Originally posted by VolvoTDi
View Post
Mutta se yksi prosentti.
Omakohtaisen kokemuksen sain kaksi vuotta sitten aamuhämärissä, valtatiellä. Etuvetoinen auto, alla uudet "testivoittajakitkat". Suora valtatie, periaatteessa paljas kuurainen asfaltti. Suoralla tiellä, perä lähti alta kuin nykäistynä, vauhtia n. 80-90km/h. Ilmeisesti rekat olivat jauhaneet ajourien pohjan vesijäälle. Perä alta ja pari vastaheittoa- uran ulkopuolella tie oli ikäänkuin mattapinnalla, vastaheitot oikenivat itsestään kun rengas sai pitoa uran ulkopuolella. Toisen vastaheiton kohdalla, vastaantuleva viinikan tankkerirekka meni n. 50cm päästä omasta etukulmasta 90km/h nopeudella. Eli tuuria oli mukana. Mitään en ehtinyt tekemään vaikka olin ikäänkuin tarkkana kun ura oli epäilyttävän näköinen. Jäärataa on ajettu jo pikkupoikana ja rattihommat ovat varmaankin hanskassa vähintäänkin keskitason suharin verran.
Liukas se nastakin on vesijäällä, mutta kokemuksesta tiedän että ero on silti valtava nastan eduksi. Fiilis pahimmilla keleillä kitkarenkailla rengastetussa autossa on kuin ilmatyynyaluksessa, renkaan pito on puhdas nolla. Ei kiva. Ajoin suoraa rengasliikkeeseen ja hyvät nastat alle. Vastaavaa yöpakkaskeliä jatkui vielä viikon, ja pääsin vertailemaan nastaa tismalleen samoissa olosuhteissa, jopa samalla kohdalla. Voin kertoa että ON EROA, ja paljon.
Pirullisinta kitkassa on (jäällä/vesijäällä ajettaessa) se että ne ovat täysin äänettömät.
Nastarenkailla alkava luisu antaa "kahisevan" varoitusäänen, tietää olla ikäänkuin tarkkana. Kitka ei varoita.
Mutta takaisin asiaan:
M-vanteet olivatkin 8" leveät myös takana. Eli 225/45/17 onnistuu kai kanssa, eikä kehä silti muutu liikaa? Vai onko 225/50/17 lähempänä alkuperäistä xxx kokoa? Kiitos. EDIT 225/50/17 olis vain 2.1% isompi kehältään, 2km/h mittarivirhe. Ei paha jos vaan mahtuu ja passaa vanteelle? 215/50/17 olis vain 0.3% isompi, mutta taitaa 8" vanne olla turhan leveä sille.
Comment