Taitaa olla yleisin vika näissä autoissa. Jotkut ovat vaihtaneet turboja, ahtopaineen säätimiä yms, mutta omassa autossani nuo vaikuttaisivat olevan kunnossa. Vai vaikuttavatko? Ongelman kuvausta alla, osaako kukaan vinkata vikapaikkaa?
Auto 530dat vm.2000 184hv.
On tehoton oikeastaan kaikilla kierrosalueilla. Sataseen kestää arviolta 12-13s. Matka-ajossa vaihtaa heti ohituksissa neloselle, ei ole alavääntöä. Vähän tuntuu piristyvän jossain 3000 rpm paikkeilla, mutta alakierroksilla ihan kuin turboton diesel. Ei savuta, kulutus matka-ajossa 6.2l/100km keskinopeuden ollessa noin 100 km/h. Kulutusmittari nousee lukitulla viitosella n. 16 litraan satasen vauhdissa. Turbo pitää melko normaalia suhinaansa etenkin alakierroksilla, ylemmillä kierroksilla muu meteli taitaa peittää turbon äänen. Turbon siipien tanko liikkuu sen noin sentin, kun painelee. EGR tuntui liikkuvan, tosin laitoin sitten peltilätkän sen tukkeeksi ennen kasausta. Ei ollut vaikutusta mihinkään.
Kokeilin ahtopainemittarilla, että vakuumia on turbon siipien ohjauksessa n. 0.7 bar, tasaisesti. Ahtopaine nousee kiihdytettäessä aika nopeasti noin 1.2-1.3 bariin (jossain vajaassa 2000 rpm), josta tasaantuu noin 1 bariin. Eikös näiden perusteella voi jo lukea turbon ja ahto/vakuumivuodot pois laskuista?
Ilmamäärämittarin kun irrotti, meno hyytyi entisestään, joten laitoin takaisin kiinni.
Savua ei tule yhtään. Ehkä saa liian vähän dieseliä? Ohessa pari kuvaa INPAlla kevyehköstä kiihdytyksestä noin 2500rpm kohdalta, kertovatko mitään? Ovatko polttoaineen paineet ok? Mass-airit pyörivät kumpikin tuossa vaiheessa noin 900 paikkeilla, vähän ehkä yli.
Auto 530dat vm.2000 184hv.
On tehoton oikeastaan kaikilla kierrosalueilla. Sataseen kestää arviolta 12-13s. Matka-ajossa vaihtaa heti ohituksissa neloselle, ei ole alavääntöä. Vähän tuntuu piristyvän jossain 3000 rpm paikkeilla, mutta alakierroksilla ihan kuin turboton diesel. Ei savuta, kulutus matka-ajossa 6.2l/100km keskinopeuden ollessa noin 100 km/h. Kulutusmittari nousee lukitulla viitosella n. 16 litraan satasen vauhdissa. Turbo pitää melko normaalia suhinaansa etenkin alakierroksilla, ylemmillä kierroksilla muu meteli taitaa peittää turbon äänen. Turbon siipien tanko liikkuu sen noin sentin, kun painelee. EGR tuntui liikkuvan, tosin laitoin sitten peltilätkän sen tukkeeksi ennen kasausta. Ei ollut vaikutusta mihinkään.
Kokeilin ahtopainemittarilla, että vakuumia on turbon siipien ohjauksessa n. 0.7 bar, tasaisesti. Ahtopaine nousee kiihdytettäessä aika nopeasti noin 1.2-1.3 bariin (jossain vajaassa 2000 rpm), josta tasaantuu noin 1 bariin. Eikös näiden perusteella voi jo lukea turbon ja ahto/vakuumivuodot pois laskuista?
Ilmamäärämittarin kun irrotti, meno hyytyi entisestään, joten laitoin takaisin kiinni.
Savua ei tule yhtään. Ehkä saa liian vähän dieseliä? Ohessa pari kuvaa INPAlla kevyehköstä kiihdytyksestä noin 2500rpm kohdalta, kertovatko mitään? Ovatko polttoaineen paineet ok? Mass-airit pyörivät kumpikin tuossa vaiheessa noin 900 paikkeilla, vähän ehkä yli.
Comment