Announcement

Collapse
No announcement yet.

530 bensakone sammu vauhista eikä starttaa *RATKAISTU*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • luikas
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 644
    • Oulu area

    530 bensakone sammu vauhista eikä starttaa *RATKAISTU*

    Nyt TARVITAAN APUJA!! Kyseessä e39 530iA 2002

    Lähdin perjantaina ajamaan auton oltua normaalisti roikassa useamman tunnin, ja n.5min ajon jälkeen auto sammui liikkeellä ollessaan mitään varoittamatta.
    Vaihde vapaalle ja auto sivuun. Ei ollu lämmöt ees ehtiny lämmetä normaalilukemiin. Peräkontissa hais käry heti tapahtuman jälkeen (saatto johtu poppivehkeistäkin).

    Aloin epäillä vaihdelaatikkoa joka on aina arvoituksellinen näissä E39 ainakin.
    Apuvirtaa kokeiltua tilattiin lava-auto paikalle ja auto pajalle.

    Siellä illempana se saatiin sisälle syyniin ja olivat kokeilleet akun latausta jne. ja sitten päättivät kokeilla pyörittää kampiakselista -> ei pyörinyt ( en tiiä oliko tarpeeksi pattia, onhan tuossa puristuksia kuitenki aika paljon) -> tarkisti tulpan reiästä tilanteen, oli tulppa öljyssä tms. muttei ainakaan bensassa.

    Tästä päätellen oli kuulemma kone leiponut kiinni.
    Jännällä odotan maanantaita milloin BMW-huolto ottaa auton syyniin ja todennäköisesti ehdottavat suoraan vaihtomoottorin laittamista.. Onko muilla ideoita mikä voisi olla syynä? Katkennut jakoketju tms?

    Kone ei siis pyöritä lainkaan, starttiakin epäilivät, mutta ei se selitä yhtäkkistä sammumista...Jäähdyttimen ilmausruuvia avasi niin sieltä tuli nestettä ulos. Tämä siis hetki sen jälkeen kun auto oli tuotu halliin.

    Testeristä ei saanut mitään vikakoodeja, ja kampiakselista pyörittämällä ei kone pyörähtänyt, niin kaverit vetivät johtopäätöksen että on leiponut mylly kiinni.
    Öljytikussa ei kyllä juuri näkynyt mitään, vaikka vasta lisäsinkin öljyä, ja ennen sammumista ei syttynyt mielestäni mitään merkkivalojakaan..

    Kaveri heitti aika hyvän arvauksen yhtäkkisen sammumisen syyksi, startin tappi mennyt poikki ja jumittanut startin -> hihna jumiin -> kone seis. Toinen hyvä arvio on myös laturin korkkaaminen, mikä on myös ilmeisesti kampiakselin kanssa saman remmin pyöritettävänä? Mielipiteitä, arvauksia?

    Mielellään hinaisin auton pois Wetteriltä jos tietäisi paremman paikan missä vaikka itse mulkoilla, ehkä jollain foorumilaisella on tallissa tilaa ja mielenkiintoa autella tietysti jotain korvausta vastaan?
    Last edited by luikas; 14-01-2011, 22:33.
    Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
    Past:
    F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
    F31 318d xdrive -14
    F07 530d GT-11
    E90 330xda LCI -09
    E70 X5 3,0sd M-Sport -07
    E39 530d M-Sport -03
    E39 530iA M-Sport -02
    E39 528i -97
    E30 320i -88
  • Luntti
    2Wheel Driver
    • Jul 2003
    • 5021
    • Yka

    #2
    Originally posted by luikas View Post
    Nyt TARVITAAN APUJA!! Kyseessä e39 530iA 2002

    Lähdin perjantaina ajamaan auton oltua normaalisti roikassa useamman tunnin, ja n.5min ajon jälkeen auto sammui liikkeellä ollessaan mitään varoittamatta.
    Vaihde vapaalle ja auto sivuun. Ei ollu lämmöt ees ehtiny lämmetä normaalilukemiin. Peräkontissa hais käry heti tapahtuman jälkeen (saatto johtu poppivehkeistäkin).

    Aloin epäillä vaihdelaatikkoa joka on aina arvoituksellinen näissä E39 ainakin.
    Apuvirtaa kokeiltua tilattiin lava-auto paikalle ja auto pajalle.

    Siellä illempana se saatiin sisälle syyniin ja olivat kokeilleet akun latausta jne. ja sitten päättivät kokeilla pyörittää kampiakselista -> ei pyörinyt ( en tiiä oliko tarpeeksi pattia, onhan tuossa puristuksia kuitenki aika paljon) -> tarkisti tulpan reiästä tilanteen, oli tulppa öljyssä tms. muttei ainakaan bensassa.

    Tästä päätellen oli kuulemma kone leiponut kiinni.
    Jännällä odotan maanantaita milloin BMW-huolto ottaa auton syyniin ja todennäköisesti ehdottavat suoraan vaihtomoottorin laittamista.. Onko muilla ideoita mikä voisi olla syynä? Katkennut jakoketju tms?

    Kone ei siis pyöritä lainkaan, starttiakin epäilivät, mutta ei se selitä yhtäkkistä sammumista...Jäähdyttimen ilmausruuvia avasi niin sieltä tuli nestettä ulos. Tämä siis hetki sen jälkeen kun auto oli tuotu halliin.

    Testeristä ei saanut mitään vikakoodeja, ja kampiakselista pyörittämällä ei kone pyörähtänyt, niin kaverit vetivät johtopäätöksen että on leiponut mylly kiinni.
    Öljytikussa ei kyllä juuri näkynyt mitään, vaikka vasta lisäsinkin öljyä, ja ennen sammumista ei syttynyt mielestäni mitään merkkivalojakaan..

    Kaveri heitti aika hyvän arvauksen yhtäkkisen sammumisen syyksi, startin tappi mennyt poikki ja jumittanut startin -> hihna jumiin -> kone seis. Toinen hyvä arvio on myös laturin korkkaaminen, mikä on myös ilmeisesti kampiakselin kanssa saman remmin pyöritettävänä? Mielipiteitä, arvauksia?

    Mielellään hinaisin auton pois Wetteriltä jos tietäisi paremman paikan missä vaikka itse mulkoilla, ehkä jollain foorumilaisella on tallissa tilaa ja mielenkiintoa autella tietysti jotain korvausta vastaan?

    Laturi tuskin ahdistaa niin paljoa, etteikö saisi kampuran päästä pyritettyä.
    Onko manuaali vai automaatti laatikolla?

    Comment

    • luikas
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2004
      • 644
      • Oulu area

      #3
      Originally posted by Luntti View Post
      Laturi tuskin ahdistaa niin paljoa, etteikö saisi kampuran päästä pyritettyä.
      Onko manuaali vai automaatti laatikolla?
      Automaatti, tuskin sekään käynnistystä estäisi... alkaa olee aika paljon vaihtoehtoja.
      Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
      Past:
      F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
      F31 318d xdrive -14
      F07 530d GT-11
      E90 330xda LCI -09
      E70 X5 3,0sd M-Sport -07
      E39 530d M-Sport -03
      E39 530iA M-Sport -02
      E39 528i -97
      E30 320i -88

      Comment

      • Spiddu
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 3562
        • Nla

        #4
        mitä käytetty bensana? e10?
        BMW F30 330e 2017

        Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
        e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D

        Comment

        • luikas
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2004
          • 644
          • Oulu area

          #5
          Originally posted by Spiddu View Post
          mitä käytetty bensana? e10?
          Ihan 95E viimeks tankattu. Huohottimen jäätymistä on arvuuteltu moneen otteeseen, voiskoha seki olla yks. Pakkasta oli ~20 astetta edellispäivänä kun viimeksi autolla ajettiin.
          Last edited by luikas; 08-01-2011, 15:17.
          Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
          Past:
          F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
          F31 318d xdrive -14
          F07 530d GT-11
          E90 330xda LCI -09
          E70 X5 3,0sd M-Sport -07
          E39 530d M-Sport -03
          E39 530iA M-Sport -02
          E39 528i -97
          E30 320i -88

          Comment

          • kaol
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 5007
            • Ilmajoki

            #6
            Pyörikö kampiakseli kumpaankaan suuntaan? Väärinpäin ei tietysti kannata montaa astetta pyörittääkkään.
            Yksi mahdollisuus on myös, että huohotin on tukkeutunut ja öljyt on menneet paineen kanssa imusarjaan -> moottori pysähtyy kuin seinään. Kokeiltiinko moottoria pyörittää ilman sytytystulpia?

            EDIT:
            Kun virrat kytkee päälle, niin vaihtuuko vaihteet mittariston vaihteenilmaisimessa?

            Originally posted by Spiddu View Post
            mitä käytetty bensana? e10?
            E10 ei itsessään voi aiheuttaa tällaisia, eikä oikeastaan mitään muitakaan vikoja topicin auton ikäiselle autolle.
            Last edited by kaol; 08-01-2011, 15:30.
            Kokeilemalla se selviää...

            Comment

            • luikas
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 644
              • Oulu area

              #7
              Originally posted by kaol View Post
              Pyörikö kampiakseli kumpaankaan suuntaan? Väärinpäin ei tietysti kannata montaa astetta pyörittääkkään.
              Yksi mahdollisuus on myös, että huohotin on tukkeutunut ja öljyt on menneet paineen kanssa imusarjaan -> moottori pysähtyy kuin seinään.
              Tuotaki kohtuu hintava alkaa selvittää merkkiliikkeessä, aukoa tarkistamisen vuoksi, jos vika osoittautuukin olevan muualla.
              Mut niin siinä kyllä kävi että moottori pysähty, tulpan nokasta löyty öljyä ja tikku ei juuri kostunut vaikka edellispäivänä oli vielä alarajaan asti.
              Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
              Past:
              F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
              F31 318d xdrive -14
              F07 530d GT-11
              E90 330xda LCI -09
              E70 X5 3,0sd M-Sport -07
              E39 530d M-Sport -03
              E39 530iA M-Sport -02
              E39 528i -97
              E30 320i -88

              Comment

              • Spiddu
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 3562
                • Nla

                #8
                Originally posted by kaol View Post
                Pyörikö kampiakseli kumpaankaan suuntaan? Väärinpäin ei tietysti kannata montaa astetta pyörittääkkään.
                Yksi mahdollisuus on myös, että huohotin on tukkeutunut ja öljyt on menneet paineen kanssa imusarjaan -> moottori pysähtyy kuin seinään.
                EDIT:
                Kun virrat kytkee päälle, niin vaihtuuko vaihteet mittariston vaihteenilmaisimessa?

                E10 ei itsessään voi aiheuttaa tällaisia, eikä oikeastaan mitään muitakaan vikoja topicin auton ikäiselle autolle.

                en tiedä en sano mm isäukolla alkoi ooppeli tappelemaan kun tankkasi e10 tiedossa on pari muuta tapausta kun auton käynti alkanyt takkuilemaan e10 tankkauken jälkeen. tiedä sitten puhdasta sattumaako vai onko tuolla e10 joku yhteys
                BMW F30 330e 2017

                Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
                e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  Huohotin menny jäähän ja sylkeny öljyä reippaasti imusarjaan -> hyrdolock ja kone ei varmasti pyöri ympäri. No en tiedä, mutta tulipahan vaan mieleen... Jos siellä öljyä on ollu niin ei se varmaan sentään kiinni olisi nalkannut ja yleensähän se öljyvalo alkaa palamaan, jos sitä on liian vähän.

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9139
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by luikas View Post
                    Tuotaki kohtuu hintava alkaa selvittää merkkiliikkeessä, aukoa tarkistamisen vuoksi, jos vika osoittautuukin olevan muualla.
                    Eihän tuo tulppien irrottaminen ja uusi pyörimisen testaus ole iso homma. Ilmeisesti vain yhden tulpan olivat irrottaneet ja ihmetelleet ulkonäköä?
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • luikas
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 644
                      • Oulu area

                      #11
                      Originally posted by kaol View Post
                      Pyörikö kampiakseli kumpaankaan suuntaan? Kokeiltiinko moottoria pyörittää ilman sytytystulpia?

                      EDIT:
                      Kun virrat kytkee päälle, niin vaihtuuko vaihteet mittariston vaihteenilmaisimessa?
                      En tiedä kun asentaja väänteli kampuraa, ei kokeiltu ilman tulppia, virrat kun kytki päälle niin mittaristossa vaihtui vaihteet, muttei stepin numerot 1-5 ainoastaan S näkyi.
                      Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                      Past:
                      F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                      F31 318d xdrive -14
                      F07 530d GT-11
                      E90 330xda LCI -09
                      E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                      E39 530d M-Sport -03
                      E39 530iA M-Sport -02
                      E39 528i -97
                      E30 320i -88

                      Comment

                      • kaol
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 5007
                        • Ilmajoki

                        #12
                        Originally posted by luikas View Post
                        Tuotaki kohtuu hintava alkaa selvittää merkkiliikkeessä, aukoa tarkistamisen vuoksi, jos vika osoittautuukin olevan muualla.
                        Mut niin siinä kyllä kävi että moottori pysähty, tulpan nokasta löyty öljyä ja tikku ei juuri kostunut vaikka edellispäivänä oli vielä alarajaan asti.
                        Ei moottoria sen kummemmin tarvii aukoa, että vikaa pystyy paikallistamaan.
                        Ehdit jo vastaamaan tuohon edelliseen viestiin, kun vielä muokkasin sitä. Kokeiltiinko moottoria pyörittää ilman tulppia ja vaihtuuko vaihde mittaristossa?

                        EDIT: Eli vaihteenilmaisin toimii, jolloin myös laatikon sulake on ehjä... Sitten vain kokeilemeen pyörittämistä ilman tulppia.
                        Last edited by kaol; 08-01-2011, 15:54.
                        Kokeilemalla se selviää...

                        Comment

                        • luikas
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2004
                          • 644
                          • Oulu area

                          #13
                          Originally posted by Ekape View Post
                          Eli kun putkeen 2 tulee tukos niin lohkossa paine nousee ja tuuppaa öljyä putken 4 kautta osalle 1 ja täältä putkea 3 pitkin suoraan imusarjaan josta löytää reittinsä palotilaan.
                          Originally posted by racingred View Post

                          Originally posted by MakeH View Post
                          Öljyt on menneet huohottimen kautta imusarjaan ja sieltä palotilaan.

                          Hyvällä tuurilla selviää tulppien irroituksella ja huohottimen vaihdolla.
                          Originally posted by Micce///M View Post
                          Veikkaisin kanssa tuota, että öljyt karanneet huohottimen kautta palotilaan ja aiheuttaneet "hydroblockin" koska kone ei pyöri?
                          Tuota voisi epäillä aika vahvasti jos kerran öljyä oli tulpassa, niin sitä on varmasti männän päälläkin, joka aiheutti ehkä sammumisen.
                          Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                          Past:
                          F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                          F31 318d xdrive -14
                          F07 530d GT-11
                          E90 330xda LCI -09
                          E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                          E39 530d M-Sport -03
                          E39 530iA M-Sport -02
                          E39 528i -97
                          E30 320i -88

                          Comment

                          • luikas
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2004
                            • 644
                            • Oulu area

                            #14
                            Originally posted by kaol View Post
                            Sitten vain kokeilemeen pyörittämistä ilman tulppia.
                            Onnistuuko tämä avaimesta kääntämällä, eli tulpat pois ja starttaamaan, jolloin öljyn pitäisi pursuta tulpan rei'istä ulos? jos öljyä on paljon sehän olisi sama imeä letkulla enimmät.
                            Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                            Past:
                            F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                            F31 318d xdrive -14
                            F07 530d GT-11
                            E90 330xda LCI -09
                            E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                            E39 530d M-Sport -03
                            E39 530iA M-Sport -02
                            E39 528i -97
                            E30 320i -88

                            Comment

                            • viktor
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1272
                              • ...

                              #15
                              Originally posted by luikas View Post
                              Onnistuuko tämä avaimesta kääntämällä, eli tulpat pois ja starttaamaan, jolloin öljyn pitäisi pursuta tulpan rei'istä ulos? jos öljyä on paljon sehän olisi sama imeä letkulla enimmät.
                              Tulpat irti, isoimmat öljyt jollain imulla/ruiskulla tms pois ja sitten riepua päälle ettei roiski pitkin poikin ja eikun startille.
                              Jos pyörii niin hyvä, sitten voi tutkia onko tullut vaurioita.
                              Huohottimen puhdistus ja uusilla tulpilla nippuun

                              Hydrolukolle ääni täältäkin. Kyllä sen kiinnileikkaamisen olisi luultavasti kuullut ja jotain rojua olisi pahimmillaan saattanut tulla lohkosta tangentin suuntaan pihallekin jos totaalisen leikkautumisen tekee.
                              Ja eikös näissä öljyn tasoanturi ole niin että häly tulee jos anturi hajoaa?
                              Last edited by viktor; 08-01-2011, 19:16.
                              ///M5
                              "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎