Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530da käynnistysongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JML
    Bimmer Rookie
    • Dec 2009
    • 112
    • Jämsä

    #31
    Nyt sain datat ja selvis, että viimesimmässä otetuss korjausarvodatassa enää vain 1-sylinteri oli ulkona arvoista. Kaikki muut oli parantunut huimasti ja ykkönenkin jonkin verran alun arvoista. Kuvat ohessa. autoa käytettiin ehkä 5 min. Mistähän löytyis ohjearvot ja toleranssit noille kaikille arvoille?

    Myös muutama muu arvo, kuten rate main-injection muuttui arvosta 24 arvoon 3.75 pienellä käytöllä. tuli vaan mieleen, että onko kone vielä täynnä paskaa ja siks arvot päin p:tä. Pitäis varmaan käydä vähän ajamassa...
    Attached Files

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #32
      Originally posted by JML View Post
      Pitäis varmaan käydä vähän ajamassa...
      Ei kannata ajaa niitä kohdalleen jos lähtökohdat on noin paljon pielessä, vois olla helpompi nollata ne vaan.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • JML
        Bimmer Rookie
        • Dec 2009
        • 112
        • Jämsä

        #33
        Originally posted by Cell View Post
        Ei kannata ajaa niitä kohdalleen jos lähtökohdat on noin paljon pielessä, vois olla helpompi nollata ne vaan.
        Kyllä ne nollattiin sen ekan otoksen jälkeen mutta heti sen jälkeen se heitti arvot taas aika lailla samoihin kuin alussa. Käyttämällä ne sitten pikku hiljaa parani.

        Missä vaiheessa tuo rail pressure pitäisi olla se 1300 bar? nyt se nousi vaan sinne 550 bar tuntumaan 2500 rpm... Inpassa yksikkö oli kylläkin mbar(!?)

        Comment

        • JML
          Bimmer Rookie
          • Dec 2009
          • 112
          • Jämsä

          #34
          Taas päivitän tarinaa. Tänään ajoin auton ulos tallista ja lähdin baanalle. Ekat muutama sata metriä kone kävi vähän täristen ja rykien, mutta sen jälkeen käynti tasoittui. Ajelin joku 15 km ja auton käyttäytyminen oli täysin normaalia. Tehot oli tallella ja käynti tasaista. Nyt jätin auton pihalle ja huomena koitetaan, että miten kylmällä koneella ravistaa vai lähteekö ollenkaan.

          Saattaa siis olla, että suuttimien vaihdolla selvitään ja mahdollisesti vielä uus pumppu jossain vaiheessa. Ohivuotoa mittasin nopeasti ennen lähtöä siitä ekan suuttimen paluulta, johon siis kaikki suuttimet vuotaa, ja tuloksena oli, että vajaa desi minuutissa lirisi kaikilta yhteensä läpi. Saattaaahan toki olla, että joku yksittäinen suutin lirittää sen kaiken. Pitää tutkia myöhemmin jos aihetta. Pitää taas mitata myös korjausarvot, kunhan saan piuhan.

          Summa summarum: kone on mekaanisesti kunnossa ja ilmeisesti turbo myös. Polttoainepuolella voi vielä olla jotain mut sekin selviää.

          Comment

          • JML
            Bimmer Rookie
            • Dec 2009
            • 112
            • Jämsä

            #35
            Nyt on vähän bimmerillä ajeltu ja toistaiseksi auto on toiminut hienosti. Parin asteen pakkasessa olen päässyt laittamaan käyntiin ja nyt on lähtenyt ihan normaalisti. Pitää taas mittailla suutinarvoja kunhan ehditään. Mut tuntuu siltä, että käynti on parantunut ajon myötä: eroa vanhaan ei juuri huomaa enää. Ilmeisesti kone oli vaan niin täynnä skeidaa ja suuttimet myös osin tukossa karstasta.

            Korjaamani korkeapainepumppu pitää myös ainakin toistaiseksi. Se kyllä ois hyvä vielä jossain vaiheessa vaihtaa kunnosettuun.

            Loppujen lopuksi näyttää siltä, että päästiin pelkällä säikähdyksellä. Aika paljon kertyi työtunteja, kun tuli noita pumppuja vaihdeltua urakalla, mutta sekin työ sitten jatkossa sujuu jouhevasti. Oppia voi kyllä tästäkin ottaa, eli kannattaa ehdottomasti ostaa uutta tai kunnostettua osaa käytetyn sijaan.

            Comment

            • jsr85
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2007
              • 1375
              • Oulainen

              #36
              Originally posted by JML View Post
              Korjaamani korkeapainepumppu pitää myös ainakin toistaiseksi. Se kyllä ois hyvä vielä jossain vaiheessa vaihtaa kunnosettuun.
              Mitäs teit pumpulle ja mistä varaosat?
              ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

              Comment

              • JML
                Bimmer Rookie
                • Dec 2009
                • 112
                • Jämsä

                #37
                Originally posted by jsr85 View Post
                Mitäs teit pumpulle ja mistä varaosat?
                Enpä tehnyt muuta kuin tarkastin, että jakopään puoleisen laipan alla oleva tasotiiviste on ehjä kuten myös sen vieressä oleva o-rengas. Tasotiivisteen alle laitoin vähän tiivisteliimaa ja sitten kiristin pultit. Pulttien kierteisiin heitin vähän liimaa lukitteksi. Ne pultithan oli alun perin aivan liian löysällä ja siitä syystä pumppu pääsi vuotamaan jakopäähän. En tiedä, onko tuo pulttien löystyminen tyyppivika, vai oliko ne jäänyt jo tehtaalla vähän löysälle.

                Tiivistesarjojakin googlasin pumppuun. Tuolta saattais ainakin löytyä:

                Comment

                • janneyliranta
                  Bimmer Rookie
                  • May 2005
                  • 157
                  • Laihia

                  #38
                  Onkos bemu pelannu ongelmien jälkeen ja paljonko kulutus on nyt?

                  Comment

                  • JML
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2009
                    • 112
                    • Jämsä

                    #39
                    Originally posted by janneyliranta View Post
                    Onkos bemu pelannu ongelmien jälkeen ja paljonko kulutus on nyt?

                    Toistaiseksi onpelannu, kulutus noin 7 l satasella vaihtelevalla ajolla eli suht normaali. Katotaan nyt, veikkaan et vielä jotain tulee...

                    Comment

                    • janneyliranta
                      Bimmer Rookie
                      • May 2005
                      • 157
                      • Laihia

                      #40
                      Saakos tuon korkeapainepumpun stefan tarkastettua/vaihdettua ilman pumpun irroitusta? Itseäni vaivaa tuon stefan kunto, autollani on kumminkin ajettu jo yli 400tkm, autoni on 330da tourinki vm 2000.

                      Comment

                      • JML
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2009
                        • 112
                        • Jämsä

                        #41
                        Originally posted by janneyliranta View Post
                        Saakos tuon korkeapainepumpun stefan tarkastettua/vaihdettua ilman pumpun irroitusta? Itseäni vaivaa tuon stefan kunto, autollani on kumminkin ajettu jo yli 400tkm, autoni on 330da tourinki vm 2000.
                        Ei onnistu ilman irrotusta. Se O-rengas ja tasotiiviste sijaitsee pumpun sisällä, jakopään puoleisessa päässä. Mut turhaan oot huolissaan jos öljyt ei lisäänny suht nopeaa tahtia. Jos polttoaineenkulutus lisääntyy muutaman litran satasella ja öljyt lisääntyy samaa kyytiä, niin sitten kannattaa lopettaa ajo ja irrottaa pumppu.

                        Comment

                        • janneyliranta
                          Bimmer Rookie
                          • May 2005
                          • 157
                          • Laihia

                          #42
                          Selvä homma. Olen vain ihmetelly tuota autoni kulutusta, kun vie 10l sadalla, mutta öljyt ei ole kyllä lisääntyneet, päin vastoin, vähenee suodatinjalan öljyvuodon johdosta, ja toi kulutus taisi johtua termostaatin puuttumisesta No millainen homma toi on, paljonko joutuu purkamaan, että pumpun saa irti?

                          Comment

                          • JML
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2009
                            • 112
                            • Jämsä

                            #43
                            Originally posted by janneyliranta View Post
                            Selvä homma. Olen vain ihmetelly tuota autoni kulutusta, kun vie 10l sadalla, mutta öljyt ei ole kyllä lisääntyneet, päin vastoin, vähenee suodatinjalan öljyvuodon johdosta, ja toi kulutus taisi johtua termostaatin puuttumisesta No millainen homma toi on, paljonko joutuu purkamaan, että pumpun saa irti?
                            No ohan siinä oma hommansa. Imusarja irti, flekti irti, nesteet pois koneesta ja termostaatille menevä nesteputki irti. Itse irrottelin vielä EGR:n lämmönvaihtimen ja putkistoa pois edestä. Sitten tarvitsee sen erikoistyökalun sinne jakopäähän pitämään sen pumpun hammaspyörän paikallaan ja sillä samalla värkillä voi työntää sen pumpun irti. Ekalla kerralla menee ilta irrottaessa tai ainakin mulla meni. e46 taitaa olla vielä astetta ahtaampi sieltä moottorin etupäästä.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎