Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käyntihäiriötä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • creative 22
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 560
    • Alavus

    #31
    Originally posted by Rami72 View Post
    Vikakoodit on nollattu moneen kertaan. Vain map-termari on pysyvä vika. Muut vikakoodit tulee, kun mene EML-tilaan.

    Tuo MDK on uus juttu. Takavaloissa on tosiaan on ollut jotain hämminkiä. Tässä viikko sitten syttyi molemmanpuolen takavalojen vikavalot mittaristoon, ei sammunu ajon aikana. Molemmat lamput oli rikki ja vaihdoin ne, mutta sen jälkeen satunnaisesti mittaristoon tulee vikavalo toisen puolen takalampusta, joka sammunut hetken ajon jälkeen. Tuossa syksyllä oli muistaakseni jotain kohtaa samantyyppistä satunnaisesti, vikavalot sammu käynnistyksen jälkeen tai ajossa. Ajattelin olevan jotain tyyppivikaa, josta ei tarvinnut olla huolissaan.
    Jeps, en ole ihan varma onko tuossa Tu-koneisessa näitä kaasupolkimen asentopotikoita kun siinä on vielä tuo vaijeri kuitenkin kaasuläpälle...
    Siellä Mdk:ssa nyt ainakin ne on.M54:ssä vaijeri jäi pois ja järjestelmä on tietääkseni täysin elektroninen.Omasta kun resetoin
    adaptiot niin kaasu ei reagoinut ollenkaan käynnistyksen jälkeen ellei kaasua
    käytä pohjassa virta päällä jolloin uudet asento-arvot tallettuvat.Tällöin
    on muuten eml-valokin syttynyt..



    Vaikea nyt on sanoa mistä tuo ongelma johtuu..mikä aiheuttaa eml-valon
    syttymisen ja samalla nuo vikakoodit.Vaatii tutkintaa...
    Last edited by creative 22; 23-01-2011, 18:17.
    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

    BMW Freude Am Fahren

    Comment

    • Rami72
      Bimmer Rookie
      • Oct 2010
      • 68
      • Kauhajoki

      #32
      Originally posted by Jorkkoo View Post
      Nyt hyppää vähän asiasta toiseen mutta otsikon alla kuitenkin pysytään. Tuo E10 on aika pirullista siinä mielessä, että etanoli tunnetusti höyrystyy todella helposti. Oma e39 540i ei meinannut millään lähteä käyntiin kun tuli kyseistä moskaa tankattua ja ajettua auto ulkoa kylmästä lämpimään talliin, ja seisoi siellä pari päivää. Ikinä ennen ei ole tehnyt moista. Monet tuntuvat olevan sitä mieltä, että etanolin höyrystyessä polttoainelinjaan saattaa tulla ns. höyrylukko, joka vaikeuttaa polttoaineen virtausta. Ja ei, koneesta ei tullut vikakoodeja ulos kyseisen tapahtuman jälkeen.

      Myös autokorjaamot ovat huolissaan etanolin tiivisteitä/letkuja kuivattavasta vaikutuksesta: Kaikki varmaan tietävät miten suuta kuivaa baarireissun jälkeen, joten eiköhän se alkoholi yhtä lailla tiivisteitäkin kuivata

      Sitä paitsi kulutus tuntuu kasvaneen jonkin verran vanhaan 95E -laatuun verrattuna.. Itse olen sitä mieltä että 98-oktaanista tankkiin: Noin neljän sentin hintaero tulee melko lailla kuitattua hivenen pienentyneellä kulutuksella. Ja kun siirryin kerran 95E10:ä kokeilleena takaisin 98-oktaaniseen, ei minkäänlaisia ongelmia ole esiintynyt. Paitsi vuotava muovipäätyinen syyläri, mutta sitä ei varmaan bensan piikkiin voi laittaa
      Joo, otsikon vois kyllä muuttaa. Ei saa itse muutettua ja ei oikein keksi ehdottaa modenaattorillekaan mitään järkevää, kun ei tiedä vielä syytä vikaan. Tuli vuoden vaihteessa ja epäilin ensinnä E10:ä. Tuosta bensasta on keskustelua tuolla -> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=182970

      Seuraavaksi vaihdatan ainakin tuon map-termostaatin, kun siinä ny näyttäis varmasti vikaa olevan. Kaasuläpän asentotunnistimia tuskin vielä vaihdatan, mutta selvinne huomenna jotain kun auto menee merkkihuoltoon. Eräs tyyppi väläytti, että jos ecuun päässy vettä. Samaa sanottiin merkkihuollos. Sekin yks vaihtoehto.


      Vikakoodien selitykset:

      123 P1622 Electric thermostat control, final stage. Output digital on/off (active low) DME final stage will set flag whenever a short to ground, a short to battery voltage or a disconnection between output transistor and component exists.

      110 P1542 Pedal sensor. Input analog (0- Failed signal range check against potentiometer 1 5V) predefined diagnostic limits.

      117 P1542 Pedal sensor potentiometer plausibility. Input analog (0- 5V) If there is a difference greater than specified between two redundant signals from potentiometer, fault will be set.

      169 MDK final stage shut off DME internal test. This fault indicates problem on pedal sensor, throttle potentiometer or throttle. A separately stored fault code indicates problem.

      171 P0601 System has been shut down due to safety controller. DME internal test. Safety controller has shut down motor throttle valve function due to not plausible MDK input values.

      175 Pedal sensor potentiometer 1 adaptation of the idle end position. Input analog (0-5V) Signal for idle position must be within a specified range. If range is exceeded, fault is set.

      40 Brake light switch, pedal sensor plausibility test. Input digital / analog (0-12V / 0-5V) If pedal sensor is showing angle greater than "limp home angle" and additionally brake light switch is active, fault is stored.
      Last edited by Rami72; 24-01-2011, 01:42. Reason: Vikakoodien selitykset
      ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

      Comment

      • Rami72
        Bimmer Rookie
        • Oct 2010
        • 68
        • Kauhajoki

        #33
        Kyllä voi olla ristiriitaiset fiilikset. Auto kävi tänään merkkihuollos. Oli tarkoitus saada selville vian syy ja korjata se. Vaihdettiin kuitenkin rikkinäinen, kovettunut venttiilikopan tiiviste sekä ruuvien tulpat. Oli myös tarkistettu ecun liitokset ja ettei boxis ollu vettä. Ja tietty otettu vikakoodit.

        Korjaaja oli suhteellisen varma, että vikaa olisi kaasuläpän toiminnassa tai tarkemmin anturoissa sen sisällä. Ei ollut tosin (yllättäen) testauksessa onnistunut uusimaan vikaa. Kotiin palatessa auto pelasi kuitenkin kuin mitään ongelmaa ei olisi ollut. Alkuperäinen osa maksaisi noin 600e ja työt päälle. Toki on vaihtoehto kaks, käytetty tai jos löytys tarvike ja "kyläseppä". Mutta ottaa pattiin, että mikä oikeesti on ongelma. Vaihtaako taas jotain turhanpäiten. Nyt sitten saa jäädä odotteleen pakkasia ja jännittämään..
        Last edited by Rami72; 24-01-2011, 18:58.
        ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #34
          Originally posted by Jorkkoo View Post
          Oma e39 540i ei meinannut millään lähteä käyntiin kun tuli kyseistä moskaa tankattua ja ajettua auto ulkoa kylmästä lämpimään talliin, ja seisoi siellä pari päivää.
          Venttiilit jäi auki pätkäajon takia, tapahtuu ihan normi bensallakin. Olettaen, että ajoit auton talliin pihalta, eli moottori ei ehtinyt lämmentä.

          Comment

          • walde
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2008
            • 947
            • Melkein Espoo

            #35
            Pierburg/vemo akselilta löytyy OE-laatuista osaa varmasti edullisemmin.
            Vaikka hyvin epätodennäköisenä pidänkin sitä, että vika on kaasuläppäkotelossa itsessään.
            E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
            F20 LCI2 118dA M-Sport '19

            Comment

            • Rami72
              Bimmer Rookie
              • Oct 2010
              • 68
              • Kauhajoki

              #36
              Bemu pelannu maanantain huoltoreissun jälkeen ongelmitta, ajoa tullu reilu 200 kilsaa päivässä.
              ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

              Comment

              • Rami72
                Bimmer Rookie
                • Oct 2010
                • 68
                • Kauhajoki

                #37
                Reilun viikon pelannu ongelmitta. Ajoa tullu viikos joku 1000 km. Edelleen kuitenkin ihmetyttää eml-valon/vikaohjelman aktivoituminen ja sen aiheuttaja. Jotakin rassattiin ja ongelma poistu, mutta pieni pelko päällä, että uudestaan toistuu.

                Olisko mahdollista, että merkkihuollon testeri nollaa jotakin, mitä esim. Inpa tai Autocom ei tee?
                Last edited by Rami72; 01-02-2011, 00:48.
                ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

                Comment

                • valsukki
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2009
                  • 61
                  • Kouvola

                  #38
                  e39

                  Lähin liikenne valoista ihan normaalisti ja yht äkkiä auto hyytyi sytty luistoneston valo ja kierrokset hävis. ei kulkenut, missä vika vois olla. auto toimii normaalisti ku sammuttamisen jälkee?

                  Comment

                  • Rami72
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2010
                    • 68
                    • Kauhajoki

                    #39
                    Originally posted by valsukki View Post
                    Lähin liikenne valoista ihan normaalisti ja yht äkkiä auto hyytyi sytty luistoneston valo ja kierrokset hävis. ei kulkenut, missä vika vois olla. auto toimii normaalisti ku sammuttamisen jälkee?
                    Mulla ei ABS-valoa, vain EML+luistonesto. Itsellä auttoi sama kuin Metsolla eli kaasuläppäjohdon liittimen puhdistus -> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=198509&page=2
                    Last edited by Rami72; 05-02-2011, 21:23.
                    ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

                    Comment

                    • valsukki
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2009
                      • 61
                      • Kouvola

                      #40
                      E39

                      Missä se liitin sijaitsee joka kannattaa putsata, onks kaasu läppä se mikä on ilman putsarin putkessa kiinni koneen kyljessä?

                      Comment

                      • Rami72
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2010
                        • 68
                        • Kauhajoki

                        #41
                        E10 ja vettä tankissa

                        Alkoi taas noin 2 viikkoa sitten auto taas reistaamaan. Nyt vaikuttais vahvasti siltä, että juuri E10 bensa olisi sittenkin ongelman syy. Kaksi kuukautta käytetty 98E:tä ilman ongelmia. Kaasuläppäkoteloa ei ole vaihdettu edellisen korjaamokäynnin jälkeen.

                        Ongelmia edeltävänä yönä mittari kävi vajaassa -20 asteessa ja päivällä noin nollassa. Tätä ennnen useita lämpimiä päiviä, milloin mittari +10-0 astetta. Aamulla töihin mennessä tankkasin E10 30 litraa, ei ongelmaa 40km matkalla. Illalla kun sitten töistä lähdin, auto käynnistyi hyvin, mutta heti noin 200 m ajon jälkeen, valtatielle kiihdyttäessä, moottorista loppui äkkiä veto ja moottorin vikavalo syttyi ja auto kävi taas vain tyhjäkäynnillä. Moottori kävi pätkien kuin vettä olisi ollut tankissa.

                        Puoli viikkoa siinä sitten takuttiin taas käyntiongelmien kanssa, jotta E10:tä sais poltettua. Kun oli noin 10 litraa enää sitä, aloin tankkaamaan 98E ja näin ajoin lähes tyhjäksi tankin useaan kertaan, 20 eurolla 98E:tä kerralla sekä Masinolia tilkka. Käyntihäiriöt oli päivittäisiä. Vasta viime torstaista alkaen alkoi moottori toimimaan ongelmitta. E10 lisäämisen jälkeen siis tarvitaan pitkästi ajoa ja useita 98E tankkauksia. Voi tietysti olla, että ongelma on yksikökohtainen, mutta kuullut olen myös muilla käyntiongelmia E10:llä.

                        Korjaamolla kaveri kysyi heti, että olitko sitten tankannu E10:ä. Samalla kysyi, että tiedänkö että se sitoo puolet enemmän vettä kuin 98E (tai vanha 95E) . Antoi mukaan korjaamolle osoitetun esitteen, missä varoitetaan E10 käyttämisestä. Prosyyri on Tecalemitin, joka tuo maahan mm. Forte-tuotteita. Esittessä kaupataan näitä tuotteita, joten täysin varauksettomasti tietoon ei kannata suhtautua. Ohessa tekstiä:

                        Metalliosien korroosio, moottorin kuluminen ja kumiosien rappeutuminen:
                        Alkoholi liukenee täysin veteen ja ilmavirtauksella varustetuissa polttoainesäiliöissä alkoholi yleensä kerää vettä. Tämä voi muodostaa nesteen, jossa vesi erottuu bensiinistä ja vajoaa tankin pohjalle ja siten pitemmän ajan kuluessa muodostaa orgaanisia happoja, jotka sitten syövyttävät tankkia ja ja polttoaine järjestelmän metallisia osia. Polttoainejärjestelmän muut osat, muovit ja elastomeerit saattavat paisua ja heikentää niiden mekaanista kestävyyttä, joka puolestaan saattaa aiheuttaa tehokkaan tiivistekyvyn menetyksen. Koska alkoholin molekyylit ovat bensiiniä pienempiä, ne saattavat päästä helpommin tiivisteiden ja kumiosien läpi. Samasta syystä alkoholi/vesi voi kulkeutua moottoriöljyyn, joka siten saattaa lisätä moottorin kulumista, koska vesi moottoriöljyssä ei voitele kuten öljy (vesi oljyssä saattaa höyrystyessään lisätä huohottimen jäätymistä).

                        Käynnistys -ja käyntivaikeudet:
                        Jotkin alkoholit saattavat muuttaa lämpötilan vaikutusta polttonesteeseen, mistä seuraa lämpimissä oloissa höyrylukko. Kun alkoholia lisätään bensiiniin, höyrystymispaine kasvaa. Tämä voi aiheuttaa polttonesteen muuttumisen nesteestä höyryksi alemmissa lämpötiloissa. Kun polttoaine kulkee moottoriin, polttoaineen paine alenee polttonestepunpun imun takia. Alentunut paine voi aiheuttaa sen, että bensassa oleva vesi höyrystyy ennen moottoriin joutumista, jolloin pumpun on vaikea imeä bensiiniä kaasuttimeen tai polttonesteen suihkutusjärjestelmään. Kun lämmin moottori sammutetaan, lämpö säteilee polttoainejärjestelmän komponentteihin, jolloin polttoneste muuttuu höyryksi. Tämä saattaa aiheuttaa moottorin käynnistysongelmia sen ollessa vielä lämmin.
                        Last edited by Rami72; 26-03-2011, 16:43.
                        ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎