä, käynnissä tai ei niin sama juttu, ihmettelyä lisäsi se että ääni alkoi talvella, mutta kuului vasta kun auto on seissyt paikalla käynnissä pidemmän aikaa, ei kylmänä eikä jonkun ajan ajon jälkeen, :think alkoi myöhemmin pahenee reilusti, ja kun rattia käänsi niin kääntyi lähellä olijat katsomaan mistä kolina tulee (paukkui kuin jumittava laakeri) kesällä ääni alkoi oleen jo melkolailla jatkuvaa, hävisi ainoastaan vesisateella Noh, yläpään laakereita on syytetty ensin, rasvaa niinhin, ääni jäi. Syyksi paljastui paskaksi menny kallistuksen vakaajan päissä olevien tankojen nivelten suojakumit, jotka sitten aikansa ruostuessa ja kumin alle kertyneessä suola+muu paskaseoksessa pyöriessä jämähtivät kiinni (muovin ja metallin ei pitäsi juu, mut kävi kuitenkin). Etupään molemmat, aikoinaan motonetista ostetut, vakaajan pystytangot vaihtoon ja kaikki rutina ja pauke käännettäessä rattia hävisi ja tietysti muut ajon aikana kuuluvat äänet kun kyseiset osat ovat kunnossa PS. Ei nyt niin halpaa, kun tangot haettu ryöstölafkasta, mutta reilusti halvempi kuin että olisi mennyt vaihdattaa hammastangon..
                  Ihan hyvä tarkastamisen arvoinen vaihtoehto. Tuohon omaan e39:iin koiranluut on kyllä vaihdettu reilu vuosi sitten ja ihan orggis osat uudet olivat, mutta eihän tuo sitä sano etteikö vika voisi olla siellä.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • Mahti
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2007
                    • 32
                    • Sweden

                    #10
                    Tässä mun tapauksessa ne ei ollu kun 7 kk vanhat. Unohdin mainita.
                    BMW 750i e65

                    Nuorempana pystyin kantaa aamustondiksella ison ämpärin vettä, nykyään ei polvet enään kestä...

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎