Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530da käynnistysongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JML
    Bimmer Rookie
    • Dec 2009
    • 112
    • Jämsä

    e39 530da käynnistysongelmia

    Moro,

    Apua kaivattaisiin seuraavanlaiseen ongelmaan: Auto on e39 530da vm 2002 193 tkm kelattu ja ongelmana käyntiinlähtö kylmänä. Normaalisti auto käynnistyy hyvin, jos pakkanen on alle 10 astetta (noin). Kun on sitten kylmempi keli, startti pyörittää hyvin, mutta mitään ei tapahdu. Sitten yleensä jossain vaiheessa lähtee käyntiin. Joskus menee muutama startti, joskus täytyy odotella lauhempia kelejä ja latailla akkua välillä... Käyntiinlähtöön ei auta, vaikka moottori on lämmitetty webastolla n. sinisen ylärajalle. Hehkut on ok, eikä se enää hehkuja ees siinä lämmössä taida käytää. Myöskään polttoaineen määrä tankissa ei vaikuta kokemuksiin pohjautuen millään tavalla.

    Seuraavia toimenpiteitä on tähän mennessä tehty:

    -siirtopumppu vaihdettu n. 20 tkm sitten
    -akku vaihdettu uuteen 100 ah Exideen
    -nokka-akselin asentoanturi vaihdettu varmuuden vuoksi
    -pa-pumppujen rele vaihdettu
    -pa-suodin vaihdettu
    -vikakoodit luettu jaseuraavaa näytti:
    4704 Pre-supply pressure monitoring
    2550 Rail pressure control at start
    -livedatalla katsottu suuttimien korjausarvoja ja kiskopainetta käydessä, jotka kaikki Jyväsauton miehen mielestä oli hyviä. Polttoaineen esipainekin ja kiskopaine ennen starrtia oli ok silloin pajalla kun auto pelasikin moitteitta.

    Ongelmat ilmenevät siis aina vähän kipakampana pakkasaamuna ja tähän asti aina kun auton on sitten käytiin saanut, on se sen päivän pelannut moitteitta. Mietin vaan, että mikä ois seuraava siirto ja siihen apua tarvisin. Voikohan tankin pumppu oireilla myös edellä mainitulla tavalla? Rail-paineanturia arvoin kans, mutta herjaisko se esipainetta? Muita ideoita/ajatuksia. Searchia on käytetty ainakin parin työpäivän verran...
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    #2
    Suuttimien ohivuodot kannattaa joka tapauksessa mitata.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • JML
      Bimmer Rookie
      • Dec 2009
      • 112
      • Jämsä

      #3
      Millä vehkeellä ohivuodot voi mitata ja missä? Löytyykö normi dieselpajan perusvälineistöstä mittausvehkeet? Onko nuo jo mitatut korjauskertoimet missään suhteessa mahdollisiin ohivuotoihin?

      Ai niin, jäi sanomatta, että pari kertaa auto on ensin lähtenyt pariksi sekunniksi käyntiin eli ns. luvannut ja sitten sammunut. Sen jälkeen on taas ollut perus sahaa-odota-sahaa-odota-sahaa-lataa jne. meininki.

      Comment

      • jsr85
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 1375
        • Oulainen

        #4
        Originally posted by JML View Post
        Millä vehkeellä ohivuodot voi mitata ja missä? Löytyykö normi dieselpajan perusvälineistöstä mittausvehkeet? Onko nuo jo mitatut korjauskertoimet missään suhteessa mahdollisiin ohivuotoihin?

        Ai niin, jäi sanomatta, että pari kertaa auto on ensin lähtenyt pariksi sekunniksi käyntiin eli ns. luvannut ja sitten sammunut. Sen jälkeen on taas ollut perus sahaa-odota-sahaa-odota-sahaa-lataa jne. meininki.
        Kyllä jokaisessa dieselkorjaamossa luulis olevan vehkeet mittaukseen.
        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by JML View Post
          Millä vehkeellä ohivuodot voi mitata ja missä? Löytyykö normi dieselpajan perusvälineistöstä mittausvehkeet? Onko nuo jo mitatut korjauskertoimet missään suhteessa mahdollisiin ohivuotoihin?

          Ai niin, jäi sanomatta, että pari kertaa auto on ensin lähtenyt pariksi sekunniksi käyntiin eli ns. luvannut ja sitten sammunut. Sen jälkeen on taas ollut perus sahaa-odota-sahaa-odota-sahaa-lataa jne. meininki.
          Korjausarvot eivät kerro mitään ohivuodoista.

          Eipä nuo mitään ihmeellisiä "vehkeitä" tarvitse, letkun pätkät riittää.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • JML
            Bimmer Rookie
            • Dec 2009
            • 112
            • Jämsä

            #6
            Ok, pitääpä testata, kunhan saan auton pajalle. Näillä pakkasilla voi kyllä olla aika nihkeessä se käynnistyminen, mut kevättä kohti mennään ja kelit lämpenee... Saatanpa kuitenkin vaihtaa samalla myös tankin pumpun ku se sieltä laukee ennemmin tai myöhemmin. :think

            Comment

            • JML
              Bimmer Rookie
              • Dec 2009
              • 112
              • Jämsä

              #7
              Joo eli vianetsintä loppui tänään kun kone levis totaalisesti. Ajelin töihin ja auto alkoi vähän nykimään. Ajattelin, että automaattiloota reistaa ja pysähdyin. Jatkoin kuitenkin matkaa kun kone kävi taas suht koht normaalisti ja laatikko pelas ok. Sitten vähän myöhemmin pienen testiajolenkin päätteeksi auto alkoi nostaa itse kierroksia ja veti kierrokset jonnekin rajottimen yli. Ei auttanut virta-avaimen kääntely tms. Siinä sitten vaan odottelin räjähdystä tovin ja toivoin, että jään itse henkiin. Mitään ei asialle voinut tehdä. No, jonkin ajan päästä kun tie oli savua täynnä, se sitten saammui pikku hiljaa.

              Ilmeisesti siis mäntä tai männänrenkaat hajosi ja nosti öljyä sitä kautta palotilaan, jossa se sitten paloi hallitsemattomasti. Tai ainakin selvä on, että kuumaa öljyä se jostain palotilaan pääsi nostamaan, koska polttoaineen syöttö oli katkaistu. Sen verran katsoin pellin alle, että lohko on päällepäin ehjä ja öljyt on nesteiden kanssa sekaisin.

              Tämä kaikki siis tapahtui mitäään suurempia ennakkovaroituksia antamatta kun autolla oli ajettu 193 tkm. Ainoa ongelma oli se pa-linjan esipaine kylmällä kelillä. Imusarjan läpätkin oli poistettu. Pistää välillä tuo saksalainen käsitys laadusta hieman ihmetyttämään.

              Nyt ois sitten päätettävä, että kannattaako vanhaa konetta edes yrittää korjata vai alkaako etsimään suosiolla vaihtomoottoria jostakin. Suht koht täydellisen rempan tuolle koneelle joka tapauksessa saa tehdä eikä tiedä, että tuleeko ees sillä kuntoon. Mistähän vaihtokoneita vois katsella? Saksasta? Suomesta? Varmaan 3-5 keur maksaa. Voikohan tuohon laittaa 193 hv mosan tilalle sen pre-faceliftin 184 koneen heittämällä?

              Sellasta se on, elämä. Saattaa jotku Avensis-kuskit olla ainakin joinain päivinä onnelisempia.

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Auts, otan osaa. Luulen että vaihtomoottori tulee tässä tapauksessa edullisemmaksi. Kuitenkin näitä on Suomessakin jo paljon purettu, vaikka kannattaa silti ehkä katsastaa Ruotsin ja Saksan valikoima. Tosin olis kyllä mielenkiintoista tietää mitä tolle mosalle oikein tapahtui, vaikkakin voi olla mahdotonta enää selvittää. Aika orpo olo tossa tilanteessa varmaan ollu, pitää toivoa ettei koskaan satu kohdalle.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • salsal
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2007
                  • 38
                  • Lahti

                  #9
                  Ikävän kuuloinen tapaus. Ettei tuossa olisi käynyt niin, että on vuotanut löpöä öljytilaan rail-pumpun kautta.. Tuo "2550 Rail pressure control at start" vois kait viitata siihen, että rail-paineet ei nouse startissa -> vuotaa jostain (tässä tapauksessa ehkä siis rail-pumpunkautta öljytilaan :think ). Ei sattumalta tullut seurattua moottoriöljyn määrää lähiaikoina, jos se olisi lisääntynyt ja haissut dieseliltä.
                  Tuossa öljyllä käynnissä ei kai voi muuta, kun mahdollisimman äkkiä tukkia koneen ilman saanti. Esim. imusarjan(egr:n) liitoksesta kuminen ahtoletku irti tai poikki puukolla ja kämmen tukoksi. Tämän jälkeen toivotaan parasta...

                  Comment

                  • Masatus
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 867
                    • Haukipudas

                    #10
                    Originally posted by salsal View Post
                    Tuossa öljyllä käynnissä ei kai voi muuta, kun mahdollisimman äkkiä tukkia koneen ilman saanti. Esim. imusarjan(egr:n) liitoksesta kuminen ahtoletku irti tai poikki puukolla ja kämmen tukoksi. Tämän jälkeen toivotaan parasta...
                    Manuaalilaatikkoisella kai voi vaihteella estää moottorin pyörimisen mutta miten tosiaan automaatilla?:think

                    Comment

                    • JML
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2009
                      • 112
                      • Jämsä

                      #11
                      En nyt ihan viime päivinä öljyjä ole katsonut mutta en öljyn merkittävää lisääntymistä ole aikaisemmin havainnut kun käynnistysongelma on ollut päällä. Voishan tuota öljyn koostumusta vähän tutkailla... Nyt siellä ainakin oli jotain muutakin kuin pelkkää mustaa kultaa.

                      Pellin alle ei kyllä ihan ekaks uskaltanut mennä katsomaan ja tukkimaan imuilmaa. Sieltä ois voinut tulla kiertokanki ohimoon pahimmassa tapauksessa... Eipä sillä, ei se nyt kovin montaa sekuntia huutanut ennenku sammu, joten tuskin ois ehtinytkään.

                      Tietenkin, jos se on holvannut sitä polttoainetta jostain sinne öljyn sekaan ja öljytila on täyttynyt pikku hiljaa dieselistä, niin pakostahan se jossain vaiheessa nostaa palotilaan sopan ja öljyn sekotuksen. voiko se käytännössä olla mahdollista?? Onko siitä rail-pumpulta sellanen yhteys öljytilaan, että esim stefan meno vois aiheuttaa tollasta? Sitä kyllä vähän ihmettelin pari päivää, että löpöä menee aika paljon verrattuna ajotietokoneen näytämään... Ajattelin sitten, että olen vain tankannut vähän vajaaksi vahingossa ja siks mittari on laskenut nopeampaa kuin yleensä.

                      No, kansi kannattaa ehkä kuitenkin avata ja katsoa mikä on tilanne.

                      Comment

                      • salsal
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2007
                        • 38
                        • Lahti

                        #12
                        Originally posted by JML View Post
                        En nyt ihan viime päivinä öljyjä ole katsonut mutta en öljyn merkittävää lisääntymistä ole aikaisemmin havainnut kun käynnistysongelma on ollut päällä. Voishan tuota öljyn koostumusta vähän tutkailla... Nyt siellä ainakin oli jotain muutakin kuin pelkkää mustaa kultaa.

                        Pellin alle ei kyllä ihan ekaks uskaltanut mennä katsomaan ja tukkimaan imuilmaa. Sieltä ois voinut tulla kiertokanki ohimoon pahimmassa tapauksessa... Eipä sillä, ei se nyt kovin montaa sekuntia huutanut ennenku sammu, joten tuskin ois ehtinytkään.

                        Tietenkin, jos se on holvannut sitä polttoainetta jostain sinne öljyn sekaan ja öljytila on täyttynyt pikku hiljaa dieselistä, niin pakostahan se jossain vaiheessa nostaa palotilaan sopan ja öljyn sekotuksen. voiko se käytännössä olla mahdollista?? Onko siitä rail-pumpulta sellanen yhteys öljytilaan, että esim stefan meno vois aiheuttaa tollasta? Sitä kyllä vähän ihmettelin pari päivää, että löpöä menee aika paljon verrattuna ajotietokoneen näytämään... Ajattelin sitten, että olen vain tankannut vähän vajaaksi vahingossa ja siks mittari on laskenut nopeampaa kuin yleensä.

                        No, kansi kannattaa ehkä kuitenkin avata ja katsoa mikä on tilanne.
                        Tuo ilmansaannin tukkiminen on toki aika teoreettista. Äkkiä se tilanne todellisuudessa sattuu..
                        Ei se yleistä liene, mutta olen tapauksista kuulut, joissa rail-pumpun akselin kautta paineenalainen polttoaine kulkeutuu jakopään kautta öljytilaan. Pumpun aksellilla lienee jonkinlaiset tiivisteet. Eli mahdollista se on, tosin suurin osa öljyllä käymisistä taitaa liittyä turbo rikkoon.

                        Comment

                        • JML
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2009
                          • 112
                          • Jämsä

                          #13
                          Tässä tapauksessa ei ole kyseessä ainakaan pelkästään turbon rikko koska öljyn ja öljyyn riinastettavien aineiden määrä on kasvanut huomattavasti. Käyn tänään tsekkaamassa, että onko nesteitä hävinnyt paisuntasäiliöstä. Jos ei, niin ainoa mahdollisuus on polttoaine öljyn seassa. Samaa asiaa tutkin myös tikussa olevan aineen koostumuksesta ja väristä.

                          Tosiaan, voihan se turbonkin kautta syöttää sitä diesel-öljy -seosta suoraan imusarjaan. Litkuna se voi mennä varmaan helposti läpi laakerilta turbon ahdinpuolelle. ja jos turboa vielä vähän ikä rasittaa välyksineen niin se ainakin pahentaa tilannetta.

                          Se yksi mahis on tietty, että turbo hajos ja hajotti koneen siinä sivussa. Siitä seurauksena nesteet ja öljyt sekaisin.

                          Comment

                          • JML
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2009
                            • 112
                            • Jämsä

                            #14
                            Joo eli tilannetta tutkittu lisää: Nesteet määrältään ja väriltään ok, öljyn seassa dieseliä. Kulutus on ollut mittarista arvioituna 241 km matkalla noin 23 litraa eli noin 2...3 litraa enemmä satasella kuin normaalisti. Näin ollen se pumppu on vuotanut öljyn sekaan ja siitä johtuu öljykäynti.

                            Nyt vaan kiinnostas tietää, että mitä tollanen ylikierrosöljykänti öljytila liian täynnä on hajottanut mut se selviää vain purkamalla. Voishan sitä tietenkin koittaa vaan korjata sen pumpun/tiivisteen ja vaihtaa öljyt ja sitte käyntiin ilman, että avaa koko konetta ja kuunnella. Tiedä sitte, mikä ois viisainta. Jos koneesta on jotain muuta menny, niin liene joka tapauksessa vaihtomoottori on hyvin varteenotettava vaihtoehto.

                            Yhtä kaikki, käynnistyvyysongelmat kylmällä johtuivat luultavasti myös korkeapainepumpun tiivistevuodosta. Ois pitänyt tajuta seurata öljyjä tiheemmin eli vähintään muutaman päivän välein.

                            Tässä vähän maisteja aamun tunnelmista:

                            Last edited by JML; 02-02-2011, 16:10.

                            Comment

                            • JML
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2009
                              • 112
                              • Jämsä

                              #15
                              Ajatusten selvittyä päätin tehdä seuraavaa:

                              Auto trailerilla pajalle, öljyt pois ja sihdistä läpi. Magneetilla metallinpalojen etsiminen ja myös sihdin tarkastus. Jos ei löydy mitään, niin turbon tarkastus, välijäähdyttimen putsaus, uutta öljyä koneeseen ja käyntiin. Jos käy normaalisti, niin korkeapainepumppu irti ja korjaus. Jos taas löytyy metallijäämiä tai moottori käy muuten kummasti, täytyy avata kansi ja miettiä sitten jatkoja. Luulen kyllä, että moottorista on jotain muutakin mennyt kuin pelkkä stefa korkeapainepumpulta siinä vaiheessa kun kone otti vähän jenkaa. Ainakin turbo on varmasti tykännyt kyttyrää. Toisaalta, ei sieltä mitään "kilahdusta" kuulunut ja maksimikierroksistakaan on paha mennä sanomaan kun kierroslukumittari oli pois pelistä.:think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎