Mitkä osat menee vaihtoon + mitä lyhyempää keppiä suosittelette, Z3M ?
E39 vaihteensiirto väljä
Collapse
X
-
eniten välystä aiheuttaa osan 3 kuluminen ja on ylivoimaisesti helpoin vaihtaa noihin pusliin verrattuna :thinkOriginally posted by superb View PostMitkä osat menee vaihtoon + mitä lyhyempää keppiä suosittelette, Z3M ?
http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...hifting_parts/
-
Samantyyppinen tilanne mullakin, eli kepin ollessa vapaalla siihen on ilmaanunut sellainen ylimääräinen sivusuuntainen väljyys, jossa keppiä paikalleen keskittävä jousivoima on melko mitätön.
Samalla jos tuota korjaa niin kannattaisi varmaankin vaihtaa joku short shift -kepukkakin tilalle. Vaikea vaan valita laittaako jonkun tarvikekepin vai Z3-kepin (joita taisi olla monenlaisia). E60 550i -kepin sopivuudesta 6-sylinterisiin ei tainnut olla tietoa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=18299Last edited by Petri.Kekkonen; 07-09-2010, 08:52.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Helpoiten tuon ylimääräisen välyksen saa esiin vaihde päällä mielummin kuin vapaalla. Mullakin kun vaihde on päällä kepissä tuntuu noin 2cm sivusuuntainen vapaa liike nupin päästä mitattuna. En tiedä kuinka tiukka tuon pitäis olla uudenveroisessa tilassa ollessaan, täysin välyksetön?Originally posted by Petri.Kekkonen View PostSamantyyppinen tilanne mullakin, eli kepin ollessa vapaalla siihen on ilmaanunut sellainen ylimääräinen sivusuuntainen väljyys, jossa keppiä paikalleen keskittävä jousivoima on melko mitätön..."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Väittäisin, että ton osan 3 kuluminen ei vaikuta lähellekkään niin paljoa, kuin kepin alapäässä olevan helan + osan 7 kuluminen. Osan 3 kuluminen aiheuttaa lähinnä ylös-alas -suuntaista väljää, mut osa 7 ja kepin alapään hela sivusuuntaista. Ihan mekaniikan oppien perusteella voi päätellä, että pienikin väljä noissa em. osissa aiheuttaa melko suuren tyhjän liikkeen kepin yläpäähän.Originally posted by HC91 View Posteniten välystä aiheuttaa osan 3 kuluminen ja on ylivoimaisesti helpoin vaihtaa noihin pusliin verrattuna :thinkReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
Onkohan minullakin tämä sitten vikana kun vapaallakeppi ei ole keskellä vaan ikäänkuin kallistuneena oikealle päin? Toisekseen kolmonen on toisinaan vähän hukassa, vieraalla kuskilla lähes aina. Olispa mahtava jos puslaamalla selviäis...pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...
Comment
-
Luulen ettei tosiaan tuo osa 3 ole ensimmäinen joka menee väljäksi. Olen nimittäin omasta E39:sta ottanut sen vaihdekepin suojuksen pois jolloin osa 3 näkyy. Kun keppiä heiluttaa, ei kepin ja nivelen 3 välissä näy yhtään klapia, vaan se välys tuntuisi olevan jossain edempänä. Lisäksi välys on sivusuunnassa, ei niinkään pituussuunnassa. Jos osa 3 kuluu väljäksi, välystä luulisi olevan joka suunnassa.Originally posted by O-Peksi View PostVäittäisin, että ton osan 3 kuluminen ei vaikuta lähellekkään niin paljoa, kuin kepin alapäässä olevan helan + osan 7 kuluminen. Osan 3 kuluminen aiheuttaa lähinnä ylös-alas -suuntaista väljää, mut osa 7 ja kepin alapään hela sivusuuntaista. Ihan mekaniikan oppien perusteella voi päätellä, että pienikin väljä noissa em. osissa aiheuttaa melko suuren tyhjän liikkeen kepin yläpäähän.
Toki osa 3 on helpohko vaihtaa, mutta miks vaihtaa jos se vika ei olekaan siinä?Last edited by Havis; 07-09-2010, 18:16."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Nosturi on pakollinen, sisältä on helppo purkaa kaikki tiellä oleva, kts:
Alhaalta piti purkaa "pohjalevyt" tieltä pois, mm. se missä vaihteiston tukikumit on. Samalla voi vaihtaa ne tukikumit jos niissä jotakin vikaa on.
Jos osaa vaikkapa vaihtaa termarin ja vesipumpum M52 -koneeseen, niin sitten tääkin homma onnistuu.
Tää kannattaa lukea tarkkaan läpi:
http://www.pelicanparts.com/bmw/tech...t_Bushings.htm
http://www.pelicanparts.com/bmw/tech...ings/pic15.jpg
osa nro 1 on hieman erilainen E39:ssä, #3 oli ihan loppu, #5 on 2kpl -> suht ehjät, mutta vaihtoon.
#4 ja 10 hieman väljää -> vaihtoon.
Suosittelen tuota schmiedmanin 13 osaista sarjaa, oli kasattu bmw:n orkkisosista.
Comment
-
Edelleenkin olen sitä mieltä että tuo kepin kuulan ympärille tulevan muovilaakerinholkin väljyys on suurin yksittäinen tuntuman tuhoaja, kuluu ensimmäisenä ja on helpompi vaihtaa kuin yksikään noista puslista...Originally posted by superb View Post#3 oli ihan loppu
Comment
Comment