Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 täristää moottoritienopeuksissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #31
    Originally posted by Moonshine View Post
    Oletko milloin viimeksi vaihtanut liukutappien kumit? Ja viimeksi kun purit jarrut niin laitoitko jotain rasvaa tappeihin vai "kuivana sisään"? Ne tuntuvat aiheuttavan monesti juuri noita narahduksia kun jarrua löysää.
    Liukutappien kumiholkit vaihdoin muistaakseni 4 vuotta sitten, merkkiliikkeen ATE-osiin eikä niihin halpakumeihin mitä tarvikeliikkeet näytti myyvän (toki ostin ensin ne ja totesin "laadun"). Kun purin jarrut, puhdistin/kiillotin tapit ja laitoin niihin kevyesti rasvaa (tämä siitäkin huolimatta, että BMW sanoo ettei rasvaa pidä laittaa, on noita niinkin kokeiltu eikä ollut eroa).
    E39 528iA

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #32
      Originally posted by Moonshine View Post
      Oletko milloin viimeksi vaihtanut liukutappien kumit? Ja viimeksi kun purit jarrut niin laitoitko jotain rasvaa tappeihin vai "kuivana sisään"? Ne tuntuvat aiheuttavan monesti juuri noita narahduksia kun jarrua löysää.
      Nyt täytyy tunnustaa tyhmyyteni ja kysyä missä on liukutappien kumit? Tapit olen kyllä useastikin käyttänyt auki, putsannut ja rasvannut, mutta saman tyyppisiä kumeja on ole kyllä näissä havainnut kuin mitä jotkut muut merkit käyttävät. Onko liukutapin kumi se osa minkä sisästä liukutappi tulee ulos? Vielä jos joku kertoisi mikä osanumero se on linkin kuvassa? En edes tuosta kuvasta hahmota mistä puhutaan. Omaan näitä ei kyllä ainakaan minun aikana olla vaihdettu, mutta kuten TJJ totesi niin epäilen, että ei minunkaan tapauksessa ääni näistä johdu. Herkästi ainakin liikkuvat.

      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        #33
        Osa 7. Ovat tuossa satulakuvassa myös piirrettynä paikoillaan.

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          #34
          Originally posted by Antsah View Post
          Osa 7. Ovat tuossa satulakuvassa myös piirrettynä paikoillaan.
          Kiitos. Jotenkin en hahmottanut tuota kuvasta kun oli irtaallaan ja toisessa paikallaan, mutta nyt kun kerroit niin selvä hommahan tämä on.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • Xhaust
            Bimmer Rookie
            • Jun 2011
            • 43
            • Oulu

            #35
            Tätä ongelmaa voisi vähän päivitellä, kun olisi taas aikaa korjailuille...

            Moottoritiellä tärinää ei enää tunnu, eikä myöskään muilla nopeuksilla. Jarrutärinät edelleenkin samat, ja muutenkin ennallaan.

            Kävin kurkkaamassa pohjapanssarin alle ja paljastui, että sisäreunasta kuluneen renkaan puolelle on vaihdettu hiljattain tukivarsi. Oikealla puolella on edelleen jo maailmaa nähnyt osa. Samalla huomasin, että tuo sisäreuna onkin kulunut jo niin pahasti, että paikoittain kankaat näkyvät! Muuten renkaassa 5mm pintaa samoin kuin muissa renkaissa jotka ovat kuluneet tasaisesti.

            Ohjaus on myös turhan raskas. Vaihdoin ohjaustehostimen pumpun, sillä vanha piti jo ääntä. Tuo vaihto kevensi ohjausta jonkin verran.
            Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?

            Onnistuuko noiden alustanosien vaihto ajoramppien päällä? Mitään erikoistyökaluja ei ole käytettävissä.

            Mitähän mahtavat ottaa korjaamossa noiden alustanosien asennuksesta?
            Mercedes-Benz S 500L -03

            Comment

            • Vesa
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 363
              • Oulu

              #36
              Originally posted by Xhaust View Post
              Tätä ongelmaa voisi vähän päivitellä, kun olisi taas aikaa korjailuille...

              Moottoritiellä tärinää ei enää tunnu, eikä myöskään muilla nopeuksilla. Jarrutärinät edelleenkin samat, ja muutenkin ennallaan.

              Kävin kurkkaamassa pohjapanssarin alle ja paljastui, että sisäreunasta kuluneen renkaan puolelle on vaihdettu hiljattain tukivarsi. Oikealla puolella on edelleen jo maailmaa nähnyt osa. Samalla huomasin, että tuo sisäreuna onkin kulunut jo niin pahasti, että paikoittain kankaat näkyvät! Muuten renkaassa 5mm pintaa samoin kuin muissa renkaissa jotka ovat kuluneet tasaisesti.

              Ohjaus on myös turhan raskas. Vaihdoin ohjaustehostimen pumpun, sillä vanha piti jo ääntä. Tuo vaihto kevensi ohjausta jonkin verran.
              Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?

              Onnistuuko noiden alustanosien vaihto ajoramppien päällä? Mitään erikoistyökaluja ei ole käytettävissä.

              Mitähän mahtavat ottaa korjaamossa noiden alustanosien asennuksesta?
              Kannattaa nyt selvittää, mitkä nivelet ovat väljät. Jarrutärinät viittaavat reaktiotankoihin (puslat?) tai taaempiin alatukivarsiin. Väljien alustan osien vuoksi pyöränkulmat ovat todennäköisesti pielessä, mistä johtuen renkaat ovat sisäreunasta kuluneet. Pyöränkulmat kannattaa sitten säädättää Oulun Vianorilla, jossa homma on hallussa ja maksaa 69 euroa.

              Osien vaihto onnistuu itse tekemällä, jos käytössä on perustyökalujen lisäksi laadukas pallonivelen ulosvetäjä (Motonetin Vata ja siihen modaus, juttua löytyy foorumilta Searchilla). Etupää ylös pukkien päälle.
              Nykyiset:
              BMW F11 535DA xDrive -15
              Toyota Yaris Hybrid -20

              Exiä noin 60 kpl...

              Comment

              • Xhaust
                Bimmer Rookie
                • Jun 2011
                • 43
                • Oulu

                #37
                Tänään käytin katsastuksessa. Kaikki alustan osat oli kuulemma hyvässä kunnossa. Käskin höykyttää kunnolla, että löytyy väljät osat . Vasemman iskarin viereisessä osassa, jonka nimeä en nyt muista oli kuitenkin haljennut kumiosa. Joku etu- alkuinen se oli...:think

                Oikea takarengas vuosi tyhjiin tuon hyökytyksen jälkeen. Ruuvihan siellä törrötti. Eipä tuolla niin väliä, kun uudet renkaat muutenkin jo tilauksen alla. Nuo kinkit on muutenkin lähinnä kaheksankulmion muotoiset. Osa slicksinä sisäreunasta osa kankailla. Tuo ruuvirengas oli ainut 'hyvä kuntoinen' ennen tuota vuotoa.

                Uskoisin, että tuo jarrutärinä johtuu täysin noista renkaista. Katsastajan mukaan jarruvoimat oli koko ajan tasaiset, joten levyt on suorat.
                Raidetanko painoi kuitenkin jarrukilpeä sen verran levyyn päin, että rahisi rengasta pyöritettäessä.

                Seuraavaksi sitten Vianorille nelipyöräsuuntaukseen ja uudet tassut alle. Eiköhän tämä noilla selviä .
                Mercedes-Benz S 500L -03

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎