Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 bensankulutus huimaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16422
    • Asikkala

    #16
    Originally posted by talani View Post
    kaipa tämä sitten kunnossa on kun ei vuotoja löydy ja muutenkin pelaa. kulutus on sitten vissiin ihan normaali näille keleille. taitaa vaansitten lähitulevaisuudessa auto taas lähteä kiertoon.
    "Auto toimii aivan normaalisti mutta kulutus ei vastaa auton normia"

    Kesäkelillä lämpöisellä koneella.

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #17
      Itse veikkaisin ilmamassamittaria syylliseksi.
      Turusta varmaankin löytyy bemaristeja, joilla on käytössä vikakoodilaitteet. Livedataa seuraamalla näkisi, millaisia arvoja mittari antaa tai antaako ollenkaan.
      Toinen vaihtoehto on tietysti kokeilla esim. kaverin autosta mittaria.
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • talani
        Newbiemmer
        • Nov 2010
        • 15
        • turku

        #18
        Niin no kaverrillani on ihan oikea korjaamo jossa on kunnon bmw testerit sun muut hilppeet mutta kaikki on niiden mukaan kunnossa. Lupas vielä katella tuota autoa ajossa kun kerkee, jostain kumman syystä kaikki autot tuntuu lahonneen nyt pakkasilla=)

        mutta varmaan sillä autologic vehkeellä näkee nuo tarvittavat arvot? En muistanut sitä kysyä mutta kai se ihan pro vehje on kun hinta oli sen mukainen.

        kattoo nyt mitä se livedata meinaa.
        kulutus on ollut nyt matka 10l sekalainen ajo 15 ja kaupungissa sellanen 18litraa per satakilsaa
        Last edited by talani; 24-02-2011, 20:53.

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 923
          • Sotkamo--Oulu

          #19
          Oisko termari rikki eli kone käy vain liian kylmänä koko ajan.
          Mittarin pitää nousta keskelle asteikolla, eikä sekään vielä takaa että ois oikean lämpöinen
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            #20
            Originally posted by ockelbo4500 View Post
            Mittarin pitää nousta keskelle asteikolla, eikä sekään vielä takaa että ois oikean lämpöinen
            Mitens sä tämän perustelet?
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • talani
              Newbiemmer
              • Nov 2010
              • 15
              • turku

              #21
              Tuokin termari vikakin on aivan mahdollista.Olen muuten kuullut että bemarin mittarit nousee talvellakin keskelle vaikka ei lämpötila oikeasti olisikaan aina niin korkea. Toisaalta mulla kyllä lämpenee auto suhteellisen nopeasti niin jotta kabiiniinkin riittää lämpöä.
              Jos nyt vaihdan sen termarin ,ilmansuodattimen ja tulpat ennen kun mitään kalliilpaa alan vaihtamaan.Harmi homma sinäänsä kun auto on tosi jees ja olen tykännyt.

              Comment

              • jms-btcf
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 696
                • Tampere

                #22
                Originally posted by Dunky View Post
                Mitens sä tämän perustelet?
                Kyllä se joo taitaa olla normilämpö silloin kun mittari on keskellä, mutta ainakin mun M57:ssa (530d -99) lämpömittari on keskellä jo 75:n lämmöilla (lämpö katsottu ajotietokoneen piilomenun kohdasta #7.1) ja samassa asennossa se on edelleen 94:n asteessa. Eli tässä tapauksessa "normilämmön" skaala on ainakin parikytä astetta ja luultavasti kulutus on suurempaa tossa alarajalla kuin lähellä optimia mikä vois olla termarin avautumislämmön paikkeilla (88 astetta tjsp).
                Mut ei toi normilämmön "alarajan" kulutus pitäis kuitenkaan noin älytön olla, tai ei ainakaan mulla ole suhteessa kesäkulutukseen.
                e61 535d

                Comment

                • Ovlov
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2010
                  • 171
                  • Tre/Jvi

                  #23
                  Originally posted by jms-btcf View Post
                  Kyllä se joo taitaa olla normilämpö silloin kun mittari on keskellä, mutta ainakin mun M57:ssa (530d -99) lämpömittari on keskellä jo 75:n lämmöilla (lämpö katsottu ajotietokoneen piilomenun kohdasta #7.1) ja samassa asennossa se on edelleen 94:n asteessa. Eli tässä tapauksessa "normilämmön" skaala on ainakin parikytä astetta...
                  Saman olen huomannut 530da -02 sedanissa. Itsellä ei kyllä kulutukseen vaikuttanut huomattavasti, vaikka lämpötila roikkui koko ajan 75 ja välillä jopa alle 70 asteen. Seuraan kuitenkin kulutusta melko tarkasti.
                  E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

                  Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

                  Comment

                  • Tome
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 548
                    • Joensuu

                    #24
                    Tuohon termarijuttuun saa varmuuden kun katsoo sieltä salavalikosta, M52b25 jos termari kunnossa lämmöt 92 astetta ja tosiaan jos lämpömittari on keskellä lämmöt voi olla mitä tahansa välillä 75-110. Ihan perusjuttuna tuntuuko se auto ylipäätään ”herkältä” kulkemaan vai tuntuuko käyvän vajailla tehoilla? Ettei jarrut esim. laahaa? Kokeile varmasti ehjää IMM ja nokan asentotunnistimenkin vois vaihtaa. Jokatapauksessa vikaa sulla siinä on.

                    Comment

                    • ockelbo4500
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 923
                      • Sotkamo--Oulu

                      #25
                      Originally posted by Dunky View Post
                      Mitens sä tämän perustelet?
                      Juurikin tuota tarkoitin, että tuo mittari on tuossa keskellä vaikka lämmöt ois jotain tuolla suunnilleen välillä 70-1xx astetta
                      BMW E84 X1 18dXdrive -14

                      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                      Ex, E46 320 d Touring -01
                      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                      Comment

                      • kaol
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 5007
                        • Ilmajoki

                        #26
                        Originally posted by talani View Post
                        Niin no kaverrillani on ihan oikea korjaamo jossa on kunnon bmw testerit sun muut hilppeet mutta kaikki on niiden mukaan kunnossa. Lupas vielä katella tuota autoa ajossa kun kerkee, jostain kumman syystä kaikki autot tuntuu lahonneen nyt pakkasilla=)

                        mutta varmaan sillä autologic vehkeellä näkee nuo tarvittavat arvot? En muistanut sitä kysyä mutta kai se ihan pro vehje on kun hinta oli sen mukainen.

                        kattoo nyt mitä se livedata meinaa.
                        kulutus on ollut nyt matka 10l sekalainen ajo 15 ja kaupungissa sellanen 18litraa per satakilsaa
                        Ei olisi ensimmäinen kerta, kun yleismallisilla (joka merkkiin käyvillä) vikakoodilaitteilla ei vika selviä. En toki sano, etteikö kaverisi olisi ammattitaitoinen, mutta vikakoodilaitteita pitää myös osata käyttää ja myös ymmärtää, mitä minkäkin anturin arvo tarkoittaa ja mihin se välillisesti vaikuttaa. Jos vikakoodia ei ole, niin se ei tarkoita, etteikö vikaa voi olla.

                        Olen edelleen sitä mieltä, että autoa on tutkittava Inpalla (BMW:n ohjelma) myös ajossa.

                        Jos kulutus on ollut korkea jo syksyllä, niin se ei johdu pakkasista.
                        Kokeilemalla se selviää...

                        Comment

                        • talani
                          Newbiemmer
                          • Nov 2010
                          • 15
                          • turku

                          #27
                          Syksyn kulutuksesta en osaa sanoa kun tuli pyörällä liikuttua melkeen nollakeleille niin ei tullut huomioitua kulutusta sen tarkemmin.

                          En ole varma mikä se ohjelma kaverin testerissä on mutta kaverin luulisi tietävän juurikin bemarista koska 10 vuotta ollut metrolla asentajana.

                          Tänään tuli sitten seurattua tuota moottorin lämpötilaa ja 82 astetta näyttäis olevan. Tuohan on nyt hiukan alhainen ja pakkanenkin on jo hellittänyt( tänään -2) varmaan kovemmilla pakkasilla tuo saattaa tuosta parilla asteella laskeakkin mutta tuskin kulutus tuosta johtuu.

                          tänäänkin testasin ajamalla bensamittarin nollille ja sen jälkeen tankkasin 14litraa pääsin tuolla ruhtinaalliset 65 kilometriä.

                          huomenna katsotaan oskilloskoopilla jotain antureita sitten vois selvitä enemmän. joku jo epäilikin tuota nokananturia vialliseksi ja tänään sain vastaavaa tietoa niin lähdetään siitä sitten liikkeelle.
                          Ilmamäärämittarin arvot oli mitatessa hyvällä tasolla. Ihan tarkkoja lukemia en muista mutta siinä 1.2v-4.8volttia

                          Tuli muuten mieleen että kyllä testeri vissiin on ihan vain bemareihin tarkoitettu oikea testeri, sellaninen kosketusnäytöllinen kannettavan tapainen jolla saa vaikka ohjelmoitua uuden viri softan vaikka egulle yms

                          Tänään tuli myös juteltu jollekkin 528 omistajalle kaupan parkkihallissa ja kyseltyäni kulutusta häneltä, niin sanoi sen olevan manuaali askilla13litran luokkaa, kerrottuani oman kulutukseni tuli naurunpurskahdus ja että huoltoon vaan. mieleelläni mä tämän huoltaisin jos vaan vian tietäisin.
                          nyt olen huomannut että kun auton käynnistää kylmänä niin vahva bensantuoksu kyllä putkenpäästä tullee mut kai se niin pitää periaatteessa ollakkin.
                          .

                          Comment

                          • kaol
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 5007
                            • Ilmajoki

                            #28
                            Originally posted by talani View Post
                            nyt olen huomannut että kun auton käynnistää kylmänä niin vahva bensantuoksu kyllä putkenpäästä tullee mut kai se niin pitää periaatteessa ollakkin.
                            Mun 523i ei oo koskaan haissut bensalta.
                            Miltäs ne sytytystulpat näyttää? Onko väri kaikissa samanlainen, vai onko eroja?

                            EDIT: Mulla on kulutus ollut aina alle 9l/100km, normaalisti 7-8l. Nuo lukemat siis 95E5:lla.
                            Last edited by kaol; 27-02-2011, 20:07.
                            Kokeilemalla se selviää...

                            Comment

                            • Tome
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 548
                              • Joensuu

                              #29
                              no mulla prefacelift 528iA todellinen kulutus (matka-ajoa n. 70%) 8.5-9l. Se bensanhaju ei todellakaan kuulu asiaan ja vaihda suosiolla se termari. Ei tykkää kone vajaista lämmöistä.

                              Comment

                              • talani
                                Newbiemmer
                                • Nov 2010
                                • 15
                                • turku

                                #30
                                Termari ja tulpat on nyt vaihdettu ja bensanhaju käynnistäessä hävis samalla. yks ongelma vähemmän mutta varsinainen ongelma jatkuu.. tulpat oli kyllä hieman nokisen näköiset vaikka ne irroitettiin 50km lenkin päätteeksi joten kakkua taitaa saada=)kaverin mielestä hiukan pölläytää mustaa putkessa kun kaasua painaa. vielä kun saan tuota livedataa katsottua niin josko jotain selviäis.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎