Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 vaihteensiirto väljä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    E39 vaihteensiirto väljä

    Mitkä osat menee vaihtoon + mitä lyhyempää keppiä suosittelette, Z3M ?

  • HC91
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 998
    • 29100/310053

    #2
    Originally posted by superb View Post
    Mitkä osat menee vaihtoon + mitä lyhyempää keppiä suosittelette, Z3M ?

    http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...hifting_parts/
    eniten välystä aiheuttaa osan 3 kuluminen ja on ylivoimaisesti helpoin vaihtaa noihin pusliin verrattuna :think
    92' ///M5 3.8 individual
    09' 320d xDrive
    16' NIU N1 Sport
    19' NIU U+ Sport

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      #3
      Koko paketti :think
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7395
        • Oulu

        #4
        Samantyyppinen tilanne mullakin, eli kepin ollessa vapaalla siihen on ilmaanunut sellainen ylimääräinen sivusuuntainen väljyys, jossa keppiä paikalleen keskittävä jousivoima on melko mitätön.

        Samalla jos tuota korjaa niin kannattaisi varmaankin vaihtaa joku short shift -kepukkakin tilalle. Vaikea vaan valita laittaako jonkun tarvikekepin vai Z3-kepin (joita taisi olla monenlaisia). E60 550i -kepin sopivuudesta 6-sylinterisiin ei tainnut olla tietoa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=18299
        Last edited by Petri.Kekkonen; 07-09-2010, 08:52.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • superb
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2827

          #5
          Originally posted by HC91 View Post
          eniten välystä aiheuttaa osan 3 kuluminen ja on ylivoimaisesti helpoin vaihtaa noihin pusliin verrattuna :think

          Eli tämän pystyy vaihtamaan hytin kautta?
          Kiitos

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1835
            • Kotona/Poissa

            #6
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Samantyyppinen tilanne mullakin, eli kepin ollessa vapaalla siihen on ilmaanunut sellainen ylimääräinen sivusuuntainen väljyys, jossa keppiä paikalleen keskittävä jousivoima on melko mitätön...
            Helpoiten tuon ylimääräisen välyksen saa esiin vaihde päällä mielummin kuin vapaalla. Mullakin kun vaihde on päällä kepissä tuntuu noin 2cm sivusuuntainen vapaa liike nupin päästä mitattuna. En tiedä kuinka tiukka tuon pitäis olla uudenveroisessa tilassa ollessaan, täysin välyksetön?
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • Tucci
              Bimmer Rookie
              • Jul 2010
              • 76
              • Finland

              #7
              samaa vikaa omassa, keppi heiluu aika rajusti vaihteiden ollessa päällä. ://////

              Comment

              • O-Peksi
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2007
                • 2775
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by HC91 View Post
                eniten välystä aiheuttaa osan 3 kuluminen ja on ylivoimaisesti helpoin vaihtaa noihin pusliin verrattuna :think
                Väittäisin, että ton osan 3 kuluminen ei vaikuta lähellekkään niin paljoa, kuin kepin alapäässä olevan helan + osan 7 kuluminen. Osan 3 kuluminen aiheuttaa lähinnä ylös-alas -suuntaista väljää, mut osa 7 ja kepin alapään hela sivusuuntaista. Ihan mekaniikan oppien perusteella voi päätellä, että pienikin väljä noissa em. osissa aiheuttaa melko suuren tyhjän liikkeen kepin yläpäähän.
                ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                Comment

                • jsr85
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 1375
                  • Oulainen

                  #9
                  Onkohan minullakin tämä sitten vikana kun vapaallakeppi ei ole keskellä vaan ikäänkuin kallistuneena oikealle päin? Toisekseen kolmonen on toisinaan vähän hukassa, vieraalla kuskilla lähes aina. Olispa mahtava jos puslaamalla selviäis.
                  ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1835
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by O-Peksi View Post
                    Väittäisin, että ton osan 3 kuluminen ei vaikuta lähellekkään niin paljoa, kuin kepin alapäässä olevan helan + osan 7 kuluminen. Osan 3 kuluminen aiheuttaa lähinnä ylös-alas -suuntaista väljää, mut osa 7 ja kepin alapään hela sivusuuntaista. Ihan mekaniikan oppien perusteella voi päätellä, että pienikin väljä noissa em. osissa aiheuttaa melko suuren tyhjän liikkeen kepin yläpäähän.
                    Luulen ettei tosiaan tuo osa 3 ole ensimmäinen joka menee väljäksi. Olen nimittäin omasta E39:sta ottanut sen vaihdekepin suojuksen pois jolloin osa 3 näkyy. Kun keppiä heiluttaa, ei kepin ja nivelen 3 välissä näy yhtään klapia, vaan se välys tuntuisi olevan jossain edempänä. Lisäksi välys on sivusuunnassa, ei niinkään pituussuunnassa. Jos osa 3 kuluu väljäksi, välystä luulisi olevan joka suunnassa.

                    Toki osa 3 on helpohko vaihtaa, mutta miks vaihtaa jos se vika ei olekaan siinä?
                    Last edited by Havis; 07-09-2010, 18:16.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Jii.Pee
                      Newbiemmer
                      • Sep 2010
                      • 5
                      • Oulu

                      #11
                      Paljonko suurinpiirtein tulee maksamaan jos vaihdattaa jossain tuon puslasarjan?

                      Comment

                      • superb
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 2827

                        #12
                        Kaikki schmiedmanin paketissa tulevat osat lyöty autoon kiinni. Hyvä tuli.

                        Comment

                        • sonikk
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 1664
                          • Kerava

                          #13
                          Oliko helppo nakki ja paljonko piti purkaa?

                          Comment

                          • superb
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2827

                            #14
                            Nosturi on pakollinen, sisältä on helppo purkaa kaikki tiellä oleva, kts:


                            Alhaalta piti purkaa "pohjalevyt" tieltä pois, mm. se missä vaihteiston tukikumit on. Samalla voi vaihtaa ne tukikumit jos niissä jotakin vikaa on.

                            Jos osaa vaikkapa vaihtaa termarin ja vesipumpum M52 -koneeseen, niin sitten tääkin homma onnistuu.

                            Tää kannattaa lukea tarkkaan läpi:
                            Loosey-goosey shifter got you down? Transmission grinding? Perhaps it's just your shift bushings that are worn. Find out how to replace them here.



                            osa nro 1 on hieman erilainen E39:ssä, #3 oli ihan loppu, #5 on 2kpl -> suht ehjät, mutta vaihtoon.
                            #4 ja 10 hieman väljää -> vaihtoon.
                            Suosittelen tuota schmiedmanin 13 osaista sarjaa, oli kasattu bmw:n orkkisosista.

                            Comment

                            • HC91
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 998
                              • 29100/310053

                              #15
                              Originally posted by superb View Post
                              #3 oli ihan loppu
                              Edelleenkin olen sitä mieltä että tuo kepin kuulan ympärille tulevan muovilaakerinholkin väljyys on suurin yksittäinen tuntuman tuhoaja, kuluu ensimmäisenä ja on helpompi vaihtaa kuin yksikään noista puslista...
                              92' ///M5 3.8 individual
                              09' 320d xDrive
                              16' NIU N1 Sport
                              19' NIU U+ Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎