Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530D tehoton: ~12s 0-100km/h!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jokke78
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 34
    • Oulu, FI

    e39 530D tehoton: ~12s 0-100km/h!

    Taitaa olla yleisin vika näissä autoissa. Jotkut ovat vaihtaneet turboja, ahtopaineen säätimiä yms, mutta omassa autossani nuo vaikuttaisivat olevan kunnossa. Vai vaikuttavatko? Ongelman kuvausta alla, osaako kukaan vinkata vikapaikkaa?

    Auto 530dat vm.2000 184hv.

    On tehoton oikeastaan kaikilla kierrosalueilla. Sataseen kestää arviolta 12-13s. Matka-ajossa vaihtaa heti ohituksissa neloselle, ei ole alavääntöä. Vähän tuntuu piristyvän jossain 3000 rpm paikkeilla, mutta alakierroksilla ihan kuin turboton diesel. Ei savuta, kulutus matka-ajossa 6.2l/100km keskinopeuden ollessa noin 100 km/h. Kulutusmittari nousee lukitulla viitosella n. 16 litraan satasen vauhdissa. Turbo pitää melko normaalia suhinaansa etenkin alakierroksilla, ylemmillä kierroksilla muu meteli taitaa peittää turbon äänen. Turbon siipien tanko liikkuu sen noin sentin, kun painelee. EGR tuntui liikkuvan, tosin laitoin sitten peltilätkän sen tukkeeksi ennen kasausta. Ei ollut vaikutusta mihinkään.

    Kokeilin ahtopainemittarilla, että vakuumia on turbon siipien ohjauksessa n. 0.7 bar, tasaisesti. Ahtopaine nousee kiihdytettäessä aika nopeasti noin 1.2-1.3 bariin (jossain vajaassa 2000 rpm), josta tasaantuu noin 1 bariin. Eikös näiden perusteella voi jo lukea turbon ja ahto/vakuumivuodot pois laskuista?

    Ilmamäärämittarin kun irrotti, meno hyytyi entisestään, joten laitoin takaisin kiinni.

    Savua ei tule yhtään. Ehkä saa liian vähän dieseliä? Ohessa pari kuvaa INPAlla kevyehköstä kiihdytyksestä noin 2500rpm kohdalta, kertovatko mitään? Ovatko polttoaineen paineet ok? Mass-airit pyörivät kumpikin tuossa vaiheessa noin 900 paikkeilla, vähän ehkä yli.
    Attached Files
    Last edited by jokke78; 25-10-2010, 19:55.
    BMW 530DaT 2000
  • kalleko
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 40
    • Oulu

    #2
    Mitenkäs laatikko, luistaako yhtään? Yleensähän alaväännön puute kertoo juurikin siitä että joko siivet ei toimi kunnolla tai IMM ei pelitä kunnolla. Kun laitat auton käyntiin vetääkö turbon servo sen vnt-siipien tangon aivan ala-asentoon?

    Antaako vikakoodia yhtään mistään?
    Last edited by kalleko; 24-10-2010, 20:05.
    Nykyinen:
    330xd Touring 2004
    Ex:
    VW T5 2.5TDI 4motion 2005 työjuhta
    330dA Touring 2003
    530dA Touring 1999
    525tdsA Touring 1996

    Webastojen vikakoodinlukua, asennuksia ja korjauksia Oulussa.

    Comment

    • jsr85
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1375
      • Oulainen

      #3
      Originally posted by kalleko View Post
      Kun laitat auton käyntiin vetääkö turbon servo sen vnt-siipien tangon aivan ala-asentoon?
      Pilkkua viilatakseni tassä ei ole vakiona servoa vaan alipainekello Lue vikakoodit ja jatka sitten vianhakua. Jos livedataa haluat laittaa niin kiihdytä kaasupohjassa ja ota sitte screenshotti niin näkee nouseeko tuo railpaine maksimiin.
      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

      Comment

      • jokke78
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 34
        • Oulu, FI

        #4
        Jeps, ei tuolla ole muita vikakoodeja kuin vanha flektistä varoittava sekä nyt tietysti tuosta EGR:stä tullut.

        Laatikko "luistattaa" kuten koko parin vuoden ajan eli tarraa kaupunkinopeuksissa lujaa kiihdytettäessä kiinni jossain noin 2700 rpm paikkeilla ja lukittuu vajaassa 90 km/h viitosella. Eli käsittääkseni toimii normaalisti, pehmeää menoa.

        Alipaine imaisee rauhallisesti siivet toiseen asentoon kun auton starttaa, tangon n. 1cm liike kestää ehkä muutaman sekunnin kun ei koske kaasuun.

        Miten korkealle rail-paineen ja tuon pre-supplyn pitäisi nousta, asteikossa täysillekö? Ainakaan pre-supply ei tuosta muistaakseni muutu, oli sitten kierroksia vähän tai paljon. Olisiko näin ollut myös rail-pressuren kanssa.. Pitää tarkistaa. Kuvien ottohetkellä kiihdytys oli sellainen, että kaasu oli noin puolivälissä ja kierrokset alle 3000, vauhtia ehkä 40.

        Tarkoittaako pre-supply käytännössä siirtopumpun painetta? Täytyy illalla yrittää täyskiihdytyksessä seurata arvoja.
        Last edited by jokke78; 25-10-2010, 12:07. Reason: tarkennuksia
        BMW 530DaT 2000

        Comment

        • jsr85
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 1375
          • Oulainen

          #5
          Tuo rail-paine pitäis nousta täyskaasu kiihdytyksessä 1350bar.

          Kyllä tuon alipaine kellon kuuluu liikkua rivakasti, siel on jotain mätää jos sekunteja kestää liikkuminen. Oot varmaan huomannutkin et voit ajaa inpallakin sitä alipainekelloa 50%, et ei tarvi aina hommata kaveria starttaamaan
          Ettei nyt olis kuitenkin alipaine letkut haurastunut, vaihda nyt ainakin nämä kuvan letkut, ei maksa ku muutaman euron ja on ainakin se vikapaikka eliminoitu.

          e: Kyllä tuo pre-supply on juurikin se esipaine.
          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

          Comment

          • jokke78
            BTCF Member
            • Jul 2006
            • 34
            • Oulu, FI

            #6
            Noniin, taas on tutkiskeltu. Inpalla siipien tanko liikkuu aika rivakasti, eli kaipa se on kunnossa.

            Rail-paine nousee 1340 bariin kun polkaisee kaasua. Seuraavaksi täytyy mittailla, miten auto kiihtyy esim. sataseen.

            Kuvassa menossa täyskaasukiihdytys, noin 70-80km/h.
            Attached Files
            BMW 530DaT 2000

            Comment

            • jokke78
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 34
              • Oulu, FI

              #7
              Kyllä, autohan on suorastaan älyttömän hidas! Ei ihme, että tuntui tukkoiselta, 11.9s 0-100km/h (D:llä, tankki täysi, kaksi henkeä kyydissä, 225/60-16" renkailla). Tuota aikaa ei selitä kyllä enää mikään huono lähtö tai racechronon epätarkkuus. Pari vetoa otin, toinen oli vielä tuotakin hitaampi (12.6s).

              Mikähän piru tätä oikein vaivaa? Voisiko olla kuitenkin se ilmamäärämittari? Tosin ei se ainakaan paremmin kulje johto irti.
              Last edited by jokke78; 26-10-2010, 08:43. Reason: täydennystä
              BMW 530DaT 2000

              Comment

              • Tappu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 825
                • Tampere

                #8
                Tarkasta mikä on haluttu ilmamassa ja vertaa sitä mitattuun ilmamassaan. Tietenkin jos inpalla näkee nämä arvot.
                AMG

                Comment

                • jsr85
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 1375
                  • Oulainen

                  #9
                  Tässä ohjetta.

                  e. Tuossa viimeisessä kuvassa ei ahtopaine nouse tarpeeksi.
                  Last edited by jsr85; 26-10-2010, 15:43.
                  ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                  Comment

                  • jokke78
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 34
                    • Oulu, FI

                    #10
                    Uutta dataa täyskaasukiihdytyksestä noin 3500 rpm paikkeilta. Tyhjäkäynnillä ilmamäärät 450 paikkeilla, kaasu pohjassa tuon noin 1000. Huomiona muuten, ei tule yhtään mustaa putkesta, vaikka kuinka polkee kaasua.

                    Ahtopaine nousee jonnekin noin 2200 mbar ja laskee sitten nopsaan tuohon noin 2000 mbar lukemaan kierrosten noustessa. Eikös nuokin ole aika normaaleja lukemia, kuten ilmamäärätkin?

                    Kaikenlaista on jo käynyt mielessä, moottoriviasta alkaen. Mutta jotenkin tuntuu oudolta, ettei mustaa savua saa tulemaan yhtään (ei tule kyllä sinistäkään, ei kait silloin venttiileissäkään voi mitään olla). Auto tosiaan lähtee kuin purkka tukasta. :(
                    Attached Files
                    Last edited by jokke78; 28-10-2010, 15:40. Reason: täydennystä taas
                    BMW 530DaT 2000

                    Comment

                    • Hene89
                      Newbiemmer
                      • Aug 2009
                      • 2
                      • Oulu

                      #11
                      Vaikuttaisi vahvasti siltä että ei saa polttoainetta! Ainakin vanhemmissa mekaanisella pumpulla varustetuissa vag:n yms. moottoreissa on tullut vastaan puutumisongelmia että auto ei kiihdy ja kulje sitten mihinkään. Vikana on ollut likainen polttoainesuodatin! Tosin niissä homma oli sillain että ei enää jaksanut vetää yli 3000rpm ajossa mutta paikallaan ollessaan kiersi normaalisti. Monissa vanhemmissa autoissa tarvikemallin suodatin ei päästä tarpeeksi naftaa läpi eli pitää käyttää alkuperäistä.

                      Comment

                      • jokke78
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 34
                        • Oulu, FI

                        #12
                        Hmm, suodattimen taisin vaihtaa tuossa keväällä. Motonetin suodatin kyseessä. Jotenkin kyllä tuntuu erikoiselta, jos tuollaisesta johtuisi. Onko kukaan tällaiseen törmännyt näiden moottorien kanssa? Toisaalta kyllä rail-paine on ihan ok.
                        BMW 530DaT 2000

                        Comment

                        • Babitzin
                          BTCF Member
                          • Jul 2009
                          • 463
                          • Kuopio

                          #13
                          Itse huomasin keväällä omassa autossa, työmatkalla yhteen ylämäkeen ajaessa, rupesi vakkari päällä vaihtamaan pienemmälle vaihteelle. Ei jaksanut enää vääntää. No en aatellut sitä sen kummemmin, mutta ajan kuluessa huomasin että ohitukseen ei ollut puhettakaan enää vitosella. Nelosellakaan oli niin ja näin. Ahdot nousi n.2500 rpm, sitä pienemmillä kierroksilla olisi tullu 200D lamppuöljymersu ohitse. Oli todella raastava ajaa, kun piti aina tarjota kolmosta ohitukseen että kerkesi. Ja siltikiin seilas ahdot siellä yläkierroksilla. Nykivää menoa.
                          Mutta summa summarum, syyksi paljastui ilmamassamittari. Vaikka sulla ei meno parantunutkaan imm:n liittimen irroituksella, niin silti ajattelin kantani antaa kun oireetkin ovat sinnepäin suht samat.

                          Mutta tulipas tässä mieleen eräs toinenkin pointti.

                          Viime syksynä vaihettiin tuohon omaan autoon ahdin. Ennen turbon vaihtoa kävi jollain bmw-gurulla(kouluttaja) syynissä.
                          Auto oireili sillä tavalla että ei ahtanut yli 3000rpm kierroksilla. Yliahtoi-> vikatila. Vaihdettiin ahtopaineanturia ja paineensäädintä.
                          Mutta siellä ne testaili sitä, mm. kokeilivat ottaa jonkun alipaineletkun irti joka ohjaa ahdinta. Niin ahdot liki 0 ennen 3000rpm, mutta sen jälkeen normaalit. Ja silloin tuli diagnoosiksi että ahdin sieltä on mennyt.
                          Mysteeriksi itselle jäi että mikä letku sen mahdollistaa, että moottori toimii näin sen irroituksen jälkeen.:think
                          Johdinsiipien tanko liikkui normaalisti, eikä merkittäviä välyksiä ollut.
                          No ahdin vaihdettiin. Vanha näytti päällepäin ehjälle, mutta pakosiivestä oli paloja kuulemma lähtenyt irti(näin ainakin ostaja sanoi, viallisena kun sen möin.)
                          6kk kerkesin omistaa turbovikaisen benarin, auto olikin aika tehokas sen jälkeen.

                          No tästä ei nyt varmaan hirveetä apua ollut, mutta oonpahan tapellut tuon omankin rakkineen kulkupuolen kanssa vuoden sisään tarpeeksi. Niin jotain faktaa pystyy kertomaan.

                          Ja mustaa ei tullut sitten millään ennen tuon ahtimen vaihtoa. Nyt kyllä kikdaunia tarjotessa pössäyttää vähän.
                          F20 118i M-sport
                          E63 M6
                          Eskon Autopelti - Kolarikorjaukset, vahinkotarkastukset, automaalaukset, 50v kokemuksella.

                          Comment

                          • jokke78
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 34
                            • Oulu, FI

                            #14
                            Kiitoksia vaan kaikille vinkeistä!

                            Turbossa saattaa tosiaan jotain outoa olla. Ahdot nousevat kyllä suht. ymmärrettävästi, mutta menisikö sitten yli jossain vaiheessa ja joutuisi vikatilaan. Tosin, yliahdosta luulisi tulevan vikakoodiakin ja sellaisiahan ei näkynyt. Jotenkin tuo ahtimen toiminta tuntuu "hitaalta", sellaista pientä viivettä tuntuu.

                            Alipaineletkutkin lienevät kunnossa, sillä letkuissa pysyy alipaine vielä jonkin aikaa auton sammutuksen jälkeenkin. Kun irrottaa ahtopaineensäätimeltä letkun esim. noin puoli minuuttia auton sammutuksesta, kuuluu iloinen pihahdus.

                            Inpan arvoista ei oikeastaan taida pystyä tässä tapauksessa päättelemään mitään. Tai no, minä ainakaan en noista mitään outoa löytänyt.

                            Jos turbon ja ilmamäärämittarin ostaisi ja vaihtaisi, niin luulisi tämän vian katoavan. Tosin rahaakin tähän hommaan saisi poltettua ihan mukavasti.

                            Olisiko kenelläkään toimivaa vakioturboa, josta haluaisi luopua edullisesti? Varmasti toimiva ilmamäärämittarikin kiinnostaisi. Senkin pirun joutunee tosin sitten koodaamaan, mikäli tuossa on vielä sellainen vanhan mallinen paikallaan.
                            Last edited by jokke78; 29-10-2010, 09:13.
                            BMW 530DaT 2000

                            Comment

                            • Babitzin
                              BTCF Member
                              • Jul 2009
                              • 463
                              • Kuopio

                              #15
                              Itse ostin varaosaliikkeestä pierburgin ilmamassamittarin, joka oli mersun 200/220 cdi:iin tarkoitettu. Huomattavasti halvempi vaihtoehto kun alkuperäinen. Tuossa ei tullut sitä koko mittarin runkoa mukana, vaan pelkkä se mittari. Hintaeroa on kuitenkin se n.200-300€(?). Se vaihtoon vaan ja vikakoodien poistoon niin jo toimi laite.

                              Ja uusi ahdin saksasta niin säästää siinäkin useita satasia.

                              Vikakoodeja ei yliahtamisesta tullut. Herjasi vaan ahtopaineensäädintä, joka vaihdettiin myös. Mutta ei hävittänyt vikakoodia eikä parantanut kulkupuolta.
                              F20 118i M-sport
                              E63 M6
                              Eskon Autopelti - Kolarikorjaukset, vahinkotarkastukset, automaalaukset, 50v kokemuksella.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎