memebuy23buy

e39 tasonsäätö ja inpa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jorke
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 206
    • Kouvola

    #16
    Itellä Inpa juttelee tällä hetkellä saksaa.
    Osaisko joku sanoa varmistukseksi että miten saan perää noista esim sentin alemmas?
    Tuolla tuon verran seikkailin mutta kun ei osaa yhtään saksaa niin aika hanurista jonkun sanakirjan kanssa pelleillä ulkona.

    Ois vaan auto menossa nelipyöräsuuntaukseen kun sais perää pikkusen alemmas.

    Osaisko joku sanoa tuohon selvät ohjeet miten etenee?





    BMW e61 545 -05 Touring

    Ex. BMW e39 540 -97 Touring
    Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
    Ex. BMW e34 520 -88

    Comment

    • jorke
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 206
      • Kouvola

      #17
      Vastaanmpa itse itselleni jos joku muukin pähkii ongelman kanssa.
      Elikkä englannin kielellä e39:n peränlasku menee:

      Shift F9 (Old models)--> e39 Chassis --> 1-axle air suspension EHC --> F6 Activate --> F4 Tune vehicle level --> F8 Tuning --> laatikkoon halutut arvot (vasen=left, oikea=right), esim. molempiin 20 niin laskee 20mm, -20 niin nousee 20mm --> OK

      Sitten F10 niin monta kertaa että poistuu ohjelmasta. Se oli siinä.
      Samat Fx-nappulat pelaa saksaksikin mut kirjaan nyt tähän ylös. Osa on englanniksi koska toimii aluksi niin mun ohjelma:

      Shift F9 (Old models)--> e39 Chassis --> 1-axle air suspension EHC --> F6 Steuern --> F4 (ei ollutkaan ylhäällä mikä nimi) --> F8 Auswahl --> laatikkoon halutut arvot (vasen=links oikea=rechts), esim. molempiin 20 niin laskee 20mm, -20 niin nousee 20mm --> OK.

      Vähän on vielä epäselvää että miten tuo käyttäytyy.
      Aina kun Inpan käynnistää uudestaan arvojen syöttölaatikon lähtöarvoina on 0.
      Jos ensin laittaa madallusta 15mm ja käy ajamassa lenkin. Sen jälkeen haluaa lisää 15mm niin laitetaanko tuohon uudestaan se lisättävä 15mm vai yhteensä haluttu arvo 30mm jos se on aina jostain samasta korosta alaspäin. Testit vielä kesken .

      Samoin toinen puoli ei oikein reagoinut arvoihin samallla tavalla, illalla laitoin lisää madallusta pelkästään toiselle puolelle (vasen 15mm, oikea 0mm). Katotaan mihin perä asettuu ajojen jälkeen.

      Tuolla hyvä pdf jos sattuu Inpa juttelemaan saksaa niin pystyy katsomaan helposti miten menee englanniksi. 18 sivua kuvaruutukaappauksia liittyen perän laskuun:

      BMW e61 545 -05 Touring

      Ex. BMW e39 540 -97 Touring
      Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
      Ex. BMW e34 520 -88

      Comment

      • Rockwell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 1713
        • Helsinki

        #18
        Myös INPA:sta voi perää nostella säätämisen jälkeen niin ei tarvitse käydä ajamassa lenkkiä.
        F6 Activate -> F1 Hand-control -> F1 Rear axle raise nostaa perää ylös jonka jälkeen se laskee säädettyyn arvoon ja voi käydä tekemässä tarvittavat säädöt.
        Mitat kannattaa ottaa vanteen alareunasta kaareen kuten ohjearvot on annettu siellä tune vechile level valikon alla.
        BMW F31 330d M-Sport -13
        ex. BMW F21 116i -13
        ex. BMW 540i(g) Touring -01
        ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
        ex. BMW 316g -99
        ex. BMW M5 Touring -92
        ex. BMW 535i -91
        ex. BMW M5 -91
        ex. BMW 325i Touring -90

        Comment

        • jorke
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 206
          • Kouvola

          #19
          Originally posted by Rockwell View Post
          Myös INPA:sta voi perää nostella säätämisen jälkeen niin ei tarvitse käydä ajamassa lenkkiä.
          F6 Activate -> F1 Hand-control -> F1 Rear axle raise nostaa perää ylös jonka jälkeen se laskee säädettyyn arvoon ja voi käydä tekemässä tarvittavat säädöt.
          Mitat kannattaa ottaa vanteen alareunasta kaareen kuten ohjearvot on annettu siellä tune vechile level valikon alla.
          Pitää kokeilla tuota hommaa jos kerran laskee nopeasti suoraan siihen annettuun arvoon. Kun tuntuu että toinen puoli ei laske mihinkään.
          Noilla ohjearvoilla en tee mitään kun itsellä on aika matala auto, edessä kynätolpat ja takapäätä tarvisi nyt saada alemmas.
          BMW e61 545 -05 Touring

          Ex. BMW e39 540 -97 Touring
          Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
          Ex. BMW e34 520 -88

          Comment

          • jorke
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 206
            • Kouvola

            #20
            Mikäköhän tuossa mättää kun kuskin puoli ei laske vaikka laittaa mitä arvoja INPA:lla. Repsikan puoli pelaa ihan hienosti.

            INPA ei ilmoita vikakoodeja EHC-boxista.
            Käsikäytölläkään toinen puoli ei laske kun ihan vähän vaan kerralla ja ei saa kunnolla alas, ylös kyllä tulee normaalisti. Toinen menee tonttiin ihan helposti.

            Antureiden tangot irroittelin ja rasvailin ettei nekään takertele.
            Onkohan vika kompurapaketin venttiileissä vai EHC-boxissa?
            BMW e61 545 -05 Touring

            Ex. BMW e39 540 -97 Touring
            Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
            Ex. BMW e34 520 -88

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4927
              • Kotka

              #21
              Ryssän buutti, liitin irti ecusta ja takaisin...
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • Jopppe
                Bimmer Rookie
                • Dec 2011
                • 74
                • Joensuu

                #22
                e39 530d farkku 03 vuosimallia, tuota kokeiltiin säätää mutta apparin puoli ei halunnut laskea tuolla "syötä oikea arvo" laatikkoon, kuskin puoli totteli ja madallus oli esim. se 20mm, mutta apparin puoli ei..saatiin sitten jotenkin se tiputettua alas niin että kone väitti sen olevan suorassa ja sitä se olikin mittaamalla, sen jälkeen muokattiin tuota aikaa millä perää saa ajettua ylös ja jatkettiin niin kauan kuin oli halutussa korkeudessa. ohjelma kiinni ja kaapeli irti eikä perän korkeus muuttunut sen jälkeen. osaako joku sanoa onko tuolla kyseisellä menetelmällä tehdyssä madalluksessa riskejä? esim. jos palkeet nyt tyhjenee jonkunverran itsestään tajuaako se palautua samaan korkeuteen?
                tai syitä tuolle ettei apparin puoli halunnut laskea. näytössä paistaa taas teksti "selflevel susp." jne
                Ex:E60 523i -06
                Ex:E39 530dA touring -03

                E36 323Ci supercharged

                Comment

                • jorke
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 206
                  • Kouvola

                  #23
                  Nyt taas kerkesin tähänkin ongelmaan perehtyä. Eihän tuo vika olekaan ollut kuin 1,5 vuotta .

                  Olen kokeillut tuota johtoa irti ohjainboxista mutta ei vaikuttanut.

                  Siis vika se että INPA:lla pystyy toista puolta säätämään ihan ok mutta toinen puoli ei tottele.
                  Kokeilin viela laittaa 30mm alemmas mutta ei vaikutusta.

                  Sitten ajattelin että otan tangon irti siltä puolelta, ajelen ja säätelen manuaalisesti korkeutta vanteen läpi tikulla, näkee että pelaako säätö yleensäkään.

                  No perä kyllä tippui ihan alas ja tuli vikailmoitus tauluun. Ja vaikka anturin laittoi käsin mihin asentoon vaan, niin ei noussut ylös vaan oli koko ajan ihan lintassa.

                  No säätö tanko takas kiinne ja ajelemaan. Korkeus palautui takaisin pikkuhiljaa.
                  Mistä tuo säätöboxi tietää että tanko on irti? Seuraako se sitä että arvojen pitää muuttua tietyllä tavalla ajossa jolloin on kunnossa?
                  Jos tulee tasaista korkeustietoa anturilta niin se on vika sen mielestä?

                  No sitten kokeilin tuota säätötapaa minkä näin yhdellä ulkomaisella sivustolla :



                  Eli taivuttamalla lyhensin säätötankoa 71mm -->66mm, eli 5mm ja perä putosi aika sopivalle tasolla, noin pari senttiä alemmas.

                  Eli anturi toimii ja kompurapaketti toimii mutta ohjainboxi ei vaan tottele toisella puolelle INPA:aako?
                  BMW e61 545 -05 Touring

                  Ex. BMW e39 540 -97 Touring
                  Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
                  Ex. BMW e34 520 -88

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    #24
                    Originally posted by jorke View Post

                    Vähän on vielä epäselvää että miten tuo käyttäytyy.
                    Aina kun Inpan käynnistää uudestaan arvojen syöttölaatikon lähtöarvoina on 0.
                    Jos ensin laittaa madallusta 15mm ja käy ajamassa lenkin. Sen jälkeen haluaa lisää 15mm niin laitetaanko tuohon uudestaan se lisättävä 15mm vai yhteensä haluttu arvo 30mm jos se on aina jostain samasta korosta alaspäin. Testit vielä kesken .
                    Onko tämä selvinnyt kenellekään eli jos haluaa ensimmäisen säädön jälkeen vielä säätää perän korkeutta niin mitä arvoja Inpaan syötetään? Esim. jos ensin madaltaa 20mm ja haluaa vielä 10mm lisää niin syötetäänkö Inpaan toisella kerralla 10 vai 30?

                    Originally posted by Rockwell View Post
                    Myös INPA:sta voi perää nostella säätämisen jälkeen niin ei tarvitse käydä ajamassa lenkkiä.
                    F6 Activate -> F1 Hand-control -> F1 Rear axle raise nostaa perää ylös jonka jälkeen se laskee säädettyyn arvoon ja voi käydä tekemässä tarvittavat säädöt.
                    Mitat kannattaa ottaa vanteen alareunasta kaareen kuten ohjearvot on annettu siellä tune vechile level valikon alla.
                    Yritin ajaa perää tämän ohjeen mukaan säädettyyn korkeuteen, mutta ei onnistunut. Kuuluuko kompuran pysähtyä jossain vaiheessa automaattisesti ja perän laskeutua tämän jälkeen säädettyyn asentoon? Ohje täsmäsi myös e61:ssä, mutta perä ei noussut tiettyä pistettä ylemmäs ja kompura jäi surisemaan. Laskin sitten perän takaisin suunnilleen oikeaan korkeuteen ja kävin ajamassa lenkin. Voi olla, että kompurasta loppui teho nostaa perä riittävän ylös.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • exautisti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 1267
                      • oulu

                      #25
                      Hand controllilla haluttuun korkeuteen ja niittaa 0 arvoilla sisään.
                      -99 punane passatti

                      https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                      Tuikun softat
                      Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                      BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                      Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                      Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                      www.mcars.fi

                      Kysy 041-5056506

                      https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                      INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                      Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        #26
                        Originally posted by exautisti View Post
                        Hand controllilla haluttuun korkeuteen ja niittaa 0 arvoilla sisään.
                        Tämä olikin ihan uutta tietoa. Jos näin toimii niin sittenhän perän säätö on entistäkin helpompaa.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2857
                          • Tampere

                          #27
                          Juu tämä olikin uus tieto, täytyy käyttää jatkossa.

                          Sen verran oon tool32:lla tutkinu tuota e39 perän säätöä että on se meleko vittumainen keksintö. Asetusarvot saa luettua ulos ainoastaan niin että tallentaa sinne uudet arvot., toki nollaa voi käyttää. Syötettävä arvo on aina muutos edelliseen, tämähän olis muuten kätevää mutta se perhanan moduuli pistää omia säätöjä mukaan. Sanotaan vaikka esimerkiksi että siellä on asetettuna 120 mm molemmille puolille, mutta oikea puoli on todellisuudessa 3cm korkeammalla. Argumenteiksi lykkää vasen nolla, oikea -30mm -> moduuliin tallentuukin arvot tyyliin vasen 105 mm ja oikea 90mm eli tuo toinenkin arvo muuttuu. Kätevää, sanoi BMW:n insinööri kun tämän suunnitteli. Onneksi näissä uusissa (e61/f11) systeemi toimii niinku vois kuvitellakkin.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • exautisti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 1267
                            • oulu

                            #28
                            Rupesin itekki miettiin,kun on tovi vierähtäny e39 perän säädöstä inpalla. E61 ja oma e65 menee ainakin noin ja e65 kompura on ainakin vielä sama kun e39. Kokeilkaa.
                            -99 punane passatti

                            https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                            Tuikun softat
                            Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                            BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                            Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                            Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                            www.mcars.fi

                            Kysy 041-5056506

                            https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                            INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                            Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                            Comment

                            • mikron
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 2174
                              • Himas

                              #29
                              Vanha topicci mutta mulle ajankohtainen. Ilmajousien vaihdon jälkeen se puoli, joka vuosi ennen vaihtoa, on nyt jonkin verran alempana. Miksiköhän?

                              Liitteenä eka kuva alhaisemman oikean puolen tasoanturista ja toka kuva vasemman puoleisesta anturista. Eikös nuo ihan oikein näytä olevan, että ei mitään osumaa ole saanut pussien vaihdon yhteydessä?

                              Summa summarum: inpallako säätämään korkeus tasaiseksi?
                              Last edited by mikron; 15-03-2022, 11:05.
                              F11 530dA xDrive M-sport -13
                              Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                              Ex: E38 740iA -98
                              Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                              Ex: E39 523i -96
                              Ex: E34 520i -89

                              Comment

                              • Scitso
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2002
                                • 2818
                                • Kuusankoski

                                #30
                                Onnistuu inpalla säätää molemmilta puolin erikseen just niinku haluaa.
                                E34 525i Touring -96 "Iris"
                                E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                                E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                                E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                                E61 530d Touring -04

                                ex. E39 520ia Touring -98
                                ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                                ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                                ex. E28 520i -82

                                Comment

                                Working...
                                X