Announcement

Collapse
No announcement yet.

2003 530d E39 M-Sport -kapeat talvirenkaat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • J338LM
    Newbiemmer
    • Sep 2010
    • 5
    • keski-pohjanmaa

    #16
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Tarkoitat kai toisinpäin! itse ajan yhtäpaljon ja välillä enemmänkin ja kyllä nastat saa heittää helevettiin!!! Viimeiset 10 vuotta olen ajanut kitkoilla ja ei todellakaan käy mielessä laittaa nastoja. Jos keli on peilijää, niin ajo sen mukaan ja ko keli on ehkä pari kertaa vuodessa muuten mennään asfaltilla ja on se nyt kivampaa ajella hiljaisemmalla renkaalla ja säästyy nuo asfaltit ja tuulilasit
    Nuo nastarenkaat tullaan kuitenkin kieltämään lähivuosina, joten kannattaa alkaa harjoittelemaan nykyajan renkailla!
    Periaatteessa samaa mieltä- kitka toimii hyvin 99% talvikeleistä.
    Mutta se yksi prosentti.
    Omakohtaisen kokemuksen sain kaksi vuotta sitten aamuhämärissä, valtatiellä. Etuvetoinen auto, alla uudet "testivoittajakitkat". Suora valtatie, periaatteessa paljas kuurainen asfaltti. Suoralla tiellä, perä lähti alta kuin nykäistynä, vauhtia n. 80-90km/h. Ilmeisesti rekat olivat jauhaneet ajourien pohjan vesijäälle. Perä alta ja pari vastaheittoa- uran ulkopuolella tie oli ikäänkuin mattapinnalla, vastaheitot oikenivat itsestään kun rengas sai pitoa uran ulkopuolella. Toisen vastaheiton kohdalla, vastaantuleva viinikan tankkerirekka meni n. 50cm päästä omasta etukulmasta 90km/h nopeudella. Eli tuuria oli mukana. Mitään en ehtinyt tekemään vaikka olin ikäänkuin tarkkana kun ura oli epäilyttävän näköinen. Jäärataa on ajettu jo pikkupoikana ja rattihommat ovat varmaankin hanskassa vähintäänkin keskitason suharin verran.
    Liukas se nastakin on vesijäällä, mutta kokemuksesta tiedän että ero on silti valtava nastan eduksi. Fiilis pahimmilla keleillä kitkarenkailla rengastetussa autossa on kuin ilmatyynyaluksessa, renkaan pito on puhdas nolla. Ei kiva. Ajoin suoraa rengasliikkeeseen ja hyvät nastat alle. Vastaavaa yöpakkaskeliä jatkui vielä viikon, ja pääsin vertailemaan nastaa tismalleen samoissa olosuhteissa, jopa samalla kohdalla. Voin kertoa että ON EROA, ja paljon.

    Pirullisinta kitkassa on (jäällä/vesijäällä ajettaessa) se että ne ovat täysin äänettömät.
    Nastarenkailla alkava luisu antaa "kahisevan" varoitusäänen, tietää olla ikäänkuin tarkkana. Kitka ei varoita.


    Mutta takaisin asiaan:
    M-vanteet olivatkin 8" leveät myös takana. Eli 225/45/17 onnistuu kai kanssa, eikä kehä silti muutu liikaa? Vai onko 225/50/17 lähempänä alkuperäistä xxx kokoa? Kiitos. EDIT 225/50/17 olis vain 2.1% isompi kehältään, 2km/h mittarivirhe. Ei paha jos vaan mahtuu ja passaa vanteelle? 215/50/17 olis vain 0.3% isompi, mutta taitaa 8" vanne olla turhan leveä sille.
    Last edited by J338LM; 30-09-2010, 12:07.

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 923
      • Sotkamo--Oulu

      #17
      Mutta takaisin asiaan:
      M-vanteet olivatkin 8" leveät myös takana. Eli 225/45/17 onnistuu kai kanssa, eikä kehä silti muutu liikaa? Vai onko 225/50/17 lähempänä alkuperäistä xxx kokoa? Kiitos.
      Taitaa tuo 225/45/ 17 olla jo alikokoinen, vastaavasti 225/50/17 ehkä hieman iso. 215/50/17 olis aika lailla samankokoinen tuon 235/45/17 kanssa. Sitä ei vaan periaatteessa saa 8" vanteelle vääntää, mutta luulisin sen menevän siihen kuitenkin vielä ihan hyvin.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8972
        • Kellokoski

        #18
        Originally posted by J338LM View Post
        Mutta takaisin asiaan:
        M-vanteet olivatkin 8" leveät myös takana. Eli 225/45/17 onnistuu kai kanssa, eikä kehä silti muutu liikaa? Vai onko 225/50/17 lähempänä alkuperäistä xxx kokoa? Kiitos.
        225/45 On kyllä alikokoinen E39:siin, 3-sarjan koko. Kyllähän ne toki alla pyörii. 235/45 renkaitakin saa niin miksi ei suosiolla oikean kokoisia?
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • mailman
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 8003
          • Vantaa

          #19
          Jooh, koitetaanpa pysyä asiassa nyt. Nasta/kitka taistelut jossain muualla

          Originally posted by _nixu_ View Post
          235/45 renkaitakin saa niin miksi ei suosiolla oikean kokoisia?
          Nimenomaan, jos valmistajakin tuollaisia suosittelee niin miksi ei sitten sellaisilla ajaisi? :think
          G01 ///M40i '19
          F48 xDrive20i ///M-Sport '18
          E39 ///M5 '00

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 9990
            • KVLA

            #20
            Originally posted by mailman View Post
            Nimenomaan, jos valmistajakin tuollaisia suosittelee niin miksi ei sitten sellaisilla ajaisi? :think
            Villi veikkaus,hinta.

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              #21
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Villi veikkaus,hinta.
              Samaa veikkaan minäkin mutta silloin kannataisi varmaan ostaa ne halvimmat 205/65/15 sirkkelinterät

              235/45/17" saa kyllä ihan kohtuu hintaan kunhan vähän viitsii katsoa mistä tilaa.
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • J338LM
                Newbiemmer
                • Sep 2010
                • 5
                • keski-pohjanmaa

                #22
                Originally posted by mailman View Post
                Nimenomaan, jos valmistajakin tuollaisia suosittelee niin miksi ei sitten sellaisilla ajaisi? :think
                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Villi veikkaus,hinta.
                Valmistajan(kin) rengaskokosuositus on aina kompromissi monen asian välillä. Samaa autoa myydään ympäri maailman.
                Kapea korkea rengas on aina parempi liukkaassa talvessa kuin matala leveä, mutta silti 205/60/16 tmv talvirengas ei toimi esim autobaanalla jossa tarvitaan nopeusluokkia, jämäkkää runkoa koviin jarrutuksiin/väistöihin jne.


                Oli niin tai näin, nyt olis liikkeessä odottamassa 225/50/17 Nokian Hakka 7:t.
                Olisin kyllä vaihtanut 16" sirkkelinteriin, mutta sitten olisi pitänyt ostaa vielä vanteetkin kaiken päälle.

                225/50 koko on 895e, olisko ollut toiseksi halvin 17" kokoinen. Tais olla 70e halvempi sarja kuin 235/45 olisi ollut.
                16" olisi ollut sarjana 100-200e halvempi.
                Last edited by J338LM; 01-10-2010, 10:04.

                Comment

                • J338LM
                  Newbiemmer
                  • Sep 2010
                  • 5
                  • keski-pohjanmaa

                  #23
                  Nonih, hirmuisen ämpyilyn jälkeen alle tuli 205/60/16" Nokian Hakka 7:lla.
                  Eka tyyppien perusteella tuntuma on sellainen että ei 17"-16" vaihto harmita yhtään, päin vastoin.

                  Vanhat 17" M-vanteet+kumit ovat myyntipalstalla.
                  Uusi kumi on kehältään 1.6% isompi kuin (alkuperäinen?) 225/45/17, ja käytännössä tismalleen sama kun 18" kesävanteiden kumeissa.

                  Mittarivirhe GPS:n perusteella nyt 6%. Eli satkua kun mennään nopeusmittari näyttää 106.
                  Last edited by J338LM; 01-10-2010, 17:29.

                  Comment

                  • Risto113
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1204
                    • GrassLake

                    #24
                    Originally posted by J338LM View Post
                    Nonih, hirmuisen ämpyilyn jälkeen alle tuli 205/60/16" Nokian Hakka 7:lla.
                    Kumit on jo alla, ja eka tyyppien perusteella tuntuma on sellainen että ei 17"-16" vaihto harmita yhtään, päin vastoin.

                    Vanhat 17" M-vanteet+kumit ovat myyntipalstalla.
                    Uusi kumi on kehältään 1.6% isompi kuin (alkuperäinen?) 225/45/17, ja käytännössä tismalleen sama kun 18" kesävanteet.

                    Mittarivirhe GPS:n perusteella nyt 6%. Eli satkua kun mennään nopeusmittari näyttää 106.
                    Alkuperäinen koko 17" vanteelle on 235/45/17, 16" vanteelle 225/55/16".

                    Jos haluaa 205-levyiset 16" vanteella, on ostamasi 60-profiili oikea.

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3019
                      • Kuopio

                      #25
                      Originally posted by J338LM View Post
                      Nonih, hirmuisen ämpyilyn jälkeen alle tuli 205/60/16" Nokian Hakka 7:lla.
                      Eka tyyppien perusteella tuntuma on sellainen että ei 17"-16" vaihto harmita yhtään, päin vastoin.

                      Vanhat 17" M-vanteet+kumit ovat myyntipalstalla.
                      Uusi kumi on kehältään 1.6% isompi kuin (alkuperäinen?) 225/45/17, ja käytännössä tismalleen sama kun 18" kesävanteiden kumeissa.

                      Mittarivirhe GPS:n perusteella nyt 6%. Eli satkua kun mennään nopeusmittari näyttää 106.
                      Manuaali vaihteisessa e39:ssä 225/45-17 koon ainut huono puoli on liian pienen näköinen rengas, mutta automaattiin tuota ei voi laittaa. Muuten tulee ongelmia turbiinin lukittumisen kanssa. Searchilla löytyy paljon juttua aiheesta
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • VolvoTDi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2006
                        • 1576
                        • Tampere - Pori

                        #26
                        Originally posted by markok View Post
                        Manuaali vaihteisessa e39:ssä 225/45-17 koon ainut huono puoli on liian pienen näköinen rengas, mutta automaattiin tuota ei voi laittaa. Muuten tulee ongelmia turbiinin lukittumisen kanssa. Searchilla löytyy paljon juttua aiheesta
                        Juu sieltä löytyy juttua aiheesta mihin itsekin osallistuin kun en itse todennut tätä ongelmaa vaikka pienemmillä pyörillä välillä ajoinkin, mutta eikös se pääsääntöisesti mene niin, että renkaan koko valmistajan ohjeiden mukaisesti... Viritykset pois!
                        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                        Check:
                        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                        Tampere 044-5867096

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎