Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540i -97 Etuakseliston välys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sLedge
    Bimmer Rookie
    • Apr 2010
    • 110
    • Espoo

    E39 540i -97 Etuakseliston välys

    Autossa ollu pieniä suuntavakavuusongelmia ja yrittäny jäljittää välyksiä. Edestä oon löytäny jotain väljää, mutta en oo aivan varma missä se tarkalleen sijaitsee. Ensin huomasin jonku lonksuvan kun heilutin etupyörää (maassa) pystysuunnassa voimakkaasti ja kokeilin samalla iskarin vartta. Se tuntui heiluvan jonku verran patruunan sisällä sivusuunnassa. Eivät vuoda kuitenkaan. 50-60% katsastuksessaki arvot.
    Nyt toisen kerran auto käynnissä pyysin toista heiluttamaan rattia tasaista tahtia keskiasennon molemmin puolin. Semmonen väljyyden aiheuttama tärähdys tuntuu renkaassa ja iskarin tolpassa, mutta ei raidetangon päässä. Iskarin varsi ei mun mielestä liikkunu paljoo. Jääkö tähän muuta vaihtoehtoo, kuin alapallo vaikka siinä ei tunnu välystä heiluttaessa rengas ylhäällä? Jarrua myös painettiin ettei voi olla laakeri. Reaktiotangot, takapään narinahelat ja toinen iskarin yläpään laakeri vaihdettu. Vaikkaki Mcphersonissa iskari on yksi pyöräntuennan osa, en oo törmänny vastaavaan aikasemmin, että siitä johtus sivuttaisvälys.

    En oo mikään vasta-alkaja näissä hommissa. Bemareihin (e39) ei vaan tunnu tepsivän samat alustadiagnoosi menetelmät kuin muihin. Narinahelojen väljyyttäkään en muuten ois huomannu jos ei nelipyöräsuuntauksessa kaveri heiluttanu että pääsi ite näkemään 10cm päästä. Mitättömät välykset joita ei edes huomaa, pistää koko ajettavuuden paskaks.
    Last edited by sLedge; 01-10-2010, 22:41.
    E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
    Ex E39 540i -97
  • jamoc8
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 277
    • Oulu

    #2
    Kokeileppa raidetangon sisemmät nivelet. Käsi ympärille ja toinen kääntelee rattia.
    ---- Bee äm dapl juu ----

    Comment

    • sLedge
      Bimmer Rookie
      • Apr 2010
      • 110
      • Espoo

      #3
      Originally posted by jamoc8 View Post
      Kokeileppa raidetangon sisemmät nivelet. Käsi ympärille ja toinen kääntelee rattia.

      Siis tuossahan on simpukka ja ohjauksen keskitanko, josta löytyy "sisempiä" niveliä 4kpl. Se on vaihdettu 3 vuotta sitte. Kyllä niitäki on revitty alta käsin, eikä mitään oo tuntunu. Rattiakselissa voi olla pienen pieni välys joka ei ohjaukseen vaikuta. Simpukkaki on niin kireä että auto sammuksissa pyörät kääntyilee hyvinki tarkasti keskiasennossa.

      Tien urat tuntuu välillä vievän rattia miten haluaa, ettei oo minkäänlaista vaimennusta. Oon miettiny simpukan kiristystäki, jos se kerran toimii vaimentimena. Se on taas toinen juttu, pitää ensin selvittää nää välykset
      E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
      Ex E39 540i -97

      Comment

      • R Power
        Bimmer Rookie
        • Feb 2006
        • 163

        #4
        Originally posted by sLedge View Post
        Autossa ollu pieniä suuntavakavuusongelmia ja yrittäny jäljittää välyksiä. Edestä oon löytäny jotain väljää, mutta en oo aivan varma missä se tarkalleen sijaitsee. Ensin huomasin jonku lonksuvan kun heilutin etupyörää (maassa) pystysuunnassa voimakkaasti ja kokeilin samalla iskarin vartta. Se tuntui heiluvan jonku verran patruunan sisällä sivusuunnassa. Eivät vuoda kuitenkaan. 50-60% katsastuksessaki arvot.
        Nyt toisen kerran auto käynnissä pyysin toista heiluttamaan rattia tasaista tahtia keskiasennon molemmin puolin. Semmonen väljyyden aiheuttama tärähdys tuntuu renkaassa ja iskarin tolpassa, mutta ei raidetangon päässä. Iskarin varsi ei mun mielestä liikkunu paljoo. Jääkö tähän muuta vaihtoehtoo, kuin alapallo vaikka siinä ei tunnu välystä heiluttaessa rengas ylhäällä? Jarrua myös painettiin ettei voi olla laakeri. Reaktiotangot, takapään narinahelat ja toinen iskarin yläpään laakeri vaihdettu. Vaikkaki Mcphersonissa iskari on yksi pyöräntuennan osa, en oo törmänny vastaavaan aikasemmin, että siitä johtus sivuttaisvälys.

        En oo mikään vasta-alkaja näissä hommissa. Bemareihin (e39) ei vaan tunnu tepsivän samat alustadiagnoosi menetelmät kuin muihin. Narinahelojen väljyyttäkään en muuten ois huomannu jos ei nelipyöräsuuntauksessa kaveri heiluttanu että pääsi ite näkemään 10cm päästä. Mitättömät välykset joita ei edes huomaa, pistää koko ajettavuuden paskaks.
        Kolahtaako missään kuopassa millään nopeudella? Onko auto siis uraherkkä vai minkälaisia suuntavakavuusongelmia sinulla on?
        Ahneella on aina enemmän!

        Comment

        • sLedge
          Bimmer Rookie
          • Apr 2010
          • 110
          • Espoo

          #5
          Originally posted by R Power View Post
          Kolahtaako missään kuopassa millään nopeudella? Onko auto siis uraherkkä vai minkälaisia suuntavakavuusongelmia sinulla on?
          Voimakasta uraherkkyyttä joo. Vaikkakin sileälläkin tiellä tuntuu ettei auto halua mennä suoraan. Tykkää puoltaa oikealle, joka häviää jos tie on kallistunu vasemmalle tai ajaa keskiviivan päällä. Saa joskus jopa ohjata vasemmalle oikealle kaartuvassa mutkassa, ettei imaise ojaan. Jonku verran etupää lotisee terävissä kuopissa ja katukivetyksiä ylittäessä.

          Tuossa äsken sain taas apua ja kokeilin auto sammuksissa pidellä alapallon suojakumin juuresta toisen käännellessä rattia. Selvään tuntui välys. Oiskohan alatukivarret Schmiedmannilta tarpeeks hyvät vakioalustalle? Sieltä hankin ainaki reaktiotangot
          E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
          Ex E39 540i -97

          Comment

          • R Power
            Bimmer Rookie
            • Feb 2006
            • 163

            #6
            Originally posted by sLedge View Post
            Voimakasta uraherkkyyttä joo. Vaikkakin sileälläkin tiellä tuntuu ettei auto halua mennä suoraan. Tykkää puoltaa oikealle, joka häviää jos tie on kallistunu vasemmalle tai ajaa keskiviivan päällä. Saa joskus jopa ohjata vasemmalle oikealle kaartuvassa mutkassa, ettei imaise ojaan. Jonku verran etupää lotisee terävissä kuopissa ja katukivetyksiä ylittäessä.

            Tuossa äsken sain taas apua ja kokeilin auto sammuksissa pidellä alapallon suojakumin juuresta toisen käännellessä rattia. Selvään tuntui välys. Oiskohan alatukivarret Schmiedmannilta tarpeeks hyvät vakioalustalle? Sieltä hankin ainaki reaktiotangot
            Itsellä ainakin ihan hyviä kokemuksia Schmiedmann:n alustan osista. Toinen vaihtoehto jos haluaa muutaman kympin säästää ja varmaan väh. yhtä laadukas kuin Schmiedmannilta. Tuossa ei tosin mainita suomeen lähettämisestä mtn, mutta yleensä postikulut ~20€ jos suostuu lähettämään. Mikäli ns. alkuperäiset haluaa niin linkki.
            Ahneella on aina enemmän!

            Comment

            • merbau
              Bimmer Rookie
              • Jun 2010
              • 130
              • Pälkäne

              #7
              Originally posted by R Power View Post
              Itsellä ainakin ihan hyviä kokemuksia Schmiedmann:n alustan osista. Toinen vaihtoehto jos haluaa muutaman kympin säästää ja varmaan väh. yhtä laadukas kuin Schmiedmannilta. Tuossa ei tosin mainita suomeen lähettämisestä mtn, mutta yleensä postikulut ~20€ jos suostuu lähettämään. Mikäli ns. alkuperäiset haluaa niin linkki.
              Josko haluaa vielä hiukan säästää ja pitäytyä orkkiksessa, niin täältä alle: http://www.car-parts24.eu/products/B...MW-e39-V8.html

              Sama pulju myy ebay.de:ssäkin, mutta tuolta kaupan kautta saa edukkaammin. Itse tilasin koko etupään 540i ripustussetin, ja tuli viikossa sylillinen alumiiniosia kotiin!

              Schmiedmann:sta on myös hyviä kokemuksia.
              540iA -00 M-sport
              Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9992
                • KVLA

                #8
                Originally posted by sLedge View Post
                Siis tuossahan on simpukka ja ohjauksen keskitanko, josta löytyy "sisempiä" niveliä 4kpl. Se on vaihdettu 3 vuotta sitte. Kyllä niitäki on revitty alta käsin, eikä mitään oo tuntunu. Rattiakselissa voi olla pienen pieni välys joka ei ohjaukseen vaikuta. Simpukkaki on niin kireä että auto sammuksissa pyörät kääntyilee hyvinki tarkasti keskiasennossa.

                Tien urat tuntuu välillä vievän rattia miten haluaa, ettei oo minkäänlaista vaimennusta. Oon miettiny simpukan kiristystäki, jos se kerran toimii vaimentimena. Se on taas toinen juttu, pitää ensin selvittää nää välykset
                Oman 540:n vaeltelu korjaantui taannoin tuo ohjauksen yhdystanko ja reaktiotangot vaihtamalla.(No pelkät kumipuslatkin olisi toki riittänyt).Vaikka noissa puslissa ei tuntuisi olevan väljää,niin ne ennen hajoamistaan "veltostuu".Ja tämä aiheuttaa juuri tuollaista urahakuista huojuntaa.Toki kaikki muutkin väljät pitää olla poistettu autosta.

                Noiden puslien kuntoa ei voi todeta paikoillaan,vaan reaktiotangon takapäät on tiputettava irti.Tällöin niitä pääsee vasta kunnolla kampeamaan kesiholkista ja toteamaan niiden todellisen kovuuden ja kunnon.

                Myös rengastuksella voi olla suuri vaikutus uraherkkyyteen.Leveys,profiili,merkki,malli,rengas paineet,kuluneisuus yms.

                Kun alusta on edestä ja takaa täysin välyksestön,niin sitten vaan nelipyörä suuntaukseen.Lopuksi renkaat ajan tasalle,niin ei vetele urissakaan.

                Comment

                • sLedge
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2010
                  • 110
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Oman 540:n vaeltelu korjaantui taannoin tuo ohjauksen yhdystanko ja reaktiotangot vaihtamalla.(No pelkät kumipuslatkin olisi toki riittänyt).Vaikka noissa puslissa ei tuntuisi olevan väljää,niin ne ennen hajoamistaan "veltostuu".Ja tämä aiheuttaa juuri tuollaista urahakuista huojuntaa.Toki kaikki muutkin väljät pitää olla poistettu autosta.

                  Noiden puslien kuntoa ei voi todeta paikoillaan,vaan reaktiotangon takapäät on tiputettava irti.Tällöin niitä pääsee vasta kunnolla kampeamaan kesiholkista ja toteamaan niiden todellisen kovuuden ja kunnon.

                  Myös rengastuksella voi olla suuri vaikutus uraherkkyyteen.Leveys,profiili,merkki,malli,rengas paineet,kuluneisuus yms.

                  Kun alusta on edestä ja takaa täysin välyksestön,niin sitten vaan nelipyörä suuntaukseen.Lopuksi renkaat ajan tasalle,niin ei vetele urissakaan.

                  Reaktiotangot puslineen on siis vaihdettu viime keväänä. En usko että ois menny huonoks jo nyt, vaikka Schmiedmannilta hankin.
                  Alapallosta löytyi siis väljää ja vaihdan ne ensin ja katotaan millainen vaikutus sillä on. Renkaat on Sava Intensat 235/45/17, tulivat auton mukana. Tiedän että ne on huonot, mutta en oo kehdannu heittää menemään, kun niissä on pintaa vaikka kuinka paljon.
                  E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
                  Ex E39 540i -97

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #10
                    Originally posted by sLedge View Post
                    Reaktiotangot puslineen on siis vaihdettu viime keväänä. En usko että ois menny huonoks jo nyt, vaikka Schmiedmannilta hankin.
                    Alapallosta löytyi siis väljää ja vaihdan ne ensin ja katotaan millainen vaikutus sillä on. Renkaat on Sava Intensat 235/45/17, tulivat auton mukana. Tiedän että ne on huonot, mutta en oo kehdannu heittää menemään, kun niissä on pintaa vaikka kuinka paljon.
                    Renkaan koko on lähinnä e36 luokkaa, vaikuttaakohan se koko tuohon suuntavakauteen. Onkohan vanteen offsettikin e36 luokkaa? Renkaan merkki ja malli ei kyllä sieltä parhaastapäästä ole ja se varmuudella vaikuttaa ajettavuuteen.
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • Tomi T
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 3828
                      • Nokia

                      #11
                      Originally posted by Jürgen_ View Post
                      Renkaan koko on lähinnä e36 luokkaa, vaikuttaakohan se koko tuohon suuntavakauteen. Onkohan vanteen offsettikin e36 luokkaa? Renkaan merkki ja malli ei kyllä sieltä parhaastapäästä ole ja se varmuudella vaikuttaa ajettavuuteen.
                      Rengaskoko on juuri oikea E39:n..
                      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                      BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                      ex. 53*BMW

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Originally posted by Tomi T View Post
                        Rengaskoko on juuri oikea E39:n..
                        Joo, katoin väärin kun en huomioinut tuota profiilia oikein. Se e36 kokohan on 235/40x17...
                        Last edited by Jürgen_; 03-10-2010, 20:57.
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • sLedge
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2010
                          • 110
                          • Espoo

                          #13
                          Alatukivarret vaihdettu. Kyllä auto selvästi rauhottu ja lopun uraherkkyyden voisin kuvitella johtuvan renkaista. Pallonivelet oli vanhoissa tukivarsissa melko velton oloiset. Homma sujui erittäin helposti, tarvittiin vaan murtohaarukka ja moska pallonivelen irrotukseen.
                          E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
                          Ex E39 540i -97

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎