kaipa tämä sitten kunnossa on kun ei vuotoja löydy ja muutenkin pelaa. kulutus on sitten vissiin ihan normaali näille keleille. taitaa vaansitten lähitulevaisuudessa auto taas lähteä kiertoon.
"Auto toimii aivan normaalisti mutta kulutus ei vastaa auton normia"
Itse veikkaisin ilmamassamittaria syylliseksi.
Turusta varmaankin löytyy bemaristeja, joilla on käytössä vikakoodilaitteet. Livedataa seuraamalla näkisi, millaisia arvoja mittari antaa tai antaako ollenkaan.
Toinen vaihtoehto on tietysti kokeilla esim. kaverin autosta mittaria.
Niin no kaverrillani on ihan oikea korjaamo jossa on kunnon bmw testerit sun muut hilppeet mutta kaikki on niiden mukaan kunnossa. Lupas vielä katella tuota autoa ajossa kun kerkee, jostain kumman syystä kaikki autot tuntuu lahonneen nyt pakkasilla=)
mutta varmaan sillä autologic vehkeellä näkee nuo tarvittavat arvot? En muistanut sitä kysyä mutta kai se ihan pro vehje on kun hinta oli sen mukainen.
kattoo nyt mitä se livedata meinaa.
kulutus on ollut nyt matka 10l sekalainen ajo 15 ja kaupungissa sellanen 18litraa per satakilsaa
Oisko termari rikki eli kone käy vain liian kylmänä koko ajan.
Mittarin pitää nousta keskelle asteikolla, eikä sekään vielä takaa että ois oikean lämpöinen
BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04 Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01 Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Tuokin termari vikakin on aivan mahdollista.Olen muuten kuullut että bemarin mittarit nousee talvellakin keskelle vaikka ei lämpötila oikeasti olisikaan aina niin korkea. Toisaalta mulla kyllä lämpenee auto suhteellisen nopeasti niin jotta kabiiniinkin riittää lämpöä.
Jos nyt vaihdan sen termarin ,ilmansuodattimen ja tulpat ennen kun mitään kalliilpaa alan vaihtamaan.Harmi homma sinäänsä kun auto on tosi jees ja olen tykännyt.
Kyllä se joo taitaa olla normilämpö silloin kun mittari on keskellä, mutta ainakin mun M57:ssa (530d -99) lämpömittari on keskellä jo 75:n lämmöilla (lämpö katsottu ajotietokoneen piilomenun kohdasta #7.1) ja samassa asennossa se on edelleen 94:n asteessa. Eli tässä tapauksessa "normilämmön" skaala on ainakin parikytä astetta ja luultavasti kulutus on suurempaa tossa alarajalla kuin lähellä optimia mikä vois olla termarin avautumislämmön paikkeilla (88 astetta tjsp).
Mut ei toi normilämmön "alarajan" kulutus pitäis kuitenkaan noin älytön olla, tai ei ainakaan mulla ole suhteessa kesäkulutukseen.
Kyllä se joo taitaa olla normilämpö silloin kun mittari on keskellä, mutta ainakin mun M57:ssa (530d -99) lämpömittari on keskellä jo 75:n lämmöilla (lämpö katsottu ajotietokoneen piilomenun kohdasta #7.1) ja samassa asennossa se on edelleen 94:n asteessa. Eli tässä tapauksessa "normilämmön" skaala on ainakin parikytä astetta...
Saman olen huomannut 530da -02 sedanissa. Itsellä ei kyllä kulutukseen vaikuttanut huomattavasti, vaikka lämpötila roikkui koko ajan 75 ja välillä jopa alle 70 asteen. Seuraan kuitenkin kulutusta melko tarkasti.
Tuohon termarijuttuun saa varmuuden kun katsoo sieltä salavalikosta, M52b25 jos termari kunnossa lämmöt 92 astetta ja tosiaan jos lämpömittari on keskellä lämmöt voi olla mitä tahansa välillä 75-110. Ihan perusjuttuna tuntuuko se auto ylipäätään ”herkältä” kulkemaan vai tuntuuko käyvän vajailla tehoilla? Ettei jarrut esim. laahaa? Kokeile varmasti ehjää IMM ja nokan asentotunnistimenkin vois vaihtaa. Jokatapauksessa vikaa sulla siinä on.
Niin no kaverrillani on ihan oikea korjaamo jossa on kunnon bmw testerit sun muut hilppeet mutta kaikki on niiden mukaan kunnossa. Lupas vielä katella tuota autoa ajossa kun kerkee, jostain kumman syystä kaikki autot tuntuu lahonneen nyt pakkasilla=)
mutta varmaan sillä autologic vehkeellä näkee nuo tarvittavat arvot? En muistanut sitä kysyä mutta kai se ihan pro vehje on kun hinta oli sen mukainen.
kattoo nyt mitä se livedata meinaa.
kulutus on ollut nyt matka 10l sekalainen ajo 15 ja kaupungissa sellanen 18litraa per satakilsaa
Ei olisi ensimmäinen kerta, kun yleismallisilla (joka merkkiin käyvillä) vikakoodilaitteilla ei vika selviä. En toki sano, etteikö kaverisi olisi ammattitaitoinen, mutta vikakoodilaitteita pitää myös osata käyttää ja myös ymmärtää, mitä minkäkin anturin arvo tarkoittaa ja mihin se välillisesti vaikuttaa. Jos vikakoodia ei ole, niin se ei tarkoita, etteikö vikaa voi olla.
Olen edelleen sitä mieltä, että autoa on tutkittava Inpalla (BMW:n ohjelma) myös ajossa.
Jos kulutus on ollut korkea jo syksyllä, niin se ei johdu pakkasista.
Syksyn kulutuksesta en osaa sanoa kun tuli pyörällä liikuttua melkeen nollakeleille niin ei tullut huomioitua kulutusta sen tarkemmin.
En ole varma mikä se ohjelma kaverin testerissä on mutta kaverin luulisi tietävän juurikin bemarista koska 10 vuotta ollut metrolla asentajana.
Tänään tuli sitten seurattua tuota moottorin lämpötilaa ja 82 astetta näyttäis olevan. Tuohan on nyt hiukan alhainen ja pakkanenkin on jo hellittänyt( tänään -2) varmaan kovemmilla pakkasilla tuo saattaa tuosta parilla asteella laskeakkin mutta tuskin kulutus tuosta johtuu.
tänäänkin testasin ajamalla bensamittarin nollille ja sen jälkeen tankkasin 14litraa pääsin tuolla ruhtinaalliset 65 kilometriä.
huomenna katsotaan oskilloskoopilla jotain antureita sitten vois selvitä enemmän. joku jo epäilikin tuota nokananturia vialliseksi ja tänään sain vastaavaa tietoa niin lähdetään siitä sitten liikkeelle.
Ilmamäärämittarin arvot oli mitatessa hyvällä tasolla. Ihan tarkkoja lukemia en muista mutta siinä 1.2v-4.8volttia
Tuli muuten mieleen että kyllä testeri vissiin on ihan vain bemareihin tarkoitettu oikea testeri, sellaninen kosketusnäytöllinen kannettavan tapainen jolla saa vaikka ohjelmoitua uuden viri softan vaikka egulle yms
Tänään tuli myös juteltu jollekkin 528 omistajalle kaupan parkkihallissa ja kyseltyäni kulutusta häneltä, niin sanoi sen olevan manuaali askilla13litran luokkaa, kerrottuani oman kulutukseni tuli naurunpurskahdus ja että huoltoon vaan. mieleelläni mä tämän huoltaisin jos vaan vian tietäisin.
nyt olen huomannut että kun auton käynnistää kylmänä niin vahva bensantuoksu kyllä putkenpäästä tullee mut kai se niin pitää periaatteessa ollakkin.
.
no mulla prefacelift 528iA todellinen kulutus (matka-ajoa n. 70%) 8.5-9l. Se bensanhaju ei todellakaan kuulu asiaan ja vaihda suosiolla se termari. Ei tykkää kone vajaista lämmöistä.
Termari ja tulpat on nyt vaihdettu ja bensanhaju käynnistäessä hävis samalla. yks ongelma vähemmän mutta varsinainen ongelma jatkuu.. tulpat oli kyllä hieman nokisen näköiset vaikka ne irroitettiin 50km lenkin päätteeksi joten kakkua taitaa saada=)kaverin mielestä hiukan pölläytää mustaa putkessa kun kaasua painaa. vielä kun saan tuota livedataa katsottua niin josko jotain selviäis.
Comment