Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n moottori täristää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • betsi
    Bimmer Rookie
    • Feb 2011
    • 36
    • Tornio, Lappi

    E39:n moottori täristää

    Mikäköhän voisi olla kun e39:n moottori täristää? Täristämistä tapahtuu alle 2500 kierroksilla, eniten silloin kun on vaikkapa liikennevaloissa pysähtyneenä. Lisäksi tärinä alkaa esim. 80 vauhdissa kun vaihe on D:llä eli kierrokset alle 2000. Kun vaihtaa sportille, niin monesti häviää. Mielenkiintoisinta tässä on se, että autolla on vissiin hyviä ja huonoja päiviä kun välillä ei täristä yhtään.

    Vaihdettua osaa:
    Haitariputki
    Ilmamassamittari
    Kaasuläpän asentotunnistin
    Tulpat

    Vikakoodit on luettu ja nollattu, ei enää herjaa mitään. Aikaisemmin herjasi mm. lambdoja ja ilmamassamittaria, mutta osien vaihdon jälkeen ei antanut enää vikakoodia. Aikaisemmin auto tuntui tyhjäkäynnillä käyvän vain viidellä pytyllä ja kiihtyvyys oli aivan järkyttävän huono (melkein jäätiin Hiacelle viivoilla ), mutta nyt jo paljon parempi. Mutta tärinä vaan jatkuu...

    Eli mikäs tässä voisi vielä olla? Imuvuotoja ei pitäisi olla, aika tarkasti ollaan katsottu. Auto on -96 vanoksellinen 523 automaattilaatikolla. Voisiko vika olla vanoksessa? Joku meinasi että voisi olla esim. vanoksen tiiviste. Minkälainen homma vanos on purkaa ja mitä muita osia olisi hyvä vaihtaa vanosrempan yhteydessä? Ja onhan tässä vielä sellainenkin homma, että auto on seissyt yli puoli vuotta ja nyt otettu käyttöön. Ei kait mitkään vanhat öljyt voi tuollaista aiheuttaa?

    Olen laittanut tämän saman viestin e39 kysymyksiä ja vastauksia II-topikkiin, mutta viesti hukkui sinne kun siellä luonnollisesti on paljon keskusteltavaa. Ongelma on erittäin vittumainen ja ratkaisun toivossa piti oma keskustelu perustaa. Auttakee.

    //edit. Tosiaan, tuli vielä mieleen, että yksi päivä tankille mennessä moottorista kuului joku ihmeellinen kalkattava/kilkittävä sivuääni. Ääni loppui kun konepelti läppäistiin kiinni. Jokin irti?
    BMW E46 318i -99
    BMW E60 530d -04 (avokin kulkine)

    Ex:
    BMW E39 523 -96
    BMW E34 520 -95

    Opel Vectra 1.6 -96
    Renault Clio 1.4 -92
  • Magirus
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 876
    • Keski-Suomi und Sawo

    #2
    Originally posted by betsi View Post
    Mikäköhän voisi olla kun e39:n moottori täristää? Täristämistä tapahtuu alle 2500 kierroksilla, eniten silloin kun on vaikkapa liikennevaloissa pysähtyneenä. Lisäksi tärinä alkaa esim. 80 vauhdissa kun vaihe on D:llä eli kierrokset alle 2000. Kun vaihtaa sportille, niin monesti häviää. Mielenkiintoisinta tässä on se, että autolla on vissiin hyviä ja huonoja päiviä kun välillä ei täristä yhtään.

    Vaihdettua osaa:
    Haitariputki
    Ilmamassamittari
    Kaasuläpän asentotunnistin
    Tulpat

    Vikakoodit on luettu ja nollattu, ei enää herjaa mitään. Aikaisemmin herjasi mm. lambdoja ja ilmamassamittaria, mutta osien vaihdon jälkeen ei antanut enää vikakoodia. Aikaisemmin auto tuntui tyhjäkäynnillä käyvän vain viidellä pytyllä ja kiihtyvyys oli aivan järkyttävän huono (melkein jäätiin Hiacelle viivoilla ), mutta nyt jo paljon parempi. Mutta tärinä vaan jatkuu...

    Eli mikäs tässä voisi vielä olla? Imuvuotoja ei pitäisi olla, aika tarkasti ollaan katsottu. Auto on -96 vanoksellinen 523 automaattilaatikolla. Voisiko vika olla vanoksessa? Joku meinasi että voisi olla esim. vanoksen tiiviste. Minkälainen homma vanos on purkaa ja mitä muita osia olisi hyvä vaihtaa vanosrempan yhteydessä? Ja onhan tässä vielä sellainenkin homma, että auto on seissyt yli puoli vuotta ja nyt otettu käyttöön. Ei kait mitkään vanhat öljyt voi tuollaista aiheuttaa?

    Olen laittanut tämän saman viestin e39 kysymyksiä ja vastauksia II-topikkiin, mutta viesti hukkui sinne kun siellä luonnollisesti on paljon keskusteltavaa. Ongelma on erittäin vittumainen ja ratkaisun toivossa piti oma keskustelu perustaa. Auttakee.

    //edit. Tosiaan, tuli vielä mieleen, että yksi päivä tankille mennessä moottorista kuului joku ihmeellinen kalkattava/kilkittävä sivuääni. Ääni loppui kun konepelti läppäistiin kiinni. Jokin irti?
    Itellä vastaavaa tärinää/pauketta putkessa ym. tyhjäkäynnillä sekä ajossa aiheutti mm. seuraavat viat (tai ainakin näiden jälkeen korjaantui):

    - Separaattori ja sen letkut paskana
    - Nokan asentotunnistin mallia tarvike
    - Haitariputki halki
    - Venakopan tiivisteet vuosi tulppien koloon öljyä
    - ICV:n putsaus
    - Suuttimien putsaus

    Näiden toimenpiteiden jälkeen käytin ECUa vielä irti. Sen jälkeen onkin vedellyt mukavasti eikä mitään ongelmia *koputtaa puuta*

    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


    O: E24 osasia

    Comment

    • Haju69
      Administrator
      • Nov 2005
      • 16364
      • Leppävirta

      #3
      jo yllä mainitut asiat on hyvä tarkastaa sekä kampiakselin asentotunnistin. Tyhjäkäynti tärinään myös vaikuttaa jos flektistä puuttuu siipiä.
      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

      Comment

      • ApriliaMan
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 235
        • Lohja

        #4
        Originally posted by Haju69 View Post
        jo yllä mainitut asiat on hyvä tarkastaa sekä kampiakselin asentotunnistin. Tyhjäkäynti tärinään myös vaikuttaa jos flektistä puuttuu siipiä.
        Tuolle flektille kans ääni...ainakin itsellä tärisi ihan helvetisti kun yksi siipi puuttui...eikä tosiaan tullu ensimmäisenä mieleen mennä fletiä tutkimaan
        e39 530iA ///M Sport -02
        Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

        ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

        Comment

        • Haju69
          Administrator
          • Nov 2005
          • 16364
          • Leppävirta

          #5
          Originally posted by ApriliaMan View Post
          Tuolle flektille kans ääni...ainakin itsellä tärisi ihan helvetisti kun yksi siipi puuttui...eikä tosiaan tullu ensimmäisenä mieleen mennä fletiä tutkimaan
          Mulla puuttui 3 siipeä ex E39 toukassa (M52) kun ihmettelin että on se perkl kun vapisuttaa. Uus flekti ja problem solved.
          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

          Comment

          • betsi
            Bimmer Rookie
            • Feb 2011
            • 36
            • Tornio, Lappi

            #6
            Originally posted by Magirus View Post
            Itellä vastaavaa tärinää/pauketta putkessa ym. tyhjäkäynnillä sekä ajossa aiheutti mm. seuraavat viat (tai ainakin näiden jälkeen korjaantui):

            - Separaattori ja sen letkut paskana
            - Nokan asentotunnistin mallia tarvike
            - Haitariputki halki
            - Venakopan tiivisteet vuosi tulppien koloon öljyä
            - ICV:n putsaus
            - Suuttimien putsaus

            Näiden toimenpiteiden jälkeen käytin ECUa vielä irti. Sen jälkeen onkin vedellyt mukavasti eikä mitään ongelmia *koputtaa puuta*
            Kiitoksia paljon, pitänee tarkistaa huohottimen kunto ja jos oikein viitseliääksi alkaa niin vielä tuo venttiilikopan tiiviste. Eikö nokan asentotunnistimen pitäis antaa jonkinlaista vikakoodia jos siinä on vikaa?

            Suuttimissa ei luultavasti ole vikaa, sillä auton käyttäytyminen ei muuttunut yhtään kun vaihdettiin tilalle purkuauton suuttimet.

            --

            Eipä muuten ole tullutkaan koko flektiä mietittyä. :o Pitänee tarkistaa sen kunto, mutta en usko että siitä on kiinni koska auto saattaa täristää myös kone kylmänä.

            Auto ottaa tehopiikin n.5000 kierroksen paikkeilla kun polkaisee. Ennen yllä mainittuja osienvaihtoja tehopiikki oli paljon selkeämpi (osittain siksi kun auto muutenkin oli laiska). Kuuluuko tämä normaaliin bemun käyttäytymiseen?

            Toivottavasti joku vanoksen kanssa painiskellut löytää tänne keskusteluun, sillä haluaisin kuulla miten rikkinäinen vanos käyttäytyy.
            BMW E46 318i -99
            BMW E60 530d -04 (avokin kulkine)

            Ex:
            BMW E39 523 -96
            BMW E34 520 -95

            Opel Vectra 1.6 -96
            Renault Clio 1.4 -92

            Comment

            • Haju69
              Administrator
              • Nov 2005
              • 16364
              • Leppävirta

              #7
              Monesti kuullut ettei kampiakselin tunnistin jätä vikakoodia. Lähtisin ainakin sitä uusimaan. Tai jos joku guru tietää miten sen toiminnan voi tarkastaa niin kertokoot.
              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

              Comment

              • Perlenbacher
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2010
                • 1103
                • Suomi

                #8
                Autosähköliikkeessä tarkastavat, puoleen hintaan uuden arvosta.

                Comment

                • betsi
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2011
                  • 36
                  • Tornio, Lappi

                  #9
                  Öljyt, tulpat ja suodattimia vaihdettu. Ongelma luonnollisesti edelleen ratkeamatta. Raivostuttavaa kun alkaa täristää jossain 80 vauhdissa kun kierrokset laskee. :(

                  Flekti oli kunnossa. Mitäpä lottoatte, lähenkö uusimaan vanoksen tiivisteitä, kampiakselin asentotunnistinta, nokka-akselin asentotunnistinta, lambdaa vai mitä ensiksi?
                  BMW E46 318i -99
                  BMW E60 530d -04 (avokin kulkine)

                  Ex:
                  BMW E39 523 -96
                  BMW E34 520 -95

                  Opel Vectra 1.6 -96
                  Renault Clio 1.4 -92

                  Comment

                  • Viltsu318
                    Bimmer Rookie
                    • May 2007
                    • 59
                    • Kotka

                    #10
                    Originally posted by betsi View Post
                    Öljyt, tulpat ja suodattimia vaihdettu. Ongelma luonnollisesti edelleen ratkeamatta. Raivostuttavaa kun alkaa täristää jossain 80 vauhdissa kun kierrokset laskee. :(

                    Flekti oli kunnossa. Mitäpä lottoatte, lähenkö uusimaan vanoksen tiivisteitä, kampiakselin asentotunnistinta, nokka-akselin asentotunnistinta, lambdaa vai mitä ensiksi?
                    Moottorin kannatinkumit ??
                    E39 528iA -99

                    Ex. E46 318i -03
                    Ex. VW Golf 1.4 mk4
                    Suzuki GSX-R 750 -01

                    Comment

                    • JD
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1194
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by betsi View Post
                      Mikäköhän voisi olla kun e39:n moottori täristää? Täristämistä tapahtuu alle 2500 kierroksilla, eniten silloin kun on vaikkapa liikennevaloissa pysähtyneenä. Lisäksi tärinä alkaa esim. 80 vauhdissa kun vaihe on D:llä eli kierrokset alle 2000. Kun vaihtaa sportille, niin monesti häviää.

                      . Auto on -96 vanoksellinen 523 automaattilaatikolla. Voisiko vika olla vanoksessa?

                      / 523i jätti kierrokset hetkeksi korkealle kun kaasun hölläsi, myös epätasaista käyntiä, syy:
                      - öljytikulle menvä huohotinletku oli muuttunut lötköksi ja reikäiseksi, uusiminen korjasi oireet.

                      523i nyki tasakaasulla 80 km/h vauhdissa, nopeuden lisäys tai vähennys poisti nykimisen, syy:
                      - Vanoksen männän kumitiivisteet oli kuluneet, ei toiminut kunnolla tuossa vaihtokohdassaan, kumitiivisteiden uusiminen poisti ongelman.
                      -----------------

                      Vanoksen korjaus, jos osaa keskittyä vaativiin korjauksiin niin tämä on helppo:
                      Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                      https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                      Comment

                      • quisma
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 381
                        • Toijala

                        #12
                        Itsellä m50 koneessa oli pahat tärinäoireet alle 2000rpm. Tyhjäkäynnillä sietämätöntä ja vääntökin hiukan hukassa. Jokusen päivän kuluttua meno loppui jo miltei kokonaan. Mittasin nokan asentotunnistimen vastuksen ja ääretöntä näytti -> vaihtoon -> kaikki ongelmat korjaantui.

                        Ilmeisesti nokan asentotunnistinkin voi hajota asteittain, eli ensin pulssi on heikkoa matalilla kierroksilla, mutta suuremmilla kierroksilla antaa paremman pulssin ja toimii vielä jotenkin.
                        e46 325ci cabrio m-sport2

                        Ex: e46 320da touring -04
                        e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
                        e39 528ia -96
                        e34 525i -92
                        e30 320i touring -88
                        e36 328i coupe -97
                        e36 325i -91

                        Comment

                        • betsi
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2011
                          • 36
                          • Tornio, Lappi

                          #13
                          Mie kyllä suhtaudun vähän epäilevästi noihin moottorin kannatinkumeihin, kun periaatteessa kone ei aina täristä... Vaikka eihän se maksa ku aikaa kattoa missä kunnossa ne on.

                          Originally posted by JD View Post
                          523i nyki tasakaasulla 80 km/h vauhdissa, nopeuden lisäys tai vähennys poisti nykimisen, syy:
                          - Vanoksen männän kumitiivisteet oli kuluneet, ei toiminut kunnolla tuossa vaihtokohdassaan, kumitiivisteiden uusiminen poisti ongelman.
                          Kuulostaa JUST samalta vialta kuin mulla. Oliko minkäänlaista tärinää tyhjäkäynnillä?

                          Voihan se tietenkin olla että nokan asentotunnistin + vanoksen vittuilu aiheuttaa yhdessä nuo oireet?
                          BMW E46 318i -99
                          BMW E60 530d -04 (avokin kulkine)

                          Ex:
                          BMW E39 523 -96
                          BMW E34 520 -95

                          Opel Vectra 1.6 -96
                          Renault Clio 1.4 -92

                          Comment

                          • JD
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 1194
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by betsi View Post
                            Mie kyllä suhtaudun vähän epäilevästi noihin moottorin kannatinkumeihin, kun periaatteessa kone ei aina täristä... Vaikka eihän se maksa ku aikaa kattoa missä kunnossa ne on.



                            Kuulostaa JUST samalta vialta kuin mulla. Oliko minkäänlaista tärinää tyhjäkäynnillä?

                            Voihan se tietenkin olla että nokan asentotunnistin + vanoksen vittuilu aiheuttaa yhdessä nuo oireet?
                            En enää muista, saattoi olla normaalia epätasaisempi, mutta kaikista pahin oli tuo juuri vähän alle 2000 kierroksen kohdalla oleva nykiminen.

                            Useampi vähän loppusuoralla oleva osa myös voi tehdä mielenkiintoisia häiriöitä yhteisvaikutuksena. Jos ei ole tiedossa että lähivuosina olisi vaihdettu niin asentotunnistimien vaihto ja Vanoksen huolto ei ole hukkaan heitetty (ennakko)huolto vaikka vika olisikin lopulta muualla.
                            Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                            https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                            Comment

                            • betsi
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2011
                              • 36
                              • Tornio, Lappi

                              #15
                              Eli vanoksen huoltoon siis... Kaikki tiivisteet vaan, niinhän se oli? Nyt pitää vielä kaivaa täältä forumilta se keskustelu jossa oli hyvät ohjeet vanoksen huoltoon

                              Kalliiksi tulee mutta kivempi tuo nyt on kuntoon laittaa kuin sitten odotella että joku iso ja kallis kosahtaa lopullisesti. Auton käyntiääneen on ilmestynyt myös ihmeellinen sivuääni, jokin siellä vissiin on irti tai hajoamassa... Eli puuhaa piisaa.
                              BMW E46 318i -99
                              BMW E60 530d -04 (avokin kulkine)

                              Ex:
                              BMW E39 523 -96
                              BMW E34 520 -95

                              Opel Vectra 1.6 -96
                              Renault Clio 1.4 -92

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎